Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Dieselbil - en allt större ekonomisk risk att äga...

Det börjar klarna lite för de som sitter i avgasbilarna, misstänker att det beror på att antalet elbilar ökar...

https://www.svd.se/slag-efter-slag-mot- ... rt-problem
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Det här var lite märkligt skrivet...
https://www.wired.com/2017/06/elon-musk ... k-battery/

Finns det någon verklighet bakom alla siffror de rabblar? Jag tycker det låter väldigt märkligt.
Teslas batteripack väger väl ca 600kg.

Hur mycket mer drar en tradare? 5-6ggr mer än en Tesla? Om man tänker att en Tesla som dieselbil nog dragit 0,8l... 0,8*6=4,8l. Det klarar en tradare sig på per mil va?


Om man då tar 12 teslabatterier så har man ökat räckvidden till +80mil... Och hamnar då på en vikt av ca 7 ton. Inga 22 ton som dom får det till.
Eller underskattar jag förbrukningen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

6-8ggr högre förbrukning stämmer nog ganska bra :)
Batteriet väger en bit över 400kg om jag inte minns fel...
Resten är enkel matematik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Jag har ju fått en del mothugg då jag pratat om problemen med att flera biltillverkare bygger laddstationer tillsammans

http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... -mercedes/
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det är nog en framgångens väg om BMW ska bygga sitt egna laddnätverk istället för att vara med de andra tyska biltillverkarna, NOT. :?

Hur tänkte dom nu?

Det är väl inget att sura över att även de blivit påkomna med att fuska, liksom alla andra. Sandlåda.
Model Y P
Model S P
Model S P
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Artikel i media

Inlägg av Bonden Roger »

Grannen (Tanumshede) kör lastbil (trailer 18 m) mellan Sverige och Norge. Hans förbrukning är 4 liter/mil i snitt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Ok.. Om man då tänker att en snål dieselbil klarar sig på 0.5l/mil så är det 8ggr mer.

En dieselbil som drar 0.5l/milen är dock ingen I teslastorlek eller prestanda. Det skulle då vara kanske mer som en Ioniq. Den drar 1.2-1.5kwh vi räknar på det höga så är det då 12kwh/mil i en lastbil.

Teslas 100kwh tror jag jag läste vägde 600kg.
Så 7.2 ton för 1200kwh. Då har man 100mils räckvidd! Kanske 90mil om man ska räkna lite marginal.

Jag kan inte få det till att det ska behövs 22 ton för 90 mil som artikeln nämner. Hm..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut :)

Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan :)

Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.

Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Bjelke skrev:
Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut :)

Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan :)

Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.

Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo ;)
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Artikel i media

Inlägg av themax »

Idag i tidningarna i Hälsingland.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

:) Det är tydligen i mina trakter det finns bra folk ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

JFAH skrev:
Bjelke skrev:
Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut :)

Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan :)

Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.

Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo ;)
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.
Jo det stämmer ganska bra, men dom som drar allra mest ligger där kring 10l/mil, men visst, normalt sett så skiljer det väldigt lite men tex 35 ton och 60 ton...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Artikel i media

Inlägg av Bonden Roger »

Är det därför jag är född i Sollefteå
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Porsche ska gå in med fabriksteam i Formel-E, audi, bmw, mercedes också
porsche ska inte vara med i lemans 24h fr.o.m. 2018, som fabriksteam, andra kör säkert porsche där
porsche återkallar 20.000 cayenne dieslar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Undrar lite hur fort det kan bli omställning. Italien, bara foosilare.
Är vid Gardasjön och har bara sett ett par elbilar. Svensk Tesla bl.a....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Bjelke skrev:
JFAH skrev:
Bjelke skrev:
Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut :)

Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan :)

Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.

Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo ;)
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.
Jo det stämmer ganska bra, men dom som drar allra mest ligger där kring 10l/mil, men visst, normalt sett så skiljer det väldigt lite men tex 35 ton och 60 ton...
Jo det är jag medveten om. När jag gjorde undersökningen och grävde ned mig lite i det, så visade sig att det var verkligt avgörande skillnader mellan lastbilarna vad gäller aerodynamiken. Ingen av dem är speciellt bra, men det finns helt klart bilar som är _mycket_ sämre än andra :-). En observation var att även om dragbilen i ett trailer ekipage ofta var (inom ramarna för vad som är möjligt att gör amed vad som egentligen är ett rätblock) aerodynamiskt utformade, så var sällan trailern genomarbetad. Mer eller mindre öppna hjulhus, inga täckta ytor eller plana undersidor, allsköns utrustning på trailern som agerade vindfång. Även här är ju spannet stort (trailers som är utformade som skåp har mer släta och vettiga ytor, men så har man ex. tankvagnar (ofta med en massa bråte på sidorna som ex. rör och annat), eller timmerbilar. Så jag tror det finns mycket att göra på aerodynamikens område (när det gäller att optimera det hela på ekipage nivå.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Kul :) då kanske du läst om projektet som Volvo mfl höll på med för bara några år sedan där man studerade
just aerodynamik. Man kunde då konstatera det du skriver, att många ekipage var rena katastrofen, tex
maskintrailer och timmervagnar men även många andra. Bäst var skapligt anpassade trailers med välbyggda släp.
Jag var med på timmersidan och bl.a. 3D-printade delar till släpet som testades i vindtunneln :)
Svinkul projekt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Bjelke skrev:
Kul :) då kanske du läst om projektet som Volvo mfl höll på med för bara några år sedan där man studerade
just aerodynamik. Man kunde då konstatera det du skriver, att många ekipage var rena katastrofen, tex
maskintrailer och timmervagnar men även många andra. Bäst var skapligt anpassade trailers med välbyggda släp.
Jag var med på timmersidan och bl.a. 3D-printade delar till släpet som testades i vindtunneln :)
Svinkul projekt! :)
Jag har sett en del artiklar som refererar detta arbete (bland annat på transportyrelsens hemsida, där jag också hittade lite statistik på lastbilar och generella förbrukningssiffror, cd värden och så.

Det var ganska informativt arbete och ökade förståelsen för hur viktigt just vinden faktiskt är. Som Någon tänkare utryckte saken; exponentiella funktioner är svåra att förstå, och även om man förstår dem intellektuellt är det svårt att skaffa en känsla för dem. Det är lätt att tro att vikt och rullmotstånd skulle vara avgörande i farter som är så låga som 80, men så är det inte...

En annan sak som jag reagerade på är att utvecklingne nästan gått bakåt inom området. Om du jämför släp (i synnerhet tankvagnar) från 50talet så är dessa rätt så väl genomarbetade. Täckta hjulhus, släta sidor och runda former, ofta med dropform bak. Jämförelsevis var de släpen nog relativt väl utformade vad gäller luftmotstånd mot dagens. Å andra sidan var de också generellt sett mindre. Överlag känns det som mycket kan göras här, på alla fronter. Mer automatiserade last och och lossningssystem, bättre strömlinjeform och integration med drag bil mm. skulle kunna göras. Det känn ofärdigt på något vis :-)

Ps. Om du har original rapporten är jag genuint intresserad! Ds.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Dagens lastbilar är väl optimerade för maximal lastvolym på den maximalt tillåtna längden för en lastbil. Detta gör att de är utformade som en låda, utan någon som helst tanke på vad det innebär för luftmotståndet. Det går i princip inte att bygga nånting med ännu sämre luftmotstånd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Arbetet är inte helt officiellt i alla delar tror jag men jag ska kolla med en som var med på "rätt" sätt och se vad man
kan tänkas få ut :)
Det är mkt som Mati säger, man optimerar för volym (nyttolast) i först hand, men bränsle-ekonomi är ju såklart
oxo en mkt viktig del.
Oehört intressant är det iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Sofie »

10l/mil tycker jag låter mycket, jag vet en. 3 axlig kyldistributionsbil. Som snittade 3,2l/mil. Det var en Scania P114. 380hk som väldigt sällan hade boggiekärra efter, men skillnaden med kärra var ca 0,7l/mil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Ja det är dom allra värsta som ligger på det, annars ligger dom mest under 5l/mil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Bra med en debatt bland de "oupplysta", i slutändan kan det nog bli bra!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Nån som kan ge en liten inblick i vad som skrivs här?
http://www.aftonbladet.se/bil/a/4P8e9/s ... ngst/promo
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar