Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
Porsche Taycan har synkronmaskiner, en i fram och en i bak med 440 kW systemeffekt och en systemspänning på 800 V. Elmotorerna är egendesignade och byggs i Porsches motorfabrik i Zuffenhausen.
Ja precis. Men har du mer än detta vore det skoj ta del av det.

Vad jag vet så här långt har Audi samma plattform för batterierna. Kallas J1. Enligt vissa media är även Bentley med på J1-plattformen.

Men vi vill veta mer om el-motorerna.

Se för övrigt min blog http://blog.ho-form.se/?p=5865 där jag ställt samman en liten preliminär modell-lista inklusive ev specifikationer, de kan komma att presentera.
För övrigt började Porsche experimentera med eldrivning redan 2008 på ett antal Boxters. Och så sent som 2017 byggde de om en Cayman (Boxster i realiteten) till eldrift och visade upp på en mässa i Tyskland. Se länk: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... n-revealed
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av TeslaTissel »

Jag har sammanställt lite spekulationer

Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?


http://blog.ho-form.se/?p=5865
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Jag har sammanställt lite spekulationer

Specificerar möjliga modeller och nyheter kring Porsche TAYCAN här i min blog.
Hoppas ni tycker det är till nytta?


http://blog.ho-form.se/?p=5865
Av det lilla man kan se så verkar J1-plattformen ha bolt-on/integrerade invertrar på elmaskinerna då det ej verkar vara separata enheter med trefaskablage mellan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Pontus »

Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Porsche Mission E

Inlägg av kangru »

Pontus skrev:
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Mission E

Inlägg av HelectriC »

Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Ja men problemet är att trådskaparen inte varit inne på forumet på nästan två år så det får bli upp till Tibor att fixa i så fall.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Mission E

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Ja men problemet är att trådskaparen inte varit inne på forumet på nästan två år så det får bli upp till Tibor att fixa i så fall.
Aha, det gör ju saken lite komplicerad ja :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TiborBlomhall »

Tada! :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Tada! :D
Han lurar i vassen (kanske bokstavligen) även på semestern :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Pontus »

kangru skrev:
Pontus skrev:
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Visst är det så. Vad jag fiskade efter var att kanske även en P100D med nedsatt effekt klarar sig hyffsat bra i accelerationen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Tada! :D

Tackar tackar :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Geni87 »

kangru skrev:
Pontus skrev:
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Det handlar även mycket om batterikylning och framförallt hur man har optimerat battericellerna. För hög ström dödar battericeller, därför lägger man in strömbegränsningar med tidskonstanter i batterimjukvaran. Men man kan optimera cellerna för att kunna ta ut högre strömmar, baksidan blir då mindre energiinnehåll per cell. PHEV-celler t.ex. är optimerade för att kunna ta ut höga strömmar ofta och länge, så man skulle kunna tänka sig att Porsches celler är lite mer åt PHEV-hållet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

Precis min fundering oxo i den andra tråden, det
stämmer inte på nåt sätt lixom, speciellt när dom
säger att det är den viktigaste modellen sedan 911.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av 12man »

Teslarati läser fel, insideevs kollar ej källan, de anställda ska avstå del av löneökningar, som de sen ska få tillbaks senare, läste nånstans att det rör sig om 1/4 del.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av AGCF »

https://insideevs.com/porsche-employees ... ctric-car/

Här är från när uppgörelse gjordes 2015.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av 12man »

Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Surfaren »

12man skrev:
Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
Jo men nu har du klickat lite för långt bak bland källorna, det är överkurs. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Problemet är om jag tolkade det rätt att man måste bygga (om) en produktionslina i fabriken samtidigt som de befintliga linorna fortfarande måste vara i full produktion. De kan inte bara bygga helt nya fabriker för elbilarna för att sedan sitta med x antal fabriker som kanske måste läggas ner om 5-10 år.

Som intressant fotnot kring detta så ser vi att Volvo kommer att bygga sina första elbilar i Kina för att exportera dem globalt. Även BMW kommer att tillverka kommande X3 elbil i Kina för global export. Att man går med på att använda uteblivna löneförhöjningar som en investering i fabriken är nog av rädsla för att förlora jobb långsiktigt. Och då är långsiktigt inte 20 år utan kanske 5-10 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Prediktorn »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Va, hur är det möjligt att en etablerad tillverkare har problem med att få igång produktionen?

https://insideevs.com/will-porsche-ente ... or-taycan/
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Tycker inte det är så konstigt, de vill minimera minskningen av deras vinst. Jobbigt att göra förändringar som kostar när det löpt på så fint tidigare. En ambivalens uppstår.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av AGCF »

Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.

Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

AGCF skrev:
Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.

Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Japp, Zuffenhausen utanför Stuttgart är platsen där den "ursprungliga fabriken" som tillverkar sportvagnarna 911, 718 och motorer är lokaliserad. Jag har varit där och förstår att det är knöligt att bygga ut den fabriken för produktion av elbilar, elmotorer och batteripack. Staden har växt upp runt fabriken så de logistiska problemen under utbyggnaden är svåra, men det är ett häftigt projekt. När jag var där var de i färd med att gjuta plattorna till de nya delarna av fabriken.

https://newsroom.porsche.com/en/company ... 14785.html
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar