Hyra elbil i Stockholm?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ochso skrev:
Ja, det finns möjlighet att provköra Nissan Leaf i 72 timmar, vilket faktiskt skulle passa detta ändamål. När jag var i kontakt med Nissan för att få provköra en Leaf (provkörde då ca 45 minuter) så fick jag erbjudande om att låna den i 72 timmar. Tyvärr tillåter inte mitt samvete att göra så när jag faktiskt inte är potentiell kund just nu... Om Nissan däremot tog lite betalt skulle jag så klart inte tveka en sekund att hyra bilen av dem för en sådan här resa :)
Jag var inte heller någon potentiell kund när jag lånade en Model S. Likförbannat sitter jag nu här med bilen som jag visste att jag aldrig skulle köpa. Det kan bli likadant för dig när du haft Leafen några dagar.

Ibland blir det inte alls som man tänkt. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av lator »

Med Leaf 30 kWh funkar det ju... Annars är väl Kia bäst. På Moveabout får du ju hyra en Leaf över helgen för en struntsumma... Fast det är den gamla 24 kWh iofs...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av apkungen »

Jag har tittat mycket efter hyrelbil. Det bästa/biligaste har jag kommit fram till är "sunfleet". Jävligt smidigt också. De har Volvo c30 och zoe, båda laddar 22-43kW ac. Kostar 500kr per vardag eller helg och fria mil.

Men kan också hyra bmw i3 från drive now. De är helt nya men är mest prisvärt om man åker kort tid. Ett dygn kostar 1300spänn..

Men kan också boka en 72h provkörning från nissan gratis! Det gjorde jag och min tjej en helg och åkte 55mil vilket är en utmaning med en leaf.

Och sen har du det som du nämnde också. Mest zoe som går att hyra. Zoe går nog helt ok på långresor. Oftast har de 43kW men 22kW är inte så långsamt som man kan tro heller. Man laddar cirka 8mil på 45min. En leaf laddar 8mil på 30min.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av ochso »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag var inte heller någon potentiell kund när jag lånade en Model S. Likförbannat sitter jag nu här med bilen som jag visste att jag aldrig skulle köpa. Det kan bli likadant för dig när du haft Leafen några dagar.
Ibland blir det inte alls som man tänkt. ;)
Kul att höra! Den dagen jag väl köper bil blir det absolut en elbil, så jag är potentiell kund, det är bara inte dags för bil just nu. Jag bor för centralt och åker bil för sällan.
lator skrev:
Med Leaf 30 kWh funkar det ju... Annars är väl Kia bäst. På Moveabout får du ju hyra en Leaf över helgen för en struntsumma... Fast det är den gamla 24 kWh iofs...
Riktigt bra info, tack så mycket! Vet du hur många bilar de har i Stockholm? Är alla Nissan eller finns även Tesla i Stockholm? Det fanns lite begränsat med info på hemsidan när man inte är inloggad tycker jag. Är det någon här som testat denna tjänst och kan ge en liten recension? Jag har kikat på lite liknande tjänster tidigare men alltid blivit avskräckt av månadskostnaden, men detta var inte alls farligt, det borde gå att räkna hem med tanke på den minskade bränslekostnaden.
apkungen skrev:
Jag har tittat mycket efter hyrelbil. Det bästa/biligaste har jag kommit fram till är "sunfleet". Jävligt smidigt också. De har Volvo c30 och zoe, båda laddar 22-43kW ac. Kostar 500kr per vardag eller helg och fria mil.
Men kan också hyra bmw i3 från drive now. De är helt nya men är mest prisvärt om man åker kort tid. Ett dygn kostar 1300spänn..
Men kan också boka en 72h provkörning från nissan gratis! Det gjorde jag och min tjej en helg och åkte 55mil vilket är en utmaning med en leaf.
Och sen har du det som du nämnde också. Mest zoe som går att hyra. Zoe går nog helt ok på långresor. Oftast har de 43kW men 22kW är inte så långsamt som man kan tro heller. Man laddar cirka 8mil på 45min. En leaf laddar 8mil på 30min.
Jag har varit inne och kikat på sunfleet tidigare, men då inte riktigt varit nöjd med erbjudandet. Jag ska helt klart ta och ta mig en mer noggrann titt på detta. ÄR du medlem hos Sunfleet?

Jag har sett flertalet bilar från drive now stående parkerade när jag går till jobbet, men där betalar man ju per minut, och priserna är ju upplagda för småresor inne i stan känns det som?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av apkungen »

Såvitt jag har move about inga leafs i Stockholm. Bara en Renault kango eller något sådant.

Ja jag är medlem hos sunfleet. Hyr en zoe imorgon för att åka till västerås och tillbaka för 470spänn. Om du vill bli medlem krav jag rekommendera motormännens eller studenters rabatt.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av ochso »

apkungen skrev:
Såvitt jag har move about inga leafs i Stockholm. Bara en Renault kango eller något sådant.

Ja jag är medlem hos sunfleet. Hyr en zoe imorgon för att åka till västerås och tillbaka för 470spänn. Om du vill bli medlem krav jag rekommendera motormännens eller studenters rabatt.
Jag har nu hunnit kika lite mer i detalj på Sunfleet och det blir tyvärr alldeles för dyrt med tanke på månadsavgiften i kombination med kilometeravgifter osv för de medlemskap som är aktuella för mig. Jag såg också ditt separata inlägg om Zoe, jag blev inte direkt mer taggad av att hyra en sådan för långresa nu :(

I övrigt kan jag meddela följande:

Jag har idag ringt och pratat med Move About, de har endast en Renault Kangoo i Stockholm och har tyvärr inga fler bilar på gång under 2016 så som det ser ut nu. Orsaken till detta är att de fokuserar sin expansion på andra orter just nu (de verkar ha ett helt annat utbud i Göteborg och Kalmar mm, hon jag pratade med nämnde specifikt att de har en Tesla i Kalmar...).

Jag ringde också till Hertz som nämner att de har Volvo C30 för uthyrning. Hon jag pratade med sade att det är respektive kontor som avgör vilka bilar som ska finnas för uthyrning men att detta med elbilar "ska utvecklas mer framöver".

Han jag pratade med på OKQ8 nämner att de har en "V60, någon typ av hybrid" på gång, men annars inga elbilar som han känner till. Han visste inte orsaken till att de inte hade någon Nissan, men svarade att de hela tiden gör upphandlingar och att Nissan kanske inte svarat på offerterna eller dylikt.

Vid varje respektive samtal lämnade jag önskemål om att de skulle erbjuda Nissan Leaf (med det nyare batteriet) eller Tesla till uthyrning.
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av KlasE »

Jag fick en Mercedes B-class electric hyrbil levererad av Sixt till Rosenbergs inpol när Teslan blir ompysslad.
Inte lika rolig att köra som den P90DL jag fick som loaner tidigare i veckan vid servicen hos SC i Upplands Väsby, men bra mkt bättre än en oljebrännare :)
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av ochso »

Dags att återuppliva denna gamla tråd!

Jag kan glatt meddela att Move About nu tillhandahåller Nissan Leaf till uthyrning i Stockholm, enligt uppgift 2 st 24 kWh.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av lator »

Och i Östersund finns det nu fyra nya Leaf med 30 kWh-batteri! :)
(ligger ju ganska nära Stockholm...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av jonasl »

Fortfarande hopplöst att hyra en Tesla i Stockholm?

Ska åka bort en sväng över jul, 70 mil t.or, och det vore ju kul att köra något annat än Audi så jag blev sugen på att ge mig själv en Tesla över helgen som julklapp. Men det verkar fortfarande inte görbart?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av StefL »

Sixt hyr ut Tesla men jag misstänker att man får boka i väldigt god tid...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av gellerstam »

Avis Arlanda, inte Sthlm men ganska nära. ;-)

https://www.avis.se/avis-produkter/hyrb ... ge-sverige
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av jonasl »

StefL skrev:
Sixt hyr ut Tesla men jag misstänker att man får boka i väldigt god tid...
Sixt verkar bara ha Tesla i Lund och Göteborg?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av StefL »

jonasl skrev:
StefL skrev:
Sixt hyr ut Tesla men jag misstänker att man får boka i väldigt god tid...
Sixt verkar bara ha Tesla i Lund och Göteborg?
Jag såg en Sixt-Tesla parkerad på hyrbilsparkeringen på Umeå Flygplats i maj, så det är inte omöjligt att de flyttar runt dem, eller att man rentav kan boka en till olika orter bara man gör det i tillräckligt god tid. Jag kollade då på att ev hyra en när jag åkte upp senare under semestern i juli och då såg det ut att vara möjligt att boka en i Umeå, men av praktiska (från min sida) skäl funkade det sen inte att hyra nån.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av erbo73 »

gellerstam skrev:
Avis Arlanda, inte Sthlm men ganska nära. ;-)

https://www.avis.se/avis-produkter/hyrb ... ge-sverige
Fränt, det ska testas. Att ta en snabb provkörning som jag tidigare gjort är ju ganska värdelöst för att se om bilen fungerar i min vardag.

Går det även kanske att hyra en demobil av Tesla i några dagar? Bättre att ge dem 10000 för några dagar istf att ge dem 1,5 mkr och sen inse att det kanske inte blev så bra...
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av lobbin »

erbo73 skrev:
Går det även kanske att hyra en demobil av Tesla i några dagar? Bättre att ge dem 10000 för några dagar istf att ge dem 1,5 mkr och sen inse att det kanske inte blev så bra...
Jag har läst om folk som fått låna demobil över en helg. Det var väl här på forumet för inte så längesen tom?
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av tehjimos »

erbo73 skrev:
gellerstam skrev:
Avis Arlanda, inte Sthlm men ganska nära. ;-)

https://www.avis.se/avis-produkter/hyrb ... ge-sverige
Fränt, det ska testas. Att ta en snabb provkörning som jag tidigare gjort är ju ganska värdelöst för att se om bilen fungerar i min vardag.

Går det även kanske att hyra en demobil av Tesla i några dagar? Bättre att ge dem 10000 för några dagar istf att ge dem 1,5 mkr och sen inse att det kanske inte blev så bra...
Om du lägger ner en peng för att visa att du är seriös får du nog låna valfri provkörningsbil över helgen.

Jag har utan att lägga in nå pengar lånat en X och därefter en S P100D för några månader sen
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av Daniel R »

http://www.gomore.se

Fanns 3 st Tesla när jag kollade.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av joel80 »

Om man vill testa på BMW i3 så har DriveNow ett gäng sånna utspridda i Stockholm. Där blir det såklart inga långresor då man ska parkera den inom Stockholmsområdet.

Man betalar per minut. Låser upp o startar bilen via appen. Kör dit man ska och loggar ut.
Man får bonus om man åker o laddar. :)

Sånna här tjänster kommer bli helt överlägsna när bilarna dessutom kommer kunna köra själv och plocka upp den som vill hyra.. Men redan idag är det tillräckligt många bilar i Stockholm (om man inte bara väljer elbilarna) för att det sällan är mer än ett kvarter bort till en bil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av Ken1 »

Jag hyrde från Avis ute på Arlanda över en helg.
Funkade bra. Men man måste parkera där eller ta sig dit...
Dom har inne i stan också men svårare att få tag på.

Teslas funkade över förväntan. :D
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Hyra elbil i Stockholm?

Inlägg av erbo73 »

Mailade avis. Tydligen har de sålt sina och erbjuder inte längre någon Tesla. De bad mig återkomma till våren/sommaren då de kanske skulle få in nån ny.
Skriv svar