Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.
Japp, håller med. Vissa av tillvalen känns rätt krystade. Värmepump för 8k och någon mjukvara som heter "Range manager" för 3k känns också larvigt att ha som tillval. Alla vill väl ändå ha det. Precis som UMC:n som man får betala 11k för.
Det är på ett sätt ingen överraskning och jag är helt bekant med att Porsche har långa tillvalslistor, men ibland går det lite väl långt.
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Haha, det är banne mig ännu sjukare än att ta 4000:- (eller var det 3?) för ett läderfodral till pappersmanualen (som känns så otroligt förlegat redan det...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verkar trappa ner rätt fort likt Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Samma sak på bensinvarianten, de är extra tillval med ett stort påfyllningshål i tanken annars går det bara att fylla med 5 l/min
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?
Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?
Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
Tycker det främst är två saker som är intressanta med artikeln, dels att någon från Porsche ens uttalar sig (PR-Chef för Taycan dessutom). Dels deras syn på Teslas "rekordförsök":
The P.R. manager said it’s not clear if the Model S that ran the Nürburgring contained standard production-intent components like suspension parts, brakes, cooling, and tires. Plus, he mentioned that he doesn’t know what sacrifices Tesla had to make to score that lap, with Wienkötter specifically mentioning battery longevity.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Rimligt att man inte kan köra 19000 mil i den farten på Ringen och tro att batterigarantin ska gälla.
Däremot skulle man bli hyfsat bekant med banan kan jag tro.
Jag som förväntade mig att de skulle gå ut och konstatera att det var hemskt förödmjukande för dem att en 7 sitsig familjesedan på första försöket krossade det rekord de satt med sin svindyra sportbil på en bana de testat bilar på i årtionden...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.
Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Ja, Porsche har inte klockat sin bil ännu. Vi vet inget om vilken varvtid produktionsbilen kommer att ha.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.
Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Ja, det spelar ju jättestor roll när man köper en av dessa bilar om den ena är några sekunder snabbare runt en racerbana som nästan ingen kör på med sin egen bil och skulle man köra på det viset ute i det fria, så hamnar man nog snart i diket eller i finkan. Det är verkligen ENBART för att kunna skryta för grannen eller andra om att jag har minsann den snabbaste bilen haha, se på mig vad bra jag är!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men visst gör väl en del tyska biltidningar egna varvtider runt ringen med bilar från produktion? Då borde det ju komma riktiga tider på Porschen om ett tag och sedan får den väl vara snabbast tills Teslan finns i produktion och kan testas på samma sätt?
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Teslas mål har alltid varit att produktionsbilen skall vara bättre än prototypen. Jag har visserligen kopplat det till utseende och funktion då jag inte bryr mig så mycket om performance men gissar att det även gäller performance.
Porsche byggde en bil med helt ny drivlina mot tidigare modeller, Tesla anpassar en 7-8 år gammal Modell och lägger till en elmotor till, något de gjort tidigare på modellen. Skillnaderna mellan Model S Plaid och Model S LR Performance är inte särskilt stora jämfört med skillnaderna för Taycan och valfri annan Porsche.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR