Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".
I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.

Då tror jag nog mer att alla ute-spa'n är ett större hot mot elnätet (för att greppa en annan orelaterat sak för att flytta fokus från elbilen) :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=true

Han verkar tro att vi laddar var vi än står parkerade, hela tiden?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Skönt att höra :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.
Jo, det är sjukt många som vill sno åt sig av den kaka som uppstår när energin till bilarna blir billigare, kolla bara på alla laddbox-nasare som hägrar fritt med skrämselpropaganda. Och det kommer bli betydligt värre.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Dom har ju räknat bord sig i den här artikeln: https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-e ... ar-6895429

I bilden så står det att 3-fas 16A drar 22kw. 0o
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?

TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren! :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?

TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren! :)
Vi behöver inte heller så mycket av den där energislukande industrin i Stenungsund eller lastbilar som kör bränsle kors och tvärs. Jag tror att de inte räknar med hur mycket energi som elbilar behöver utan antar att alla bilar behöver ladda rätt så kontinuerligt.

Vad skulle hända om alla Sveriges bensinpumpar körde på full effekt samtidigt?

Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4333
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
Hälsa honom att fokusera på utespa'n eller induktionsspisar för att kränga sin produkt - inte elbilar. :)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Sen har vi en annan faktor - när alla bilar är el-bilar så behöver vi inga bensinstationer längre. Hur många bensinstationer har vi i landet? Vad är elförbrukningen på en sådan?

TIBOR!! Stoppa pressarna och ta fram miniräknaren! :)
Vi behöver inte heller så mycket av den där energislukande industrin i Stenungsund eller lastbilar som kör bränsle kors och tvärs. Jag tror att de inte räknar med hur mycket energi som elbilar behöver utan antar att alla bilar behöver ladda rätt så kontinuerligt.

Vad skulle hända om alla Sveriges bensinpumpar körde på full effekt samtidigt?

Steen har jag för övrigt träffat flertalet gånger, en mycket positiv och trevlig kille men det var väl ca 15 år sedan sist.
Kemiindustrin i Stenungsund tillverkar väl främst råmaterial till olika plaster, färg osv? Lär ju fortfarande behövas. :) Raffinaderierna i Lysekil och GBG lär ju inte behövas på sikt dock.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Artikel i media

Inlägg av HelectriC »

jag tycker det är så löjligt att alla artiklar om elbilar har något i stil med "tesla killer" eller liknande. Nu är det Di som skriver om alla som ska "knäcka" Tesla. Ingen som skriver att så fort BMW kommer ut med en ny modell så kommer Audi att knäckas.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
Di artikel.JPG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Artikel i media

Inlägg av lobbin »

Likna det med iPhone. Media har publicerat ett antal iPhone-killers genom tiderna.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

HelectriC skrev:
jag tycker det är så löjligt att alla artiklar om elbilar har något i stil med "tesla killer" eller liknande. Nu är det Di som skriver om alla som ska "knäcka" Tesla. Ingen som skriver att så fort BMW kommer ut med en ny modell så kommer Audi att knäckas.
https://weekend.di.se/bil/elbilsracet-hardnar
tyvärr har jag inte abonemang, så jag kan inte se om titeln stämmer med texten, men det är ingen bra början iaf.
Man kan hoppas på Kalifornien börjar stämma alla fuskande bilföretag så kan man börja kalla detta CA diseldödaren
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

BMW says EV mass production is not viable

Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.

"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.

The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.

BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.

In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.

Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.

It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.

Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

12man skrev:
BMW says EV mass production is not viable

Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.

"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.

The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.

BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.

In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.

Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.

It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.

Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

perkabolo skrev:
12man skrev:
BMW says EV mass production is not viable

Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.

"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.

The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.

BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.

In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.

Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.

It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.

Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?
Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
perkabolo skrev:
12man skrev:
BMW says EV mass production is not viable

Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.

"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.

The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.

BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.

In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.

Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.

It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.

Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?
Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Håller faktiskt med dig till 1000% har tröttnat på mantrat ”2020”. Sluta snacka och bygg bilar istället. En bil som lanseras 2020 kommer nog kunna köpas av normalkund 2023. Då är jag inne på min andra elbil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
perkabolo skrev:
12man skrev:
BMW says EV mass production is not viable

Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.

"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.

The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.

BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.

In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.

Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.

It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.

Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?
Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Håller faktiskt med dig till 1000% har tröttnat på mantrat ”2020”. Sluta snacka och bygg bilar istället. En bil som lanseras 2020 kommer nog kunna köpas av normalkund 2023. Då är jag inne på min andra elbil.
Hoppas att jag har min första innan 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Walker skrev:
nek0 skrev:
perkabolo skrev:
12man skrev:
BMW says EV mass production is not viable

Reuters
March 22, 2018 13:28 CET -- UPDATED: March 22 14:26 CET
FRANKFURT -- BMW CEO Harald Krueger said the automaker will hold back the mass rollout of electric cars until 2020 because current fourth-generation EV technology is not profitable enough for volume production.

"We wanted to wait for the fifth generation to be much more cost competitive," Krueger told analysts in Munich on Thursday. "We do not want to scale up with the fourth generation," he said.

The cost advantage between BMW's fourth- and fifth-generation EV technology amounts to a "two-digit number," Krueger said. "If you want to win the race, you must be the most cost competitive in the segment, otherwise you cannot scale up the volume," he said.

BMW unveiled its first EV, the i3, in 2013, and has been working on different generations of battery, software and electric motor technology since then.

In 2019, BMW will start making a full-electric Mini at its plant on the near Oxford, England. It will start production of a full-electric X3 SUV in 2020.

Earlier this week, BMW said it will increase research and development spending to 7 billion euros ($8.6 billion) this year as part of efforts to bring 25 electrified models to market by 2025. Half of those models will be fully electric with an all-electric range of up to 700 km (435 miles), it said.

It also showed its i4 electric sedan, which will rival the Tesla Model S.

Separately, Krueger said BMW has chosen Contemporary Amperex Technology (CATL) as its partner in China for battery cell production.
Har det blivit fel med rubriken. Säger de inte att de ska börja massproducera 2020 och att det då är "viable"?
Alla bara lovar. Att lova något kostar inget. Man kan alltid ångra sig .
Tycker man ska skita i att läsa sånt skit . Leverera bilarna och sedan kan vi diskutera hit och dit.
Är så tröt på att läsa om alla elbilar som kommer om 2,3,4,5,............ år
Håller faktiskt med dig till 1000% har tröttnat på mantrat ”2020”. Sluta snacka och bygg bilar istället. En bil som lanseras 2020 kommer nog kunna köpas av normalkund 2023. Då är jag inne på min andra elbil.
Tror att branschen är alldeles för van vid långa utvecklingstider. I min bransch är projekt med planering 5 år framåt inte helt ovanliga och jag såg något med datum in på 2027. Behövs nog lite tid att ställa om.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Northvolt kommer kanske att skeppa batterier från Port of Skellefteå. Artikeln handlar då om arbetat som håller på att bygga ut hamnen, i sista stycket står det att man ska inleda diskussioner om det finns en lösning att transportera batterier från hamnen istället för att åka järnväg ner till Göteborg.

https://www.norran.se/affarsliv/dags-at ... kelleftea/
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av fnystrom »

GP hade en positiv recension av Model S 100D i tidningen idag. Dock innehöll den några felaktigheter, tex att 75D bara har en motor. Det står även Model 3 100D på några ställen...
IMG_4768.jpg
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Artikel i media

Inlägg av Stefan T »

https://www.nyteknik.se/innovation/fors ... ln-6905932

här är något för diesel kramare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Hjälper ju inte vad de hittar på eftersom förbränningsmotorn i grunden är smutsig. Allt de lägger till går ju att fuska sig runt, vilket gör att det inte går att lita på bilarn alltså måste de förbjudas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror att elbilarna kommer att bli billigare än dieselbilar ganska snart och då slipper man nog denna diskussionen, vem vill ha diesel då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar