Faraday Future

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Faraday Future

Inlägg av Designer »

Nytt på YouTube om Faraday !

Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Faraday Futures

Inlägg av Surfaren »

Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.

Tibor, när startar Faraday Club Sweden? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Faraday Futures

Inlägg av chpaulin »

Surfaren skrev:
Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.

Tibor, när startar Faraday Club Sweden? :D
I framtiden :)

Faradays future Club Sweden :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Faraday Futures

Inlägg av Martinen »

Intressant.
Jävligt spännande hur mycket kapital dom lyckats skrapa ihop på så lite tid.
Ja ju helt klart bli en intressant aktör om dom inte kör slut på pengarna för tidigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Futures

Inlägg av LarsL »

Jobbigt med det här tjatet om att bilen ska lära sig just dina vanor... Luktar lite som att man kommer störas av reklam hela tiden eller riskera att bilen kör till något försäljningsställe, lite som att åka tuck-tuck i Thailand.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Faraday Futures

Inlägg av TiborBlomhall »

Surfaren skrev:
Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.

Tibor, när startar Faraday Club Sweden? :D
Ååånej, jag skulle aldrig våga för frugan :shock: :? ;)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Faraday Futures

Inlägg av AGCF »

Alla bilder hittils
Bild
Bild
Bild
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Faraday Futures

Inlägg av danni »

Hmmmm. Den där sista bilden är nog inte en strålkastare som någon spekulerade i. Det är nog en bagagelucka eller liknande med belysning på insidan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Faraday Futures

Inlägg av Surfaren »

chpaulin skrev:
Surfaren skrev:
Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.

Tibor, när startar Faraday Club Sweden? :D
I framtiden :)

Faradays future Club Sweden :)
Haha, så klart. Vad trög jag är. :)

Gillar idén med att man kan ha ett "abonnemang" på självkörande bilar som kommer och plockar upp en när man ska nånstans. Om detta blir mainstream, hur många kommer äga en egen bil då?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Faraday Future

Inlägg av TiborBlomhall »

Nytt video från FF:


OK, så de verkar bygga en självkörande elbil som folk ska hyra, inte äga. En pool av självkörande elektriska taxibilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Futures

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:
chpaulin skrev:
Surfaren skrev:
Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.

Tibor, när startar Faraday Club Sweden? :D
I framtiden :)

Faradays future Club Sweden :)
Haha, så klart. Vad trög jag är. :)

Gillar idén med att man kan ha ett "abonnemang" på självkörande bilar som kommer och plockar upp en när man ska nånstans. Om detta blir mainstream, hur många kommer äga en egen bil då?
Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?

Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våltar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privatabilen utan till taxinäringen.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av AGCF »

TiborBlomhall skrev:
Nytt video från FF:


OK, så de verkar bygga en självkörande elbil som folk ska hyra, inte äga. En pool av självkörande elektriska taxibilar.
De har några år på sig att bygga hypen. De kan mycket väl bli först, före Tesla och Uber. Det var väl någon som frågade Elon om han hade tänkt sälja en massa Teslor till Uber eller göra det själv istället (starta taxirörelse). Han kunde inte riktigt svara, det lät inte som att han tänkt tanken. Om FF från början designar en helt autonom skapelse så ligger de steget före model S och 3 som egentligen är designade som vanliga bilar. Baksätet är ju ingen höjdare i S exempelvis. Samt, när man inte har några förare, vad ska man med Uber till?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Faraday Futures

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?

Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Future

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Om FF från början designar en helt autonom skapelse så ligger de steget före model S och 3 som egentligen är designade som vanliga bilar. Baksätet är ju ingen höjdare i S exempelvis. Samt, när man inte har några förare, vad ska man med Uber till?
Det är så fruktansvärt svårt att få till en bilindustri att någon som inte gjort en enda serietillverkad bil aldrig någonsin kan ligga före en som har.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Futures

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?

Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...
Ja, jag ser ett jätte problem här. Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen. Tror aldrig någonsin att det kommer stå en bil utanför mitt hus på 5 minuter.

Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Faraday Futures

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?

Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...
Ja, jag ser ett jätte problem här. Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen. Tror aldrig någonsin att det kommer stå en bil utanför mitt hus på 5 minuter.

Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.
Visst är det så, men bilar som man äger och kör själv kommer att bli en nischprodukt, då det rationella för många kommer att vara att inte äga bilen. Det är ju svårt dåligt kapitalutnyttjande att ha dessa maskiner stående så mycket som man har bara för att få ägarkänslan. Att det inte passar alla betyder inte att det inte passa de flesta.

85 % av Sveriges befolkning bor i tätorter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Faraday Futures

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen.
Det tror jag absolut också. Man vill nog inte släppa in folk som kör själva och beter sig irrationellt och oförutsägbart i trafik, då det torde vara mycket enklare att få effektiv trafik på mindre yta om alla bilar följer ett visst protokoll, snarare än med människor, som har egna uppfattningar om hur de ska göra med blinkers i rondeller o s v, och då måste både människor och självkörande bilar ta höjd för det.

Städer kan också byggas mycket effektivare om det inte är viktigt att man tar exakt samma bil från exakt samma plats tillbaka när man varit på jobb eller gjort sina ärenden, utan bilarna kan direkt köra till nästa uppdrag eller parkeras en bit bort där de inte är i vägen.

Så självägda och sjävkörda (till skillnad från självkörande :) ) bilar kommer nog inte släppas in överallt. Ska man in i en stad kanske man får byta från sin egen bil den sista biten om man nu behöver en bil för att ta sig till stan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 jul 2015 17:05

Re: Faraday Futures

Inlägg av orca »

LarsL skrev:
Surfaren skrev:
LarsL skrev:
Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?

Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...
Ja, jag ser ett jätte problem här. Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen. Tror aldrig någonsin att det kommer stå en bil utanför mitt hus på 5 minuter.

Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.
Det löser man med kameror och sen en fet faktura för nedskräpning. Folk tar det lugnt ifall de måste betala när de skräpar ned
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Faraday Future

Inlägg av Laban »

Frågan är väl hur stor del av bilkörningen som kan ersättas på detta sätt. Till att börja med kan man nog ta bort den dagliga pendlingen. Det är ingen ide att ha denna tjänst där alla behöver bilarna samtidigt, då behöver man lika många bilar som bilpoolen ersätter vilket innebär att kostnaden bör bli densamma som att alla äger sin egen bil. Och för samma eller nästan samma kostnad tror jag de flesta hellre vill ha bilen hemma och tillgänglig direkt.

För de som bor en bit utanför staden/i mindre samhällen blir det nog också tveksamt, som redan nämnts så lär det inte gå att få en bil på gården inom 5 minuter i glesbygd. Kvar är de som bor i större städer, kanske mer centralt där man använder publik transport (buss, tunnelbana osv) för den dagliga pendlingen men har nytta av en bil på helger, vid speciella tillfällen. Jag tänker mig att detta inte är nog stor del av den totala bilkörningen.

Med det inte sagt att jag tycker att iden är dålig, men jag tror inte att det sätt vi använder/äger våra bilar i dagsläget kommer att ersättas helt eller till stor del av bilpooler, självkörande eller ej. Håller nog med LarsL om att detta är mer av en konkurrent till taxinäringen eller Uber om man så vill.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faraday Futures

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Visst är det så, men bilar som man äger och kör själv kommer att bli en nischprodukt, då det rationella för många kommer att vara att inte äga bilen. Det är ju svårt dåligt kapitalutnyttjande att ha dessa maskiner stående så mycket som man har bara för att få ägarkänslan. Att det inte passar alla betyder inte att det inte passa de flesta.

85 % av Sveriges befolkning bor i tätorter.
Men hur är det med huset eller lägenheten är inte det också en enorm kapitalförstörelse att äga en sådan och låta den stå tom 9-12 timmar per dygn? Vore det inte bättre om den kunde användas av någon annan medan man jobbar, kontor kanske eller för någon somjobbar natt? Ja du ser min poäng hoppas jag...

Har inga problem med att bilen kör av sig själv eller kan åka och parkera sig. Men den ska vara min med mina grejer i, den är en förlängning av mitt hem helt enkelt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Faraday Futures

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Men hur är det med huset eller lägenheten är inte det också en enorm kapitalförstörelse att äga en sådan och låta den stå tom 9-12 timmar per dygn? Vore det inte bättre om den kunde användas av någon annan medan man jobbar, kontor kanske eller för någon somjobbar natt? Ja du ser min poäng hoppas jag...

Har inga problem med att bilen kör av sig själv eller kan åka och parkera sig. Men den ska vara min med mina grejer i, den är en förlängning av mitt hem helt enkelt.
Jag förstår din poäng, och har också en känsla av att vilja äga. Men jag tror ändå att synen på detta kommer att ändras i och med att tekniken utvecklas. Sedan är det ju inte 0 eller 100 % av detta som gäller.

Vad gäller femminutersproblemet så förstår jag det inte riktigt. Är det vanligt att man behöver en bil på fem minuters varsel? Annars bokar man väl bara en bil till ungefär när man vill ha den så har man den då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Faraday Futures

Inlägg av bylund »

orca skrev:
LarsL skrev:

Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.
Det löser man med kameror och sen en fet faktura för nedskräpning. Folk tar det lugnt ifall de måste betala när de skräpar ned
Eller så betygsätter man. Var bilen i dåligt skick? Då får kanske personen som hade bilen innan dig svårare/dyrare att få en bil om det händer för ofta.

Inga bilar lediga? Kan du tänka dig att dela bil med någon som ska åt samma håll, och har tillräckligt bra betyg från tidigare medresenärer?
Det kan ju göra att man kan få bättre utnyttjande av resurser i rusning t ex, om det blir semikollektivitrafik.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Faraday Future

Inlägg av Martinen »

När detta blir verklighet så blir det i första hand en bra taxiservice tror jag. Tror dom flesta som äger bilar idag kommer vilja fortsätta göra detta. Sen med tiden så blir det kanske färre som äger bilar i städerna.
Vad som än händer så är det ingen bra grej för taxichaufförerna ;).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Faraday Future

Inlägg av Jerker »

Så omfattande förändringar som att majoriteten av befolkningen skulle gå över till bilpool kommer inte att ske över en natt om det ens kommer att ske. Om det ska ske frivilligt måste det innebära radikala fördelar för alla och envar. Även om en objektiv bedömning skulle kunna visa att det skulle innebära fördelar så måste också alla inse och ta till sig att det är så, osv. osv. Det finns en enorm tröghet i sånt som kräver gemensamma insatser och beslut för att det ska fungera. Om marknadskrafterna ska sköta det så krävs det stora kapitalinsatser och en extremt lång uthållighet som inte är beroende av kvartalsekonomin. Det är en viss skillnad mellan att få människor att lära sig använda hemmaelektronik och mobiltelefoner och att få dem att överge sin egen bil.

Det andra alternativet är att det är en handlingskraftig politisk ledning som bestämmer sig för detta. Det skulle ta decennier att genomföra och jag ifrågasätter starkt att politiker skulle klara av att lösa alla praktiska frågor på ett sånt sätt att folk skulle finna sig i det. Man får inte underskatta kraften i den frihet som en egen bil upplevs som av en stor del av befolkningen. En regering med bilpool för alla och väldigt få egna bilar på den politiska agendan skulle inte bli så långlivad att den skulle kunna genomföra det. Den skulle röstas bort i nästa val.

Det är bara att se hur den bilpool för äldre som redan finns idag och kallas för färdtjänst. Den är till för människor som per definition har en svag ställning i samhället och bara kan stå där med mössan i hand och tacka och ta emot. Färdtjänsten fungerar inte alltid (läs: sällan) särskilt tillfredsställande. Hur många gånger har jag inte sett gamla människor sitta på sin rullator och vänta på en färdtjänsttaxi som inte kommit på utsatt tid? Och resan kan ta en evighet eftersom den går likt mjöltåget.

Nej, om bilpooler ska slå igenom i nån större utsträckning krävs antagligen en genial entreprenör som likt Elon Musk och andra före honom visar vägen med ett klart lysande exempel som får konsumenter, politiker och andra aktörer att få upp ögonen för det och se att det fungerar.

Men ändå återstår landsbygden där privatbilen alltid kommer att vara en nödvändighet - tills teleporteringen blir verklighet, alltså! :mrgreen:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Faraday Future

Inlägg av danni »

En självkörande elbilstjänst är inte främst att jämföra med taxi utan med kollektivtrafik, av en enkel anledning: kostnaden. Den absolut största kostnaden för en taxi är föraren. Bränslet är inte heller helt oväsentligt. Ta bort de bägge ur ekvationen så får du en tjänst som inte blir mycket dyrare än att ta bussen, fast med mycket högre tillgänglighet och snabbhet. Jag tror det kommer bli svårt för väldigt många att motivera en enorm merkostnad för egen bil i ett sånt läge. Många kommer nog ha svårt att släppa det här med bilen som statuspryl men såna förändringar ger sig om inte annat med generationsskiften (och den blir det något annat som får signalera status istället).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar