Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.
Japp, håller med. Vissa av tillvalen känns rätt krystade. Värmepump för 8k och någon mjukvara som heter "Range manager" för 3k känns också larvigt att ha som tillval. Alla vill väl ändå ha det. Precis som UMC:n som man får betala 11k för.

Det är på ett sätt ingen överraskning och jag är helt bekant med att Porsche har långa tillvalslistor, men ibland går det lite väl långt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra :lol: :lol: :lol:

Hur är det med ratt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Haha, det är banne mig ännu sjukare än att ta 4000:- (eller var det 3?) för ett läderfodral till pappersmanualen (som känns så otroligt förlegat redan det...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Verkar trappa ner rätt fort likt Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av chpaulin »

helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av _TonyV »

chpaulin skrev:
helix skrev:
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.

Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!
Och vad är det som knäpper i bilen?
Var samma på deras acc-broms demo på hangarfartyget.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra :lol: :lol: :lol:

Hur är det med ratt?
Samma sak på bensinvarianten, de är extra tillval med ett stort påfyllningshål i tanken annars går det bara att fylla med 5 l/min ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Bild


https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Bild


https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.

Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?

Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Bild


https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.

Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?

Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
Tycker det främst är två saker som är intressanta med artikeln, dels att någon från Porsche ens uttalar sig (PR-Chef för Taycan dessutom). Dels deras syn på Teslas "rekordförsök":
The P.R. manager said it’s not clear if the Model S that ran the Nürburgring contained standard production-intent components like suspension parts, brakes, cooling, and tires. Plus, he mentioned that he doesn’t know what sacrifices Tesla had to make to score that lap, with Wienkötter specifically mentioning battery longevity.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Kommer ju bli produktion av den drivlinan inom ca ett år. Porsche kan väl gömma sig bakom det ett tag... Men alla fattar att det bara är en tidsfråga.

Varför skulle det döda batteriet? Samma drivlina som nya Roadstern.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av RagWal »

Rimligt att man inte kan köra 19000 mil i den farten på Ringen och tro att batterigarantin ska gälla.
Däremot skulle man bli hyfsat bekant med banan kan jag tro.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Vilken skräll att det är Porsches åsikt i frågan.

Jag som förväntade mig att de skulle gå ut och konstatera att det var hemskt förödmjukande för dem att en 7 sitsig familjesedan på första försöket krossade det rekord de satt med sin svindyra sportbil på en bana de testat bilar på i årtionden... :lol: :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.

Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.

Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Ja, Porsche har inte klockat sin bil ännu. Vi vet inget om vilken varvtid produktionsbilen kommer att ha.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.

Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.

Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Ja, det spelar ju jättestor roll när man köper en av dessa bilar om den ena är några sekunder snabbare runt en racerbana som nästan ingen kör på med sin egen bil och skulle man köra på det viset ute i det fria, så hamnar man nog snart i diket eller i finkan. Det är verkligen ENBART för att kunna skryta för grannen eller andra om att jag har minsann den snabbaste bilen haha, se på mig vad bra jag är! :lol: :lol: :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Eller så driver det utveckling.

Finns olika sätt att se på det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Walker »

Trams, sa Bull
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Trams, sa Bull
Smörja! sa Bill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

Men visst gör väl en del tyska biltidningar egna varvtider runt ringen med bilar från produktion? Då borde det ju komma riktiga tider på Porschen om ett tag och sedan får den väl vara snabbast tills Teslan finns i produktion och kan testas på samma sätt?
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Teslas mål har alltid varit att produktionsbilen skall vara bättre än prototypen. Jag har visserligen kopplat det till utseende och funktion då jag inte bryr mig så mycket om performance men gissar att det även gäller performance.

Porsche byggde en bil med helt ny drivlina mot tidigare modeller, Tesla anpassar en 7-8 år gammal Modell och lägger till en elmotor till, något de gjort tidigare på modellen. Skillnaderna mellan Model S Plaid och Model S LR Performance är inte särskilt stora jämfört med skillnaderna för Taycan och valfri annan Porsche.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Nu har embargot lyfts så lär komma en massa reviews under dagen.






Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Walker »

Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar