Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Outlander får sig en uppdatering.

Mest intressant för det här forumet är väl att batterikapaciteten ökar med 15% till 13,8kwh.

https://insideevs.com/new-2019-mitsubis ... -capacity/

Själv har jag alltid gillat bilen och det är den laddbara bilen man ser mest i min landsända. Jag ser inte till vanliga Outlanders de man ser är alla Phev.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?
Man ska nog se det mer som vart vinden blåser. Och det är enligt min mening åt Teslas håll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?
Man ska nog se det mer som vart vinden blåser. Och det är enligt min mening åt Teslas håll.
Vilket jag tycker är fel. Folk tycker det ser ballt ut och biltillverkarna jublar. En pekskärm är ju billigare för dem... men det är dåligt för trafiksäkerheten.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Artikel i media

Inlägg av Mojje »

Ja då får vi se hur det går i Tyskland...

Partikel- och kväveoxidutsläpp bedöms bidra till 400 000 förtida dödsfall vare år i EU är ju inte så roligt.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/xRQm7n ... eselforbud
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredric83 »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag vet inte hur Polestar 2 kommer se ut. Baserar min uppfattning på Volvos vanliga bilar.
Samma här. Tror som sagt inte att Tesla ligger dåligt till designmässigt jämfört med Volvos nuvarande bilar, speciellt om vi pratar om yngre generationer. Gammaldags invändigt (knapporgie), gammaldags utvändigt (onödigt lång huv, fet grill). Jag nämnde VW's ID koncept som som jämförelse. Se hur dessa ser ut invändigt -> minimalistiskt.

Pratar vi om äldre generationen , vad sa nu Clarkson om Model X - "it doesn't look like an ordinary SUV, it looks better".

Jag gillar faktiskt inte Teslas pekskärm sådär jättemycket. Tycker den är värdelös om man ska ändra på nåt under färd. Man kan inte känna sig fram utan måste titta.

Huv och grill ser säkert annorlunda ut på elbilarna än på fossilbilarna. Kommer dock fortfarande att behövas en deformationszon så helt utan huv lär det ju inte bli. Det har ju Tesla också.

Vad gäller exteriör design på Model 3 så tycker jag faktiskt att den är rent ut ful. Jag gillar ju designen på Model S och 3:an påminner ju väldigt mycket om S så egentligen borde jag väl gilla 3:an också. Men det är nåt med proportionerna som har blivit fel på 3:an. Den ser nästan småfjantig ut. Som en liten ankunge. Efter en bildgoogling så tror jag faktiskt att det beror på att huven är för kort. Ironiskt nog. ;)

Model 3: Bild
Model S: Bild

VW ID är en konceptbil och helt oanvändbar. Hur ska man styra funktionerna i den? Röststyrning? Gester i luften? Var är utblåsen för friskluft?

Jag är dock 41 år och bilintresserad. Jag hör väl till Clarkson-generationen på sätt och vis.
Jag tycker nog att det som gör M3 mindre attraktiv än MS är placering och utformning av optiken i fronten. Positions ljusen skulle flyttats ned till den nedersta "luft spalten" och strålkastarna skulle varit mer slimmade eller "designade" om man önskar utrycka det så. Det tror jag hade ändrat utsendet till det bättre, ganska ordentligt.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Programmet Klotet i SR med lyssnarfrågor om bilar. En hel del elbilsfrågor. Verkar vara en hot topic ute i stugorna.
Idag svarar Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola på denna och flera andra frågor om bilar som lyssnare skickat in till Klotet.
Skulle elen räcka till om alla bilar i Sverige var elbilar?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6891405

Kort svaret är förstås ja, precis som skrivits om på TCS tidigare. Intressant program dock.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Porsche fimpar dieselmotorer i sina modeller:
https://www.electrive.com/2018/02/21/po ... ts-lineup/
The company points to traditionally low demand for Porsche diesel cars and to growth in the electrified segment into which the carmaker is increasingly invested.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

HerrNilsson skrev:
Programmet Klotet i SR med lyssnarfrågor om bilar. En hel del elbilsfrågor. Verkar vara en hot topic ute i stugorna.
Idag svarar Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola på denna och flera andra frågor om bilar som lyssnare skickat in till Klotet.
Skulle elen räcka till om alla bilar i Sverige var elbilar?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6891405

Kort svaret är förstås ja, precis som skrivits om på TCS tidigare. Intressant program dock.
Tydliga svar som inte bara säger vad han tycker utan pekar på fakta och beräkningar, sådant gillar jag...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Bör inte vara så svårt.. Läste att vindkraften aldrig byggt ut så snabbt som den görs nu. Man väntar sig en ökning på 60% av effekt och produktion till 2021.
Det är över 6TWh/år.
Tillräckligt för flera miljoner elbilar årsförbrukning.. På 3 år alltså.. Tänk vad man kan hinna med på säg 15 år.. Ungefär den tid det skulle ta att byta ut hela bilparken.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Det där med hur man utrycker sig. Nån annan än jag som reagerar på vad man använder för liknelse?
2018-02-22 10.05.04.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jag tänker att det ryker från däcken. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Hehe ja kanske det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Är den här videosnutten helt ny? Coolt är det iaf :)
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/ny- ... 1107372290
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

HerrNilsson skrev:
Porsche fimpar dieselmotorer i sina modeller:
https://www.electrive.com/2018/02/21/po ... ts-lineup/
The company points to traditionally low demand for Porsche diesel cars and to growth in the electrified segment into which the carmaker is increasingly invested.
http://teknikensvarld.se/porsche-bekraf ... el-588155/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Den var fin....eller inte... Visst finns det en kärna i det som stämmer (till viss del) men jäklar vad han måste ha vaknat på fel sida.

https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen ... 1107372290
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Bjelke skrev:
Den var fin....eller inte... Visst finns det en kärna i det som stämmer (till viss del) men jäklar vad han måste ha vaknat på fel sida.

https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen ... 1107372290
Ja, allt är åt h-lv-t-! Bara skit! På tal om det var prognosen att hela Manhattan skulle vara täckt med 1 meter hästskit inom några år(?) om bruket av hästar skulle fortsätt som just då!
Jag hörde om en som ansåg att för mycket solceller skulle utarma solen och den skulle förlora kraft! Energianalytiker?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Det känns ganska underhållande att läsa olika människors försök att hindra teknisk framfart. Tur att det är omöjligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Såna där insändare och artiklar gör sjukt mycket skada. Varenda skeptiker där ute känner att hen får vatten på sin kvarn. Ny ammunition!

Elbilar kom på tal på jobbet igår. Sanslöst vad dålig koll folk har alltså. En projektledare som borde veta bättre undrade "har du dieselvärmare för att hålla värmen i elbilen då eller?" Och så babblar de löst om hur sjukt mycket el det kommer krävas oj oj oj det går aldrig. Ja, och så de där batterierna. Riktiga miljöbovar har de hört att de är.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredric83 »

Verdi skrev:
Såna där insändare och artiklar gör sjukt mycket skada. Varenda skeptiker där ute känner att hen får vatten på sin kvarn. Ny ammunition!

Elbilar kom på tal på jobbet igår. Sanslöst vad dålig koll folk har alltså. En projektledare som borde veta bättre undrade "har du dieselvärmare för att hålla värmen i elbilen då eller?" Och så babblar de löst om hur sjukt mycket el det kommer krävas oj oj oj det går aldrig. Ja, och så de där batterierna. Riktiga miljöbovar har de hört att de är.
Haha jag fick frågan av en mamma på hockeyträningen igår om det går att köra teslan på motorvägen i 110km/h... Nu var hon själv intresserad av att skaffa Tesla, men herregud vilken fråga!
Jag svarade diplomatiskt att " jo det går självklart, du kan köra i 200 också om du vill" :roll:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Fredric83 skrev:
Verdi skrev:
Såna där insändare och artiklar gör sjukt mycket skada. Varenda skeptiker där ute känner att hen får vatten på sin kvarn. Ny ammunition!

Elbilar kom på tal på jobbet igår. Sanslöst vad dålig koll folk har alltså. En projektledare som borde veta bättre undrade "har du dieselvärmare för att hålla värmen i elbilen då eller?" Och så babblar de löst om hur sjukt mycket el det kommer krävas oj oj oj det går aldrig. Ja, och så de där batterierna. Riktiga miljöbovar har de hört att de är.
Haha jag fick frågan av en mamma på hockeyträningen igår om det går att köra teslan på motorvägen i 110km/h... Nu var hon själv intresserad av att skaffa Tesla, men herregud vilken fråga!
Jag svarade diplomatiskt att " jo det går självklart, du kan köra i 200 också om du vill" :roll:
Det kanske inte är en jättedum fråga om man inte är insatt i elbilar egentligen... Det är ju flera elbilar som har en ganska låg max toppfart. 135km/h för en Renault Zoe till exempel. Nu är det förstås jättestor skillnad på Zoe och Tesla, men för den som inte vet?...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredric83 »

strejf skrev:
Fredric83 skrev:
Verdi skrev:
Såna där insändare och artiklar gör sjukt mycket skada. Varenda skeptiker där ute känner att hen får vatten på sin kvarn. Ny ammunition!

Elbilar kom på tal på jobbet igår. Sanslöst vad dålig koll folk har alltså. En projektledare som borde veta bättre undrade "har du dieselvärmare för att hålla värmen i elbilen då eller?" Och så babblar de löst om hur sjukt mycket el det kommer krävas oj oj oj det går aldrig. Ja, och så de där batterierna. Riktiga miljöbovar har de hört att de är.
Haha jag fick frågan av en mamma på hockeyträningen igår om det går att köra teslan på motorvägen i 110km/h... Nu var hon själv intresserad av att skaffa Tesla, men herregud vilken fråga!
Jag svarade diplomatiskt att " jo det går självklart, du kan köra i 200 också om du vill" :roll:
Det kanske inte är en jättedum fråga om man inte är insatt i elbilar egentligen... Det är ju flera elbilar som har en ganska låg max toppfart. 135km/h för en Renault Zoe till exempel. Nu är det förstås jättestor skillnad på Zoe och Tesla, men för den som inte vet?...
hmm.. i det perspektivet så kanske inte... Men det är väl få bilar idag oavsett bränsle, som inte gör 110km/h. Finns det någon?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... inte-fram/

Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Fredric83 skrev:
hmm.. i det perspektivet så kanske inte... Men det är väl få bilar idag oavsett bränsle, som inte gör 110km/h. Finns det någon?
Grundversionen av Uniti t.ex. som bara gör 90 km/h.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&p=223402
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Vasp skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... inte-fram/

Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Om jag fattar rätt så är det alltså 12V-batteriet som laddas ur med deras körmönster och då går det
(såklart) inte att starta bilen (gäller typ alla elbilar tyvärr) :(
Men att bilen "måste" stå i varmgarage om temperaturen går under -15 grader, är det så illa på Zoe?? Vad
säger våra Zoe-experter här?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Artikel i media

Inlägg av tomla »

Bjelke skrev:
Vasp skrev:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... inte-fram/

Ingen bra upplevelse av elbilar för hemtjänsten i Östersund.
Om jag fattar rätt så är det alltså 12V-batteriet som laddas ur med deras körmönster och då går det
(såklart) inte att starta bilen (gäller typ alla elbilar tyvärr) :(
Men att bilen "måste" stå i varmgarage om temperaturen går under -15 grader, är det så illa på Zoe?? Vad
säger våra Zoe-experter här?
Nej. Vi har inte haft några problem med kylan.
Dock så har vi inte varit med om under -20.
Min erfarenhet är att fossil bilar har mer problem med 12v batteriet en vad vi med elbilar har.
Fler av våra vänner har haft problem i vinter med att deras fossilbilar.
Största problemet är att 12v batteriet orkar inte starta en fossilbil när det är riktigt kallt.
Skriv svar