Källa: http://www.dn.se/ekonomi/volvo-bygger-elibil-2019/Volvo storsatsar på elektrifiering. 2019 räknar biltillverkaren med att ha en helt elektrisk småbil till försäljning. Samtidigt lanseras en ny tillverkningsplattform.
Volvo Cars presenterar under torsdagen en omfattande satsning på elbilar och plug-in-hybrider.
– Tiden har kommit när elektrifierade bilar slutar att vara en nischteknologi och blir en del av vardagen. Vi är övertygade om att inom två år kommer elektrifierade bilar utgöra tio procent av våra globala försäljning, säger VD-n Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.
Satsningen innebär till en början en lansering av plug-in-hybrider i 90- och 60-serien.
Man fortsätter med att introducera nya mindre bilar i 40-serien, som utvecklas på en ny plattform kallad Compact Modular Architecture (CMA).
I ett tredje steg satsar Volvo även på en helt elektrisk småbil, som ska vara ute på marknaden 2019. Mer detaljer kring den bilen utlovas senare.
2008 lanserade Volvo modellen C30 som var helt eldriven.
Tidigare i år vid bilsalongen i Genève öppnade Håkan Samuelsson i ett samtal med DN för en nysatsning. Han slår nu fast att plug-in hybrider erbjuder kunderna den bästa kombinationen av effektivitet, körsträcka och komfort.
Utvecklingschefen Peter Mertens säger att man lärt sig mycket om hur kunderna använder elektrifierade bilar genom att studera hur de använder den tidigare lanserade XC90 T8 Twin engine.
– Vår forskning visar att man kör våra Twin enginebilar via elmotorn 50 procent av tiden, vilket betyder att plug-in hybrider redan är ett alternativ till konventionella motorsystem, säger Mertens, som anser att Volvo efter 40 års studier kring elektrifiering lärt mycket kring batterier och effektivitet.
– Vi har kommit till en punkt där kalkylen för kostnad mot nytta är nästan positiv, säger Mertens i pressmeddelandet.
Den nya CMA-plattformen, som lanseras 2017, beskrivs som en mindre men lika avancerad variant av den SPA (Scalable Product Architecture).
Utvecklingen av bilar på två parallella plattformar ska enligt Volvo ge den bredd som gör det möjlighet att uppnå det högt uppsatta försäljningsmålet på 800.000 bilar om året, en process som startade med lanseringen av nya XC90 och fortsätter med satsningen på S90-modellen. De nya mindre bilarna kommer att få många av premiummodellernas kännetecken och teknik.
– CMA spelar en nyckelroll i Volvos framtida tillväxtstrategi, säger försäljningschefen Björn Annwall.
Plötsligt händer det... om fyra år...
Var inte länge sedan VDn uttalade sig om att de inte tror på rena elbilar...