Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tror deifnitivt att våra lantbruk bara väntar på att elektrifieras. Det finns enorma pengar som kan sparas för den enskilde bonden, dessutom har de flesta bänder gott om takyta för att producera ansenliga mängder av den energi de behöver lokalt (om än knappast allt). Det kokar ned till ekonomiska brytpunkter här för frmförallt batteritekniken. När man kommer ned någonstans till 1200kr/kwh på ett batteri som i övrigt är dugligt vad gäller livslängd och effektuttag, ja då finns det helt enkelt inga ekonomiska motiv kvar att köra med förbränningsmotor.Ett lantbruk kan också i kraft av att producera energi och potential att lagra den också få en sidoinkomst som frekvens justering, effekt topp kapning och så vidare.
Re: Artikel i media
Lite lustigt att ha 2kWh i förbrukning för elbilen och sedan ha fantasi NEDC för fossilerna.
Spekulationer om andrahandsvärdet är svårt. Men jag tror att fossiler är de som är luriga att köpa nu och att elbilen kommer hålla bra i värde.
Spekulationer om andrahandsvärdet är svårt. Men jag tror att fossiler är de som är luriga att köpa nu och att elbilen kommer hålla bra i värde.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3260
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)Niklas Z skrev:Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag är 98,5% efter 5000mil på min Leaf 30kWh. Den som pendlar 3-4mil/dag kommer nog klara sig även om ett par år med den bilen.Teslaspolen skrev:Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)Niklas Z skrev:Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Nä, det verkar som den gillar nordiskt klimat faktiskt, här är det nog bara frekvent snabbladdning som dödar den. Tänker annars på södra Europa exempelvis. Hade varit intressant med statistik från flera länder och se om det finns några skillnader. I Kalifornien verkar det vara ganska illa exempelvis.LarsL skrev:Jag är 98,5% efter 5000mil på min Leaf 30kWh. Den som pendlar 3-4mil/dag kommer nog klara sig även om ett par år med den bilen.Teslaspolen skrev:Ja exakt, 15 mil är fortfarande väldigt användbart. Problemet är väl för dom med riktigt risig batterihantering... (Nissan, why, oh why?)Niklas Z skrev:Bra att Svärd tar upp frågan om andrahandsvärde. Det har funnits en del skribenter som menat att elbilar riskerar att få dåligt andrahandsvärde, t ex på grund av förmodad snabb utveckling av elbilar. Samtidigt är det ofta så att en begagnad bil köps som andrabil i ett hushåll och då är nog inte behovet av rejäl räckvidd så stort.
Jag tror att avgasbilar riskerar att få sämre andrahandsvärde än elbilar och det är bra att den intervjuade Mats Silver säger det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
"Svensksåld bil" får kanske en helt annan innebörd om några år när det kommer till begagnade elbilar.
Vem vill ha en Leaf som har plågats i sydeuropeiskt klimat? Det är de välbevarade nordiska bilarna som kommer att vara eftertraktade. Iaf påstår jag det nu lite fräckt.
Vem vill ha en Leaf som har plågats i sydeuropeiskt klimat? Det är de välbevarade nordiska bilarna som kommer att vara eftertraktade. Iaf påstår jag det nu lite fräckt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Artikel i media
I norra bohuslän 120 h. I bästa fall 150 h. Tröskan kan bara köras när det är torrt. Dagg på kväll, natten, morgonen (om det inte blåser).Laban skrev:Tror det var LarsL som nämnde det men det bör gå att köra ut batteristationer för att ladda på plats. När de inte används är de inkopplade på nätet som energilager vilket ger förtjänst även då de inte används i jordbruket.Bonden Roger skrev:Nu har jag inte läst igenom allt (om traktor). Jag har en gård med 80 nötboskap varav 45 är mjölkkor + 100 ha. Har tänkt på batteridrift på traktorn, men inser att det inte går under vårbruk, höstbruk och enilage (gräs) skörd.annars hade det gått bra. Kan ta ett exempel som enilageskörd: tar 8 h att köra in. Allt körs i sträck. Byter bara förare.
Harvning: kör i 12 h (så länge räcker tanken).
Det går bara åt ström med traktor. Man får ingen bromsenergi som bilar och lastbilar. På lastmaskiner är det bara korta ögonblick som man har hög belastning.
Hur mycket förbrukar förresten en traktor vid harvning ?
Enligt LarsL exempel förbrukar en skördetröska 20l/h, räknar vi på 9 kWh/liter blir det 2160 kWh om den körs 12h. Räknar man sedan med ca 1/3 förbrukning vid eldrift blir det 720 kWh. Med Semi priser (indikation) kostar ett sådant batteri 500 000-600 000 SEK. Förtjänsten per dag får jag till ca 1700 kr med ett dieselpris på 10 kr/litern. Hur mycket används en skördetröska i genomsnitt ?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Dags igen!
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?
Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?
https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?
Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?
https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Re: Artikel i media
Mer imponerad av att hon som körde var "oskadad" när hon körde 100kmh in i en brandbil. Den lär inte flytta på sig mycket.TeslaTissel skrev:Dags igen!
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?
Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?
https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Artikel i media
Imponerad av att de hittar alla dessa klick-bete-historier... Autopilot har ju svårt för stillastående föremål.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Kan man verkligen klaga på att autopiloten inte såg brandbilen när kvinnan inte gjorde det heller?
EDIT: Det sagt undrar jag varför de inte kan bromsa för stillastående bilar? Har min adaptiva farthållare gjort i Audin flera gånger. Har också räddats av autobromsen vid regnoväder i tyskland där det helt plötsligt blev kö, jag såg inget men autobromsen bromsade mig i tillräckligt god tid för att stanna mig, trots 70 km/h.
EDIT: Det sagt undrar jag varför de inte kan bromsa för stillastående bilar? Har min adaptiva farthållare gjort i Audin flera gånger. Har också räddats av autobromsen vid regnoväder i tyskland där det helt plötsligt blev kö, jag såg inget men autobromsen bromsade mig i tillräckligt god tid för att stanna mig, trots 70 km/h.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 3 gång.
Re: Artikel i media
Tänk om det hade skrivits på samma sätt om samtliga bilar som krockar med nånting nånstans varje dag. Det hade blivit många artiklar.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
mati skrev:Tänk om det hade skrivits på samma sätt om samtliga bilar som krockar med nånting nånstans varje dag. Det hade blivit många artiklar.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.
Haha, ditt inlägg var jag ju bara tvungen att klicka på!
Men visst är det lite märkligt? - som du skrev - miljoner krockar med dödlig utgång dessutom.
Som bäst får du en bild på Expressens Extra-löp, av bärgningsbil och resterna av något som varit ett av världens vanligaste fortskaffningsmedel.
Blod och oljedoften slipper vi
Men säkerhetsfrågorna kring autopilot är förstås viktiga för dem som inte provat hur det fungerar ännu.
Fick provköra en Tesla Model S för någon vecka sedan och blev helt överraskad hur enkelt det är egentligen.
Fantastiskt att slippa ha stenkoll på alla varvräknare, växellägen etc.
Gav mig genast en överblick över körningen som var som en befrielse att uppleva på motorväg, vad jag kunde testa vid detta tillfälle förstås.
Det blir fler gånger!
Re: Artikel i media
Måste ju finnas uppmärksamhetslägen mellan red alert och total koma, man kan faktiskt slappna av hyfsat även med ap1
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
En kritisk artikel som är balanserad och saklig. Det handlar om problemen för Tesla att få robotarna lika effektiva som människor i Fremontfabriken. Enligt vissa beräkningar kan Tesla idag vara endast 1/5 så effektiva som under NUMMI:s glansdagar. 1997 tillverkade man 357,809 med endast 4,844 anställda med traditionella metoder. Tesla har trots sina ambitioner att 3-linan ska vara helt robotiserad många fler anställda och tillverkar inte i närheten så många bilar. Nu är det ju skillnad mellan S/X-linan och 3-linan, så frågan är hur effektiv just 3-linan är idag jämfört med NUMMI. Det står det inte, för det vet ju ingen.
I artikeln menar man att Tesla gör samma misstag som GM gjorde på 80-talet då de försökte automatisera en fabrik och misslyckades. Nu är det ju en viss skillnad på vad robotar klarar idag mot vad de klarade för 30-40 år sen, så jämförelsen är inte rättvis. Dessutom påpekar de att man inte ska räkna ut Tesla i första taget. Om Musk hade lyssnat på andra så hade han förmodligen inte börjat tillverka elbilar alls. Och vi vet ju att han har en historia av att lyckas där andra inte gjort det, så ingen ska räkna ut Elon Musk...
https://arstechnica.com/cars/2018/04/ex ... the-1980s/
I artikeln menar man att Tesla gör samma misstag som GM gjorde på 80-talet då de försökte automatisera en fabrik och misslyckades. Nu är det ju en viss skillnad på vad robotar klarar idag mot vad de klarade för 30-40 år sen, så jämförelsen är inte rättvis. Dessutom påpekar de att man inte ska räkna ut Tesla i första taget. Om Musk hade lyssnat på andra så hade han förmodligen inte börjat tillverka elbilar alls. Och vi vet ju att han har en historia av att lyckas där andra inte gjort det, så ingen ska räkna ut Elon Musk...
https://arstechnica.com/cars/2018/04/ex ... the-1980s/
Re: Artikel i media
Tesla bygger mycket mera inhouse och förlitar sig mindre på underleverantörer. Man har heller inte återförsäljare, men jobbet ska ju göras. Därför har man då flera anställda per producerad bil.Jerker skrev:En kritisk artikel som är balanserad och saklig. Det handlar om problemen för Tesla att få robotarna lika effektiva som människor i Fremontfabriken. Enligt vissa beräkningar kan Tesla idag vara endast 1/5 så effektiva som under NUMMI:s glansdagar. 1997 tillverkade man 357,809 med endast 4,844 anställda med traditionella metoder. Tesla har trots sina ambitioner att 3-linan ska vara helt robotiserad många fler anställda och tillverkar inte i närheten så många bilar. Nu är det ju skillnad mellan S/X-linan och 3-linan, så frågan är hur effektiv just 3-linan är idag jämfört med NUMMI. Det står det inte, för det vet ju ingen.
I artikeln menar man att Tesla gör samma misstag som GM gjorde på 80-talet då de försökte automatisera en fabrik och misslyckades. Nu är det ju en viss skillnad på vad robotar klarar idag mot vad de klarade för 30-40 år sen, så jämförelsen är inte rättvis. Dessutom påpekar de att man inte ska räkna ut Tesla i första taget. Om Musk hade lyssnat på andra så hade han förmodligen inte börjat tillverka elbilar alls. Och vi vet ju att han har en historia av att lyckas där andra inte gjort det, så ingen ska räkna ut Elon Musk...
https://arstechnica.com/cars/2018/04/ex ... the-1980s/
Re: Artikel i media
Det börjar gå upp ett liljeholmens på flera ställen.
Undrar hur tesla aktien kommer att röra sig när flera begriper att det tar tid att öka batteriproduktionen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6949835
Undrar hur tesla aktien kommer att röra sig när flera begriper att det tar tid att öka batteriproduktionen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6949835
Re: Artikel i media
Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/ ... -km-i.html"Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.
Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.
530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.
Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.
Fyra faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela."
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Artikel i media
Skönt att se att du har upplevt samma sak som många av oss andra även ha gjort - Det funkar! Om du använder https://abetterrouteplanner.com/ så kan du planera väldigt väl och även hantera variationer i höjd och även hur hastigheten påverkar.larsw skrev:Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/ ... -km-i.html"Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.
Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.
530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.
Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.
Fyra faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela."
Att i nästa steg inse att man på en veckas fjällsemester eller badsemester hinner ladda fullt flera gånger om via ett enkelt 240V schucko uttag i motorvärmarstolpen.
Sen är det naturligtvis även en bra sak för preppern i dig som kanke inte vill ha flera kubik med bensin liggandes... (som ändå bara skulle räcka en viss tid).
Re: Artikel i media
När jag körde hem från Göteborg i fredags (~16mil) hamnade min snittförbrukning på låga 153Wh/km, vilket är bara snäppet över e-Golfen som vid samma tillfälle drog 152Wh/km (ganska normal förbrukning för den bilen). Det var runt 25 grader. Det är lägsta förbrukning jag någonsin haft med min S90D, och jag hade alltså teoretiskt kunnat köra 50 mil på en fulladdning. Osäkert vad det berodde på. Jag gjorde inget särskilt. En kombination av gynnsamma omständigheter antar jag.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Bra skrivet och extra kul nu med Tesla-artiklarna hälsar en trogen följare på Twitterlarsw skrev:Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/ ... -km-i.html"Denna "
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Kolla höjdskillnaden även små skillnader kan göra räckvidden missvisande. För att få rätt borde man ta snittet av en tor resa.mati skrev:När jag körde hem från Göteborg i fredags (~16mil) hamnade min snittförbrukning på låga 153Wh/km, vilket är bara snäppet över e-Golfen som vid samma tillfälle drog 152Wh/km (ganska normal förbrukning för den bilen). Det var runt 25 grader. Det är lägsta förbrukning jag någonsin haft med min S90D, och jag hade alltså teoretiskt kunnat köra 50 mil på en fulladdning. Osäkert vad det berodde på. Jag gjorde inget särskilt. En kombination av gynnsamma omständigheter antar jag.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
Min bästa förbrukning fick sig en liten törn på vägen tillbaka, 105 km/h på vägen dit och 120 km/h på vägen tillbaka och 100 m höjdskillnad över 6,5 mil. 119 Wh/km vs 154 Wh/km. Där var det både hastighet och höjdskillnad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.