Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

lator skrev:
TiborBlomhall skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/VRx1vW ... -rostar-pa

"Så avslöjar din bil vad du röstar på
Här är kopplingarna mellan bilmärke och parti:
Tesla – Moderaterna – Miljöpartiet"

Tydligen har de aldrig besökt detta forum ;)
Vi har väl aldrig haft någon direkt omröstning om partitillhörighet men nog kan jag tro att moderaterna har en del sympatisörer. De som vågar avslöja sina sympatier och även arbetsgivare är väl dock från centern och miljöpartiet...? Vi får väl ha ett eget val här i höst ungefär som de brukar ha på skolorna. ;)
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel. :) :?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel. :) :?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=10211
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Jodå, det finns en tråd här någonstans. Tror Centern var starkast, följt av Moderaterna. Väldigt svagt hos Vänstern och Socialdemokraterna. Snälla häng mig inte om jag minns fel. :) :?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=10211
Tack! Väldigt pilligt att leta fram länkar via mobile. I-landsproblem...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna om att personangrepp tolereras inte på detta forum.
Jag har tagit bort ett antal inlägg i två omgångar nu.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Näste man till rakning... Mercedes kör samma "rena" diesel-teknik som dom flesta andra...

https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... sa-6899606
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Artikel i media

Inlägg av oscfor »

GP intervjuar Thomas Ingenlath på Polestar. Lite klantigt att skriva Model X när man menar Model 3...Bild

Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag håller tummarna att det är reportern som blandade ihop Model X och 3...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Bra och intressant artikel.....
Och ja de måste såklart vara att reportern blandar x och 3, de är ju uppenbart att de är M3 tom Thomas pratar om.

Väldigt kul att läsa om dessa bilar och att den ser ut att få ett pris som kan matcha M3, sen får vi se om allt annat också faller på plats... Låt oss hoppas, Tesla ska kan inte vara ensamma på spelplanen hur länge som helst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Fast om man blandar ihop model X och model 3, så har han väääldigt lite koll. Hur ska han då med någon trovärdighet hävda att polestar kommer att bli bättre ? Han lär ju i te veta något om teslas bilar iaf.
Fast det kanske var reportern som sviktade ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Det är väl klart som fan Thomas Ingenlath har koll. Den killen är riktigt duktig. Han har ju gjort underverk med Volvo. Såna som han borde Tesla rekrytera istället för de där amerikanerna som uppenbarligen har noll koll på kvalitet.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Fast om man blandar ihop model X och model 3, så har han väääldigt lite koll. Hur ska han då med någon trovärdighet hävda att polestar kommer att bli bättre ? Han lär ju i te veta något om teslas bilar iaf.
Fast det kanske var reportern som sviktade ...
Klart det var reportern som skrev fel. Tror du verkligen en sån skarp gubbe tar fel på en sån sak? I så fall är det bara en brain fart. Han har nog sjuk koll.

Det där med att deras bil ska bli bättre än Tesla är ju en rubrik och inget som han sa rakt ut. Men självklart tror han på sin produkt. Det måste han göra. Det han angav som skäl var ju att han tycker de har bättre design än Model 3 och att de hittat ett sätt att komma framåt med designen utan att det blir en ful bil som din tonåring skäms för. Dvs att deras bil formmässigt kommer kännas modernare och fräschare än Model 3. Vilket jag också tror. Volvo gör jättefina bilar nu. Mycket tack vare just Ingenlath. Sen kunde han ju inte låta bli att skoja lite om Teslas produktionsproblem också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Det han angav som skäl var ju att han tycker de har bättre design än Model 3 och att de hittat ett sätt att komma framåt med designen utan att det blir en ful bil som din tonåring skäms för. Dvs att deras bil formmässigt kommer kännas modernare och fräschare än Model 3. Vilket jag också tror. Volvo gör jättefina bilar nu. Mycket tack vare just Ingenlath. Sen kunde han ju inte låta bli att skoja lite om Teslas produktionsproblem också.
Jag tycker att Volvos bil(ar) är väldigt långt ifrån modernare och fräschare än Model 3, snarare tvärtom. Lång motorhuv, fet grill är väl ungefär så långt ifrån en modern elbilsdesign som man kan komma. Polestar inräknad. Jämför ex med VW's ID koncept.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Det han angav som skäl var ju att han tycker de har bättre design än Model 3 och att de hittat ett sätt att komma framåt med designen utan att det blir en ful bil som din tonåring skäms för. Dvs att deras bil formmässigt kommer kännas modernare och fräschare än Model 3. Vilket jag också tror. Volvo gör jättefina bilar nu. Mycket tack vare just Ingenlath. Sen kunde han ju inte låta bli att skoja lite om Teslas produktionsproblem också.
Jag tycker att Volvos bil(ar) är väldigt långt ifrån modernare och fräschare än Model 3, snarare tvärtom. Lång motorhuv, fet grill är väl ungefär så långt ifrån en modern elbilsdesign som man kan komma. Polestar inräknad. Jämför ex med VW's ID koncept.

Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla slår jättarna i Europa

Teslas Model S sålde bättre i Europa förra året än motsvarande premiummodeller från Mercedes, BMW och Audi. I USA har Teslas sedan sålt bättre än konkurrenterna i flera år men 2017 tog amerikanerna även den europeiska förstaplatsen i det lyxigare segmentet.

Läs mer:
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-slar-jattarna-i-europa/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Läs mer:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 31&t=11530

Snart har alla bladlöss(blaskor skrev jag) tjänat klick Aftonbladet och Expressen var är ni...
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Fast om man blandar ihop model X och model 3, så har han väääldigt lite koll. Hur ska han då med någon trovärdighet hävda att polestar kommer att bli bättre ? Han lär ju i te veta något om teslas bilar iaf.
Fast det kanske var reportern som sviktade ...
Klart det var reportern som skrev fel. Tror du verkligen en sån skarp gubbe tar fel på en sån sak? I så fall är det bara en brain fart. Han har nog sjuk koll.

Det där med att deras bil ska bli bättre än Tesla är ju en rubrik och inget som han sa rakt ut. Men självklart tror han på sin produkt. Det måste han göra. Det han angav som skäl var ju att han tycker de har bättre design än Model 3 och att de hittat ett sätt att komma framåt med designen utan att det blir en ful bil som din tonåring skäms för. Dvs att deras bil formmässigt kommer kännas modernare och fräschare än Model 3. Vilket jag också tror. Volvo gör jättefina bilar nu. Mycket tack vare just Ingenlath. Sen kunde han ju inte låta bli att skoja lite om Teslas produktionsproblem också.
Jo jag gillar när man kan skämta om sina konkurrenter och även uttrycka de som sin kollegor på Tesla, då är de inte personligt utan de handlar om vad man tror på och vad man tror blir bästa produkten.
Jag ska erkänna att hade nya Volvo V60 funnits med ren eldrift, liknande range som M3, liknande pris och laddnätverk nära Teslas så skulle jag köpt en den Volvon hellre än en Tesla. Range och pris borde vara lösbart även om jag tro de dröjer ett antal år, laddnätverk är väl de som jag tvekar mest på om de klara av att lösa i rimlig tid. Då snackar jag laddnätverk över stora delar av Europa, inte bara Sverige men kanske IONITY kan lösa de?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Samma här. Tror som sagt inte att Tesla ligger dåligt till designmässigt jämfört med Volvos nuvarande bilar, speciellt om vi pratar om yngre generationer. Gammaldags invändigt (knapporgie), gammaldags utvändigt (onödigt lång huv, fet grill). Jag nämnde VW's ID koncept som som jämförelse. Se hur dessa ser ut invändigt -> minimalistiskt.

Pratar vi om äldre generationen , vad sa nu Clarkson om Model X - "it doesn't look like an ordinary SUV, it looks better".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Det är väl klart som fan Thomas Ingenlath har koll. Den killen är riktigt duktig. Han har ju gjort underverk med Volvo. Såna som han borde Tesla rekrytera istället för de där amerikanerna som uppenbarligen har noll koll på kvalitet.
Mitt ointresse för Volvo avslöjat :oops:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Samma här. Tror som sagt inte att Tesla ligger dåligt till designmässigt jämfört med Volvos nuvarande bilar, speciellt om vi pratar om yngre generationer. Gammaldags invändigt (knapporgie), gammaldags utvändigt (onödigt lång huv, fet grill). Jag nämnde VW's ID koncept som som jämförelse. Se hur dessa ser ut invändigt -> minimalistiskt.

Pratar vi om äldre generationen , vad sa nu Clarkson om Model X - "it doesn't look like an ordinary SUV, it looks better".

Jag gillar faktiskt inte Teslas pekskärm sådär jättemycket. Tycker den är värdelös om man ska ändra på nåt under färd. Man kan inte känna sig fram utan måste titta.

Huv och grill ser säkert annorlunda ut på elbilarna än på fossilbilarna. Kommer dock fortfarande att behövas en deformationszon så helt utan huv lär det ju inte bli. Det har ju Tesla också.

Vad gäller exteriör design på Model 3 så tycker jag faktiskt att den är rent ut ful. Jag gillar ju designen på Model S och 3:an påminner ju väldigt mycket om S så egentligen borde jag väl gilla 3:an också. Men det är nåt med proportionerna som har blivit fel på 3:an. Den ser nästan småfjantig ut. Som en liten ankunge. Efter en bildgoogling så tror jag faktiskt att det beror på att huven är för kort. Ironiskt nog. ;)

Model 3: Bild
Model S: Bild

VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?

Jag är dock 41 år och bilintresserad. Jag hör väl till Clarkson-generationen på sätt och vis.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

En annan, uppdaterad version av Polestar-artikeln på webben. Ny, bättre rubrik och X ändrat till 3.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/polest ... -1.5199909
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Tror reportern inte kommer ihåg vilken modell han nämnde och skrev ett x som i stället för en siffra :)
Också märkligt att alla konkurrenter säger att deras bilar ska bli bättre än Teslas men Tesla är ju mer än en bil det är ju även det tillhörande laddnätverket som aldrig nämns vid jämförelser i intervjuer med chefer från konkurrerande märken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

oscfor skrev:
En annan, uppdaterad version av Polestar-artikeln på webben. Ny, bättre rubrik och X ändrat till 3.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/polest ... -1.5199909
Han har naturligtvis en del poänger, men att raljera om produktionstakten för en bil som ändå är i produktion 2018 och jämföra med en bil som eventuellt ska lanseras två år senare är lite fånigt.

Men det säger en del om Teslas position att ingen biltillverkare (eller tidning) kan låta bli att förhålla sig till dem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Torkel skrev:
Men det säger en del om Teslas position att ingen biltillverkare (eller tidning) kan låta bli att förhålla sig till dem.
Precis. Går det att få bättre marknadsföring?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Tesla = Benchmark 8-)
(Och nu har den här tråden 3000 inlägg! Coolt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar