Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Artikel i media

Inlägg av ml42 »

Jag läste det där tråden en stund och det verkar som att han tycker att de 60000:- gör mer nytta på en billigare bil.
När jag skaffade min så stod valet mellan en billig elbil och behålla fossilen för dom resor som inte den billiga bilen klarar eller ta en dyrare som klarar alla resor. Nu blev det en Tesla och jag kör 5000 mil/år. Jag hade antagligen kört mer än hälften av dom milen på diesel om jag valt alternativ 1. Jag kör i Norrlands inland och då duger det helt enkelt inte med för klen räckvidd.
Jag köpte min begagnad så jag slapp dessutom bonus.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Lätt att glömma de dryga 200 0000kr som betalats in i moms, så staten går allt plus ändå.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av Wir »

joje skrev:
Pressekreteraren för L Twittrar lite om Tesla:

Varje gång du ser en Tesla på stan, tänk såhär:
”Vad roligt - den har jag varit med och sponsrat med 60 000 skattekronor!”

Ähh, det resonemanget kan ju användas överallt av pessimister. T.ex när det är dåliga publiksiffror på en fotbollsmatch eller laget åker ner en division. "Vad roligt - den arenan har jag varit med och sponsrat med 100 miljoner skattekronor".
Model S 90D -17
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Skakar lite för BMW.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.c ... -cuts.html

The company said the high cost of developing electric and self-driving cars will continue to be a burden on earnings.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Skakar lite för BMW.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.c ... -cuts.html

The company said the high cost of developing electric and self-driving cars will continue to be a burden on earnings.
Ja det kostar på nu när alla ska utveckla nya plattformar och annat skoj. :) Fortfarande en fin rörelsemarginal dock, om än under deras mål.

"MW said it expects the operating margin in its automotive division to fall to between 6 and 8 percent this year, below the company’s goal of 8 to 10 percent."
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
Skakar lite för BMW.

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.c ... -cuts.html

The company said the high cost of developing electric and self-driving cars will continue to be a burden on earnings.
Dyrt att ta fram nytt. Det är vad Tesla gått igenom (utan att vara sinkad av en riktig fossil till industri) och som andra tillverkare nu måste uthärda.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

[quote="nek0"]https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... 37732B_ihg[/quot

Häftigt men i vår familj kommer vi aldrig komma över gasningen av apor
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Smutt skrev:
nek0 skrev:
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... 37732B_ihg[/quot

Häftigt men i vår familj kommer vi aldrig komma över gasningen av apor
Om vi visste allt som görs runt oss för att vi ska få allt vi vill ha .
Man dödar folk för att vi ska få bränsle, batterier, smycken, läkemedel, mat .....
Man dödar djur för att vi ska ha mat.
Alla vi vet detta och blundar för det.
Jag vet inte vad vi kan göra åt det men så har det alltid varit.
Vi har alla plast i våra bilar och plasten görs av olja eller hur.
Hur många människor har dött för våra plast delar vet ingen men jag tror inte att det är en.
Hur ska vi stoppa det? Ska vi gå nakna, sova under träden, och beta gräset?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Smutt skrev:
nek0 skrev:
https://www.vwgroup.se/nyheter--media/p ... 37732B_ihg[/quot

Häftigt men i vår familj kommer vi aldrig komma över gasningen av apor
Om vi visste allt som görs runt oss för att vi ska få allt vi vill ha .
Man dödar folk för att vi ska få bränsle, batterier, smycken, läkemedel, mat .....
Man dödar djur för att vi ska ha mat.
Alla vi vet detta och blundar för det.
Jag vet inte vad vi kan göra åt det men så har det alltid varit.
Vi har alla plast i våra bilar och plasten görs av olja eller hur.
Hur många människor har dött för våra plast delar vet ingen men jag tror inte att det är en.
Hur ska vi stoppa det? Ska vi gå nakna, sova under träden, och beta gräset?
Håller med. Det är väl inget speciellt med VW. Det är bara ett i mängden av företag som vill vinstmaximera. Man gör det man tror att man ska komma undan med.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Jag köper allas resonemang när ni kan visa att Tesla skadat djur eller människor i tester
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Smutt skrev:
Jag köper allas resonemang när ni kan visa att Tesla skadat djur eller människor i tester
"Den 26 maj 1938 lades grundstenen till Volkswagenwerk, åtta mil öster om Hannover.[1] Porsche lät sig inspireras av Hans Ledwinkas Tatra-bilar och Volkswagen blev senare stämda av Tatra.

I Fallersleben i Nordtyskland lät rikskansler Adolf Hitler bygga upp världens modernaste bilfabrik. "
Det är inte många som störs av att det var självaste Adolf Hitler som samarbetade med Porsche.
Sedan behövde vi 80 år för att få reda på 1 minut av VW-s historia . Tror du att vi vet mycket av allt skit som VW gjort mot alla oss? Det tror inte jag.
Tror du att Tesla har bara rent mjöl i påsen? Det tror inte jag. Kanske våra barnbarn får läsa om vad Tesla gjorde. Vem vet?
Vi har inte heller problem med att barn syr våra kläder,
https://www.arbetarbladet.se/artikel/in ... ina-klader

att folk som tillverkar våra fina mobiler begår självmord
https://www.svd.se/sjalvmordsforbud-hos ... illverkare
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Tror du att Tesla har bara rent mjöl i påsen? Det tror inte jag. Kanske våra barnbarn får läsa om vad Tesla gjorde. Vem vet ?
VW kör dieselgate, Elon bråkar med SEC, ”kolla, alla gör fel, vi kan lika gärna strunta i ...”. Sorgligt nog så verkar detta fungera, mr Trump + anhängare har kört hårt på det spåret och det har lyckats väldigt bra.

Personligen förespråkar jag dock att man viktar samt summerar oegentligheterna. Då ser det nog inte speciellt bra ut för VW mfl. Men en viss heder ska de ha för att de nyligen kritiserade en lobbyingorganisation som de själva är med i som arbetade aktivt för motarbeta eldrift. Kanske inte värt en guldstjärna men det går åt rätt håll.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Kriper »

https://www.theguardian.com/business/20 ... hfZmodF5K0

Oljekapitalisterna skiter i klimatet. Endast sina egen kortsiktiga vinster bryr dom sig om.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Kriper skrev:
https://www.theguardian.com/business/20 ... hfZmodF5K0

Oljekapitalisterna skiter i klimatet. Endast sina egen kortsiktiga vinster bryr dom sig om.
Såsom marknaden i stort alltså. Inget nytt där. Ibland ser man ju dock andra mer positiva satsningar, och dit hör ännu så länge Tesla tycker jag. Deras vision att förbättra världen tycker jag är hedervärd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Artikel i media

Inlägg av ermase »

Gustafsson skrev:
Kriper skrev:
https://www.theguardian.com/business/20 ... hfZmodF5K0

Oljekapitalisterna skiter i klimatet. Endast sina egen kortsiktiga vinster bryr dom sig om.
Såsom marknaden i stort alltså. Inget nytt där. Ibland ser man ju dock andra mer positiva satsningar, och dit hör ännu så länge Tesla tycker jag. Deras vision att förbättra världen tycker jag är hedervärd.
+1
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png

GROV oaktsamhet med fakta!

Någon jurist som vill ställa upp här? :x
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Jeppe_E skrev:
Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png
Vissa ska inte ha tillgång till internet
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png
Vissa ska inte ha tillgång till internet
Så att de förblir okunniga och kan odla sina fördommar med andra som är banlysta samtidigt som de slipper kritik?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png
Vissa ska inte ha tillgång till internet
Så att de förblir okunniga och kan odla sina fördommar med andra som är banlysta samtidigt som de slipper kritik?
Låter som ett framgångsrecept för en skön sekt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png
Vissa ska inte ha tillgång till internet
Så att de förblir okunniga och kan odla sina fördommar med andra som är banlysta samtidigt som de slipper kritik?
Låter som ett framgångsrecept för en skön sekt. :)
Tror du Svenssons att han blir kunnigare genom att sprida sin okunskap och fördomar?
Det finns en del människor som lättare släpper in i röven än i huvudet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jeppe_E skrev:
Kanske inte direkt en artikel i media... Men jösses vilken utmaning vi har med mänskligheten. Han jobbar fö. som en lastbilschaufför :roll: (och vän av ordning vill bara påpeka att alla lastbilschaufförer är förstås inte lika dåligt pålästa)
Skärmavbild 2019-03-23 kl. 22.53.23.png
Vissa ska inte ha tillgång till internet
Så att de förblir okunniga och kan odla sina fördommar med andra som är banlysta samtidigt som de slipper kritik?
Låter som ett framgångsrecept för en skön sekt. :)
Tror du Svenssons att han blir kunnigare genom att sprida sin okunskap och fördomar?
Det finns en del människor som lättare släpper in i röven än i huvudet.
Bättre att han kan bli kritiserad och stöta på motstånd än odla sina fördommar fritt tillsammans med andra som stängts ute. Att stänga av någon från Internet kommer garanterat inte leda till bättring. Det kommer enbart leda till sektbildning och radikalisering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Kanske det . Har du kollat hans FB sida? Gör det så får du se att han inte kan läras något vettigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Kanske det . Har du kollat hans FB sida? Gör det så får du se att han inte kan läras något vettigt.
Det är väl bättre att hans synpunkter tydliggörs och han får mothugg än att han och andra personer som han får sitta på sina egna ställen och radikaliseras utan möjlighet till förbättring? Övertygad om att han kommer att ha ändrat syn inom 10-15 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar