Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Funkar inge bra att göra länkar på mobilen men tydligen ska Ikea satsa stort på elbilar, typ alla bilar
som personalen använder och till leveranser tror jag, samt laddplatser vid alla varuhus, och kanske lite mer som jag inte kommer ihåg nu :)
+1

Vore en vacker syn med hundratals laddplatser på IKEA-parkeringarna!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Funkar inge bra att göra länkar på mobilen men tydligen ska Ikea satsa stort på elbilar, typ alla bilar
som personalen använder och till leveranser tror jag, samt laddplatser vid alla varuhus, och kanske lite mer som jag inte kommer ihåg nu :)
+1

Vore en vacker syn med hundratals laddplatser på IKEA-parkeringarna!
Äntligen! Det innebär att man kan ta Leaf till Älmhult igen snart då...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Funkar inge bra att göra länkar på mobilen men tydligen ska Ikea satsa stort på elbilar, typ alla bilar
som personalen använder och till leveranser tror jag, samt laddplatser vid alla varuhus, och kanske lite mer som jag inte kommer ihåg nu :)
Typ denna?
https://www.va.se/nyheter/2017/09/21/ik ... g-elbilar/
Japp :) thanks
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

IKEA får gärna fixa riktig laddning. IKEA Kungens kurva har 4 laddplatser som delar på två 230V 16A, dvs om man är två som laddar på samma stolpe får man hissnande 8A. Min gräns för att sätta i sladden är 3mil, så på IKEA måste man vara 4h för att sladden ska fram.
P85D svart/svart med gratis SuC
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Verdi skrev:
joel80 skrev:
Jag sparar 1 mil per körd timme. (Högsta hastighet på vägar som klarar det säkerhetsmässigt är idag 120km/h.) Det är 5 minuter per timme, under dom mil som motorvägen är tillräckligt uppdaterad för att tillåta det.
Mellan Gävle - Stockholm som jag rätt ofta kör (2-4 ggr per vecka) är det ca 5-6 mil med 120km/h. Skulle vi ha 130km/h där istället hade jag bara sparat ca 2-2,5 minuter. Men min förbrukning hade ökat, däckslitaget ökat och risken för att skada sig allvarligt vid en olycka ökar lite.

Skulle jag köra hela sträckan i 130 (vilket är en omöjlighet, men om vi räknar på det och låtsas att dom uppgraderar vägen och att trafiken försvinner) hade dom ytterligare 10 milen då gett mig ca 4 minuter till.

Högre farter betyder också större skillnader mellan trafikanter... det uppstår oftare farliga situationer när skillnaden mellan trafikanter på vägen är större.

Sen är det så att om du kör 8h i 130 kommer du 104 mil. Kör du samma sträcka i 110km/h tar det knappt 1:20tim extra, inte 1,5h. 1:20 är såklart inte så lite heller, men i verkligheten har du ändå inte sånna vägar där du idag ligger i 110km/h i 8h, dels är det trafik som gör att det stundtals går saktare, och där vi har bra vägar har vi 120km/h, så tidsvinsten vid en höjning där det går skulle i verkligheten bli betydligt mindre.

Jag kan argumentera för en sänkning till 100 km/h eller till och med 90 km/h istället om du vill. Hur skulle du ställa dig till det förslaget? Det skulle inte kosta många minuter, du skulle göra av med mindre energi och risken för olycka skulle minska. Hur kan du vara för att behålla 120- och 110-sträckorna? Vem behöver köra fortare än 90 km/h egentligen? ;)
En sänkning till 100 från 110 gör så att man förlorar mer tid än mellan 120-130.

Och mellan 100 och 90 blir det ännu mer.

Ju snabbare du kör desto mindre tidsvinsten blir varje ökning av ett visst antal km/h.

Om vi t.ex tar mellan 90-120 så tar det 1h att köra 12mil i 120, och 20 minuter extra i 90km/h.

Kollar vi istället mellan 120 och 150 så har du bara en skillnad på 12 minuter om du kör samma sträcka.
En höjning ger alltså en mindre vinst än vad en sänkning ger i förlorad tid.

Jag skulle inte känna det som något jätteförlust om dom tog bort 120-sträckorna, även om det inte är något jag aktivt vill.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bod »

Skulle inte denna diskussion flyttas till en egen tråd?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bod skrev:
Skulle inte denna diskussion flyttas till en egen tråd?
+1
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Verdi skrev:
joel80 skrev:
Jag sparar 1 mil per körd timme. (Högsta hastighet på vägar som klarar det säkerhetsmässigt är idag 120km/h.) Det är 5 minuter per timme, under dom mil som motorvägen är tillräckligt uppdaterad för att tillåta det.
Mellan Gävle - Stockholm som jag rätt ofta kör (2-4 ggr per vecka) är det ca 5-6 mil med 120km/h. Skulle vi ha 130km/h där istället hade jag bara sparat ca 2-2,5 minuter. Men min förbrukning hade ökat, däckslitaget ökat och risken för att skada sig allvarligt vid en olycka ökar lite.

Skulle jag köra hela sträckan i 130 (vilket är en omöjlighet, men om vi räknar på det och låtsas att dom uppgraderar vägen och att trafiken försvinner) hade dom ytterligare 10 milen då gett mig ca 4 minuter till.

Högre farter betyder också större skillnader mellan trafikanter... det uppstår oftare farliga situationer när skillnaden mellan trafikanter på vägen är större.

Sen är det så att om du kör 8h i 130 kommer du 104 mil. Kör du samma sträcka i 110km/h tar det knappt 1:20tim extra, inte 1,5h. 1:20 är såklart inte så lite heller, men i verkligheten har du ändå inte sånna vägar där du idag ligger i 110km/h i 8h, dels är det trafik som gör att det stundtals går saktare, och där vi har bra vägar har vi 120km/h, så tidsvinsten vid en höjning där det går skulle i verkligheten bli betydligt mindre.

Jag kan argumentera för en sänkning till 100 km/h eller till och med 90 km/h istället om du vill. Hur skulle du ställa dig till det förslaget? Det skulle inte kosta många minuter, du skulle göra av med mindre energi och risken för olycka skulle minska. Hur kan du vara för att behålla 120- och 110-sträckorna? Vem behöver köra fortare än 90 km/h egentligen? ;)
En sänkning till 100 från 110 gör så att man förlorar mer tid än mellan 120-130.

Och mellan 100 och 90 blir det ännu mer.

Ju snabbare du kör desto mindre tidsvinsten blir varje ökning av ett visst antal km/h.

Om vi t.ex tar mellan 90-120 så tar det 1h att köra 12mil i 120, och 20 minuter extra i 90km/h.

Kollar vi istället mellan 120 och 150 så har du bara en skillnad på 12 minuter om du kör samma sträcka.
En höjning ger alltså en mindre vinst än vad en sänkning ger i förlorad tid.

Jag skulle inte känna det som något jätteförlust om dom tog bort 120-sträckorna, även om det inte är något jag aktivt vill.
Jag vet det. Men nånstans sätter vi en godtycklig gräns för vad som är rimligt. Du tycker den ligger på 110 km/h. Men det är ju subjektivt. Någon kanske tycker det räcker med 90 km/h. Andra vill ha 130 km/h. Vem har rätt?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bod skrev:
Skulle inte denna diskussion flyttas till en egen tråd?
Tydligen inte. :(
Model Y P
Model S P
Model S P
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Artikel i media

Inlägg av Surfaren »

Nicke Nyfiken skrev:
Bod skrev:
Skulle inte denna diskussion flyttas till en egen tråd?
Tydligen inte. :(
Nej, det kommer inte hända så länge det finns folk som bara måste få sista ordet i en diskussion. Även om det lika bra går att fortsätta i en annan tråd.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jag har fortsatt I den andra tråden men fick ett ytterligare svar och fråga här (blev citerad.) svarade då.

Svarar inte vidare nu utan ber Verdi kommentera i den andra tråden om han vill ha svar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

TiborBlomhall skrev:
Blixten skrev:
"Teslan knockar Volvon på energiförbrukning" - Ny artikel av Lasse Swärd i DN

http://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-k ... rbrukning/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan knappt tro mina ögon! :shock:
"Jag passar på att ladda fullt, trots att jag har räckvidd kvar till Sundsvall."
"Jag kommer på mig att inte tänka det minsta på räckvidd eller laddning. Räckviddsångest finns inte längre."
"Hemfärden blir odramatisk, skön och avkopplande."

Har nån kapat hans konto? ;)

Lasse, välkommen till framtiden! :D
Idag är artikeln i papperstidningen...
IMG_4643.JPG
IMG_4644.JPG
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Artikel i media

Inlägg av snowtroll »

Detta påminner mig om gamla skoluppgifter man fick i skolan en gång i tiden där ungefärliga tumregeln för fosilbränslet är 1/3 energi i att kyla maskineriet, 1/3 försvinner i värmeförlust med avgaserna sedan 1/3 kvar för överföring till transmission.
På MC är typiskt 7-9% förlust med kedja mm och med bil är än mer med alla rörliga delar såsom pinjong och mer material i rörelse.

Det är nästan så man funderar på el-fordon vs fosilarna närmar sig det motsatta i verkningsgrad per använd kWh. Typ 90% vs 20% med höftskottskalkyl
Sedan tillkommer en ytterligare fördel med eldrift där laddning används vid bromsning vilket förbättrar snittet en aning på den förbrukade energin per km.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Den där artikeln borde få hyfsat genomslag även bland betongrövar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Den där artikeln borde få hyfsat genomslag även bland betongrövar.
Jag man kan ju hoppas på det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Och då har de inte tagit med att Model 3 är ännu mer energieffektiv än Model S.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Artikel i media

Inlägg av Machris »

Positivt från DN för en gång skull. Trist att man hänvisar till den svenska studien helt okritiskt i slutet av artikeln bara.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Ser du en negativ grej på slutet av en annars positiv artikel kan du vara säker på att författaren tog med den bara för att verka balanserad. När artikeln är alldeles för positiv efter första genomläsningen brukar de smocka dit nåt negativt på slutet för att man inte ska verka vara alldeles för fanboy. Är det negativa nåt petitess eller nåt felaktigt desto bättre.

Har jag hört.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Också från DN. Artikel om Volvos nya XC40.

http://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-sa ... ch-tjanst/

Sista stycket gillade jag :)
Med tiden kommer det miljösmartare elektrifierade alternativ.

Annars är det väl den främsta kritik man kan ha i dagsläget mot nya XC40. En suv med förbränningsmotor är inte hetast i en miljö- och drivlineperspektiv.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Den poängen gillar vi (för den är helt rätt) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

Kan bli en kul artikel. Någon som tror att de kan lyckas slå rekordet?
Är själv lite tveksam.

http://teknikensvarld.se/svensk-tidning ... rd-534979/
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Tror inte att det blir något nytt rekord pga ojämn och okänd väg med oanade händelser och så vidare.

Italienarna körde väl runt runt på känd väg, var det inte så?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Det här fick en att le lite. :)





**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Charmigt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

"Jag tror en elbil låter mer som vinden". Smarta barn!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar