Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Ok, så om vi skippar batterierna då?
Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
Re: Artikel i media
Jo, visst är trådbussar ett alternativ, även om de förfular stadsmiljön. Däremot tror jag inte de kan nå upp i samma kapacitet som spårbundet, så det beror nog på vilken kapacitet som behövs på sträckan. (I Lund snackar vi om en ny stadsdel med 40 000 invånare, plus alla tusentals som jobbar inom området).Verdi skrev:Ok, så om vi skippar batterierna då?
Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
Personligen gillade jag trådbussarna när jag bodde i Vancouver, även om de var långsamma och "spårade ur" för jämnan. Landskrona har ju haft den i många år och där funkar det utmärkt tycker jag. Hur stort problem partiklarna från däcken är i olika stadsmiljöer vet jag egentligen för lite om för att uttala mig om.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Artikel i media
Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.chaffis75 skrev:I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
tja finns såklart tekniker från 1800-talet som fortfarande är bra och inte har ersatts av andra tekniker... Men jag är fortfarande lika negativ till just spårvagn och som jag sagt ett par gånger, de är för lite "bang for the buck" tycker jag...bylund skrev:Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.chaffis75 skrev:I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Re: Artikel i media
Problemet är att sol/vind + lagring är billigare än kärnkraft:Verdi skrev:Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
https://www.fool.com/investing/2017/11/ ... d-sto.aspx
Och de siffrorna är nog kraftigt i underkant för de kärnkraftverk som byggs i våran närhet, ex Hinkley Point C.This increases the cost to 8.2 cents per kWh for all solar projects, which is still competitive with coal and natural gas turbines.
In comparison, it would cost at least 11.2 cents per kWh to build a new nuclear power plant,
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Var står det att siffran inkluderar lagring?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Jo så mycket har jag hängt med att det anses billigare med sol och vind. Men jag får inte in i huvudet hur det ska lagras på ett bra sätt. Att använda batterier kan väl inte fungera mer än för att jämna ut väldigt små dippar?Laban skrev:Problemet är att sol/vind + lagring är billigare än kärnkraft:Verdi skrev:Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
https://www.fool.com/investing/2017/11/ ... d-sto.aspx
Och de siffrorna är nog kraftigt i underkant för de kärnkraftverk som byggs i våran närhet, ex Hinkley Point C.This increases the cost to 8.2 cents per kWh for all solar projects, which is still competitive with coal and natural gas turbines.
In comparison, it would cost at least 11.2 cents per kWh to build a new nuclear power plant,
Är det någon som VET vilken potential dagens vattenkraft har för att spara på mer vatten? De måste ju släppa på tillräckligt mycket vatten för att älven nedströms inte ska få för lågt vatten. Och under vårfloden så måste de väl släppa på lite extra för att klara fördämningarna? Finns det verkligen mer att göra där?
I vilket fall kan vi väl enas om att de har räknat rätt, till skillnad från många andra som har försökt.
Re: Artikel i media
Och behöver vi jämföra med att bygga helt nytt? Att underhålla och förbättra befintliga reaktorer borde väl vara billigare?AGCF skrev:Var står det att siffran inkluderar lagring?
Re: Artikel i media
https://www.lazard.com/media/450337/laz ... on-110.pdf
Här är hela källan. Det avser en anläggning i sydvästra USA. Om jag fattar rätt så är det en 200 MW (märkeffekt eller?) solanläggning med en batterireserv på 400 MWh som kan ge 110 MW som mest. Jag vet inte exakt vad som menas men den verkar inte kunna ge samma effekt dygnet runt.
Kärnkraft, en ny reaktor bredvid en gammal borde vara billigare än en helt ny som den i UK. Det verkar vara mycket politik inom kärnkraft så att vissa ska gynnas och andra inte. Som fördyrar och krånglar till det.
Men framförallt i Sverige är vindkraft riktigt bra.
Vattenkraften kan laga lite mer från sommar till vinter de flesta år (för att komplettera mer solkraft), men det kan ju bara användas en gång. Däremot om man har vindkraft kan man använda samma vattenkraft flera gånger om eftersom man kan få ut vindkraft som kan låta vattenkraftsmagasinet att återhämta sig varje gång det blåser. Sedan vet jag inte om det är bra att ha vattenmagasinen så nära 100% som möjligt hela tiden eller om det finns risker.
