Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Mission E
När det gäller laddnätverk kanske man ska hålla i minnet att Porsche är en del av en större koncern. (Som har ganska stora muskler.) snygg bil!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Porsche Mission E
Riktigt snygg och given i mitt garage när (läs troligen aldrig) blir miljonär
Lite mindervärdeskomplex på den växelspaken dock
Lite mindervärdeskomplex på den växelspaken dock
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Porsche Mission E
Det är en intressant tanke att VW bygger sitt eget snabbladdnätverk och de andra stora koncernerna sina egna. Det skulle ju definitivt göra det svårt för nya biltillverkare att komma in på marknaden.pegs skrev:När det gäller laddnätverk kanske man ska hålla i minnet att Porsche är en del av en större koncern.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Porsche Mission E
Turbo Charging? jaha, ska dom bygga ett nætverk lika stort som Teslas før bilar som kostar mycket mer? Kommer dom få lika många bilar sålda som dom kan skriva av alla laddstationer på? Ska alla tillverkare ha sina egna laddare, så kommer det aldrig bli nåt med elbilar. Varfør kan dom inte bara køpa in sig i Teslas SuperChargers? Elon vill ju ha fler elbilar, så han ær ju øppen før samarbete.
Jag pratade med en man i somras som var från firman som har installerat flertalet SuperChargers i Sverige och han sa att den i Løddekøpinge var på 1MW och det var inte lætt att få till menade han. Undrar hur Porsche ska løsa det om dom ska han ændå mer. Det kommer antagligen flacka i husen runt Porsches laddare varje gång en sån stannar før att ladda
Jag pratade med en man i somras som var från firman som har installerat flertalet SuperChargers i Sverige och han sa att den i Løddekøpinge var på 1MW och det var inte lætt att få till menade han. Undrar hur Porsche ska løsa det om dom ska han ændå mer. Det kommer antagligen flacka i husen runt Porsches laddare varje gång en sån stannar før att ladda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Mission E
Porsche är del av VW, om det ska byggas ett globalt laddnätverk så är det nog koncernen som gör det. Kanske att varje laddplats skulle ha en turbo-laddare märkt "Porsche, Bentley, Bughatti och Lamborghini" för de som väljer att köpa någon av koncernens premium-märken?HelectriC skrev:Turbo Charging? jaha, ska dom bygga ett nætverk lika stort som Teslas før bilar som kostar mycket mer?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Porsche Mission E
Den var inte helt ful den där. Men... suicide doors? Är det smart? Känns som en grej som ser snyggt ut med stängda dörrar på en konceptbil bara. Växelspaken var bara fånig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Porsche Mission E
Annars var induktionsladdaren en bra idé. Bilen laddar automatiskt när den står i garaget eller var man nu lägger induktionsplattan, ingen sladd behöver kopplas till bilen. Det är en bättre lösning än Teslas robotarm.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Porsche Mission E
Jag har sagt det förr och jag upprepar det igen: andra biltillverkare kommer inte hoppa på Supercharger-nätverket så länge det står TESLA med stora bokstäver på laddarna. De skulle hellre såga av sig händerna med en rostig slö morakniv än att låta sina framtids-halo-elbilar bli fotograferade bredvid en laddare med värsta konkurrentens namn på.
Mitt förslag till Tesla Motors Supercharger-ansvarige:
Bryt ut Superchargers från företaget, lägg de i ett eget bolag Nikola (som i Nikola Tesla ) och byt kåporna på laddarna.
FÖRE: ... ... ... EFTER:
Mitt förslag till Tesla Motors Supercharger-ansvarige:
Bryt ut Superchargers från företaget, lägg de i ett eget bolag Nikola (som i Nikola Tesla ) och byt kåporna på laddarna.
FÖRE: ... ... ... EFTER:
Re: Porsche Mission E
Snyggt! Diskret användning av Teslas logga ändå...TiborBlomhall skrev:Mitt förslag till Tesla Motors Supercharger-ansvarige:
Bryt ut Superchargers från företaget, lägg de i ett eget bolag Nikola (som i Nikola Tesla ) och byt kåporna på laddarna.
FÖRE: ... ... ... EFTER:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Porsche Mission E
Både BMW och RR har ju det på produktionsbilar, så det funkar ju. Men så värst smart vet jag inte. i3:an vi lånade ett tag var ju inte direkt lätt att få barnen in och ut från i trånga luckor. Och dessa dörrar ser ju inte ut att vara kortare än i3:ansSurfaren skrev:Den var inte helt ful den där. Men... suicide doors? Är det smart? Känns som en grej som ser snyggt ut med stängda dörrar på en konceptbil bara. Växelspaken var bara fånig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Mission E
Nä, inte särskilt smart det är ganska bra förluster med induktionsladdning.MagnusG skrev:Annars var induktionsladdaren en bra idé. Bilen laddar automatiskt när den står i garaget eller var man nu lägger induktionsplattan, ingen sladd behöver kopplas till bilen. Det är en bättre lösning än Teslas robotarm.
Re: Porsche Mission E
Model X prototypen hade inte heller backspeglar utan kameror och en skärm.
Det visade sig att dom inte kunde ha det så enligt gällande regelverk.
Får se om Porsche lyckas bättre.
Spännande idé att köra med 800 v. Det kräver ju en hel del av övrig elektronik, men det är ett jävligt smart sätt att dra ner strömmen.
Det visade sig att dom inte kunde ha det så enligt gällande regelverk.
Får se om Porsche lyckas bättre.
Spännande idé att köra med 800 v. Det kräver ju en hel del av övrig elektronik, men det är ett jävligt smart sätt att dra ner strömmen.
Re: Porsche Mission E
Snygg och lovande! Men jag kan inte undra om Audi och Porsche är seriösa på riktigt. Vill de bara uppvisa att de kan, och få lite uppmärksamhet? Eller vill de verkligen sälja elbilar? De kanske utvecklar för att kunna hänga med när det blir nödvändigt. Eller kommer de att satsa på riktigt för de förstår åt vilket håll det barkar. Trots allt ligger det några år fram i tiden innan de börjar producera riktiga elbilar. Går det ens att sälja elbilar till de stora massorna utan ett eget laddnätverk? Kommer de att ansluta sig till Teslas laddnätverk? Jag tror inte att kapaciteten räcker faktiskt. De blir nog tvungna att starta eget laddnätverk. Om de inte väntar så länge med att satsa på elbilar att det har slagit igenom och andra aktörer har byggt upp ett laddnätverk i Europa. Många frågor, blir nästan lika yr som BMW chefen. Undrar vad deras plan är?
Re: Porsche Mission E
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.Werzion skrev:
800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!!
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Porsche Mission E
Som jag tolkar vad Wolfgang Hatz säger så är induktiva laddningen itne lika snabb:Bjorn skrev:Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.Werzion skrev:
800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!!
Snabbladdningen är alltså skilt från den trådlösa laddningen.We have developed the first 800V system on a pure EV. We can recharge the car 80% of the energy in about 15 minutes. We will have so called wireless charging aswell, so you do not even have to plug in the car.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Porsche Mission E
Aftonbladet skriver idag om andra tillverkare som skall satsa på elbilar, om typ 3 år, bla Porsche.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21529545.ab
Dock så ställer de sig inte den viktigaste frågan om infrastruktur för snabbladdning, hur skall den lösas? Ska alla ha olika approacher? Eller kan CCS standarden (heter den väl?) mata Porsches batteri 50 mil på 15 minuter??
Man inser mer och mer att det riktigt coola med Tesla är egentligen laddinfrastrukturen som är den riktiga enablern för riktiga elbilar. Det var inte förrän jag såg Lödde SuC live, som jag vågade satsa enelbil Tesla.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21529545.ab
Dock så ställer de sig inte den viktigaste frågan om infrastruktur för snabbladdning, hur skall den lösas? Ska alla ha olika approacher? Eller kan CCS standarden (heter den väl?) mata Porsches batteri 50 mil på 15 minuter??
Man inser mer och mer att det riktigt coola med Tesla är egentligen laddinfrastrukturen som är den riktiga enablern för riktiga elbilar. Det var inte förrän jag såg Lödde SuC live, som jag vågade satsa en
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Porsche Mission E
Ja och det gjorde de väldigt bra också i Sverige. Alla stationer kom upp i tid eller nästan före tidsschemat, fantastiskt bra jobbat var det. Nu hoppas jag att de lyckas få till de resterande i tid också!
Re: Porsche Mission E
Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
Re: Porsche Mission E
Nu så har Porsche bestämt sig för att de ska sälja bilen, när de får igång produktionen är däremot inte känt. Det säger bara att de blir i slutet av årtiondet.
http://insideevs.com/porsche-green-ligh ... ctric-car/
http://insideevs.com/porsche-green-ligh ... ctric-car/
Re: Porsche Mission E
Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Re: Porsche Mission E
Knäppgökar!vigge50 skrev:Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Fast, de första bilisterna i början av 1900-talet kanske saknade lukten av hästskit också...
Re: Porsche Mission E
http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/
Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.
Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.
Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.