Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
Håller i princip med. Men nu är det en domstol som ska avgöra, inte politiker. Även om de krånglar sig ur ett förbud så säger det en del om vad som är på gång. Det går inte längre att blunda för dieselns skadeverkningar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
Håller i princip med. Men nu är det en domstol som ska avgöra, inte politiker. Även om de krånglar sig ur ett förbud så säger det en del om vad som är på gång. Det går inte längre att blunda för dieselns skadeverkningar.
Ja, jo, i och för sig. Men även en domare kan vara en ynkrygg som viker sig för bilindustrins och politikens påtryckningar. Det där med att de ska vara oberoende och så låter ju fint. Men en domare är också en människa, och ingen vill gärna ta ansvaret när bilindustrin efter en sådan dom tar chansen att sparka ut en massa folk. Och det är klart som katten att de kommer att göra det. Och så kan de skylla på den här domen. Risken är väldigt stor att man krånglar sig ur det hela, och så kan man slå sig för bröstet och förklara att tysk bilindustri är minsann bäst, störst och vackrast trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
Håller i princip med. Men nu är det en domstol som ska avgöra, inte politiker. Även om de krånglar sig ur ett förbud så säger det en del om vad som är på gång. Det går inte längre att blunda för dieselns skadeverkningar.
Ja, jo, i och för sig. Men även en domare kan vara en ynkrygg som viker sig för bilindustrins och politikens påtryckningar. Det där med att de ska vara oberoende och så låter ju fint. Men en domare är också en människa, och ingen vill gärna ta ansvaret när bilindustrin efter en sådan dom tar chansen att sparka ut en massa folk. Och det är klart som katten att de kommer att göra det. Och så kan de skylla på den här domen. Risken är väldigt stor att man krånglar sig ur det hela, och så kan man slå sig för bröstet och förklara att tysk bilindustri är minsann bäst, störst och vackrast trots allt.
...ända tills elbilarna slår ut den tyska bilindustrin... :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
...ända tills elbilarna slår ut den tyska bilindustrin... :shock:
Vilket de kommer att göra förr eller senare. Jag är ganska säker på det. Och det har ingenting att göra med att tyskarna inte kan bygga elbilar rent kunskapsmässigt. Jag är säker på att de skulle kunna bygga extremt fina elbilar, allihopa. De kan inte bygga elbilar eftersom de har manövrerat sig in i ett hörn med sina icebilar.
Det är ungefär som jag brukar göra med mina hundar när jag inte vill att de springer iväg. Jag kopplar dem och så spänner jag kopplet och ställer ena framtassen på kopplet. Då tror hunden att den sitter fast och rör sig inte därifrån. Den skulle kunna springa iväg fort som attan, om den bara hade förmågan att inse att den möjligheten finns. Istället står den kvar och hoppas att det löser sig på nåt vis. Ja, hundar är ganska korkade ibland. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jerker skrev:
...ända tills elbilarna slår ut den tyska bilindustrin... :shock:
Vilket de kommer att göra förr eller senare. Jag är ganska säker på det. Och det har ingenting att göra med att tyskarna inte kan bygga elbilar rent kunskapsmässigt. Jag är säker på att de skulle kunna bygga extremt fina elbilar, allihopa. De kan inte bygga elbilar eftersom de har manövrerat sig in i ett hörn med sina icebilar.
Det är ungefär som jag brukar göra med mina hundar när jag inte vill att de springer iväg. Jag kopplar dem och så spänner jag kopplet och ställer ena framtassen på kopplet. Då tror hunden att den sitter fast och rör sig inte därifrån. Den skulle kunna springa iväg fort som attan, om den bara hade förmågan att inse att den möjligheten finns. Istället står den kvar och hoppas att det löser sig på nåt vis. Ja, hundar är ganska korkade ibland. :lol:
Nu pratar vi 0m tyska hundar? Jag har Amrikanska dom sliter sig loss och springer om alla andra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Nu pratar vi 0m tyska hundar? Jag har Amrikanska dom sliter sig loss och springer om alla andra
Nja, nej. Den hunden den metoden funkar bäst med är faktiskt en 50%-gråhund, dvs hon är rent definitionsmässigt norsk till hälften. Det kan ju förklara en del. ;) Jag kan väl säga såhär att det fungerar tills hon ser nåt brunt på fyra ben. Då sliter hon sig loss och känner inte smärta.
Min schäfer (som då antagligen är tysk enligt ovan definition) är för fjompig för att slita sig loss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Alltså... den här människan har missat lite i sina jämförelser!
En elbil omvandlar 5 – 10% av energin från naturgas (produktion av el) till kinetisk (rörelse) energi. En fossildriven bil omvandlar 20 – 30% av energin till rörelse. En fossildriven bil är 3 – 4 gånger energieffektivare än en elbil OM elen produceras från fossila bränslen. Vi ska titta närmare på siffrorna ovan.
http://www.klimatupplysningen.se/2017/0 ... ller-fisk/

Sen börjar han ställa upp siffror.. Får det till att en elmotor ligger på 10-15% i effektivitet, och att en elbil drar 33kwh för 10mil vintertid. (Alla ska ha Model X eller?)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

När har det stått något vettigt på den desinformationswebsiten?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Lasse Swärd i DN 2010-12-06. OBS! 6½ år sedan! Läs det sista stycket, hur tycker ni att hans artiklar de senaste åren klarar av att leva upp till det?
Endast 16 procent av energin som tankas in når drivhjulen. I elbilen är siffran fyra gånger högre: 62 procent!