Här är hela källan. Det avser en anläggning i sydvästra USA. Om jag fattar rätt så är det en 200 MW (märkeffekt eller?) solanläggning med en batterireserv på 400 MWh som kan ge 110 MW som mest. Jag vet inte exakt vad som menas men den verkar inte kunna ge samma effekt dygnet runt.
Kärnkraft, en ny reaktor bredvid en gammal borde vara billigare än en helt ny som den i UK. Det verkar vara mycket politik inom kärnkraft så att vissa ska gynnas och andra inte. Som fördyrar och krånglar till det.
Men framförallt i Sverige är vindkraft riktigt bra.
Vattenkraften kan laga lite mer från sommar till vinter de flesta år (för att komplettera mer solkraft), men det kan ju bara användas en gång. Däremot om man har vindkraft kan man använda samma vattenkraft flera gånger om eftersom man kan få ut vindkraft som kan låta vattenkraftsmagasinet att återhämta sig varje gång det blåser. Sedan vet jag inte om det är bra att ha vattenmagasinen så nära 100% som möjligt hela tiden eller om det finns risker.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Tror inte man räknar med att lagra det för några dagars bruk utan ett lägre medelvärde effektmässigt och sen då lagring för att klara små dippar. Havsbaserad vindkraft samt extremt höga vindkraftverk gör väl också att det sällan är helt vindstilla:Verdi skrev:Jo så mycket har jag hängt med att det anses billigare med sol och vind. Men jag får inte in i huvudet hur det ska lagras på ett bra sätt. Att använda batterier kan väl inte fungera mer än för att jämna ut väldigt små dippar?
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -feet.html
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det verkar som att det kommer att krävas en del investeringar för att vattenkraften skall kunna hantera följderna av en större andel förnyelsebar energi i form av sol/vind. Iaf om man så långt som möjligt vill undvika att dra igång några gasturbiner för att ta hand om vindstilla/mulna dagar.Verdi skrev:Är det någon som VET vilken potential dagens vattenkraft har för att spara på mer vatten? De måste ju släppa på tillräckligt mycket vatten för att älven nedströms inte ska få för lågt vatten. Och under vårfloden så måste de väl släppa på lite extra för att klara fördämningarna? Finns det verkligen mer att göra där?
Läste för en tid sedan en rapport från Sweco som lyfte dessa frågor på ett förtjänstfyllt sätt.
https://www.skekraft.se/wp-content/uplo ... t_2040.pdf
Hyfsat lättläst, så rekommenderas varmt. För din fråga kan en djupdykning i sista avsnittet, från sidan 36 och framåt, vara värd några minuter.
Dock tycker jag att författarna tappade bollen rejält, när man inte i större utsträckning tog hänsyn till möjligheterna kring kortsiktig lagring i form av batterier (vilket jag anser är en förutsättning för att solel skall fungera på ett vettigt sätt).
Re: Artikel i media
Det behövs mer överföringskapacitet mellan väderområden och tidszoner, typ solkraft i västeuropa fixar kvällspeaken i östeuropa
http://reneweconomy.com.au/renewable-in ... ves-53844/
300 mil österut från Stockholm då är man i Yekaterinburg 4 timmar tidskillnad
http://reneweconomy.com.au/renewable-in ... ves-53844/
300 mil österut från Stockholm då är man i Yekaterinburg 4 timmar tidskillnad
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Konvertera nordstream till en högspänningsledning...
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Dagens insändare med elbil i visst fokus.
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Mycket siffror blir det, och flera TWh.
https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Mycket siffror blir det, och flera TWh.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Många tankefel i Expressens debattartikeln. Artikelförfattaren utgår ifrån att alla bilar måste ladda samtidigt vilket är fel. En svensk bil körs i snitt ca 1250mil per år. Om bilen behöver 2kWh per mil (en stor Tesla) så blir det ca 2500kWh per år i förbrukning eller ca 7kWh per dygn. Vi har ca 5 miljoner bilar vilket ger en årsförbrukning på ca 12,5TWh. Vi exporterar mer el än så.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Debattinlägget argumenterar väl att vi inte kan stänga ner samtliga kärnkraftverk och byta ut hälften eller alla bilar till elbilar eftersom elen och effekten då inte räcker till. Det är korrekt i och för sig men dock lite märkligt att antagande att produktion och effekten från kärnkraftverken inte skall ersättas med annan produktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det är dubbdäck i kombination med Teslans tyngd som vinner i det här fallet. Inte så konstigt. Att Toyotan däremot blir helt handlingsförlamad efteråt är ju lite roligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Dom beskriver ett scenario som inte kommer att finnas. Självklart finns det en massa problem som behöver lösas men scenariot att hälften av alla bilar behöver laddas samtidigt och att det skulle behövas en momentan effekt på 5GW kan vi utesluta. Hur? Smartgrid, batterier, egen produktion mm.Svenssons skrev:Debattinlägget argumenterar väl att vi inte kan stänga ner samtliga kärnkraftverk och byta ut hälften eller alla bilar till elbilar eftersom elen och effekten då inte räcker till. Det är korrekt i och för sig men dock lite märkligt att antagande att produktion och effekten från kärnkraftverken inte skall ersättas med annan produktion.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Han nämner också vindkraften och att den bara har ca 30% effektivitet. Han glömmer dock såklart att de ändå är så att på vinterhalvåret så är vindkraften bra mycket större än sommaren.. Och att nattetid då han menar att alla ska ladda så är effektbehovet i Sverige som lägst.
Kärnkraften måste såklart ersättas med något om man ska stänga ner (Vilket i längden känns klokt) och jag ser egentligen inga hinder för det. Vindkraft till havs har blivit enklare och billigare nu också. Där finns det bra med plats.
Finns bra fungerade lösningar med flytande kraftverk idag (samma teknik som oljeplattformer!) så man är inte längre så bunden av havsdjup heller.
Kärnkraften måste såklart ersättas med något om man ska stänga ner (Vilket i längden känns klokt) och jag ser egentligen inga hinder för det. Vindkraft till havs har blivit enklare och billigare nu också. Där finns det bra med plats.
Finns bra fungerade lösningar med flytande kraftverk idag (samma teknik som oljeplattformer!) så man är inte längre så bunden av havsdjup heller.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Han har trots allt en poäng i debattartikeln angående att många vill "ladda" samtidigt på morgonen.
Varför då tänker man spontant, vi kan väl ladda på natten?
Javisst! Största delen kan absolut laddas på natten MEN...
I många elbilssammanhang pratas det gärna om att "slutladda" precis innan man åker, "förvärma" precis innan msn åker osv. Då räcker inte heller de ynka 2kW artikeln räknar med momentant...Mååååånga som vill åka ungefär samtidigt.
MEN lösningen även på detta är ganska enkel, åtminstone i teorin. Använd "energin" från bilens eget batteri till det så belastas inte elnätet. Men i praktiken krävs det att biltillverkarna ser det som "ett problem" och programerar bilarna att göra så + att bilägaren behöver "uppleva" att batteristorleken räcker till och vill ha det så. Eller någon form av Powerwalls.
Varför då tänker man spontant, vi kan väl ladda på natten?
Javisst! Största delen kan absolut laddas på natten MEN...
I många elbilssammanhang pratas det gärna om att "slutladda" precis innan man åker, "förvärma" precis innan msn åker osv. Då räcker inte heller de ynka 2kW artikeln räknar med momentant...Mååååånga som vill åka ungefär samtidigt.
MEN lösningen även på detta är ganska enkel, åtminstone i teorin. Använd "energin" från bilens eget batteri till det så belastas inte elnätet. Men i praktiken krävs det att biltillverkarna ser det som "ett problem" och programerar bilarna att göra så + att bilägaren behöver "uppleva" att batteristorleken räcker till och vill ha det så. Eller någon form av Powerwalls.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Artikel i media
Eller prissättning som gör att det är värt att anstränga sig att dra el när det finns överskott och spara när det råder brist.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS