Sida 33 av 83

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 18:49
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.
Precis. Så riskfritt för porsche att erbjuda ett försök.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 22:07
av helix
Satt och kikade på en video om produktionen av Taycan. Tycker det är lite ironiskt att Model 3 fått skit för att det är tunn lack runt vissa gångjärn som sitter dolda och att primer skiner igenom. Jag hade normalt sett aldrig reflekterat över det här men efter att Model 3 synas i minsta lilla söm så har man ju börjat lägga märke till sådant man aldrig tidigare gjort :D
lack1.png
lack2.png
Intressant video för övrigt som visar produktionslinan och de olika momenten i tillverkningen:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 22:18
av Fredrik j
Helt klart skillnad mot äldre porschemodeller.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:11
av Zalman3
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:20
av dd88
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:32
av Verdi
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.

Nej det ska inte vara på samma vis som med de andra utan en mer rättvis kö där man inte behöver vara återkommande kund.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:38
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.

Nej det ska inte vara på samma vis som med de andra utan en mer rättvis kö där man inte behöver vara återkommande kund.
Läst lite blandat om det där. Tydligen får varje PC ett gäng Taycan-slots för ”sina VIP-kunder” och sen så finns det en allmän kölista för ”pöbeln”, skulle gissa att annonsen försöker sälja en köplats hos sitt lokala PC. Om det är fallet så har handlarna gemensamt tagit beslut om att köplats inte kan förmedlas (vill minnas att det var något år sen dom gick ut med det).

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 00:12
av taliz
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 06:37
av Verdi
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:14
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:30
av HelectriC
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:31
av Verdi
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Du har inte provat taliz glasögon. Han ser allt med en lite annan vinkel tack vare dem. :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:47
av helix
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Håller med.

dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:49
av Laban
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:54
av HelectriC
helix skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Håller med.

dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 13:02
av Laban
Som tillägg till det jag skrev ovan:

Bortser man från kostnad/vikt så kan man skapa i princip vilken laddkurva man vill. Ta två Model 3 pack, seriekoppla (800+V). Kalla det sedan ett 100 kWh pack (50 kWh buffert) och du har ett pack som klarar 500 kW laddning och kanske 300+ kW upp till 100%. Krossar allt som finns idag, men det är ju inte direkt imponerande för det med tanke på pris, nyttjandegrad av cellerna.

Så om man nu ska prata om imponerande i detta fall bör man ta hänsyn till vad som händer på cellnivå. Allt enligt min personliga åsikt :-)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 13:05
av helix
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 13:09
av HelectriC
helix skrev:
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 13:13
av helix
HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.
Utgår man från WLTP så blir det en relevant jämförelse. Att man sen snålkör i 50km/h eller maxar Autobahn i 250km/h blir ju en helt annan dimension.
Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 13:19
av Verdi
HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.
WLTP.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 13:21
av Laban
helix skrev:
Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.
För brukaren stämmer det. Men om man ser till tekniken i batteripack, celler så kan man in princip bortse från räckvidd.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 14:33
av taliz
Laban skrev:
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
This.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 15:16
av HelectriC
taliz skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
This.
jag har svårt att se att gängse man på gatan ser på den typen detaljer. Mer imponerande för de flesta är nog hur många kWh får du i på kortast tid. Jag tror att vi kan vara överens om att de flesta inte har en aning om C-värdet är bra eller dåligt. Jag har ingen aning tex om hur det korrelerar med övriga faktorer och då anser jag mig ändå relativt insatt i elbilism. Självklart är det också viktigt hur långt man kommer på de laddade kWh.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 15:25
av Verdi
taliz skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
This.

Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 15:37
av Laban
Verdi skrev:
Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Givetvis. Men jag kan inte påstå att jag litar mer på VW (Porsche, Audi..) än på Tesla när det gäller detta. Tesla har dessutom betydligt mer erfarenhet än Audi när det gäller batterier, elbilar med stora batteripack, snabbladdning osv.