Ta en ordentlig titt på grafiken här ovan. Den visar verkningsgraden i en bil med förbränningsmotor respektive elmotor.

Bensinmotorn, eller ottomotorn som den kallas efter sin uppfinnare Nicolaus Otto, har låg effektivitet. Man brukar säga att endast 25 procent av energin i drivmedlet återstår efter förbränning.

Det mesta går bort i värmeförluster. Dieselmotorn är bättre. Den brukar ges värden kring 35 procent. Men förluster uppstår inte bara i motorn.

Varje del i kedjan stjäl energi. I grafiken, som kommer från tyska Audi, framgår förlusterna från tank till hjul. Motorn ger ifrån sig 21 procent. Resterande förluster sker i generator, koppling, växellåda och hjul/bromsar.

Förlusterna är relativt stora även i elbilen. 25 procent av energin har försvunnit redan under laddning, lagring och omvandling innan elen når motorn. Men där blir det desto mer effektivt.

Även kraftöverföringen till hjulen har hög verkningsgrad, en elbil har ingen energislukande transmission som i en vanlig bil utan elenergin kan återmatas vid inbromsning.

Facit är att 62 procent når asfalten, nu i form av mekanisk energi. 62–16, rena knockouten.
En elbil förbrukar cirka 2 kWh per mil medan en bensin eller etanoldriven bil i motsvarande storlek drar 3–4 gånger mer.

Harry Frank, professor och medlem i Kungliga Vetenskapsakademien och dess energiutskott, är inte förvånad.

–Bilden är korrekt. Skillnaden mellan en elmotor och bensin/dieselmotor är så här stor. Det är därför jag brukar säga att el spar energi, säger han.

VW säger att förbränningsmotorn dominerar även om tio år. Hur hållbart är det om man ser till verkningsgraden och väger in att oljan blir allt svårare att ta upp?

–Teknikskiften är svåra att prognostistera. Se på dator- och telefonutvecklingen som gick snabbare än väntat. Batterikostnaden kommer att utvecklas på samma sätt som platta tv-skärmar, säger Harry Frank.

Elmotorn är överlägsen i bilen, men längre bak i kedjan blir bilden omvänd: oljan pumpas upp ur jorden med obetydliga förluster medan elproduktion har en låg verkningsgrad. Hur blir kalkylen då?

–Det är produktionen av el från kol och gas som man skall ta hänsyn till. EU har en framåtblickande vision att minska dagens genomsnittliga utsläpp för elproduktionen från 410 gram/kWh till 130 g/kWh år 2030. England vill gå från dagens 550 till väl under 100 g/kWh år 2030, säger han.

100 gram/kWh motsvarar utsläpp på 15–20 gram koldioxid/km i en elbil som drar 1,5–2 kWh per mil. Gränsen för att klassas som miljöbil i Sverige är 120 gram/km.

–En elbil i Sverige som drar 1,5 kWh/mil släpper i dag ut endast 1,5 g/km med svensk el. Baserat på den nordiska elmixen blir utsläppen knappt 10 gram. Dagens bilar kommer med framtidens teknik att drivas med oljefri elproduktion som vi själva i framtiden kan tillverka, säger han.

Tekniken att koldioxid-avskilja utsläppen från koleldade kraftverk kommer att få ett genomslag. Därför är det helt riktigt att satsa på elbilar även i länder som ännu inte har tagit ner sina utsläpp i elproduktionen, enligt Harry Frank.
–Och därför är det rätt att Sverige redan nu gör en kraftig satsning på att subventionera elbilar, säger han.



Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Det verkar som om det vore en bra idé att återsända denna artikel till författaren. Han kanske har glömt vad han skrev eller så är det bara så att han är sugen på hummersås... ;) :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Den tyska bilindustrin håller andan. :o :o :o

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid. :D :D :D

http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/n ... nd-avgoras
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

leiflodde skrev:
Den tyska bilindustrin håller andan. :o :o :o

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid. :D :D :D

http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/n ... nd-avgoras
Japp! Vi diskuterade just det på förra sidan! ;)
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Varnar för lånebubbla: ”Byt bort dieselbilen” | SvD
https://www.svd.se/varnar-for-lanebubbl ... ieselbilen
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Och inte lär det bli bättre allt eftersom elbilarna blir bättre/prisvärda osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Jerker skrev:
leiflodde skrev:
Den tyska bilindustrin håller andan. :o :o :o

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid. :D :D :D

http://www.aftonbladet.se/bil/a/oqQPV/n ... nd-avgoras
Japp! Vi diskuterade just det på förra sidan! ;)
OPS semestertider...
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Ju förr dieseln dör dess bättre. Efter tips i en annan tråd så såg jag Korrespondenterna på SVT Play angående farorna med dieselavgaser.
Man blir ju rent ut sagt upprörd. Tänker först att folk borde skämmas som kör dieselbilar men å andra sidan har dom flesta som har sina bilar idag köpt dom i "god tro" så att säga. alternativt så har dom ingen aning...

Man kan ju inte låta alltför radikal i sina umgängeskretsar mot dieseln eftersom många vänner och kollegor kör just dieselbilar. Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

HerrNilsson skrev:
Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Jag brukar ha med såna här T-shirts och dela ut.
fooled.png
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag har sedan ett år rekommenderat alla som köper bil privat och envisas med icke elbil att de ska ta den som privatleasing så att de inte blir sittande med svartepetter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

HerrNilsson skrev:
Man kan ju inte låta alltför radikal i sina umgängeskretsar mot dieseln eftersom många vänner och kollegor kör just dieselbilar. Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Jag har fått höra att det är jag som har blivit lurad. Så bland vissa bekanta brukar jag numera vara ganska tyst när det kommer till dieselbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HerrNilsson skrev:
Man kan ju inte låta alltför radikal i sina umgängeskretsar mot dieseln eftersom många vänner och kollegor kör just dieselbilar. Hur pratar ni om detta med bekanta?? :?
Jag har fått höra att det är jag som har blivit lurad. Så bland vissa bekanta brukar jag numera vara ganska tyst när det kommer till dieselbilar.
Ungefär samma här...
Jag gör oftast inga långa diskussioner när man hör om hur vidriga batterierna till elbilar är heller (efter den fördömda "rapporten") utan får helt enkelt vänta tills det kommer ut bättre rapporter i media :(
Folk tror blint på det som sägs i TV och skrivs i dom "stora" tidningarna, så är det bara tyvärr. Gemene man tror nu på riktigt att elbilar är en enda stor megabluff som är långt värre än fossila bilar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Peter Holm »

Storbritannien förbjuder bensinbilar från 2040
http://omni.se/a/aVx55
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

2040. Det är 23 år fram tills dess. Jag hade önskat att alla politiska beslut hade haft lika stor framförhållning. Varför inte 2060, eller 2100? Då behöver man garanterat inte vidta några åtgärder idag. För jag antar att det det handlar om. Slippa göra nåt. Skjuta på problemen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

mati skrev:
2040. Det är 23 år fram tills dess. Jag hade önskat att alla politiska beslut hade haft lika stor framförhållning. Varför inte 2060, eller 2100? Då behöver man garanterat inte vidta några åtgärder idag. För jag antar att det det handlar om. Slippa göra nåt. Skjuta på problemen.
Jag hoppas förstås också på förbud tidigare. Men tänk så här, nu får i alla fall bilindustrin ett mål att förhålla sig till. Det är förmodligen bättre än om det inte fanns något långsiktigt förbud alls.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Artikel i media

Inlägg av Jojje167 »

strejf skrev:
mati skrev:
2040. Det är 23 år fram tills dess. Jag hade önskat att alla politiska beslut hade haft lika stor framförhållning. Varför inte 2060, eller 2100? Då behöver man garanterat inte vidta några åtgärder idag. För jag antar att det det handlar om. Slippa göra nåt. Skjuta på problemen.
Jag hoppas förstås också på förbud tidigare. Men tänk så här, nu får i alla fall bilindustrin ett mål att förhålla sig till. Det är förmodligen bättre än om det inte fanns något långsiktigt förbud alls.
Jag tror inte att det behövs något förbud. Vem vill köpa en ny fossilbil 2040?
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

2040 är för sent: jag tror att vi har en mänsklighetskollaps då, pandemier som decimerar befolkningen på jorden från ca 9 miljarder till 2 miljarder på endast 20 år - men det är en större aspekt.

Lokalt, i tid och rum, anser jag att det finns massor av teknik som politiker ska släppa fram, oavsett vad tex ICE-lobbyister kommer dragande med.

Vi (mänskligheten) har ju målat in oss i en hel massa olika hörn genom att vi satsat på fel teknik. Det kan förklaras med att vi visste inte bättre men den ursäkten håller inte längre. Nu vet vi bättre men det händer ändå inget egentligen. Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar". Ja, vi ser ju redan många effekter av vår påverkan på jorden.

"Människan behöver naturen. Naturen behöver inte människan"
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar