Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Samma här. Å andra sidan utvecklar vi ju IP-telefoni-lösningar så videokonferenser är ett bra sätt att testa våra grejer med.

Personligen gillar jag videokonferens mest där alla sitter på var sitt håll framför egen skärm. Då kan man ha mötet på i bakgrunden medan man jobbar, och hoppa in endast när det berör en. Det går inte i sammankopplade konferensrum.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Legato skrev:
danni skrev:
Mindre möten löser man snabbt över Skype for Business (som förvisso suger råttpung, men det finns säkert bättre lösningar),
Kan varmt rekommendera Google Hangouts. Funkar väldigt mkt bättre. Vi bytte för vårt bolag för något år sedan och nu funkar det verkligen superbra med alla möten.
Det är inte mitt beslut att fatta, det är ett företag med runt 200 anställda och jag är "bara" konsult.

Vanliga Skype fungerar också mycket bättre än Skype for Business. Det man får via SfB som inte går via Skype eller Hangouts såvitt jag vet är smidigheten med integration till directoryservern, dvs att man automatiskt får alla sina medarbetare med på kontaktlistan. Det är värt väldigt mycket. Och det blir också väldigt lätt att schemalägga virtuella möten från Outlook.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av bjelkeman »

Vi har kört vanligt Skype säkert i fem-sex år nu. Men MS har bara lyckats göra det värre och värre. Vi har folk från -9h till +12h UTC så vi kan intemötas på något annat sätt. Det är förvånande för mig att utvecklingen går så långsamt här.

Nåja, åter till ämnet.

The Economist om Musk och direktinterface till hjärnan: https://www.economist.com/news/science- ... usk-enters
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Härligt. Bra artikel!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Artikel i media

Inlägg av hanty »

mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.

Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Utmärkt, utan uppenbara faktafel. Bra initiativ att kräva förnyelsebar energi för att få bidraget.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Tror mig ha sett någon CCS till Chademo adapter här på forumet nyligen, skulle isåfall kanske fungera med Teslas Chademoadapter, om något klumpigt med två adaptrar?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Riktigt bra ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Riktigt bra ju! :)
Snöbollen rullar vidare, som sagt. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Här kommer lite positiv läsning. Artikeln är tyvärr på tyska. För alla som inte kan tyska eller som inte vet hur man använder google translate så handlar det om att tyska staten har tagit sig i kragen och ska bidra med 200 miljoner € för 5000 nya snabbladdare runtom i landet fram till 2020. Efterfrågan är jättestor. Den 1 mars startade ansökningstiden, samma dag havererade servern hos myndigheterna pga trycket.
Förutsättning för att få stödet är bla att det ska gå att betala med vanligt betalkort. Egna hittepå-special-rfid-lösningar ratas. Alla ska få tillgång till laddarna. Elen måste komma från förnyelsebara källor. Ju snabbare laddaren är desto mer pengar går det att söka.
Tyvärr är det inget krav på Chademo, bara CCS. Hoppas att det kommer en CCS-adapter till Tesla snart.
Det händer grejer nu. :)

http://www.zeit.de/mobilitaet/2017-03/e ... estationen
Låter ju bra om det ges mer bidrag ju högre effekt man installerar så att det inte blir en massa 22kW uttag för pengarna. Risken är iofs att vätgasen vill ha ännu mer pengar eftersom de är ännu snabbare än den snabbaste CCS:n.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det står ingenting om vätgas i artikeln. Det handlar uppenbarligen enbart om riktiga snabbladdare för riktiga elbilar där CCS är ett krav. Det som är lite konstigt är att det redan är bestämt hur många snabbladdare som ska installeras i varje förbundsland, vilket resulterar i att södra Tyskland får fler snabbladdare än norra delen. Jag vet inte om det går efter antal invånare eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det står ingenting om vätgas i artikeln. Det handlar uppenbarligen enbart om riktiga snabbladdare för riktiga elbilar där CCS är ett krav. Det som är lite konstigt är att det redan är bestämt hur många snabbladdare som ska installeras i varje förbundsland, vilket resulterar i att södra Tyskland får fler snabbladdare än norra delen. Jag vet inte om det går efter antal invånare eller nåt.
Okej kravet på CCS är ju bra på det sättet.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Artikel i media

Inlägg av Mojje »

TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jo, jag startade en egen tråd om det! ;)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... r-i-tesla/

Länkar mest för att jag föder ett troll i kommentarstråden som underhållning för dagen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
http://bloggar.mestmotor.se/peter-terns ... r-i-tesla/

Länkar mest för att jag föder ett troll i kommentarstråden som underhållning för dagen.
Artikeln kändes som att den hade skrivits för ett par år sen och mycket verkar konstigt. e-Golf finns väl inte bara i Kalifornien? Och finns inte BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Chevrolet Bolt?

Däremot så vet jag inte om Tesla-aktien är särskilt bra som investering betraktat för det. Den är ju extremt uppblåst och innan de har visat att de kan tjäna pengar så är det ju högrisk så det stänker om det.

Det gäller att hålla isär bilen och aktien.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Vet inte om den varit uppe tidigare men finns en testanläggning.

http://www.jarnvagsnyheter.se/20170409/ ... -ar-fardig

https://hyperloop-one.com/
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av Seregon »

En väldigt vettig artikel i DN från Vattenfalls VD: http://www.dn.se/ekonomi/elbilen-hjalpe ... ka-vatten/ som en uppföljning på en tidigare artikel http://www.dn.se/debatt/sa-kan-sverige- ... n-ar-2030/
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Seregon skrev:
En väldigt vettig artikel i DN från Vattenfalls VD: http://www.dn.se/ekonomi/elbilen-hjalpe ... ka-vatten/ som en uppföljning på en tidigare artikel http://www.dn.se/debatt/sa-kan-sverige- ... n-ar-2030/
Jag tycker replikerna är spännande. Det är alltså klimatforskare som tycker vi ska strunta i omställning av fordonsparken.

De anför följande argument:
1. Subventioner blir dyra.
2. Omställning ger liten effekt på klimatet eftersom
a. olja tydligen inte skadar klimatet (nytt för mig)
b. kol är jätteskadligt och elbilar kan drivas av kol.
3. Vattenkraft äger kolkraftverk och är därför hycklare.

Jag tycker de silar mygg. Kostnaderna är små sett ur perspektivet statlig budget. Effekterna på miljö lokalt och regionalt nivå är positiv. Effekten globalt är inte negativ, men så fördes diskussionen inte på global nivå heller. Sen finns det positiva ekonomiska effekter för individ och stat, det finns möjlighet att göra fler mer medvetna om miljön.

Om sedan Vattenkraft bör skapa energikriser och blöda pengar ur statskassan genom att stänga sina kolkraftverk, ja det är en helt annan diskussion.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

De glömde kostnaden för att dra ledningarna från de Tyska kolkraftverken direkt till varje billaddare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Måste bara lägga upp en bild på dagens post (alltså riktig post i brevlådan). Nog för att tidningen är bra, men det här var väl att ta i :lol:
Samlarobjekt.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Måste bara lägga upp en bild på dagens post (alltså riktig post i brevlådan). Nog för att tidningen är bra, men det här var väl att ta i :lol:
Samlarobjekt.JPG
:D :D :D Jag var prenumerant tidigare men läser den nu istället på Readly. Jag fick två ex i brevlådan idag!
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Dagens Elbilen är ju på tapeten. Citerar en notis från ledarsidan som sågar den här tidigare behandlade artikeln i DN Motot där de åkte med två bilar till Gävle och testade trasiga laddplatser:
Elbilens ledare skrev:
DN Motor åker till Gävle för att testa en laddstolpe som var markerad som trasig på uppladdning.nu.
Resultat: Den fungerar inte.
Slutsats: Det här med elbilar är krångligt, svårt och funkar inte.
En helt ny genre öppnar sig, så jag testade en bensinbil på skroten häromdagen.
Resultat: Den startade inte.
Slutsats: Det här med bensinbilar funkar inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Dagens Elbilen är ju på tapeten. Citerar en notis från ledarsidan som sågar den här tidigare behandlade artikeln i DN Motot där de åkte med två bilar till Gävle och testade trasiga laddplatser:
Elbilens ledare skrev:
DN Motor åker till Gävle för att testa en laddstolpe som var markerad som trasig på uppladdning.nu.
Resultat: Den fungerar inte.
Slutsats: Det här med elbilar är krångligt, svårt och funkar inte.
En helt ny genre öppnar sig, så jag testade en bensinbil på skroten häromdagen.
Resultat: Den startade inte.
Slutsats: Det här med bensinbilar funkar inte.
Hehe, den var bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Bjelke skrev:
Måste bara lägga upp en bild på dagens post (alltså riktig post i brevlådan). Nog för att tidningen är bra, men det här var väl att ta i :lol:
Samlarobjekt.JPG
Jag fick bara två :( Har du tre elbilar i hushållet?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

AGCF skrev:
Bjelke skrev:
Måste bara lägga upp en bild på dagens post (alltså riktig post i brevlådan). Nog för att tidningen är bra, men det här var väl att ta i :lol:
Samlarobjekt.JPG
Jag fick bara två :( Har du tre elbilar i hushållet?
Näe två, men fick ett nummer för min vanliga prenumeration oxo :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar