Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Här i Oskarshamn har vi tillverkning av ren CO2 fri el i stor skala (Nuclear) och tillverkning av lastbilen Scania som släpper ut en massa CO2 så vi borde vara en ganska medel neutral stad då? :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
För mig har aldrig elbilar handlat om miljö, åtminstone inte den globala. Elbilar är effektivare, de är oberoende av skurkstater och de är billigare totalt sett. En biefffekt av elbilen är också att den har låga lokala utsläpp och att det går att eliminera stora delar av CO2 utsläppen om samhället vill.
Jag tror att det är många här som kommer från samma håll. De lockades först av något tekniskt, drivlinan eller effektiviteten. Sedan när de upptäckte att detta faktiskt också kan eliminera deras miljöavtrycket från bilen så växte miljöintresset fram, det fanns något att vara stolt över.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Laban skrev:
Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.
Förlåt jag bara skojade.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:

Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.
Förlåt jag bara skojade.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Det är väll jättebra att man kan vara miljövän och spara pengar på det? Sen finns det många här som köpt sin Tesla privat, de ska köra den jäkligt mycket för att motivera det ekonomiskt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:

Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.
Förlåt jag bara skojade.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Det är väll jättebra att man kan vara miljövän och spara pengar på det? Sen finns det många här som köpt sin Tesla privat, de ska köra den jäkligt mycket för att motivera det ekonomiskt.
Det är sant. Det finns många rika personer som kör Ferrari för at dom kan och är bil intresserade. Eller hur
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.

Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:

Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för? :o
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.
Förlåt jag bara skojade.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Det är väll jättebra att man kan vara miljövän och spara pengar på det? Sen finns det många här som köpt sin Tesla privat, de ska köra den jäkligt mycket för att motivera det ekonomiskt.
Jag tillhör faktiskt den gruppen som valde elbil uteslutande av miljöskäl. Jag är iofs rätt hyfsat teknikintresserad, men jag har aldrig tyckt om att betala en massa pengar för tekniken. Den ska vara billig och jag ska kunna meka själv så det blir ännu billigare. Så att gå över till eldrift, även till en liten Zoe, innebar att jag ökade min milkostnad från runt 15:- till runt 23:-. Men det är det värt, tycker jag, av miljöskäl! Där hycklar jag inte. Tillhör kanske inte majoriteten av användarna på det här forumet. Att köpa en Tesla 3 och få ännu högre månadskostnad kan nog, efter ett par år på forumet och efter att ha genomgått skilda varianter av Teslasektspsykoser, till slut kokas ned till ett enskilt skäl: Att få en dragkrok utan orimlig väntetid. (Och de skälen har ventilerats tillräckligt i andra trådar så det tänker jag inte skriva här igen.)
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Walker skrev:
Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.

Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Nej, förlusterna är ohållbara i längden. Hoppas de får fart på Model 3-tillverkningen. Annars är det nog finito snart.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Artikel i media

Inlägg av Toja »

Tesla är redan för stora för att gå i konkurs.
Aktieägarna lär tillföra mer kapital om det behövs.

Dessutom var det ingen överraskning att det kunde bli förseningar.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Elon är alldeles för glad för att det ska vara överhängande fara. Han lär bli ganska nedstämd om större, allvarliga problem börjar hopa sig.

Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
Elon är alldeles för glad för att det ska vara överhängande fara. Han lär bli ganska nedstämd om större, allvarliga problem börjar hopa sig.

Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Jag tror inte heller att Tesla inte har en plan för allt . Elon vet att de som betalade förskott backat inte lätt .
Jag tycker att det är smartare ta försening än att komma ut med bristande produkt.För mig känns det lättare att vänta på leverans än att vänta på reparation .
Ett företag som är konkurs färdig investerar inte så våldsamt som Tesla gör. Jag är inte orolig det minsta.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Walker skrev:
Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.

Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Walker skrev:
Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.

Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.

Fast VW har väl tjänat in pengarna som de spenderar? :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Walker skrev:
Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.

Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.
Tycker att VW har visat att de kan men inte vill producera några elbilar, precis som alla andra inklusive Tesla. Det pratas hela tiden att elbilar är billigare att producera. Varför producerar man inte elbilar som många kan köpa? Vissa har inte kapacitet andra vill inte . Så ser jag det. Kan ha fel :)
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Björn! Hur tänkte du här? https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/

Först tänkte jag att det är väl trevligt att han vill vara en förebild. Men sen när val av arrangörsland för OS ska väljas utifrån kortast resväg så tycker jag att det blir väldigt navelskådande. Visar på att känslan för proportioner inte finns där riktigt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Björn! Hur tänkte du här? https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/

Först tänkte jag att det är väl trevligt att han vill vara en förebild. Men sen när val av arrangörsland för OS ska väljas utifrån kortast resväg så tycker jag att det blir väldigt navelskådande. Visar på att känslan för proportioner inte finns där riktigt.
Bild på en model 3 också. Björn har ju en X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Artikel i media

Inlägg av mans71 »

Fast det sa han väll aldrig? Fattade det som att man kanske lika gärna kan kommentera från en studio i Sverige, det är ju inte så att kommentatorn står i spåret och snackar i vilket fall?
Model S P85DL+
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Fast det sa han väll aldrig? Fattade det som att man kanske lika gärna kan kommentera från en studio i Sverige, det är ju inte så att kommentatorn står i spåret och snackar i vilket fall?
Nä han sa att OS bör arrangeras så att resorna dit minimeras. Antagligen menar han aktiva, press, publik osv. Visst det är en del resor men skalan är ändå rätt liten.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Artikel i media

Inlägg av mans71 »

Absolut är det en marginell företeelse. Tycker ändå Björn gör rätt som använder sitt kändisskap som plattform för att sätta fokus på en av många grejer man enkelt kan göra annorlunda utan att egentligen få ett sämre resultat. Självklart ska SVT gå före och visa vägen!
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Fast VW har väl tjänat in pengarna som de spenderar? :)
Inte de senaste åren, skulle aktieägarna inte tro på att det skulle betala sig så skulle de ju hellre ta pengarna i utdelning. Nu tror de att de kommer få tillbaka mer pengar på att satsa dessa på utveckling av elbilar och autonomi. Samma sak med investerarna i Tesla. Spelar egentligen ingen roll var pengarna kommer från, det är ju upp till de som har pengarna att avgöra var de gör mest nytta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag tillhör faktiskt den gruppen som valde elbil uteslutande av miljöskäl. Jag är iofs rätt hyfsat teknikintresserad...
Jag tillhör också den gruppen, även om det på sistone har höjts röster här att en Tesla är bara en statuspryl som inte har nånting med miljötänk att göra. Jar har verkligen inget behov av att köpa statusprylar. Jag hade en Mazda innan. Det finns nog inte många som skulle kalla det för statusmärke. Och den var ändå min dyraste bil fram tills jag köpte Teslan. Jag bor på ett litet torp i skogen som är en tredjedel så mycket värt som bilen, och min inkomst är egentligen inte alls dimensionerad för att ha en Tesla. Enda skälet till att jag ändå har den är att jag vill ha en elbil som fungerar för mina behov. Av miljöskäl. Hade det funnits ett billigare och mindre hajpat alternativ hade jag valt det såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tillhör faktiskt den gruppen som valde elbil uteslutande av miljöskäl. Jag är iofs rätt hyfsat teknikintresserad...
Jag tillhör också den gruppen, även om det på sistone har höjts röster här att en Tesla är bara en statuspryl som inte har nånting med miljötänk att göra. Jar har verkligen inget behov av att köpa statusprylar. Jag hade en Mazda innan. Det finns nog inte många som skulle kalla det för statusmärke. Och den var ändå min dyraste bil fram tills jag köpte Teslan. Jag bor på ett litet torp i skogen som är en tredjedel så mycket värt som bilen, och min inkomst är egentligen inte alls dimensionerad för att ha en Tesla. Enda skälet till att jag ändå har den är att jag vill ha en elbil som fungerar för mina behov. Av miljöskäl. Hade det funnits ett billigare och mindre hajpat alternativ hade jag valt det såklart.
Jag blev miljöintresserad efter jag köpt Teslan. Jag var inte förberedd på vad jag skulle uppleva när jag provkörde. Jag blev helt överraskad och beställde en ny bil efter kort betänketid. Privat! Det var bilen och dess totala prestation som gjorde att jag köpte en bil fem gånger så dyr som någon tidigare. Att det är miljöbil och en spjutspets in i framtiden är extra bonus till njutningen med bilen.
Model S P85D,
Skriv svar