Det skulle vara problem om man hade tänkt sig att förlita sig på V2H offgrid, men det är inte alls tanken.chaffis75 skrev:Är inte problemet till viss del att man har ju inte bilen hemma hela dagarna, ja man jobbar man är och handlar mm..
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Min tvättmaskin är 15år och har fördröjd start mha timer, vill du köpa den, budgivning tycks vara det nya här, garanterat billigare än powerwall, du får diskmaskinen också med timer på köpet...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Batterier i svenska elnätet. En lite gammal artikel som inte verkar vara länkad än...
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda. Detta borde kunna höja verkningsgraden på stationen ifråga med 0,5-1,5% (beroende på hur den körde reglerstyrka innan) även om mängden reglerstyrka ökar rejält.
https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330
Själv tycker jag att detta är så intressant att det är värt en egen tråd men alla är ju inte som mig så den får hamna här.
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda. Detta borde kunna höja verkningsgraden på stationen ifråga med 0,5-1,5% (beroende på hur den körde reglerstyrka innan) även om mängden reglerstyrka ökar rejält.
https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330
Själv tycker jag att detta är så intressant att det är värt en egen tråd men alla är ju inte som mig så den får hamna här.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
ml42 skrev:Batterier i svenska elnätet. En lite gammal artikel som inte verkar vara länkad än...
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda. Detta borde kunna höja verkningsgraden på stationen ifråga med 0,5-1,5% (beroende på hur den körde reglerstyrka innan) även om mängden reglerstyrka ökar rejält.
https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330
Själv tycker jag att detta är så intressant att det är värt en egen tråd men alla är ju inte som mig så den får hamna här.
Varför inte lägga upp den i egen tråd?
Verkligen intressant, det vore kalas om det verkligen stämmer - har inte läst den då den är... Låst!
Re: Artikel i media
Jo, det stämmer nog. Jag har hört om det från folk på Fortum också.
Ok, jag provar fixa en tråd också.
Ok, jag provar fixa en tråd också.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Lasse Swärd x3 var i farten i helgens DN Motor....och låter väldigt positiv till elbilar!
1. En i huvudsak positiv recension av Kia eNiro. https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta- ... -kia-niro/
2. Krönika: Så in i Norden bra med elbilar. https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-elbilar/
1. En i huvudsak positiv recension av Kia eNiro. https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta- ... -kia-niro/
2. Krönika: Så in i Norden bra med elbilar. https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... d-elbilar/
3. Artikel från verkligheten. "Så var det att byta till elbil – bensinkostnad byttes mot amortering" https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-var- ... mortering/Frågan är inte om man ska byta till elbil utan när.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Diamler köper lite battericeller: https://www.thenational.ae/business/tec ... s-1.801507
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Re: Artikel i media
230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
Re: Artikel i media
Nja. 9 SEK/USD ger 900 SEK/kWh ger 900 000 SEK/GWh. För 200 miljarder SEK får man då 222 000 GWh. Du är tre storleksordningar fel, såvida det inte är jag som är ute och cyklar. Kontrollräkna gärna.Geni87 skrev:Diamler köper lite battericeller: https://www.thenational.ae/business/tec ... s-1.801507
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Givet 100 kWh per bil kan man alltså tillverka 2,2 miljoner bilar för de här pengarna. Det tycker jag inte är småpotatis.
Re: Artikel i media
Skrev i eqc tråden i morse
De omsätter 160-170 miljarder euro per år, hur 2 miljarder euro celler/år ska fixa ett snitt på säg 20% bev fordon, är tveksam.. tror de lev runt 3 miljoner fordon/år12man skrev:Daimler skriver kontrakt på batteri celler för 20 miljarder euro leverans innan 2030
Innan 2022 ska de ha 130 personbils modeller av bev/phev typ
2025 ska 15-25% av fordons omsättningen vara rena bev (inkl tunga)
Edit korr värdet av fordonsomsättningen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
kilo = 10^3Jerka skrev:Nja. 9 SEK/USD ger 900 SEK/kWh ger 900 000 SEK/GWh. För 200 miljarder SEK får man då 222 000 GWh. Du är tre storleksordningar fel, såvida det inte är jag som är ute och cyklar. Kontrollräkna gärna.Geni87 skrev:Diamler köper lite battericeller: https://www.thenational.ae/business/tec ... s-1.801507
Räknar vi med 100$/kWh (vilket förmodligen är lite högt med tanke på att inköpen sträcker sig till 2030) bör det röra sig om 230 GWh.
EDIT:
På Svenska https://www.nyteknik.se/fordon/daimler- ... er-6942207
Givet 100 kWh per bil kan man alltså tillverka 2,2 miljoner bilar för de här pengarna. Det tycker jag inte är småpotatis.
mega = 10^6
giga = 10^9
€20 000 000 000
€88/kWh
20 000 000 000 / 88 ~ 230 000 000 kWh => 230 000 MWh => 230 GWh
Räcker till ca 2,9 miljoner bilar med i snitt 80 kWh pack i varje bil.
Alltid lika positiv och alltid med lika välgrundade slutsatser. Celler till 2-3 miljoner elbilar är ändå rätt märkbar volym. Dessutom finns det inget som säger att det inte går att justera upp volymerna med rimlig framförhållning om det behövs. Det här är ju också utöver volymerna som behövs för EQC och de närmast kommande elbilarna.LarsL skrev:230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
Re: Artikel i media
Nej det räcker snarare till 10% BEV:ar om man slår ut det jämnt under hela perioden, mer troligt är väl dock en exponentiell ökning. Sen får man ju inte glömma att volymerna för EQC och eventuellt andra modeller nära inpå förmodligen redan har säkrade volymer utöver det som snackas om här. Sen finns det heller inget som hindrar dem från att skriva ytterligare kontrakt för mer celler med andra eller med samma leverantörer.12man skrev:Skrev i eqc tråden i morseDe omsätter 160-170 miljarder euro per år, hur 2 miljarder euro celler/år ska fixa ett snitt på säg 20% bev fordon, är tveksam.. tror de lev runt 3 miljoner fordon/år12man skrev:Daimler skriver kontrakt på batteri celler för 20 miljarder euro leverans innan 2030
Innan 2022 ska de ha 130 personbils modeller av bev/phev typ
2025 ska 15-25% av fordons omsättningen vara rena bev (inkl tunga)
Edit korr värdet av fordonsomsättningen
Re: Artikel i media
Alltid lika trevligt med personangrepp, bra jobbat!Geni87 skrev:Alltid lika positiv och alltid med lika välgrundade slutsatser. Celler till 2-3 miljoner elbilar är ändå rätt märkbar volym. Dessutom finns det inget som säger att det inte går att justera upp volymerna med rimlig framförhållning om det behövs. Det här är ju också utöver volymerna som behövs för EQC och de närmast kommande elbilarna.LarsL skrev:230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
200 000 bilar per år är ju inte särskilt imponerande för en tillverkare i Daimlers storlek, eller tycker du verkligen det?
Re: Artikel i media
Nä det var onödigt, men jag tyckte att du hade en trist inställning. Nej det tycker jag inte, men bara för att de köper celler för 2-3 miljoner bilar idag betyder det inte att de inte kommer skriva kontrakt för fler imorgon, så att säga. Hur som helst så tycker jag varje sån här nyhet är positiv för omställningen till eldrift.LarsL skrev:Alltid lika trevligt med personangrepp, bra jobbat!Geni87 skrev:Alltid lika positiv och alltid med lika välgrundade slutsatser. Celler till 2-3 miljoner elbilar är ändå rätt märkbar volym. Dessutom finns det inget som säger att det inte går att justera upp volymerna med rimlig framförhållning om det behövs. Det här är ju också utöver volymerna som behövs för EQC och de närmast kommande elbilarna.LarsL skrev:230 GWh fram till 2030 är ju verkligen inte mycket, Daimler troralltså inte riktigt på det här med batterier alltså.
200 000 bilar per år är ju inte särskilt imponerande för en tillverkare i Daimlers storlek, eller tycker du verkligen det?
Re: Artikel i media
Nä, naturligtvis kan de köpa fler i framtiden när de tror att de kan sälja fler. Frågan är ju vilket pris de får då och om någon vill sälja till dem då.
Re: Artikel i media
Det kan ju finnas optioner om högre volymer inskrivna i kontrakten. Med rimligt framförhållning bör det inte vara några problem. Men om de kommer 1 år innan och ber om 50 GWh till årligen blir det nog tufft.LarsL skrev:Nä, naturligtvis kan de köpa fler i framtiden när de tror att de kan sälja fler. Frågan är ju vilket pris de får då och om någon vill sälja till dem då.
Re: Artikel i media
Batteri cellerna är till hela Daimler inkl lastbilar och bussar, rubbet, tror de måste köpa till dubbelt så mycket dvs c:a 60 miljarder euro
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Frågan är om de vågar... enligt distruptionsforskarna så är det ju just det som är de gamla tillverkarnas problem. De måste investera, men de vågar/kan inte för det finns ingen ekonomisk bärighet i det.
Re: Artikel i media
De kan inte vara så kollektivt korkade?!?!? De omsätter 160 miljarder euro, 6 per år är ingenting... 2025-> har de ju facit så, hoppas för dem att lev avtal är framtunga, men troligen inte, sen har de fabriker överallt, så alltid nån politiker att pungslå
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Ola Källenius som ska ta över VD-posten på Daimler säger 25% av årsvolymen ska vara BEV:ar 2025 (Volvo satsar på 50%). Men 25% 2025 betyder ju att de kommer köpa mycket mer batterier än vad som annonserades i den senaste dealen. Sen tillkommer även hybrider och laddhybrider ovanpå de 25% BEV:arna, och de behöver också batterier.
Re: Artikel i media
Om inte Tesla ökar produktionen ett smack så har de producerat 250-300GWh batterier i Sparks innan 2030, men de är ju bara en lite skrutt tillverkare... Troligen har de tillverkat 1500-2000GWh då, bara där + Kina, + EU, totalt ????
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Troligen så vet vi idag inte alls hur många GWh batterier Panasonic har tillverkat åt Tesla 2030, det återstår att se. Det lär dock vara mer än vad Mercedes leverantörer har tillverkat åt dem, kan man anta.
Re: Artikel i media
Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Re: Artikel i media
Kan han inte bara kika under hjulhuset vad han har för batteri?helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Multicoat Red Model X P100D
Re: Artikel i media
Kan han säkert, men det hjälper ju föga om batteriet på något sätt är defekt. Eller så är BMS uppfuckad. Det är en av de saker som jag inte riktigt gillar med Tesla, att de prompt hävdar att de har rätt och att konsumenten har fel, när man inte har samma åsikt.Yxel skrev:Kan han inte bara kika under hjulhuset vad han har för batteri?helix skrev:Det här känns ju lite sisådär hanterat av Tesla. Någon som vet mer om den här storyn? Kanske ägaren hänger här på forumet till och med?
https://teknikensvarld.se/tesla-model-s ... tteribyte/
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017