Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.) Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt,


Jag missade nog detta, har du en tid då andra kan hitta frågan?
joel80 skrev:
så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.


Där tolkar jag dem som betydligt mer reserverade.
joel80 skrev:
Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder.


Jag pratar om mildhybriden. Den kommer finnas i dieselvariant under överskådlig framtid och vi tolkar den rätt olika här. Ocj jag tittade nog med en mer kritisk/negativ ingång.

Jag tolkar det som att de förväntar sig en lägre efterfrågan på BEV men att de vill ta höjd för högre efterfrågan.
joel80 skrev:

Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.


Håller helt med. De är t.o.m. före Nissan i sina ambitioner.
joel80 skrev:

Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
Nej, de är ganska tydliga med att ICE utan elektrifiering kommer existera med överlapp i ett antal år och att de inte ändrar existerande modeller. Ingen timestamp tyvärr 7 min, och en onlinefråga ganska sent.

Jag tror inte omställningen är ett trick, däremot vill de vinkla tidsrsmarna och omfattningen till att låta mer framsynta. Jag tror Geely/Kina satte press helt enkelt. Sen är de som sagt ändå i framkant. Vilka andra gamla företag har så högt ställda ambitioner?
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Torkel skrev:
joel80 skrev:
Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.) Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt,


Jag missade nog detta, har du en tid då andra kan hitta frågan?
Att dom släpper två elbilar kring 2019 har sagts flera gånger tidigare. Rapporterats om t.ex här: https://www.svd.se/volvo-lanserar-stor- ... ll-lagpris
Men jag får backa lite när jag läser igen, rubriken säger 2019 men i brödtexten står det:
"Det var känt att Volvo ska lansera en större elbil med räckvidd på 50 mil år 2019 – antagligen nya generationen av suven XC60. Men på torsdagen, i samband med kvartalsrapporten, kom vd Håkan Samuelsson med en miljönyhet: Volvo ska lansera ännu en elbil ungefär samtidigt. Det blir en liten elbil som en variant av efterföljaren till V40. Den ska byggas på den lilla CMA-plattformen som just nu utvecklas i Göteborg.

– De båda elbilarna ska lanseras ungefär samtidigt. Men det är öppet med turordningen mellan den. Den första kommer 2019, säger Håkan Samuelsson.
"

Det skulle kunna betyda att den andra kommer tidigt 2020 också, om den första släpps sent 2019.

joel80 skrev:
så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.


Där tolkar jag dem som betydligt mer reserverade.
joel80 skrev:
Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder.


Jag pratar om mildhybriden. Den kommer finnas i dieselvariant under överskådlig framtid och vi tolkar den rätt olika här. Och jag tittade nog med en mer kritisk/negativ ingång.

Jag tolkar det som att de förväntar sig en lägre efterfrågan på BEV men att de vill ta höjd för högre efterfrågan.
Vid 26:20 säger CTOn
"-when we now enter the into this new platform, /.../we need to be prepared that entering this platform now in 2019, we will have significant
majority of the mix as we said, on the mild hybrids that will be the basic powertrain, we should not be surprised that when, as long as the platform lives, at the end of the life cycle, the pure battery electric vehicles may very well be the major part of the mix."


Tidigare i presskonferansen pratar han om tidslängd på en modell och säger då 5-7 år. Och att det är den ungefärliga tiden dom räknar med för att "byta ut" alla modeller.
joel80 skrev:

Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.


Håller helt med. De är t.o.m. före Nissan i sina ambitioner.
Det där med ironi och sarkasm är svårt i textform.. så det där var lite svårtolkat.
joel80 skrev:

Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
Nej, de är ganska tydliga med att ICE utan elektrifiering kommer existera med överlapp i ett antal år och att de inte ändrar existerande modeller. Ingen timestamp tyvärr 7 min, och en onlinefråga ganska sent.

Jag tror inte omställningen är ett trick, däremot vill de vinkla tidsrsmarna och omfattningen till att låta mer framsynta. Jag tror Geely/Kina satte press helt enkelt. Sen är de som sagt ändå i framkant. Vilka andra gamla företag har så högt ställda ambitioner?
Du kan ha rätt där.. tycker det är lite dubbla budskap på hur dom gör med redan utrullade modeller.
Dom kanske pratar om att man idag redan kan få dem med pluginhybrid...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Tror inte heller att det är ett trick!

