Uniti - en svensk elbil
Moderator: Redaktion
Re: Uniti - en svensk elbil
Det värsta med en sådan här satsning är att Svenska politiker kan få för sig att de ska beskatta stora elbilar med stora batterier, för att gynna det svenska företaget. På det sättet blir det dyrare att få tag i en fungerande elbil och omställningen tar längre tid.
Spara resurser? Om de inte tillverkar bilen alls så spar vi ännu fler resurser...
Spara resurser? Om de inte tillverkar bilen alls så spar vi ännu fler resurser...
Re: Uniti - en svensk elbil
Nu har de lagt ut bilens specifikationerna på hemsidan.
Räckvidden ska vara pålitliga 300km. Snabbladdning till 80% på 15 min. Och en hel del annan intressant info.
Toppmodellen ska kosta 20000 euro och billigare versioner ska finnas.
Räckvidden ska vara pålitliga 300km. Snabbladdning till 80% på 15 min. Och en hel del annan intressant info.
Toppmodellen ska kosta 20000 euro och billigare versioner ska finnas.
Re: Uniti - en svensk elbil
Hur ska dom få betalt för RnD och produktion? Låter som en ytterst tveksam affärsmodell att sätta ett maxpris så ”lågt”.
Edit: missade att det var en mopedbil
Edit: missade att det var en mopedbil
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Uniti - en svensk elbil
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Klart de gör! Det är ju enda chansen att sälja något så där oanvändbart.Klintan skrev:Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Re: Uniti - en svensk elbil
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.Klintan skrev:Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Uniti - en svensk elbil
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.iAkita skrev:Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.Klintan skrev:Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Jag håller med om att de inte borde dela just den slutsatsen från studien, det är nog lite att skjuta sig själva lite i foten i och med att de satsar på crowdfunding för att bygga prototyper och få igång tillverkning. Man kan ju tycka att en målgrupp för det försöket är sådana som kom kör elbil redan i nuläget och är kritiska mot studien.Klintan skrev:Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.iAkita skrev:Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.Klintan skrev:Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Hur som helst, angående att studien använder sig av gamla data så har jag sett det argumentet flera gånger tidigare, men jag har aldrig sett någon som konkret pekar på data som visar att det har blivit bättre. Om vi börjar med Tesla så utrustas väl de flesta bilar Model S/X fortfarande med Panasonic-celler som inte tillverkats i Gigafactory. Hur ser elmixen ut för den framställningen? Och hur ser det i nuläget ut för de batterier som faktiskt tillverkas i Gigafactory? Mig veterligen sitter det inte en enda solcell på taket ännu, och även när det är fyllt med solceller lär inte energin de producerar räcka långt för att täcka en tillverkning som pågår dygnet runt.
Det var Tesla det, men det finns fler aktörer än dem på banan. En är LG som tillverkar batterierna till ZOE som jag kör, men även till Ionic har jag för mig. De kommer snart öppna en ny batteri i Polen av alla länder för att kunna täcka upp för den ökande efterfrågan. Polen har en elmix som i princip bara består av kol och olja, och alltså är mycker värre än den elmix de räknat på i studien. Så rent krasst skulle man lika gärna kunna vända på kritiken och hävda att sudien underskattar utsläppen som sker i samband med produktion av batterierna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Uniti - en svensk elbil
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Uniti - en svensk elbil
Jo, men även om batteritillverkningen blir effektivare så kommer ett mindre batteri ändå alltid vara ett bättre miljöval. Mindre vikt att släpa runt på, mindre avtryck vid tillverkningen...Klintan skrev:Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.iAkita skrev:Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.Klintan skrev:Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Re: Uniti - en svensk elbil
Kanske har någon redan tagit upp det, men lite kul att MediaMarkt ska sälja bilen:Jerker skrev:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... edia-markt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Uniti - en svensk elbil
Någon mer som ska dit?Jerker skrev:
Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Uniti - en svensk elbil
Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?Generalbogge skrev:Någon mer som ska dit?Jerker skrev:
Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Elbilist sedan 2014
Re: Uniti - en svensk elbil
Ligger runt hörnet från jobbet, så ska in om en runda ivf...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Uniti - en svensk elbil
Nu börjar de ivf!
/LG G5
/LG G5
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Uniti - en svensk elbil
Någon här som är på plats?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Uniti - en svensk elbil
Bertil Moldén är positiv, i en kommentar till Sveriges Radio:
Karln jobbar alltså med bilar, och ska ha så dålig koll. Att kunna ladda på jobbet eller hemma räcker såklart, och man måste såklart inte bo i villa för att kunna ladda hemma (även om man ligger mer i händerna på andra i lägenhet).Bertil Moldén, vd för Bil Sweden skrev:– Det går ju bort om du bor i lägenhet och ska ha sladd från balkongen på femte våningen. Du måste bo i villa och du måste kunna ladda på jobbet. Kan du inte svara ja på de två frågorna då går det bort, säger Bertil Moldén.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Uniti - en svensk elbil
Nästan lika pinsamt som när Audi chefen inte visste vad Tesla var.bylund skrev:Bertil Moldén är positiv:Karln jobbar alltså med bilar, och ska ha så dålig koll. Att kunna ladda på jobbet eller hemma räcker såklart, och man måste såklart inte bo i villa för att kunna ladda hemma (även om man ligger mer i händerna på andra i lägenhet).Bertil Moldén, vd för Bil Sweden skrev:– Det går ju bort om du bor i lägenhet och ska ha sladd från balkongen på femte våningen. Du måste bo i villa och du måste kunna ladda på jobbet. Kan du inte svara ja på de två frågorna då går det bort, säger Bertil Moldén.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Uniti - en svensk elbil
Det första man läser på bilsweden.seSR-71-BlackBird skrev:Nästan lika pinsamt som när Audi chefen inte visste vad Tesla var.bylund skrev:Bertil Moldén är positiv:Karln jobbar alltså med bilar, och ska ha så dålig koll. Att kunna ladda på jobbet eller hemma räcker såklart, och man måste såklart inte bo i villa för att kunna ladda hemma (även om man ligger mer i händerna på andra i lägenhet).Bertil Moldén, vd för Bil Sweden skrev:– Det går ju bort om du bor i lägenhet och ska ha sladd från balkongen på femte våningen. Du måste bo i villa och du måste kunna ladda på jobbet. Kan du inte svara ja på de två frågorna då går det bort, säger Bertil Moldén.
Klart fasen man inte gillar en bil som säljs på MediaMarkt...BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Uniti - en svensk elbil
Nåväl, eventet finns att se via YouTube och gjorde själv ett gott försök att titta på det men streaming avbröts för mig efter timme eller så eller så ville de bara inte visa bilen via live stream på nätet
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Uniti - en svensk elbil
Den kommer att klassas som L7e, vilket gör det möjligt för dem att kunna bygga annorlunda och nytänkande.Klintan skrev:Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?Generalbogge skrev:Någon mer som ska dit?Jerker skrev:
Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Nvidia är en av deras samarbets partners
, så deras system ska användas. De var också där och visade upp sig.
Utsidan är inte den roligaste, men interiört ser det mycket trevligare ut.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Uniti - en svensk elbil
Får den supermiljöbilspremie på 60.000kr nästa år?Generalbogge skrev:Den kommer att klassas som L7e, vilket gör det möjligt för dem att kunna bygga annorlunda och nytänkande.Klintan skrev:Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?Generalbogge skrev:Någon mer som ska dit?Jerker skrev:
Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Nvidia är en av deras samarbets partners
, så deras system ska användas. De var också där och visade upp sig.
Utsidan är inte den roligaste, men interiört ser det mycket trevligare ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension