Kika på X-shore också. Gärna några kommentarer vad som anses bra och dåligt.
Candela har sett hydrofoiling som en nödvändighet för att få rimlig effektivitet. Jämför med när du kör elbil och det regnar ordentligt. Det märks direkt - tänk då hur stor skillnad det blir att köra hela skrovet nedsänkt i vatten eller bara några fenor.
Varför får man inte veta ett jota om tekniken i Xshore? Det är otroligt lite data och all journalistik är helt tekniklös i utfrågningen.
Det luktar nästan luftslott när det pratas om att dom fokuserar på mjukvara eller att bli havets Tesla.
Hydrofoil är en förutsättning för att få ner motståndet på havet. Gör man inte det måste det till en enorm energireserv. Annars är det mest en lekbåt för att sippra runt i ån med. En väldigt dyr sådan som dom lyckas göra reklam för gratis.
Ta inte detta som en kritik mot elektrifiering på sjön. Det kommer ske men som ingenjör och flera år inom marina branschen vill jag höra tekniken bakom likt Tesla presenterat.
Hydrofoil är en förutsättning för att få ner motståndet på havet. Gör man inte det måste det till en enorm energireserv. Annars är det mest en lekbåt för att sippra runt i ån med. En väldigt dyr sådan som dom lyckas göra reklam för gratis.
Det finns dock lyckade konvererteringar av "vanliga" båtar, om räckviden är tillräcklig kan förstås diskuteras. Scott Masterson säljer nu både utombordare och konverteringskit för inombordare, här är hans första projekt, en Bayliner 175 Bowrider som med eldrift fick en räckvidd på c:a 25 distans med ett batteri på c:a 30kWh:
X-shore kör på på dubbla torqeedo 80kh motorer och BMW batteripack.
I deras senare version är devex med och utvecklar delar och system till dom. Dom gör inget själva i den bemärkelsen.
Däremot är skrovet delat för något mindre motstånd.