Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS.Zalman3 skrev:https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det händer inget när du släpper gasen, blir precis som att bromsa med bromspedalen utan regen, ingen action mer alltså.Zalman3 skrev:https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.Geni87 skrev:Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS.Zalman3 skrev:https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.
Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.
Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.
Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?
Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det talar mer om dig som förare och din kunskap än ABS.Zalman3 skrev:Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.Geni87 skrev:Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS.Zalman3 skrev:https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.
Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.
Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.
Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Såg precis detta:
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Killgissar följande:HelectriC skrev:Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?
Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m
Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så ineffektiv är inte ABS.Zalman3 skrev:Killgissar följande:HelectriC skrev:Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?
Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m
Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.HelectriC skrev:Såg precis detta:Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche ville hålla sig inom lagen där de inte är tvungna att slå på bromsljuset när man släpper acceleratorn. Det var i alla fall vad som sades under en intervju. Vet inte exakt var gränsen går men på Teslan kan man ju se när bromsljuset tänds och när de inte gör det under regenerating. Att bromsljuset tänds när man trycker på bromsen är mer naturligt för tidigare avgasbilister än att det tänds när man släpper acceleratorn.iAkita skrev:Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.HelectriC skrev:Såg precis detta:Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Läste igenom den igår, mycket intressant artikel där man får se många delar av bilen ganska detaljerat.Fredrik j skrev:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har ju spekulerats en del även i den här tråden om Model S på NBR så postar samma info här som i den andra tråden om NBR. Det blir alltså ingen tidtagning och Tesla ska dit i nästa vecka och göra interna tester. That's it!
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/
"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."
"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/
"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."
"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."
Re: Porsche Taycan (Mission E)
...men Tweeten gav ju mycket uppmärksamhet iaf. ^^
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Antar att inget rekordförsök kan utföras då...Legato skrev:Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.Legato skrev:Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.Fredrik j skrev:Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du sparade ju 5000:-, det är mig det är synd ommjwahl skrev:Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.Legato skrev:Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Precis. Så riskfritt för porsche att erbjuda ett försök.Legato skrev:Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.Fredrik j skrev:Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Satt och kikade på en video om produktionen av Taycan. Tycker det är lite ironiskt att Model 3 fått skit för att det är tunn lack runt vissa gångjärn som sitter dolda och att primer skiner igenom. Jag hade normalt sett aldrig reflekterat över det här men efter att Model 3 synas i minsta lilla söm så har man ju börjat lägga märke till sådant man aldrig tidigare gjort
Intressant video för övrigt som visar produktionslinan och de olika momenten i tillverkningen:
Intressant video för övrigt som visar produktionslinan och de olika momenten i tillverkningen:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.
Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.
Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.
OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.Zalman3 skrev:Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.
Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.
Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.
OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.