Uniti - en svensk elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Vasp »

Då har jag köpt in mig med några få aktier. Räknar med att det inte kommer gå vägen och att pengarna är förlorade. Men om det går vägen så är det kul att få ha varit med. man vill ju vara med och stötta svenska startups.

Är en sån liten summa jag gick in med så jag kan utan problem förlora dom.

Var lite smått sugen på att förbeställa en också. Men det gjorde jag inte.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av HerrNilsson »

Blev några aktier för mig också. Spännande att följa detta iaf.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Limbster »

Jag kan inte se vem som ska köpa denna lilla låtsas bil, finns ju ett gäng tyska startups som ska sälja en riktig bil för samma peng. Produkten är liksom redan testad och den funkar inte här i västvärlden. Normännen var ju tappra med sin Think
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Verkar ungefär lika Smart som Think... :D

Bygg riktiga bilar som folk kan eftertrakta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerker »

Ja, det är det som verkligen stör mig. De tror att det ska gå att sälja en sån bil trots att många före dem har misslyckats. Kundkretsen är alldeles för liten.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

Har de alltså börjat prata om löstagbara batterier nu? Senast jag läste om Uniti var induktionsladdning tänkt som standard. Dags för dem att visa en färdig prototyp med någorlunda färdiga specifikationer, känns som att de har nya idéer och mål varje vända.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Har de alltså börjat prata om löstagbara batterier nu? Senast jag läste om Uniti var induktionsladdning tänkt som standard. Dags för dem att visa en färdig prototyp med någorlunda färdiga specifikationer, känns som att de har nya idéer och mål varje vända.
I videon visar de upp båda funktionerna. De säger också att de ska visa upp en prototyp före årets slut.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av _TonyV »

Givet hur svårt det är att börja ett bilföretag från scratch så bli nog Uniti en högoddsare .
Vad säger de om bilen egentligen..
- stor HUD - okej
- Human-Machine Interaction - ?
- Safety - 5 star Euro Ncap, liten, lätt bil. Har det några nackdelar?
- Vehicle Autonomy - Krångligt, tekniskt och politiskt
- Impact - liten miljöpåverkan, ja det kan de nog, men är det en selling point?
- Electronic Steering - Steer by wire, okej det kan man nog få till

Sen då, vad är egentligen känt om bilen, för hur många pers? batteri laddning, kapacitet? effekt, prestanda?
Vart ska den produceras?
Pris upp till 20k EUR. Finns andra alternativ med helt ok BEV, mer beprövade.

Skulle just DU vilja ha en?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Limbster »

Om jag inte minns fel skulle Siemens bygga en fabrik till dom i Landskrona. Jag undrar vad Siemens ser?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Vasp »

Om jag bodde i Stockholm så hade jag nog velat ha en. I min stad vet jag inte riktigt om det hade passat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Det värsta med en sådan här satsning är att Svenska politiker kan få för sig att de ska beskatta stora elbilar med stora batterier, för att gynna det svenska företaget. På det sättet blir det dyrare att få tag i en fungerande elbil och omställningen tar längre tid.

Spara resurser? Om de inte tillverkar bilen alls så spar vi ännu fler resurser... ;)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Vasp »

Nu har de lagt ut bilens specifikationerna på hemsidan.

Räckvidden ska vara pålitliga 300km. Snabbladdning till 80% på 15 min. Och en hel del annan intressant info.

Toppmodellen ska kosta 20000 euro och billigare versioner ska finnas.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Remuz »

Hur ska dom få betalt för RnD och produktion? Låter som en ytterst tveksam affärsmodell att sätta ett maxpris så ”lågt”.

Edit: missade att det var en mopedbil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av LarsL »

Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Klart de gör! Det är ju enda chansen att sälja något så där oanvändbart.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av iAkita »

Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

iAkita skrev:
Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.
Elbilist sedan 2014
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av iAkita »

Klintan skrev:
iAkita skrev:
Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.
Jag håller med om att de inte borde dela just den slutsatsen från studien, det är nog lite att skjuta sig själva lite i foten i och med att de satsar på crowdfunding för att bygga prototyper och få igång tillverkning. Man kan ju tycka att en målgrupp för det försöket är sådana som kom kör elbil redan i nuläget och är kritiska mot studien.

Hur som helst, angående att studien använder sig av gamla data så har jag sett det argumentet flera gånger tidigare, men jag har aldrig sett någon som konkret pekar på data som visar att det har blivit bättre. Om vi börjar med Tesla så utrustas väl de flesta bilar Model S/X fortfarande med Panasonic-celler som inte tillverkats i Gigafactory. Hur ser elmixen ut för den framställningen? Och hur ser det i nuläget ut för de batterier som faktiskt tillverkas i Gigafactory? Mig veterligen sitter det inte en enda solcell på taket ännu, och även när det är fyllt med solceller lär inte energin de producerar räcka långt för att täcka en tillverkning som pågår dygnet runt.

Det var Tesla det, men det finns fler aktörer än dem på banan. En är LG som tillverkar batterierna till ZOE som jag kör, men även till Ionic har jag för mig. De kommer snart öppna en ny batteri i Polen av alla länder för att kunna täcka upp för den ökande efterfrågan. Polen har en elmix som i princip bara består av kol och olja, och alltså är mycker värre än den elmix de räknat på i studien. Så rent krasst skulle man lika gärna kunna vända på kritiken och hävda att sudien underskattar utsläppen som sker i samband med produktion av batterierna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Gratis el i fem år vid köp av en Uniti.

https://www.eon.se/nyheter/e-on-och-uni ... rbete.html
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Verdi »

Klintan skrev:
iAkita skrev:
Klintan skrev:
Specifikationerna är bara önskedrömmar så länge de inte ens byggt en prototyp...
Nu delar de IVL-rapporten på sin facebooksida, suck...
Jag menar inte att racka ner på dig specifikt Klintan, det råkar bara bli just ditt inlägg jag citerar i denna fråga som jag börjar bli så hjärtligt trött på. Det är bekymmersamt att så många är så väldigt kritiska mot en i grunden väl genomförd studie enbart för att de inte gillar dess slutsatser, och utan att komma med bättre argument än "suck" eller "de har fel". Faktum är att det är fullständigt självklart att ett stort batteri har en större inverkan på miljö och klimat än ett litet batteri. Detta är oberoende av om batteriet någon gång i framtiden kommer sättas ihop i en fabrik som drivs av solenergi eller någon annan form av förnyelsebar energi, eftersom studien visar att utvinning och förädling av råmaterial bidrar till en icke försumbar del av bilens/batteriets koldioxidutsläpp i ett livscykelperspektiv.

Ingen skulle komma på tanken att hävda att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri till Model S/X inte har större miljö- och klimatpåverkan än ett mobilbatteri. Ändå så verkar det vansinnigt svårt att erkänna att råvarutvinning och tillverkning av ett 100 kWh batteri har större miljö- och klimatpåverkan än råvarutvinning och tillverkning av ett 22 kWh batteri.
Ingen fara iAkita. Problemet är ju att utredningen utgår från gamla värden och räknar extremt högt på miljöbelastningen vid tillverkning av batterierna.Självklart är det bättre med mindre batterier. I artikeln som de länkar till hävdas att man kan köra en fossilbil i 8,2 år för utsläppen vid tillverkningen av ett batteri till en Tesla P100, vilket är helt fel. Inget som okritiskt ska delas, särskilt inte om man utvecklar elbilar - då borde man veta bättre.
Jo, men även om batteritillverkningen blir effektivare så kommer ett mindre batteri ändå alltid vara ett bättre miljöval. Mindre vikt att släpa runt på, mindre avtryck vid tillverkningen...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Jerker »

Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Kanske har någon redan tagit upp det, men lite kul att MediaMarkt ska sälja bilen:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... edia-markt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Generalbogge »

Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Någon mer som ska dit?

Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av Klintan »

Generalbogge skrev:
Jerker skrev:
Lanseringsevent på torsdag.

https://www.uniti.earth/u17/
Någon mer som ska dit?

Mycket denna veckan, Nevs idag, detta på torsdag, och så Malmö SC på fredag.
Ska tyvärr inte dit, men försök samla så mycket info som möjligt. Kommer den klassas som bil eller mer troligt som L7e, tung fyrhjuling (som Twizy)? Vilken klass krocktestas den för?
De älskar att flasha teknikprylar på sin YouTubekanal, Nvidia drive PX2 syns då och då - är den med? Motorer verkar bli navmotorer, dessa har synts i videos, QS Motor QS273, https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 76114.html - är det fortfarande de som gäller?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Uniti - en svensk elbil

Inlägg av drakbane »

Ligger runt hörnet från jobbet, så ska in om en runda ivf...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar