Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Ptesla »

erkap skrev:
Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.

Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.

Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Och du tog inga bilder? :) Det ju varit kul att se!
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av erkap »

Ptesla skrev:
erkap skrev:
Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.

Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.

Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Och du tog inga bilder? :) Det ju varit kul att se!
Nej, jag fick vara lite påstridig för att de skulle ta ner rutan och börja prata med mig (de såg inte jättesugna ut) :) Men sedan var de mycket trevliga och pratade på för fullt. Kändes fel att hiva fram mobilen och knäppa bilder då de säkerligen inte vill det. Antar att de egentligen inte får prata med folk om bilen.

Hade bilen stått tom så hade det varit en annan femma. Det var bara deras kollegor i 911 (eller var det nu var för tvåsitsig bensinbil, kanske missade en annan ny modell :) ) som gick in till restaurangen.

Bilen var som sagt väldigt maskerad (det påpekade de även själva). Den var svart och det var mörkt ute så hade inte blivit några toppenbilder heller. Såg dock ut som att en del av inredningen, såsom ratten och några skärmar, inte var maskerade. Baksätet var proppat med väskor...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.

https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Lite ny info:

https://electrek.co/2019/01/24/porsche- ... n-details/


Älskar den här kommentaren till artikeln för övrigt:
"The Taycan will be sold in the following configurations:
Taycan, Taycan S. Taycan 4, Taycan 4S
Taycan Turbo (this is where the joke falls flat because they actually WILL call it the "Turbo"!)
Turbo 4, Turbo 4S, cabrio, cabrio 4S, cabrio Turbo, cabrio Turbo 4, cabrio Turbo 4S. GTS. Taycan T ( same as regular car, just fabric door pull straps instead of handles) Cabrio GTS. Targa, Targa S, Taycan GT2, Taycan GT3, Taycan GT3-R, GT3-RS, GT3-RSR, and the Taycan S Exclusive.
Prices start at $89,999, fully optioned, $487,515, plus dealer prep."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Jerka »

Taycan Turbo! :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.

https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen. ;)
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.

Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.

Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.

”Taikan Tubbo” :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

erkap skrev:
Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.

Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.

Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Hur kan dom få 350kW på ionity när ionity inte har monterat sina vätskekylda kablar ännu? Eller det kanske var på en testanläggning hos ionity? Men då känns det ju också lite laboratorieverksamhet, som man inte vet om det funkar i verkligheten :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

HelectriC skrev:
erkap skrev:
Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.

Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.

Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Hur kan dom få 350kW på ionity när ionity inte har monterat sina vätskekylda kablar ännu? Eller det kanske var på en testanläggning hos ionity? Men då känns det ju också lite laboratorieverksamhet, som man inte vet om det funkar i verkligheten :?
20 av Ionitys laddstationer har vätskekylda kablar, det är de som just nu är nedstängda pga något problem med just de vätskekylda kablarna. :) Kolla Björn Nylands film när han laddar I-pace på Ionity i Danmark, högst vätsekylda kablar där. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.

https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen. ;)
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.

Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.

Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.

”Taikan Tubbo” :lol:
Det var ett konstaterande att de planerar lika höga volymer av Taycan som de säljer av Panamera i nuläget, det betyder alltså att de tror på Taycan minst lika mycket som på Panamera. Vad är det de ska visa? :) Åk ner till deras fabrik i Zuffenhausen utanför Stuttgart så ska du få se att det händer grejer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.

https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen. ;)
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.

Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.

Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.

”Taikan Tubbo” :lol:
Det var ett konstaterande att de planerar lika höga volymer av Taycan som de säljer av Panamera i nuläget, det betyder alltså att de tror på Taycan minst lika mycket som på Panamera. Vad är det de ska visa? :) Åk ner till deras fabrik i Zuffenhausen utanför Stuttgart så ska du få se att det händer grejer.
Jag förstår vad du menar och har varit där på fabriken själv. Men det påminner ändå om VW-pratet. Har just lämnat Porsche Club Sverige av den anledningen också. Till sist tröttnar man på att inte se reella tester och verkliga kommentarer från utvecklingsavdelning/användare och press-tester.
Har förstått att de har locket på. Men nu blir pratet inte mycket mer än prat.
Det närmaste information man fick var när de lanserade sina snabbladdare-planer och utvecklade det mer i detalj under hösten.
Apropå fabriken och anläggningarna har de visat mycket av den faktiskt, och det är förstås intressant. Men...

Jag blir förstås jätteglad om de kommer med reell information. Men som det sett ut hittills så...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.

https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen. ;)
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.

Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.

Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.

”Taikan Tubbo” :lol:
Det var ett konstaterande att de planerar lika höga volymer av Taycan som de säljer av Panamera i nuläget, det betyder alltså att de tror på Taycan minst lika mycket som på Panamera. Vad är det de ska visa? :) Åk ner till deras fabrik i Zuffenhausen utanför Stuttgart så ska du få se att det händer grejer.
Jag förstår vad du menar och har varit där på fabriken själv. Men det påminner ändå om VW-pratet. Har just lämnat Porsche Club Sverige av den anledningen också. Till sist tröttnar man på att inte se reella tester och verkliga kommentarer från utvecklingsavdelning/användare och press-tester.
Har förstått att de har locket på. Men nu blir pratet inte mycket mer än prat.
Det närmaste information man fick var när de lanserade sina snabbladdare-planer och utvecklade det mer i detalj under hösten.
Apropå fabriken och anläggningarna har de visat mycket av den faktiskt, och det är förstås intressant. Men...

Jag blir förstås jätteglad om de kommer med reell information. Men som det sett ut hittills så...
Porsche har ju självklart inget ansvar i att visa oss varje steg i utvecklingsprocessen tills bilen börjar tillverkas, även om vi är intresserade och gärna skulle vilja veta. ;) Vi har vetat ganska länge nu att produktionen ska starta under 2019 med leveranser 2020. Att de sen har spenderat ~10 miljarder på att bygga ut- och om hela fabriken, något jag själv har varit nere och kikat på, är bevis nog för att det inte bara är prat.

Det är för övrigt ganska normalt att press och allmänhet inte får testa bilar innan de har börjat produceras. ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Äntligen nå’t nytt i varje fall.

Additional details regarding Porsche’s first all-electric model Taycan have seeped through to the public. They apparently came from Stefan Weckbach, head of Porsche’s electric car project, who answered a few questions from customers in Norway.

According to information sent to Electrek from a reservation holder, Porsche has already received almost 3,000 advance orders with corresponding advance payments in Norway alone. Weckbach states that the serial version will be very similar to the Mission E concept, but will be released on the market with conventional doors. The series Taycan will also have a battery with a capacity of around 90 kWh and a 22 kW charger on board. According to the Electrek report, the Porsche manager also explained that initially, only the higher-priced versions of the Taycan will be available.

https://www.electrive.com/2019/01/25/po ... h-battery/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

TeslaTissel skrev:
Äntligen nå’t nytt i varje fall.
Nytt och nytt, jag la upp samma länk här i tråden för ett par dagar sedan ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Legato skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen nå’t nytt i varje fall.
Nytt och nytt, jag la upp samma länk här i tråden för ett par dagar sedan ;)
Aj då. Det var inte meningen upprepa.
Är som ni nog noterat lite jobbigt med forumet, så många skriver och man glömmer dubbelkolla, ibland
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Foluke »

Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Model S P85D,
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
50 bilar med 12000mil var om vi byter enhet till något som går att greppa :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Hok »

Foluke skrev:
Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.

Svårt att jämföra äpplen med päron.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Foluke »

Hok skrev:
Foluke skrev:
Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.

Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Foluke skrev:
Hok skrev:
Foluke skrev:
Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.

Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Haha. Det var enbart ett konstaterande att Porsche verkar göra grundliga tester _före_ produktionsstart, inget annat och jag la heller ingen värdering i hur det står i relation till andra tillverkares testning. Vissa saker måste dock upptäckas och fixas före produktionsstart för att det ska kunna göras till en rimlig kostnad. Kunders avverkade mil är självklart väldigt bra data att använda för förbättringar och framtida utveckling. Men om vi tar exemplet med underdimensionerade främre drivaxlar/drivknutar i Model X så är det något kunderna har levt med i flera år oavsett hur många miljoners miljarders kilometer de har kört. :) En sån grej hade ju varit snyggt att fixa före produktionsstart, exempelvis.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Foluke »

Geni87 skrev:
Foluke skrev:
Hok skrev:
Foluke skrev:
Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.

Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Haha. Det var enbart ett konstaterande att Porsche verkar göra grundliga tester _före_ produktionsstart, inget annat och jag la heller ingen värdering i hur det står i relation till andra tillverkares testning. Vissa saker måste dock upptäckas och fixas före produktionsstart för att det ska kunna göras till en rimlig kostnad. Kunders avverkade mil är självklart väldigt bra data att använda för förbättringar och framtida utveckling. Men om vi tar exemplet med underdimensionerade främre drivaxlar/drivknutar i Model X så är det något kunderna har levt med i flera år oavsett hur många miljoners miljarders kilometer de har kört. :) En sån grej hade ju varit snyggt att fixa före produktionsstart, exempelvis.
Självfallet! "Många miljoners miljarders kilometer de kört." Lätt överdrift. I ditt exempel är det nog inte brist på kunskap. Det är snarare konsekvens av informationen. I just detta fall har väl Tesla valt att byta på garanti (8år). Visst hade det varit bra om något aldrig gick fel men så länge fabrikanten tar ansvar så ger det viss trygghet!
Grundliga tester är bra. Som jag sa:"Vi får väl se."
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Foluke skrev:
Geni87 skrev:
Haha. Det var enbart ett konstaterande att Porsche verkar göra grundliga tester _före_ produktionsstart, inget annat och jag la heller ingen värdering i hur det står i relation till andra tillverkares testning. Vissa saker måste dock upptäckas och fixas före produktionsstart för att det ska kunna göras till en rimlig kostnad. Kunders avverkade mil är självklart väldigt bra data att använda för förbättringar och framtida utveckling. Men om vi tar exemplet med underdimensionerade främre drivaxlar/drivknutar i Model X så är det något kunderna har levt med i flera år oavsett hur många miljoners miljarders kilometer de har kört. :) En sån grej hade ju varit snyggt att fixa före produktionsstart, exempelvis.
Självfallet! "Många miljoners miljarders kilometer de kört." Lätt överdrift. I ditt exempel är det nog inte brist på kunskap. Det är snarare konsekvens av informationen. I just detta fall har väl Tesla valt att byta på garanti (8år). Visst hade det varit bra om något aldrig gick fel men så länge fabrikanten tar ansvar så ger det viss trygghet!
Grundliga tester är bra. Som jag sa:"Vi får väl se."
Jo det var självklart en överdrift i antalet km. ;) Jo absolut, de har bytt på garantin. Men de har bytt till samma dåliga komponent som kommer få samma problem igen. Förmodligen för att det är för dyrt/krångligt att rätta till grundproblemet när massproduktionen är igång och alla processer och verktyg är satta. Det kommer garanterat slinka igenom fel på Taycan också. Min poäng var bara på att insamling av data från kundbilar inte nödvändigtvis ersätter grundlig utprovning innan produktionsstart.

Vi får väl se. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Jeppe_E »

Foluke skrev:
Hok skrev:
Foluke skrev:
Geni87 skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 17336.html

Nu har Porsche avverkar 6 miljoner km i sin proving av Taycan. Imponerande. :)
Det blir nog det när de slutar provningen i höst, fattar jag det som.
Tesla har väl vid det här laget ca 16 miljarder km i sin "körbank", erfarenhetsbank. (uppskattat efter senaste publicerade siffran)
Visst har Tesla mycket i sin "körbank" men hur mycket av det var innan modellerna lanserades och av testförare som rapporterar direkt till utvecklingsingenjörerna.

Svårt att jämföra äpplen med päron.
Vad har äpplen och päron med detta att göra?
En kombination av ingenjörstester och användare i verkligheten går väl att jämföra med enbart programmerade tester! Vem vet mest om sina elbilar, Porsche eller Tesla?
Min tro, för säkerhets skull, är att Tesla har monumentala större erfarenhet i ärendet. Tanken med min kommentar var att inte bli alltför imponerad över att Porsche testar inför lansering av en helt ny produkt. Det är dock resultatet som räknas. Vi får väl se.
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.

Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Märklig jämförelse öht. Att jämföra en bil i utvecklingsfas med en bil som producerats under många år. Bara för att Tesla är bra, betyder inte att alla andra är dåliga. Ett exempel i så fall är ju att titta på hur Tesla hanterar sina kunder och jämföra det med andra. Där suger ju Tesla fett. Det är okej att hylla ett annat märke. Det betyder inte att Tesla är sämre.
På vilket sett hanterar Tesla sina kunder dåligt? Tycker de hanterar sina kunder bättre än de övriga faktiskt, i var fall bättre än Audi, VW, BMW och Volvo som jag har erfarenhet av.

Helt okej att hylla andra märken, däremot bör man kanske inte bara sprida påhittade saker som fakta.
Helt enig. För mig hade det känts jobbigt att byta till annat märke även om någon skulle släppa en bil som jag gillar bättre i framtiden.

Just Porsche och VW har jag usla erfarenheter av så de skulle bära emot lite extra. Den enda av alla de andra bilar jag haft där jag tycker service och kundhantering varit på Teslas nivå är Lexus (och tyvärr verkar ju elbilar från Lexus ligga väldigt långt bort...).

Tesla har verkligen varit usla på logistiken i samband med leveransen av treorna och jag lider med de som drabbats av inställda leveranser. Min uppfattning är dock att man har ambition och intention att göra rätt men att det blivit allmänt kaos med de stora volymerna. Intentionen att behandla mig väl som kund har helt saknats hos flera av de andra märkena.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar