Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 13 jul 2018 00:56

En ganska balanserad replik på Öivinds inlägg: https://www.nyteknik.se/opinion/snabb-e ... en-6922952
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 528
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jul 2018 07:46

Geni87 skrev:En ganska balanserad replik på Öivinds inlägg: https://www.nyteknik.se/opinion/snabb-e ... en-6922952


Ganska balanserad men en liten kommentar:

Andersson efterlyser ”en seriös livscykelanalys”. Det måste förstås gälla alla drivmedel. I dag redovisas utsläpp från fossila drivmedel enbart utifrån förbränning, så kallad tank-to-wheel. Då finns inte de långsiktigt stigande utvinningskostnaderna alls med. Samtidigt jämställs förnybara drivmedel som biogas alltför ofta med deras fossila motsvarighet. En sådan jämförelse visar att eldrift är väsentligt bättre för klimatet än fossilbilen om elen är grön, fordonet används rimligt mycket, batteriet inte är alltför stort och batteriet återvinns eller får ett vettigt andra liv efter att bilen tjänat ut. Men jämfört med de bästa förnybara drivmedlen är skillnaden inte stor, och som Ny Teknik nyligen rapporterat så kan biogas från gödsel men också biodiesel från skogsavfall eller etanol från jordbruksrester ha liknande klimatnytta. Däremot är elbilen unik i att den helt saknar avgasrör; vi kan få nollutsläpp lokalt vilket är nog så viktigt i städer där de boende kan förlora år av sina liv för att luftkvaliteten är så dålig.


Här skulle jag lägga till att 3-4x energiförbrukningen källa till hjul går aldrig att bortse ifrån även om CO2 utsläppen skulle vara likvärdiga. Combined-cycle kraftverk kan nå 60+% effektivitet och kan man sedan använda spillvärmen i fjärrvärmenät så är det över 90% effektivitet.

Kortsiktigt kanske det kan vara en vits med att göra drivmedel av restprodukter men långsiktigt är det alltså bättre att göra el.
Laban
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jul 2018 09:19

En elbil ger inte nollutsläpp, är inte klimatneutral och är inte i sig bra för miljön, naturen eller klimatet – mot sådana överdrifter är det viktigt att reagera och så långt har LTH-professor Öivind Andersson rätt i sin debattartikel i Ny Teknik den 11 juli.

Jag har också själv genom åren anmält flera tillverkare, importörer och bilhandlare för denna typ av överdrivna påståenden.


Dags att anmäla Toyota för sina självladdande bilar ?
Laban
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav AndersB_Hson » 13 jul 2018 13:32

Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Reserverat en Tesla 3 i Mölndal 31/3 med köplats 5. Kör tyvärr fuldiesel tillsvidare.
AndersB_Hson
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2016 20:09
Ort: Ulricehamn

Re: Artikel i media

Inläggav strejf » 13 jul 2018 13:50

AndersB_Hson skrev:Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040



Jag tror att Tesla säljer fler personbilar (oavsett drivlina) än vad Volvo gör globalt om 1-2 år.
Tesla Investerare
Förbokat Tesla Model 3
strejf
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jul 2018 13:51

AndersB_Hson skrev:Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040


Har lite svårt att se hur Volvo skulle gå om Tesla till 2021. Sen finns det väl inga indikationer på att Daimler skulle vara 1:a eller BMW 2:a heller, eller att Toyota skulle vara före Tesla. Personligen tror jag mest på VW.
Laban
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 13 jul 2018 13:55

AndersB_Hson skrev:Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040


Svårt att säga. Men att Tesla är den största elbilstillverkaren 2021 känns tveksamt. Vilka märken som är större 2021 får vi nog vänta och se, Renault/Nissan och VW ligger säkert bra till. Men även om Tesla inte är störst så kan de ju likväl vara tillräckligt stora för att kunna frodas.

Mycket beror ju också på hur stora volymer Tesla säljer och producerar 2021, är det siffror på över 500k bilar om året tror jag att de kommer ligga bland topp 3. Handlar det om 300-400k kan nog fler tillverkare springa förbi. Volvo lär inte vara uppe i en halvmiljon BEV:ar årligen 2021, men kanske ett par hundra tusen.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 528
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 13 jul 2018 14:02

Laban skrev:
AndersB_Hson skrev:Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040


Har lite svårt att se hur Volvo skulle gå om Tesla till 2021. Sen finns det väl inga indikationer på att Daimler skulle vara 1:a eller BMW 2:a heller, eller att Toyota skulle vara före Tesla. Personligen tror jag mest på VW.

Om jag fattat rätt så har aldrig Elon haft som mål att bli störst . Målet var väl att tvinga alla andra att producera elbilar och det har han lyckats med.
nek0
 
Inlägg: 821
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare frippe » 13 jul 2018 14:05

AndersB_Hson skrev:Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040


Jag skulle nog säga att de viktar helt fel i sin bedömning. De verkar mer vikta på tekniskalösningar i konceptbilar än verkliga fordon som visats upp. Jag tror att den stora frågan fram till 2021 för alla elbilstillverkare är hur de tänkt lösa tillgången på batterier. Samt säkerställa laddmöjligheter under resorna.

Att bygga elbilar eller ta fram elbilar tror jag blir det lilla problemet. Det ser vi t.ex. hur vw lyckades göra en hybrid relativt snabbt av passaten. Visst en hybrid men jag tror inte steget att gå över till bygga den helt som elektrisk är så stort egentligen. Visst blir ingen perfekt elbil eller så mycket nytänkande men fullt möjligt om viljan funnits, kanske inte ekonomiskt vinnande koncept med tanke på hur dyr e-golfen är att tillverka.
Även här finns en kod: https://ts.la/fredrik73366
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inläggav elbilist Jerker » 13 jul 2018 14:12

I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5600
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hammar och 5 gäster