Utan helt enkelt hur man skriver en riktigt bra pressrelease. Avsikten är så klart att få maximal uppmärksamhet utifrån vad man har för ambition framöver. Utan att man för den del ljuger eller hittar på det allra minsta.

Den här pressreleasen har nu svansat runt och skapat nya uttalanden från tex "Gröna bilister", gett tillfällen för Volvo att tolkas/synas i mängder av media osv. Sånt här mäts hela tiden och "omvandlas" till vad den mediatiden skulle kostat om man "köpt reklamtid" istället. Så här har Volvo verkligen varit framgångsrika och fått "uppmärksamhet" motsvarande tiotals-miljoner kronor skulle jag gissa. Vilket är väldigt mycket för EN pressrelease osv

Tror också personligen att det allra mesta av det de skrev som kommer innan 2020 redan var på G. (Utvecklingstider osv)

Sen tog man bara ett strategiskt beslut att nu inför vi "mildhybridtekniken =48V" på alla våra kommande bilar efter det. (Något som säkert redan fanns med i långtidsplaneringen ändå)

Så "omsvängningen" är enligt min tolkning (och många andras) mindre" än vad en del andra vill hävda.

Jag tror det var:

1 några strategiska beslut på kort sikt
2 en riktigt lyckad pressrelease
3 en slags "insikt" av fullbordat faktum vart bilbranschen är på väg långsiktigt. Därav ett behov att visa att man "är med på tåget"
4 ev kan Geeley haft ett ord med i saken också med tanke på nya Kinesiska krav på "andelar elbilar" av sålda bilar i Kina osv.

5 parat med realistiska utvecklingstider/möjligheter inom bilbranschen.
A man har inte råd/tid/möjlighet konstruera om de nyss släppta modellerna.
B Man hade redan sen tidigare planer på åtminstone någon ren elbil 2019. Nu har man bestämt att de blir fler "derivat"=prestandaversion via Polestar
C man kan utan allt för stora kostnader/tänk införa 48V elsystem i bilarna och det var nog redan på G på medellång sikt pga ökande "effektbehov" i dagens bilar. Där man då får den lilla "elhjälpen" på köpet.
D man säger ju uttryckligen sen som jag förstod det att ungefär så här "-vi kommer att erbjuda fossilmotorer så länge marknaden efterfrågar det"

Sen tror jag också att det här var DET BÄSTA SOM KUNDE HÄNT FÖR ELBILAR I SVERIGE! Om nu politikerna "tror/vet" att VOLVO är med och satsar på elbilar så kan/törs/vill politikerna börja svänga om och verka hårdare för att så sker.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Omsvängningen jag menar och de många här nog pratar om är ju det att VDn stod upp och sa för typ 5 år sen att Volvo inte trodde på elbilar och att dom inte skulle satsa på det, men att dom nu går fullt ut åt det hållet.

Jag tror det inte bara har med Geely att göra utan att efterfrågan och klimatet (inte naturens) har ändrats gällande elbilar. Tack Tesla? :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
Vad jag har hört ska inga bilar tillverkas för den svenska marknaden på NEVS. Inget i nuläget iaf. Tycker det är oroväckande tyst från Trollhättan. Så jag räknar inte riktigt med dem just nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
Vad jag har hört ska inga bilar tillverkas för den svenska marknaden på NEVS. Inget i nuläget iaf. Tycker det är oroväckande tyst från Trollhättan. Så jag räknar inte riktigt med dem just nu.
Näe, dom har ju ingen plan på tillverkning här förstås, men det är en ganska stor arbetsplats iaf sas.
Undrar vad dom håller på med där, för det är väldans tyst alltså... En dräparbil som sopar mattan med allt och alla, helt utan förvarning? :lol:
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
Vad jag har hört ska inga bilar tillverkas för den svenska marknaden på NEVS. Inget i nuläget iaf. Tycker det är oroväckande tyst från Trollhättan. Så jag räknar inte riktigt med dem just nu.
Näe, dom har ju ingen plan på tillverkning här förstås, men det är en ganska stor arbetsplats iaf sas.
Undrar vad dom håller på med där, för det är väldans tyst alltså... En dräparbil som mattan med allt och alla, helt utan förvarning? :lol:
Mm... man undrar ju. Men det som är betydelsefullt är ju om det tillverkning här, för då blir det stora ringar på vattnet i svenskt näringsliv.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/

Snacka om desperat försök att rädda dieselmotorn.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Plutric »

http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/

Här är en annan variant som jag inte hade koll på dock inte duktig på området. Ett svenskt försvar av traditionella bilparken. Jag förstår att alla sätt att minska är bra men vi har all olika syn på hastighet o "vägvalet" :lol: dit. Jag kan tycka att det är lite synd att man inte kan stödja elbilsutbyggnaden bättre än det har gjorts fram till nu. Men men jag gör vad jag kan så även många andra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/

Snacka om desperat försök att rädda dieselmotorn.
Självklart kan dom på ett helt nytt och hittills oupptäckt vis ändra programmen så att bilarna släpper ut mindre
helt utan att ägarna märker någon skillnad alls till det sämre på prestandan... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/

Snacka om desperat försök att rädda dieselmotorn.
Självklart kan dom på ett helt nytt och hittills oupptäckt vis ändra programmen så att bilarna släpper ut mindre
helt utan att ägarna märker någon skillnad alls till det sämre på prestandan... :lol:
Påminner mig om diskussionen som VW förde i Tyskland i början på 2000-talet, när partikelfiltret i dieselmotorer började bli vanligt. VW hade inget sådant filter och motsatte sig energiskt ett lagkrav på partikelfilter. De påstod då att det gick att åtstadkomma samma effekt enbart med mjukvara. Av en händelse blev gränsvärdena för partikelutsläpp tillräckligt höga så att VWs mjukvarulösning faktiskt höll. På papperet iaf. Det blir säkert en liknande lösning nu igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
O inte går det att kommentera heller.Bild
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Plutric »

Suck.....
Just denna typ av insändare i olika media så viktigt att Volvo gick ut o satte ner foten om riktningen även om deras takt kanske är låg. Det är inte undra på det blev en motreaktion på deras utspel. Det slår ju undan mångas näring. Det är bara så tråkigt att det inte kan komma kompletta enkla o tydliga forskningsbaserad utredningar som alla begriper o glöm då inte alla andra negativa utsläpp.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Artikel i media

Inlägg av Oddball »

bullen skrev:
Jerker skrev:
O inte går det att kommentera heller.Bild
Det var en riktigt dålig artikel!
Den är dock redan sågad av Ulf Linde i detta inlägg

http://www.vlt.se/opinion/insandare/nya ... ljovanliga
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Oddball skrev:
bullen skrev:
Jerker skrev:
O inte går det att kommentera heller.Bild
Det var en riktigt dålig artikel!
Den är dock redan sågad av Ulf Linde i detta inlägg

http://www.vlt.se/opinion/insandare/nya ... ljovanliga
Se där ja! Jag orkade inte själv skriva nåt igår natt när jag upptäckte detta.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bod »

Idag är Humle O Dumle i DN igång igen. Fossilbils- och oljeindustrins Sean Spicer eller Bagdad Bob. hoppas Ulf Linde kan få en artikel i DN också.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bod »

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

En rätt balanserad artikel ändå, och bränslecellsbilen får sig en känga på slutet! :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
En rätt balanserad artikel ändå, och bränslecellsbilen får sig en känga på slutet! :mrgreen:
Håller med. Ganska bra ändå. Man får hoppas att alla förståsigpåare läser hela artikeln och inte bara den delen där det står att elbilen kan laddas med kolel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Poängen är ju som Swärd påpekar att utsläppen flyttas från transportsektorn till elproduktionen. Med elbilen är en sektor renad, något den aldrig fossilbilen kan göra. Kina kommer ju inte fortsätta att elda kol av rena ekonomiska skäl tex. Det påverkar deras elbilar och våra batterier.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Med elbilen är en sektor renad, något den aldrig fossilbilen kan göra.
Ursäkta, men kan du omformulera den här meningen så den blir begriplig? Antar att autocorrect eller nåt har stökat till den? ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Med elbilen är en sektor renad, något den aldrig fossilbilen kan göra.
Ursäkta, men kan du omformulera den här meningen så den blir begriplig? Antar att autocorrect eller nåt har stökat till den? ;)
Med elbilar är transportsektorn renad. Fossilbilarna kan aldrig rena transportsektorn. Hur mycket de än optimerar förbränningsmotorn så kommer vi aldrig till noll i utsläpp. Men elbilen kan nå noll och gör det redan idag om man bara fokuserar in på själva bilen. Nu gäller det bara för andra sektorer att rena sina processer. Här kommer det gå fort eftersom Kina inte kommer tillåta dyr kol produktion mycket längre till.
Skriv svar