Jo det är klart det finns fördelar också men Tesla har ju en tendens att släppa saker lite väl tidigt ibland.OfarligTesla skrev:Hellre betatestare och få bra funktioner än att behöva köpa ny bil för att få en del av funktionerna, blir billigare så .Verdi skrev:De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare.Foluke skrev:Du skämtar!?Verdi skrev:Hade det inte varit ännu bättre om ni haft allt det där från början istället?
Det är klart att det vore bäst om ALLT var färdigutvecklad från början. Ingen produktutveckling eftersom det inte behövdes. Som Trabant i DDR! Där fick man nog allt från början.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Svenssons skrev:Ja, BMW har ju aldrig fått kalla tillbaka bilar för att det är fel mjukvara. Daimler har inte heller behövt kalla tillbaka hundratusentals bilar pga mjukvara. Audi tvingades inte ta in över en miljon bilar för mjukvaruuppdatering. Fiat Chrysler behövde inte ta in nästan 5 miljoner bilar för uppdatering av farthållaren. De hade ju inte mjukvara som kallades beta i bilarna som sålts så självklart inga fel där...Verdi skrev:De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
Men det handlar väl inte om det. Det är självklart att mjukvara alltid har buggar och då är möjligheten att kunna fixa dem OTA extremt bra. Jobbigt för alla som inte har den möjligheten. Det är inte så svårt att begripa. Det som är kasst är att OTA-uppdateringar utnyttjas på det viset att vanliga funktioner inte är klara när bilarna släpps. Det är en himla skillnad mellan en buggfix eller en kritisk säkerhetsupdate och en regnsensor eller en autobroms som man helt enkelt har struntat i att implementera innan man sålde bilen.Svenssons skrev:Ja, BMW har ju aldrig fått kalla tillbaka bilar för att det är fel mjukvara. Daimler har inte heller behövt kalla tillbaka hundratusentals bilar pga mjukvara. Audi tvingades inte ta in över en miljon bilar för mjukvaruuppdatering. Fiat Chrysler behövde inte ta in nästan 5 miljoner bilar för uppdatering av farthållaren. De hade ju inte mjukvara som kallades beta i bilarna som sålts så självklart inga fel där...Verdi skrev:De flesta bilar är färdigutvecklade innan de börjar säljas faktiskt. Är väl mest Tesla som använder sina kunder som betatestare.
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Går ju att starta en omröstning på forumet och se om folk gillar eller ogillar att bilarna uppdateras. Gärna med 4 alternativ:
- Ja (äger en Tesla)
- Nej (äger en Tesla)
- Ja (äger inte en Tesla)
- Nej (äger inte en Tesla)
Valen med äger/inte äger för att se vilka som upplevt uppdateringarna och vet vad det innebär.
Själv gillar jag verkligen uppdateringarna och vill inte ha en bil där det inte kommer uppdateringar.
- Ja (äger en Tesla)
- Nej (äger en Tesla)
- Ja (äger inte en Tesla)
- Nej (äger inte en Tesla)
Valen med äger/inte äger för att se vilka som upplevt uppdateringarna och vet vad det innebär.
Själv gillar jag verkligen uppdateringarna och vill inte ha en bil där det inte kommer uppdateringar.
Model S 90D -17
Re: Artikel i media
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.mati skrev:Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...Svenssons skrev:Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.mati skrev:Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Re: Artikel i media
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.Verdi skrev:Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...Svenssons skrev:Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.mati skrev:Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Svart X75D -17
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Då röstar jag för exakt det alternativet, ungefär 3 miljoner röster lägger jag på det!rockard skrev:Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.Verdi skrev:Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...Svenssons skrev:Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.mati skrev:Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Håller verkligen med båda talare ovan och mati, när man köper en bil så vill man väl att den ska ha de mest grundläggande på plats (i förhållande till prisklass på bilen) och att de fungerar bra. Detta är ju egentligen inte knutit till om OTA är bra eller inte för OTA är bra om man använder de på rätt sätt. Jag tror inte någon säger nej till OTA men däremot att man missbrukar OTA på ett sådant sätt som Tesla ser ut att göra.Bjelke skrev:Då röstar jag för exakt det alternativet, ungefär 3 miljoner röster lägger jag på det!rockard skrev:Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.Verdi skrev:Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...Svenssons skrev:Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.mati skrev:Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Låter helt otroligt att man inte ens hade konstant farthållare när AP2 var nytt, jag har haft de på alla mina bilar sedan jag fick körkort 1993 och de var inge miljon bilar som jag köpte de precis...
Nej för Teslas överlevnad så är de nog bäst att de blir mycket bättre på denna punkt alternativt får de hoppas att övriga bilmärken aldrig klarar leverera en elbil med lika bra drivlinan och laddnätverk till liknande kostnad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
För mig verkar det som diskussionen egentligen inte är mest för och emot OTA utan istället handlar om hur dåligt det var att Tesla lanserade AP2 totalt ofärdigt, med info om att det snart är klart och då mycket bättre än AP1.
Förmodligen så var de rätt tvingade till det för de hade målat in sig i ett hörn med AP1. De hamnade i nån konflikt med MobilEye och de kunde inte heller låta bli att leverera bilar i ett år eller mer medan de utvecklade AP2.
Vad man upplever dåligt med Tesla och deras info / hantering beror nog mycket på när man köpt sin bil. De som köpte i början av AP2 har fått möjlighet att vara missnöjda en lång tid. De som köper nu kommer sannolikt mest att vara nöjda med alla förbättringar som lär komma i AP2.
När jag köpte min Tesla var det den lovade självstängande laddluckan som gnälldes mycket över. Jag köpte dock så tidigt att jag fått så mycket annat så jag har aldrig riktigt blivit grinig över den. De som köpte nåt halvår senare visste att de skulle få mycket av det jag fått som överraskning och då blev laddluckan mer i fokus.
Sen håller jag med om att Tesla måste skärpa sig när de får konkurrens. Det är dock inte problemet just nu. Nu är det övriga tillverkare som måste skärpa sig.
Förmodligen så var de rätt tvingade till det för de hade målat in sig i ett hörn med AP1. De hamnade i nån konflikt med MobilEye och de kunde inte heller låta bli att leverera bilar i ett år eller mer medan de utvecklade AP2.
Vad man upplever dåligt med Tesla och deras info / hantering beror nog mycket på när man köpt sin bil. De som köpte i början av AP2 har fått möjlighet att vara missnöjda en lång tid. De som köper nu kommer sannolikt mest att vara nöjda med alla förbättringar som lär komma i AP2.
När jag köpte min Tesla var det den lovade självstängande laddluckan som gnälldes mycket över. Jag köpte dock så tidigt att jag fått så mycket annat så jag har aldrig riktigt blivit grinig över den. De som köpte nåt halvår senare visste att de skulle få mycket av det jag fått som överraskning och då blev laddluckan mer i fokus.
Sen håller jag med om att Tesla måste skärpa sig när de får konkurrens. Det är dock inte problemet just nu. Nu är det övriga tillverkare som måste skärpa sig.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Riktigt snabbladdning! 10000 volt och 500 ampere, cavotec. 5 000 kw! 40 gånger snabbare än suc. Från 40 minuter till 1 minuts snabbladdning.
Re: Artikel i media
12000 V och 480A står det i bilden. Blir 5,76 MW.Swede1 skrev:Riktigt snabbladdning! 10000 volt och 500 ampere, cavotec. 5 000 kw! 40 gånger snabbare än suc. Från 40 minuter till 1 minuts snabbladdning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Artikel i media
Man får väl installera kondensatorer i bagageluckan för att slippa förstöra batteriet. Jäkla najs att ladda upp snabbare än en full tank på en fosilare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Artikel i media
https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden
Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?
Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.
Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?
Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.
Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Dessutom servar Tesla själv, samt har egna butiker
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Artikel i media
Det första du borde göra när du läser en sån här artikel är att fundera på om siffrorna stämmer. De gör ju sällan det...chaffis75 skrev:https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden
Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Tesla taktar ungefär 300.000 bilar per år nu. Så hur det såg ut när de taktade 150k är ju inte särskilt intressant.
Nästa år bör de klara minst 400-500.000 bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Det är ju synd om honom, karln är ju bitter. ”Varför går det bra för en sprätt som Elon, när det gick käpprätt åt andra hållet för mig?”Elbilisten skrev:Bob Lutz verkar ha glömt varför General Motors fick öknamnet Government Motors.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
Hur många anställda det krävs för en viss volym kan vara svårt att jämföra, beror ju på hur mycket som görs in-house i monteringsfabriken och hur mycket som görs av leverantörer osv, och komplexiteten på bilarna. Men ja, 9000 pers för att bygga 150 000 bilar om året låter ganska mycket. Volvos Torslandafabrik har drygt 6000 anställda och taktar ca 300 000 bilar om året (fördelat på fem olika modeller på samma lina, så hög komplexitet).chaffis75 skrev:https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden
Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?
Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.
Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
Re: Artikel i media
Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
De kommer knäcka hela branschen då de redan är så involverade i så många underleverantörer och service-led som tuffat på som vanligt?leiflodde skrev:Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
Ställer mig frågande till om de klarar så mycket på en enda gång??
Hepp!
Re: Artikel i media
Spännnade, ja de känns som de börjar hända lite nu både med de bilar som visats upp nyligen men de verkar också finnas en del i pipen på ganska nära avstånd.. Spännande. Men att knäcka tesla, nja de tror jag inte för efterfrågan av elbilar är så stor idag så de handlar mest om att klara av att bygga bilar i den takt som efterfrågas.leiflodde skrev:Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
Har BMW VW och Mercedes kunnat leva sida vid sida så många år som konkurrerande fossil tillverkare varför skulle de då inte finnas plats för Tesla även om traditionelle tillverkare går helt över till el men visst måste man ha rätt bilar och rätt pris för att sälja, men just nu ser de inte ut att vara ett problem för Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.