Uniti - en svensk elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Uniti - en svensk elbil

Inlägg av olza »

Från dagens DN:

http://www.dn.se/arkiv/dn-jobb/mer-an-b ... -av-svensk

Unitis hemsida:

http://www.iamuniti.com

En liten, cool elbil till rätt pris. Ja, det funkar! :)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerker »

Intressant!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av bjelkeman »

Jag gillar det. Vi behöver utmanare som gör det som de flesta skulle förkasta som omöjligt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Fel fel fel, korsning mellan mopedbil och stadsbil. Nej, där skulle jag inte investera "I'm out" som de skulle sagt på Dragons Den.

Miljöbelastning, det är ju redan bevisat att en elbil kör in sin högre tillverknings belastning under de första åren. Varför då tjafsa med litet värdelöst batteri och dåliga alternativt dyra materialval, gick inte så bra för Fiskars. Om jag ska vara lite edgy så skulle jag säga att det är miljöförstöring att ta fram dåliga bilar. ;)

Om ni vill göra succé i Sverige tänk Volvo V70 och om ni vill gör succé i världen så tänk åt XC60 eller XC90 med 30 mils räckvidd. Jag hade direkt köpt en crossover med 20 mils räckvidd (EPA) om den hade erbjudits till bra pris (Nissan Leaf).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerker »

Det växer fram nya generationer med helt annan syn på transporter, särskilt i urbana miljöer. Jag tror visst att detta kan vara ett slagkraftigt alternativ för en stor målgrupp. Men det är bara ett av många. På samma sätt som det alltid funnits massor av olika fossilbiltyper.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Fast en mopedbil? Kostar en sådan över 50000kr så anser jag att det är dyrt. Sånt kan säkert kineserna skruva ihop men i Sverige, nä.
Enda sättet något sånt skulle kunna locka mig vore om den var självkörande och kunde ta ungarna till deras aktiviteter. Men som sagt någonstanns 50-60 000kr kanske.

Har man kunskapen så gör något riktigt i så fall inte smäck. Men vist om någon vill investera så varsego men jag vilk inte hänga med.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av apkungen »

Det viktiga tycker jag är att batteriet inte är det som är begränsande för bilen. En jättefin vw golf o så kommer den 12mil, det är så synd.

Därför gillar jag tesla men även Renault twizy. Twizyn kommer tyo 8mil och man vill inte åka länge än så i en twizy :p

Om den här bilen blir som twizyn men lite snabbare, rejälare, tystare och vinter anpassad o kommer 10 mil för max 100kkr då kan det nog bli bra :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:

Därför gillar jag tesla men även Renault twizy. Twizyn kommer tyo 8mil och man vill inte åka länge än så i en twizy :p
Det har du rätt i.
olivermodels
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 sep 2016 21:02

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av olivermodels »

Såg på facebook att Uniti har skapat en Augmented Reality Head-Up Display
Var det någon som var på eventet och testade funktionen ? :D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Challe76a »

Hittade den befintliga tråden efter det att jag stavat rätt.

Något att investera i? Crowdfunding ska det bli.



Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerka »

Coolt projekt. Gillar idén med små, billiga stadsbilar. Passar perfekt i mindre städer (dvs alla svenska städer utanför topp-tre). Jag bor i Västerås och här vore det grymt med en liten elbil för alla småärenden inom stan - handla, skjutsa, lämna, åka till jobbet. I storstäder från Stockholms storlek och uppåt är det bara tunnelbana som ger tillräcklig kapacitet, då räcker det inte med bara bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Tror absolut inte på små elbilar med kort räckvidd. Det konceptet har liksom prövats några gånger genom historien och inte gett något vidare resultat. Anledningen är att en bil är dyr även om den är liten och då vill man ha något bekvämt och praktiskt.
Det de borde satsa på är en attraktiv bil i kombi eller SUV utförande med dragkrok och en hygglig räckvidd.

Jag skulle inte investera i företaget eller i en bil från dem. (Möjligen till ungarna som alternativ till en moped).
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av SR-71-BlackBird »

LarsL skrev:
Tror absolut inte på små elbilar med kort räckvidd. Det konceptet har liksom prövats några gånger genom historien och inte gett något vidare resultat. Anledningen är att en bil är dyr även om den är liten och då vill man ha något bekvämt och praktiskt.
Det de borde satsa på är en attraktiv bil i kombi eller SUV utförande med dragkrok och en hygglig räckvidd.

Jag skulle inte investera i företaget eller i en bil från dem. (Möjligen till ungarna som alternativ till en moped).
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av jonasl »

I småstäder behöver folk lära sig cykla istället.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Vill du göra något utanför den lilla staden så måste du åka bil, riktig bil eftersom det kanske är 6-10 mil till nästa lilla stad.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av apkungen »

Bilen ska kosta 200k enligt hemsidan och åka max 90km/h med en klen motor. Död redan innan den släpps. Finns ingen som kommer köpa den när man kan köpa en femsitsig bil med bagage och grejer för halva priset, fossilt javisst men ändå.

Jag tycker att vw polo med 20kWh batteri skulle kunna vara en bra bil om den skulle kosta från 160kkr typ. Den borde med 20kWh bara kosta typ 25k för batteriet med dagens låga priser så 160, som är 25k mer än instegsmodellen av polo tycker jag är rimligt. Den kanske kan få en nedc räckvidd på 170km.

Att göra en liten bil kommer inte bli så mycket billigare, titta bara på smart fortwo och smart forfour, nästan ingen skillnad i pris. Så ska man göra en ännu mindre bil då måste personen som köper den tjäna på det på något vis. En mindre bil kan bli lättare och i kombination med en bil där man sitter bakom varandra för att skapa lågt luftmotstånd så skulle den kunna dra nästan hälften så mycket el. 20kWh kan då ta bilen 340km men problemet är att ingen vill åka långresor i en sån vill så det mervärdet är inte så högt tror jag. Då kan man istället minska batteriet till 10kWh men det sparar bara 10-15kkr vilket inte är tillräckligt.

Jag tror inte på en minimini bil om det inte är så att någon verkligen kan få ned priset på den. Om man först kan köpa den som en mopedbil och sen mj ut kvaruppgradera den till att göra 130km/h, med ett 15kWh batteri som tar den 15 riktiga mil, krocksäker, tyst och varm eller sval med radio osv för 100kkr, då så javisst, men tror inte det går.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Problemet är att det är exakt lika mycket arbete att göra den här skrutt bilen som att göra en riktig bil. En riktigt crossover SUV kan de ta 500-600 000kr utan problem, en skrutt bil ger jag kanske 20-30 000kr för.
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Lofet2 »

Jag tror du har lite skev prisbild om du tycker att en sprillans ny 2 sitsig bil ska kosta 20 000kr. En enkel, billig bil som tar dig från a till b är en annan marknad än en suv för halvmiljonen. Med det sagt så tror jag inte på en 2 sitsig bil för ett par hundra tusen som inte är typ roadster. Runt priset för en UP finns en marknad!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Lofet2 skrev:
Jag tror du har lite skev prisbild om du tycker att en sprillans ny 2 sitsig bil ska kosta 20 000kr. En enkel, billig bil som tar dig från a till b är en annan marknad än en suv för halvmiljonen. Med det sagt så tror jag inte på en 2 sitsig bil för ett par hundra tusen som inte är typ roadster. Runt priset för en UP finns en marknad!
Nä, det är inget fel på min prisbild. Jag förstår att det inte ens går att sälja en skrutt bil för 20 000kr, självklart inte det är ju lika mycket jobb med en sådan som men en ordentlig bil. Men 20 000kr är vad jag är redo att betala om den är EU-moppe registrerad så att ungarna kan ha den. Det här är vad jag är beredd att betala.

Jag är också lika mycket beredd att betala 5-600 000kr för en riktigt bil med dragkrok och gått om utrymme. Det kostar nästan lika mycket att tillverka och utveckla med ni får 3x så mycket betalt för den jämnfört med skrutt bilen. Och det gäller inte bara er utan även Nissan, VW och alla andra som inte fattat att den här principen även gäller elbilar. Det finns ett lysande undantag och det är Tesla.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerka »

Oj... såg inte att den skulle kosta 200 000. Det är mycket för en så liten bil. Tanken med att bygga en minibil är väl just att den ska vara billig - några andra fördelar har den ju knappt. Den är inte liten nog att smita förbi köerna som en MC, så då kan man lika gärna köpa en i-MiEV eller liknande. Att inte kunna köra på motorväg är ett jättehinder i många städer (tänker framförallt på Västerås och Stockholm) där motorvägen är integrerad i stan och man kör på den ofta.

Jag har en annan idé: en täckt, tvåhjulig MC i stil med BMW C1, kanske tvåsitsig (bakom varandra). Man kan göra hela sidodörrar för att skydda mot regn, rusk och olyckor, och med hjälp av glidande vikter i sidled under farkosten som justeras automatiskt á la Segway håller den balansen när man står still utan att man behöver sätta ner fötterna. På så vis får man smidigheten hos en MC men bekvämligheten och säkerheten hos en liten bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Jag har en annan idé: en täckt, tvåhjulig MC i stil med BMW C1, kanske tvåsitsig (bakom varandra). Man kan göra hela sidodörrar för att skydda mot regn, rusk och olyckor, och med hjälp av glidande vikter i sidled under farkosten som justeras automatiskt á la Segway håller den balansen när man står still utan att man behöver sätta ner fötterna. På så vis får man smidigheten hos en MC men bekvämligheten och säkerheten hos en liten bil.
Fast då börjar den bli riktigt komplicerad...
Den där finns väl också redan Twizy typ? Inte någon super succés det heller.

Vill ni bli rika och göra skillnad i världen så använder ni era förmågor och er tid till att bygga en riktig bil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Herr X »

Detta har prövats tidigare många gånger och har failat varje gång. Folk vill inte köra en så liten bil eftersom den är opraktisk och har en mängd andra nackdelar, utan att egentligen ge några fördelar.

I Norge började elbilstillverkaren Think producera sådana här små mikrobilar redan i början av 90-talet, men efterfrågan uteblev. För att rädda Think, lobbade man fram en mängd politiska stödpaket, såsom momsundantag för elbilar, att få köra i bussfilen och annat, men trots alla dessa perks klarade inte Think att överleva och avvecklades för gott 2012 - då hade man fyra konkurser bakom sig.

Man ser ibland folk komma körande i en Think - det är då uteslutande folk som ser ut som Per Gahrton, och när de öppnar bildörren rasar det ut grankottar.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av vigge50 »

Hur motiverar de priset på 200 000 kr? En Renault Twisy kostar 62 900 plus batterihyra förvisso men ändå helt annan prisklass. Som skrivits tidigare så borde man kunna få en betydligt bättre bil för 200 000, det är nästa tillräckligt för att köpa en Renault Zoe utan batteri och jag skulle gladeligen betala månadshyran om valet stod mellan dessa bilar. Tyckte det lät intressant ända fram tills dess att jag såg priset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Visst vill man käka grankottar så är det en drömbil, det syns ju riktigt hur man lider. Nä, bygg en riktig bil för tusan. En bil som är åtråvärd och som vi vill pantsätta våra barn för.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Generalbogge »

Den 2/9 så har Uniti öppet hus i sina lokaler i Lund, där man tydligen ska visa den slutgiltiga designen på bilen. Mer info om bilen utlovas, och man bjuder på fika (grankottar??)
Man skryter med att man ska ha världens största och mest avancerade interaktiva HUD, någon typ av autonomi, och elektronisk styrning. Vidare så siktar de på 5 stjärnor i NCAP krocktest. Så deras ambitioner är det inget fel på :)

Följande spec är vad man strävar efter:
Pris: 20.000 euro för premium modellen (4 sitsig?)
Upp till 120 km/h
0-80 på 3,5 sek
11 eller 20 kWH batteri
150 - 300 km räckvidd
Induktions- eller vanlig sladd-laddning

Är man nyfiken så kan man anmäla sitt intresse på följande länk:
https://uniti-open-house.confetti.events/
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar