Elbåt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

kontakten2

Re: Elbåt

Inlägg av kontakten2 »

Jag tror inte elbåt kommer slå så fort som elbilar. Fördelarna är inte stora som på elbilar och behovet långt mindre. Som nämns tidigare använder folk båtarna väldigt lite men intensivt på sommaren.
Dessutom finns det väldigt snälla regler om avgasrening för båtar...
Det största genombrottet på senaste tid är oxe-diesel med en dieselmotor som utombordare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbåt

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Powerwal kan möjligtvis anses vara portabel nog för syftet
Jag hade ju hoppas på standardiserade moduler på typ 10kWh som kunde flyttas mellan olika ställen på ett enkelt sätt, då skulle tex det fasta batteriet vara på tex 10kWh och resten pluggade man i efter behov sas. Då skulle man även kunna dela på några i ett gäng eller hyra/låna ut osv osv. Det fasta på 10kWh skulle räcka bra för att ta sig till ev bytes-platser osv.
När man då köper en bil eller annat så väljer man bara hur många moduler man vill ha/behöver :)
Osv osv osv
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbåt

Inlägg av Laban »

Peter Holm skrev:
För oss som gillar naturhamnarna i skärgården är elbåten inte riktigt optimal om inte ett laddnätverk byggs ut eller om räckvidden kan göras så bra att man kan öhoppa i några dagar innan laddning.
Hur lång räckvidd behöver du ? Candela har 75 sjömil, fungerar låt säga 150 sjömil ?

Sen finns det förstås hybrider som Greenline 36 som har nämnts här tidigare, har man inte bråttom kan man köra bara på solcellerna i ~3 knop och då kan man öhoppa hela sommaren utan att "tanka" :-)

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbata ... a-sol.html
kontakten2 skrev:
Jag tror inte elbåt kommer slå så fort som elbilar. Fördelarna är inte stora som på elbilar och behovet långt mindre. Som nämns tidigare använder folk båtarna väldigt lite men intensivt på sommaren.
Dessutom finns det väldigt snälla regler om avgasrening för båtar...
Det största genombrottet på senaste tid är oxe-diesel med en dieselmotor som utombordare
Det håller jag inte med om , jag vill påstå att för dagtursbruk så är det större fördelar för båtar jämfört med bilar. Som jag redan nämnt så slipper man bära runt på tunga dunkar, grylla när man ska tanka. De flesta hamnar har landström , få har sjömack. Mindre båtar har inte så mycket isolering som en bil och det låter en del inne i hytten, vibrationer. resonansljud. Om man nu har en hytt förstås, det säljs väl mest styrpulpet, bowriders, daycruisers :-) Skillnaden mellan eldrift och förbränningsmotor kommer att bli betydligt större än på bilsidan sett till komfort. Bökigt med service om man inte har båten på en marina som erbjuder detta. Och de miljömässiga fördelarna är större eftersom kraven som du nämner är så låga för båtar.

Och vill man köra längre finns hybrider som ex Greenline.

Sen är frågan när elbåtarna kommer att slå. Det är betydligt mindre serier så de kan inte slå ett samtal till LG och få samma avtal som GM. Det slås man av, vi behöver batterier till solcellsinstallationen i stugan, blybatterier finns det överallt. Biltema... Men Li-Ion batterier, var köper man dom förutom på nätet ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Elbåt

Inlägg av Peter Holm »

Laban skrev:
Hur lång räckvidd behöver du ? Candela har 75 sjömil, fungerar låt säga 150 sjömil ?
75 räcker nog för vår del. Skall du skärgårdshopps kan nog 150 duga gott. Skall jag få med mig familjen på ett byte så skall det nog till något i stil med Greenline 33/36 i storlek och helst skall den marschå 25 knop med 75 sjömils räckvidd.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbåt

Inlägg av Laban »

Peter Holm skrev:
75 räcker nog för vår del. Skall du skärgårdshopps kan nog 150 duga gott. Skall jag få med mig familjen på ett byte så skall det nog till något i stil med Greenline 33/36 i storlek och helst skall den marschå 25 knop med 75 sjömils räckvidd.
Vill man köra 25 knop med Greenline 36:an måste man ha 300hk dieselmotorn, och använda den också. Det blir inte så mycket elbåt i det fallet :-) Och det lär väl dröja innan vi får se kolfiber + bärplansbåtar i den klassen, gissar jag på. Jag har som tur är inte så stora krav på just bobåts delen eftersom vi har en stuga ute i skärgården så jag kan förhoppningsvis få det jag är ute efter inom hmm, 4-5 år ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

Det här måste man bara prova!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Elbåt

Inlägg av Castro90 »

+46 skrev:
Det här måste man bara prova!
Jag har provat "foilbrädor" en hel del och måste tyvärr säga att det tar bort lite för mycket av känslan. Finns liknande produkter till försäljning fast utan bärplansfenan. Eldrivna med riktigt bra fart i.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
kontakten2

Re: Elbåt

Inlägg av kontakten2 »

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbåt

Inlägg av Laban »

Candelan är nu sjösatt:

Bild

Blir väldigt spännande att se hur det går med den, och för min egen del främst då kanske efterföljande modeller (jag vill ha hytt).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbåt

Inlägg av Bjelke »

Tejpa fast ett litet tält? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbåt

Inlägg av Laban »

Skulle vara det då :-)

Men jag behöver mer sittplats som kan täckas, åtminstone via kapell. Ex som denna:

Bild

Men som sagt, jag föredrar hytt. Och det finns väl inget som förhindrar det när det gäller eldrift. Blir lite svettigare om man ska ha en väldigt stor och bred båt (familjebåt) med tanke på vikten men många moderna hyttbåtar har rätt låga hyttar, och är också relativt smala. Som ex XO 240 Cabin som jag la in en bild på här för någon sida sedan. Den väger "bara" 1300 kg, endast 150 kg mer än den öppna varianten. 7.5m lång. 2.28 bred. Vilket kan jämföras med min Yamarin 650 BC som är 6.5m lång och 2.4m bred.

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

Laban skrev:
Candelan är nu sjösatt:

Bild

Blir väldigt spännande att se hur det går med den, och för min egen del främst då kanske efterföljande modeller (jag vill ha hytt).
Såg idag att Candela har fått 4,9 MSEK från Energimyndigheten. Härligt!

"Projektet syftar till att främja forskning och utveckling samt innovation inom energiområdet. Stödet är i enlighet med Energimyndighetens uppdrag att medverka till en omställning av energisystemet samt bidrar till Energimyndighetens mål för ökad kommersialisering inom energiområdet. Projektet har påverkan på miljökvalitetsmålen ett rikt växt- och djurliv, levande sjöar och vattendrag, giftfri miljö, frisk luft och begränsad klimatpåverkan." ..."På företagets huvudmarknader förbränner fritidsbåtar 4-6 miljarder liter fossilbränsle årligen."
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbåt

Inlägg av HelectriC »

+46 skrev:
Laban skrev:
Candelan är nu sjösatt:

Bild

Blir väldigt spännande att se hur det går med den, och för min egen del främst då kanske efterföljande modeller (jag vill ha hytt).
Såg idag att Candela har fått 4,9 MSEK från Energimyndigheten. Härligt!

"Projektet syftar till att främja forskning och utveckling samt innovation inom energiområdet. Stödet är i enlighet med Energimyndighetens uppdrag att medverka till en omställning av energisystemet samt bidrar till Energimyndighetens mål för ökad kommersialisering inom energiområdet. Projektet har påverkan på miljökvalitetsmålen ett rikt växt- och djurliv, levande sjöar och vattendrag, giftfri miljö, frisk luft och begränsad klimatpåverkan." ..."På företagets huvudmarknader förbränner fritidsbåtar 4-6 miljarder liter fossilbränsle årligen."
Hjälm?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

HelectriC skrev:

Hjälm?
Bara en ren säkerhetsutrustning inför kommande foiling tester.. ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbåt

Inlägg av Laban »

En till elbåt, denna i "slow boating" kategorin. Toppfart på 7.5 knop, marschfart på 3-4 knop. I den senare så kan man köra 10h dvs, 30-40 sjömils räckvidd.

Passar inte för mitt användningsområde men kul ändå.

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbata ... mfart.html

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

Kanske någon här på forumet som känner sig kallad för detta jobb:

http://candelaspeedboat.com/careers/con ... -engineer/
Installerat 13,2 kWp solceller
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

Vilken resa! Stort grattis!

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elbåt

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elbåt

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

AGCF skrev:
Det verkar som Edorado fortfarande befinner sig på ett tidigt utvecklingsstadie;

"After a bit of radio silence, time to update you on what's going on at Edorado Marine ! Here's a small video (with lot's of exciting spray!) of our previous proto on her maiden flight ;-) We are happy to announce you we are working hard on the next phase of our product development roadmap. Building the second prototype as we speak in our great new facility in The Netherlands. Looking forward to tell you more in the next posts..."
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elbåt

Inlägg av AGCF »

+46 skrev:
AGCF skrev:
Det verkar som Edorado fortfarande befinner sig på ett tidigt utvecklingsstadie;

"After a bit of radio silence, time to update you on what's going on at Edorado Marine ! Here's a small video (with lot's of exciting spray!) of our previous proto on her maiden flight ;-) We are happy to announce you we are working hard on the next phase of our product development roadmap. Building the second prototype as we speak in our great new facility in The Netherlands. Looking forward to tell you more in the next posts..."
Ja, oj bara en skalmodell. Gillar den designen mer än Candelas. Jag skulle dock också vilja ha hytt så ingen är direkt aktuell.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Elbåt

Inlägg av blincoln »

+46 skrev:
Vilken resa! Stort grattis!

Wow! Starkt att publicera misslyckandena på vägen också. Helt rätt väg att gå, inte bara elbåt utan något radikalt bättre (och svårare).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elbåt

Inlägg av AGCF »

När kommer hyttversionen? Någon som har insyn i firman :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Elbåt

Inlägg av +46 »

Ny test idag:



Känns som det är dags att ta en liten utflykt till Lidingö för att se Candela i live action
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Elbåt

Inlägg av Bod »

Håller med dig, ett besök på Lidingö måste ske. Ser så grym i videon
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar