Uniti - en svensk elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Det värsta med en sådan här satsning är att Svenska politiker kan få för sig att de ska beskatta stora elbilar med stora batterier, för att gynna det svenska företaget. På det sättet blir det dyrare att få tag i en fungerande elbil och omställningen tar längre tid.

Spara resurser? Om de inte tillverkar bilen alls så spar vi ännu fler resurser... ;)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Vasp »

Nu har de lagt ut bilens specifikationerna på hemsidan.

Räckvidden ska vara pålitliga 300km. Snabbladdning till 80% på 15 min. Och en hel del annan intressant info.

Toppmodellen ska kosta 20000 euro och billigare versioner ska finnas.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Remuz »

Hur ska dom få betalt för RnD och produktion? Låter som en ytterst tveksam affärsmodell att sätta ett maxpris så ”lågt”.

Edit: missade att det var en mopedbil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Klart de gör! Det är ju enda chansen att sälja något så där oanvändbart.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av iAkita »

Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

iAkita skrev:
Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.
Elbilist sedan 2014
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av iAkita »

Klintan skrev:
iAkita skrev:
Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.
Jag håller med om att de inte borde dela just den slutsatsen från studien, det är nog lite att skjuta sig själva lite i foten i och med att de satsar på crowdfunding för att bygga prototyper och få igång tillverkning. Man kan ju tycka att en målgrupp för det försöket är sådana som kom kör elbil redan i nuläget och är kritiska mot studien.

Hur som helst, angående att studien använder sig av gamla data så har jag sett det argumentet flera gånger tidigare, men jag har aldrig sett någon som konkret pekar på data som visar att det har blivit bättre. Om vi börjar med Tesla så utrustas väl de flesta bilar Model S/X fortfarande med Panasonic-celler som inte tillverkats i Gigafactory. Hur ser elmixen ut för den framställningen? Och hur ser det i nuläget ut för de batterier som faktiskt tillverkas i Gigafactory? Mig veterligen sitter det inte en enda solcell på taket ännu, och även när det är fyllt med solceller lär inte energin de producerar räcka långt för att täcka en tillverkning som pågår dygnet runt.

Det var Tesla det, men det finns fler aktörer än dem på banan. En är LG som tillverkar batterierna till ZOE som jag kör, men även till Ionic har jag för mig. De kommer snart öppna en ny batteri i Polen av alla länder för att kunna täcka upp för den ökande efterfrågan. Polen har en elmix som i princip bara består av kol och olja, och alltså är mycker värre än den elmix de räknat på i studien. Så rent krasst skulle man lika gärna kunna vända på kritiken och hävda att sudien underskattar utsläppen som sker i samband med produktion av batterierna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Gratis el i fem år vid köp av en Uniti.

https://www.eon.se/nyheter/e-on-och-uni ... rbete.html
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Verdi »

Klintan skrev:
iAkita skrev:
Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.
Jo, men även om batteritillverkningen blir effektivare så kommer ett mindre batteri ändå alltid vara ett bättre miljöval. Mindre vikt att släpa runt på, mindre avtryck vid tillverkningen...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerker »

Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10304
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Kanske har någon redan tagit upp det, men lite kul att MediaMarkt ska sälja bilen:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... edia-markt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Generalbogge »

Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Någon mer som ska dit?

Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

Generalbogge skrev:
Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Någon mer som ska dit?

Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av drakbane »

Ligger runt hörnet från jobbet, så ska in om en runda ivf...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av vigge50 »

Har anmält mig även om jag inte har följt det jättenoga.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av drakbane »

Nu börjar de ivf!

/LG G5
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av zyax »

Någon här som är på plats?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Ric »

Den som köper en Iphone får en Uniti på köpet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av bylund »

Bertil Moldén är positiv, i en kommentar till Sveriges Radio:
Bertil Moldén, vd för Bil Sweden skrev:
– Det går ju bort om du bor i lägenhet och ska ha sladd från balkongen på femte våningen. Du måste bo i villa och du måste kunna ladda på jobbet. Kan du inte svara ja på de två frågorna då går det bort, säger Bertil Moldén.
Karln jobbar alltså med bilar, och ska ha så dålig koll. Att kunna ladda på jobbet eller hemma räcker såklart, och man måste såklart inte bo i villa för att kunna ladda hemma (även om man ligger mer i händerna på andra i lägenhet).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av SR-71-BlackBird »

bylund skrev:
Bertil Moldén är positiv:
Bertil Moldén, vd för Bil Sweden skrev:
– Det går ju bort om du bor i lägenhet och ska ha sladd från balkongen på femte våningen. Du måste bo i villa och du måste kunna ladda på jobbet. Kan du inte svara ja på de två frågorna då går det bort, säger Bertil Moldén.
Karln jobbar alltså med bilar, och ska ha så dålig koll. Att kunna ladda på jobbet eller hemma räcker såklart, och man måste såklart inte bo i villa för att kunna ladda hemma (även om man ligger mer i händerna på andra i lägenhet).
Nästan lika pinsamt som när Audi chefen inte visste vad Tesla var.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av zyax »

SR-71-BlackBird skrev:
bylund skrev:
Bertil Moldén är positiv:
Bertil Moldén, vd för Bil Sweden skrev:
– Det går ju bort om du bor i lägenhet och ska ha sladd från balkongen på femte våningen. Du måste bo i villa och du måste kunna ladda på jobbet. Kan du inte svara ja på de två frågorna då går det bort, säger Bertil Moldén.
Karln jobbar alltså med bilar, och ska ha så dålig koll. Att kunna ladda på jobbet eller hemma räcker såklart, och man måste såklart inte bo i villa för att kunna ladda hemma (även om man ligger mer i händerna på andra i lägenhet).
Nästan lika pinsamt som när Audi chefen inte visste vad Tesla var.
Det första man läser på bilsweden.se
BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Klart fasen man inte gillar en bil som säljs på MediaMarkt...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av unumlapis »

Nåväl, eventet finns att se via YouTube och gjorde själv ett gott försök att titta på det men streaming avbröts för mig efter timme eller så eller så ville de bara inte visa bilen via live stream på nätet ;)
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Generalbogge »

Klintan skrev:
Generalbogge skrev:
Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Någon mer som ska dit?

Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Den kommer att klassas som L7e, vilket gör det möjligt för dem att kunna bygga annorlunda och nytänkande.

Nvidia är en av deras samarbets partners
, så deras system ska användas. De var också där och visade upp sig.

Utsidan är inte den roligaste, men interiört ser det mycket trevligare ut.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Zalman3 »

Generalbogge skrev:
Klintan skrev:
Generalbogge skrev:
Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Någon mer som ska dit?

Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Den kommer att klassas som L7e, vilket gör det möjligt för dem att kunna bygga annorlunda och nytänkande.

Nvidia är en av deras samarbets partners
, så deras system ska användas. De var också där och visade upp sig.

Utsidan är inte den roligaste, men interiört ser det mycket trevligare ut.
Får den supermiljöbilspremie på 60.000kr nästa år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar