Porsche Taycan har synkronmaskiner, en i fram och en i bak med 440 kW systemeffekt och en systemspänning på 800 V. Elmotorerna är egendesignade och byggs i Porsches motorfabrik i Zuffenhausen.
Ja precis. Men har du mer än detta vore det skoj ta del av det.
Vad jag vet så här långt har Audi samma plattform för batterierna. Kallas J1. Enligt vissa media är även Bentley med på J1-plattformen.
Men vi vill veta mer om el-motorerna.
Se för övrigt min blog http://blog.ho-form.se/?p=5865 där jag ställt samman en liten preliminär modell-lista inklusive ev specifikationer, de kan komma att presentera.
För övrigt började Porsche experimentera med eldrivning redan 2008 på ett antal Boxters. Och så sent som 2017 byggde de om en Cayman (Boxster i realiteten) till eldrift och visade upp på en mässa i Tyskland. Se länk: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... n-revealed
Av det lilla man kan se så verkar J1-plattformen ha bolt-on/integrerade invertrar på elmaskinerna då det ej verkar vara separata enheter med trefaskablage mellan.
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dags att byta namn på denna tråd till Porsche Taycan kanske?
Ja men problemet är att trådskaparen inte varit inne på forumet på nästan två år så det får bli upp till Tibor att fixa i så fall.
Aha, det gör ju saken lite komplicerad ja
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Han lurar i vassen (kanske bokstavligen) även på semestern
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Visst är det så. Vad jag fiskade efter var att kanske även en P100D med nedsatt effekt klarar sig hyffsat bra i accelerationen.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche säger sig satsa på användbar prestanda istället för toksnabba accelerationer.
Frågan blir då hur många 0-100 km/h kan man göra med en model S P100D innan 0-100 börjar överstiga 3,5 s eller hur lite batteri har man kvar när acceleration kommer upp i 3,5s?
Är det inte en referens till att den typ av elmotor som används i S och X går att överlasta en hel del en kort stund men inte går att köra på hög effekt under längre tid (dvs på bana). Detta verkar det som att man har hanterat i 3an då den har 2 olika typer av motorer. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en PxxxD på S som har en liknande uppsättning senare för att hantera detta.
Det handlar även mycket om batterikylning och framförallt hur man har optimerat battericellerna. För hög ström dödar battericeller, därför lägger man in strömbegränsningar med tidskonstanter i batterimjukvaran. Men man kan optimera cellerna för att kunna ta ut högre strömmar, baksidan blir då mindre energiinnehåll per cell. PHEV-celler t.ex. är optimerade för att kunna ta ut höga strömmar ofta och länge, så man skulle kunna tänka sig att Porsches celler är lite mer åt PHEV-hållet.
Teslarati läser fel, insideevs kollar ej källan, de anställda ska avstå del av löneökningar, som de sen ska få tillbaks senare, läste nånstans att det rör sig om 1/4 del.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Klickar man på ref Reuters länken i artikel i ovan så
"Cost-cutting measures agreed between workers at Zuffenhausen and management include steps to raise the workweek to 35 hours from 34 and to drop parts of a pay increase between 2016 and 2025, the magazine said. Porsche declined comment on details of the measures."
Jo men nu har du klickat lite för långt bak bland källorna, det är överkurs.
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Problemet är om jag tolkade det rätt att man måste bygga (om) en produktionslina i fabriken samtidigt som de befintliga linorna fortfarande måste vara i full produktion. De kan inte bara bygga helt nya fabriker för elbilarna för att sedan sitta med x antal fabriker som kanske måste läggas ner om 5-10 år.
Som intressant fotnot kring detta så ser vi att Volvo kommer att bygga sina första elbilar i Kina för att exportera dem globalt. Även BMW kommer att tillverka kommande X3 elbil i Kina för global export. Att man går med på att använda uteblivna löneförhöjningar som en investering i fabriken är nog av rädsla för att förlora jobb långsiktigt. Och då är långsiktigt inte 20 år utan kanske 5-10 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ingen av de etablerade tillverkarna verkar kunna få igång produktionen. Kanske vill de inte producera elbilar? Kanske kan de inte? Eller kanske de helt enkelt inte är vana att producera något där det finns större efterfrågan än productionkapacitet?
Eller så klagar man och krånglar så mycket det går för att sedan kunna lägga priset extra högt (förutom att "vissa" helt klart vill att övergången ska ta så lång tid det bara går)...
I Porsches fall verkar det dock handla om pengar (konstigt nog).
Tycker inte det är så konstigt, de vill minimera minskningen av deras vinst. Jobbigt att göra förändringar som kostar när det löpt på så fint tidigare. En ambivalens uppstår.
Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Detta måste vara den ursprungliga Porschefabriken för när jag efterforskar så ligger den andra i fd DDR och den tredje är en VW-fabrik som hanterar eventuella flaskhalsar inom koncernen som tidigare Valmet har haft uppdrag att göra i Finland. Inte så konstigt att de som bygger ”riktiga” Porschar tjänar lite mer.
Är fortfarande fundersam om hur helhjärtad dem här satsningen var 2015. Man får intrycket att facket lyckades övertala ledningen.
Japp, Zuffenhausen utanför Stuttgart är platsen där den "ursprungliga fabriken" som tillverkar sportvagnarna 911, 718 och motorer är lokaliserad. Jag har varit där och förstår att det är knöligt att bygga ut den fabriken för produktion av elbilar, elmotorer och batteripack. Staden har växt upp runt fabriken så de logistiska problemen under utbyggnaden är svåra, men det är ett häftigt projekt. När jag var där var de i färd med att gjuta plattorna till de nya delarna av fabriken.