Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Geni87 » 07 sep 2019 14:22

Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.

https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.


Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare HelectriC » 07 sep 2019 14:52

Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.

https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.


Det händer inget när du släpper gasen, blir precis som att bromsa med bromspedalen utan regen, ingen action mer alltså.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7783
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 07 sep 2019 15:33

Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.

https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.


Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)


Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2779
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare HelectriC » 07 sep 2019 16:53

Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7783
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Stevvee » 07 sep 2019 17:07

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.

https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.


Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)


Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.


Det talar mer om dig som förare och din kunskap än ABS.
Stevvee
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare HelectriC » 07 sep 2019 17:11

Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg


Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7783
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 07 sep 2019 18:12

HelectriC skrev:Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?


Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2779
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare Verdi » 07 sep 2019 18:49

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?


Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.


Så ineffektiv är inte ABS.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav elbilist iAkita » 07 sep 2019 19:20

HelectriC skrev:Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg


Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?


Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare Svenssons » 07 sep 2019 19:33

iAkita skrev:
HelectriC skrev:Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg


Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?


Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.

Porsche ville hålla sig inom lagen där de inte är tvungna att slå på bromsljuset när man släpper acceleratorn. Det var i alla fall vad som sades under en intervju. Vet inte exakt var gränsen går men på Teslan kan man ju se när bromsljuset tänds och när de inte gör det under regenerating. Att bromsljuset tänds när man trycker på bromsen är mer naturligt för tidigare avgasbilister än att det tänds när man släpper acceleratorn.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8597
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Swevain och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.