SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Jerker »

SAAB/Nevs ska tillverka elbilar. Kanske en gammal nyhet, men artikeln är iaf ny! ;)

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/nevs- ... a-elbilar/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av danni »

Ja, det i sig är ingen nyhet, det har varit känt i flera år nu. Tibor har till och med skrivit om det för över ett år sen: http://teslaclubsweden.se/nevs-el-saab/

Det som de visat upp hittills är allt annat än imponerande. De bygger på den idag 14 år gamla konstruktionen som var Saab 9-3, och de prototyper som de visat upp för pressen hittills har verkligen inte imponerat. 0-100 på 10 sekunder, maxfart på 120 km/h, och räckvidd på 20 mil. Va? Varför skulle någon överhuvudtaget köpa en sån före en Leaf 2 eller Bolt? Eller i3? Det vore om de kan sälja den löjligt billigt, men hur skulle de lyckas med det, med småskalig produktion i Sverige?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
John
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 17 aug 2015 09:02
Ort: Västerås

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av John »

Bolt?
Kan man köpa honom. Skulle gärna göra 0-100 m på under 10 sek

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av HelectriC »

jag har aldrig förstått den elbilssatsningen som gjordes i Trollhättan. Vem köper en avdankad gammal fossilbil, som har konverterats på ett dåligt sätt till eldrift? INGEN! någon skrev att tanken var att bilarna skulle säljas i Kina? jaha, men där finns ju redan en mängd elbilstillverkare som verkar ha mer intressanta produkter än den gamla 9-3an. Nej, nånting har gått oerhört fel i affärsplanen känns det som.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av vigge50 »

John skrev:
Bolt?
Kan man köpa honom. Skulle gärna göra 0-100 m på under 10 sek

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Chevrolet Bolt

http://teslaclubsweden.se/chevrolet-bol ... erklighet/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Att NEVS ska bygga elbilar är nog ingen nyhet. Det skulle man nästan kunna misstänka bara av namnet, National Electric Vehicle Sweden ;)

Det som förvånar är precis det som danni påpekar
danni skrev:
Det som de visat upp hittills är allt annat än imponerande. De bygger på den idag 14 år gamla konstruktionen som var Saab 9-3, och de prototyper som de visat upp för pressen hittills har verkligen inte imponerat. 0-100 på 10 sekunder, maxfart på 120 km/h, och räckvidd på 20 mil. Va? Varför skulle någon överhuvudtaget köpa en sån
I tillägg kan påpekas att 9-3 inte var cutting edge ens för 14 år sedan. Att fortsätta bygga på något så gammalt när man försöker slå sig in på en modern elbilsmarknad, är nog tyvärr dödsdömt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av AGCF »

Nevs ska först sälja 9-3an med eldrivlina men deras nästa plattform är helt byggd för el och ska omfatta 4 olika karosser och byggas både i Trollhättanoch i Kina. Sades på radion i morse. Det kanske är Sveriges största hopp för framtida inhemsk biltillverkning om jämför med volvos ambitioner :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AGCF skrev:
Nevs ska först sälja 9-3an med eldrivlina men deras nästa plattform är helt byggd för el och ska omfatta 4 olika karosser och byggas både i Trollhättanoch i Kina. Sades på radion i morse. Det kanske är Sveriges största hopp för framtida inhemsk biltillverkning om jämför med volvos ambitioner :)
Men jag fattar inte att de lägger energi på att konvertera en gammal SAAB med målet att den ska produceras och säljas. Det hade varit en annan sak om man använt den gamla SAABen till att testa drivlinor mm, under utvecklingen av en riktig elbil. Men på något sätt har man snöat in på 9-3 för att man köpt en fabrik från SAAB.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av HelectriC »

AGCF skrev:
Nevs ska först sälja 9-3an med eldrivlina men deras nästa plattform är helt byggd för el och ska omfatta 4 olika karosser och byggas både i Trollhättanoch i Kina. Sades på radion i morse. Det kanske är Sveriges största hopp för framtida inhemsk biltillverkning om jämför med volvos ambitioner :)
men VEM ska köpa den gamla innan dom kommer igång med de nya 4 karosserna? verkar lite som att man har glömt att det faktiskt behövs kunder för att sälja nåt. jag hade kanske kunnat köpa den om den kostade 50 000kr, men inte mer. Och ett sånt pris genererar nog inte de summor som NEVS behöver för vidare drift.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av AGCF »

HelectriC skrev:
AGCF skrev:
Nevs ska först sälja 9-3an med eldrivlina men deras nästa plattform är helt byggd för el och ska omfatta 4 olika karosser och byggas både i Trollhättanoch i Kina. Sades på radion i morse. Det kanske är Sveriges största hopp för framtida inhemsk biltillverkning om jämför med volvos ambitioner :)
men VEM ska köpa den gamla innan dom kommer igång med de nya 4 karosserna? verkar lite som att man har glömt att det faktiskt behövs kunder för att sälja nåt. jag hade kanske kunnat köpa den om den kostade 50 000kr, men inte mer. Och ett sånt pris genererar nog inte de summor som NEVS behöver för vidare drift.
Enligt VDn på radion så var efterfrågan på 9-3 med el högre än vad de räknat med. Den skulle användas som lite pilotprojekt. För att få in driftsdata i större skala kanske. Priset är väl ingen som känner till än?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av HelectriC »

AGCF skrev:
HelectriC skrev:
AGCF skrev:
Nevs ska först sälja 9-3an med eldrivlina men deras nästa plattform är helt byggd för el och ska omfatta 4 olika karosser och byggas både i Trollhättanoch i Kina. Sades på radion i morse. Det kanske är Sveriges största hopp för framtida inhemsk biltillverkning om jämför med volvos ambitioner :)
men VEM ska köpa den gamla innan dom kommer igång med de nya 4 karosserna? verkar lite som att man har glömt att det faktiskt behövs kunder för att sälja nåt. jag hade kanske kunnat köpa den om den kostade 50 000kr, men inte mer. Och ett sånt pris genererar nog inte de summor som NEVS behöver för vidare drift.
. Priset är väl ingen som känner till än?
nej, men det lär inte ligga på 50k iaf vilket är maxpris för en sån gammal skräpprodukt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av apkungen »

Nått som är intressant däremot är designen på 93an. Den ser inte så himla gammal ut. Många tillverkare på den tiden gjorde väldigt runda former på sina bilar. Idag är det mer kantigt igen som gäller men 93an är rätt kantig så den håller sig skapligt bra ändå. Jag tror inte att det är så dumt för ett helt nytt företag att ta en befintlig modell som grund. På så sätt kan man nog undvika en del barnsjukdomar som t. Ex. Tesla har.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av LarsL »

NEVS har väl gått på samma nit som Tesla gjorde när de försökte konvertera en fossilbil till eldrift. Elon har ju erkänt att det hade varit lättare att starta från scratch. Blir ju och ganska tydligt om man tittar på de mest sålda elbilarna, bägge är designade från början för eldrift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Surfaren »

AGCF skrev:
Enligt VDn på radion så var efterfrågan på 9-3 med el högre än vad de räknat med. Den skulle användas som lite pilotprojekt. För att få in driftsdata i större skala kanske. Priset är väl ingen som känner till än?
Måhända dom räknat med att sälja 10 i sin lilla klubb men det dök upp en utifrån som hade sovit under en sten sen 2005, aldrig hört talas om Tesla eller Leaf och hade för mycket pengar och för lite förnuft. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av pegs »

Kanske om dom skulle damma av den här koncept-designen? Saab 9-3 Mark III ;-)
Skulle den göras med en el-drivlina så skulle jag boka en provtur utan att tveka.
Men...

Finns mer att läsa på http://teknikensvarld.se/bildgalleri/sa ... uard-gray/
(Kanske skulle tipsa Tesla om en design för Model 3?
saab-9-3-mark-iii-gray-design-006.jpg
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av +46 »

Finns mer att att läsa om Nevs satsning i dagens utgåva av Dagens Industri....

Gissar att det är många här som uttalar sig om Saab 93 utan att ha torrt på fötterna. Yes, det är en gammal bil som saknar mycket av dagens lull, lull men jag trodde att det här forumet välkomnade alla bilfabrikanter som vill ställa om till eldrift.
Jag är övertygad om att det finns tillräckligt med kapitalstarka individer som kan tänkas stötta Nevs i deras satsning att göra något bra, oavsett om det börjar med att konvertera om en gammal fossilbil eller direkt skapa något helt nytt som Modell S
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av chpaulin »

+46 skrev:
Finns mer att att läsa om Nevs satsning i dagens utgåva av Dagens Industri....

Gissar att det är många här som uttalar sig om Saab 93 utan att ha torrt på fötterna. Yes, det är en gammal bil som saknar mycket av dagens lull, lull men jag trodde att det här forumet välkomnade alla bilfabrikanter som vill ställa om till eldrift.
Jag är övertygad om att det finns tillräckligt med kapitalstarka individer som kan tänkas stötta Nevs i deras satsning att göra något bra, oavsett om det börjar med att konvertera om en gammal fossilbil eller direkt skapa något helt nytt som Modell S
Jag är ganska positiv till NEVS och att de börjar med att konvertera en gedigen bilplatform som 9-3:an. Många gillar fortfarande designen och med lite kosmetika och kjolar kan den nog se väldigt 2015 ut. Fördelarna är många med att köra på 9-3:an då hela bandet i Trollhättan är anpassad för just den bilen och stora delar av bilen är detsamma. Sen slipper man som redan nämts barnsjukdommar som fukt i bromsljusen, läckande takluckor mm.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av Oppfinnarn »

Men 20 mils (ideal) räckvidd?! Blir väl knappt 15 i praktiken. Bör man inte satsa på något längre (typ 30-35) om man kör igång nu, utan att bli förbisprungen av andra tillverkare?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av chpaulin »

Oppfinnarn skrev:
Men 20 mils (ideal) räckvidd?! Blir väl knappt 15 i praktiken. Bör man inte satsa på något längre (typ 30-35) om man kör igång nu, utan att bli förbisprungen av andra tillverkare?
De har väl inte visat upp den än så vi vet väl inte säkert. Håller med om att komma ut med en elbil som klarar 15mil 2017 är lite tamt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av LarsL »

chpaulin skrev:
Jag är ganska positiv till NEVS och att de börjar med att konvertera en gedigen bilplatform som 9-3:an. Många gillar fortfarande designen och med lite kosmetika och kjolar kan den nog se väldigt 2015 ut. Fördelarna är många med att köra på 9-3:an då hela bandet i Trollhättan är anpassad för just den bilen och stora delar av bilen är detsamma. Sen slipper man som redan nämts barnsjukdommar som fukt i bromsljusen, läckande takluckor mm.
Ja, det kan kännas som en bra idé att börja konvertera något gammal men verkligheten kommer snart krypande... Och att få dörrar och fönster att sitta där de ska och inte läcka har mer med byggkvalitet att göra än design.

Nä satsa på en egen design som börjar med ett stort batteri och två elmotorer med konverters.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av danni »

+46 skrev:
Finns mer att att läsa om Nevs satsning i dagens utgåva av Dagens Industri....

Gissar att det är många här som uttalar sig om Saab 93 utan att ha torrt på fötterna. Yes, det är en gammal bil som saknar mycket av dagens lull, lull men jag trodde att det här forumet välkomnade alla bilfabrikanter som vill ställa om till eldrift.
Jag är övertygad om att det finns tillräckligt med kapitalstarka individer som kan tänkas stötta Nevs i deras satsning att göra något bra, oavsett om det börjar med att konvertera om en gammal fossilbil eller direkt skapa något helt nytt som Modell S
Jag välkomnar satsningen och vill inget hellre än att det ska gå bra för dem, men baserat på vad de visat upp hittills kan jag inte förstå hur det skulle gå till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av HelectriC »

+46 skrev:
Finns mer att att läsa om Nevs satsning i dagens utgåva av Dagens Industri....

Gissar att det är många här som uttalar sig om Saab 93 utan att ha torrt på fötterna. Yes, det är en gammal bil som saknar mycket av dagens lull, lull men jag trodde att det här forumet välkomnade alla bilfabrikanter som vill ställa om till eldrift.
Jag är övertygad om att det finns tillräckligt med kapitalstarka individer som kan tänkas stötta Nevs i deras satsning att göra något bra, oavsett om det börjar med att konvertera om en gammal fossilbil eller direkt skapa något helt nytt som Modell S
Jo, men det får ju vara en ok produkt. Jag kan inte tänka mig att den kommer kosta under 200k vilket är priset för en Leaf. Jag hade hellre köpt en Leaf än gammal 9-3. Man får verkligen vara glad i svensk industrihistoria för att sponsra NEVS med 2-300k kr för en sån bil. Jag är öppen för affärsplaner som verkar profitabla, men sorry, detta ger inte intrycket av nåt för framtiden att starta på detta vis.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av leiflodde »

Som ägare av 1 st SAAB gillar jag satsning på elbilar och även om de är en påbyggnad av befintlig teknik (som många tillverkare ) är det ändå bättre än traditionella bilindustrin som använder förbränningsteknik???

Tog själva 2006 en 9-5 etanol (hetaste just då) som tjänstebil och efter ca 35000 mil såldes denna bil sommaren 2015 :cry: och de få fel denna bil haft var fukt i bakre ljushållaren samt till slut att turbon rasade :cry:.

Men annars var denna bil helt felfri under alla dessa mil och om märket funnits kvar skulle jag gärna/nog beställt igen om tekniken varit 2015 MEN med 20 mil:s räckvidd och gammal modell känns det ändå lite old men denna korta räckvidd.

Men tror ändå att jag stöder denna satsning för jag tror framtiden :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av apkungen »

När denna kommer ut så kommer bolt och model 3 och longdistans leaf att finnas. Då måste denna kosta 200k ny och leverera 20 riktiga mil samt 100kw Chademo. Då kan den bli en succé.
Skriv svar