Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

https://www.nyteknik.se/miljo/stockholm ... -122831618

Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
https://www.nyteknik.se/miljo/stockholm ... -122831618

Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Ja, resonemanget är lite så. Vi som skiter ner så mycket med våra thailandsresor kan lika gärna fortsätta att köra bil, för det är mindre dåligt än flyget. Så uppfattar jag det också.
Och kommentarerna till artikeln är som vanligt i världsklass.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

mati skrev:
nek0 skrev:
https://www.nyteknik.se/miljo/stockholm ... -122831618

Är det här beställt får att slippa miljözoner ?
Ja, resonemanget är lite så. Vi som skiter ner så mycket med våra thailandsresor kan lika gärna fortsätta att köra bil, för det är mindre dåligt än flyget. Så uppfattar jag det också.
Och kommentarerna till artikeln är som vanligt i världsklass.
Artikelförfattaren går i fällan och jämför klimat med miljö.
Stockholm föbjuder fossilabilar pga miljön, flyget är dåligt för klimatet. Tja Nyteknik :roll:
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Exaktemente!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Vad är inte fel med spårvagn? Det är en dålig idé, bussar, som de satt på spår så att de inte kan väja för hinder och slirar vid minsta snöfall.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Så snart har vi 350kw-laddare.. Som skulle kunna ladda 7st nuvarande elbilar samtidigt med full effekt... Hur många uttag per laddare tror ni dom sätter upp? En? Plus en ChaDeMo som man inte kan använda samtidigt?

Att man inte redan börjat tänka på att det kommer vara många som behöver ladda, och att det, speciellt nu i början då ingen kan ladda med 350kw, är viktigare än att en ska kunna ladda med högsta effekt stör mig!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Hmm:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -klimatet/

Tycker nog hela artikeln var väldigt motsägeslefull, bättre än väntat i väntan på ren elbil, laddas inte så mycket de borde, Laddhybrider kan – om de laddas och körs på el när de kan – ha ungefär lika stor potential att sänka utsläppen som elbilar. Men ett problem var t.ex. att många inte ens laddade dem, enligt tidigare i artikeln. Så hur ska de ha det egentligen.

Får väl säga också att elmixen de räknar på, verkar vara rejält smutsig. Tycker nästan artikeln låter som ett köp från Volvo, Vw m.fl. som satsar rejält på laddhybrider just nu. Kommer laddhybrider att bli framtidens dieselbilar, när vi lurats att köpa laddhybrider, kommer de sedan att komma fram till att det inte alls var bra, så får vi köpa annat istället?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Tycker nog hela artikeln var väldigt motsägeslefull, bättre än väntat i väntan på ren elbil, laddas inte så mycket de borde, Laddhybrider kan – om de laddas och körs på el när de kan – ha ungefär lika stor potential att sänka utsläppen som elbilar. Men ett problem var t.ex. att många inte ens laddade dem, enligt tidigare i artikeln. Så hur ska de ha det egentligen.
Märklig artikel. Kör själv laddhybrid och på vintern går den kanske 2 mil på el. Om det inte är kallare än ~-10C då den går mest på bensinmotorn vid korta sträckor. Och en på jobbet har nya Outlandern med "EV" knapp, den fungerar inte vid -15. Då visar bilen "no EV" varning när knappen trycks in.

Ska det skjutsas på träning direkt efter jobbet blir det totalt 10 mil där då 2-3 av dessa mil körs på el. Så ungefär lika stor potential, nja. Våran går väl ca 40% på el för vardagligt bruk nu när jag inte kan ladda på jobbet, än mindre då förstås när vi kör längre sträckor på helgerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

flashladdning av bussar tror jag inte mycket på. Krävande av elsystemet och bygger dyr infrastruktur. Betydligt bättre med 15-20 minutes stopp som är betydligt trevligare ur elektriskt syncinkel och fortfarande mer än tillräckligt snabbt. Bättre att ändhållsplatsladda och ha rejäla batterier i bussen (som i princip alla busstillverkare utom scania och volvo valt att göra)....

MVH
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »


:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Artikel i media

Inlägg av dhogborg »

iAkita skrev:
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
Detta är tredjehandsinformation, men tydligen var spårvägen en del i paketet för att få forskningsanläggningen Max IV eller ESS (kommer ej ihåg vilken av dem, men en av dem). Det ställdes då krav på spårbunden trafik mellan flygplats och anläggningen. Med spårvagn får man spår hela vägen från Brunnshög till Kastrup. Sen finns det fördelar i kapacitet och driftsäkerhet också, men spårvägen byggs inte för lundensare :).
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

dhogborg skrev:
iAkita skrev:
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
Detta är tredjehandsinformation, men tydligen var spårvägen en del i paketet för att få forskningsanläggningen Max IV eller ESS (kommer ej ihåg vilken av dem, men en av dem). Det ställdes då krav på spårbunden trafik mellan flygplats och anläggningen. Med spårvagn får man spår hela vägen från Brunnshög till Kastrup. Sen finns det fördelar i kapacitet och driftsäkerhet också, men spårvägen byggs inte för lundensare :).
Det planeras nya bostäder för 40 000 lundensare i Brunnshög med omgivningar. Nog kommer Spårvägen gynna även dem, i tillägg till alla som kommer vara anställda vid och/eller använda ESS och Max 4. Spårbunden trafik till och från området och vidare till Köpenhamn via Malmö är toppen för regionen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

iAkita skrev:
Verdi skrev:
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
De är väl kanske inte spårvagnar i sig som jag ser som nackdelen utan de handlar om hur mycket mer man kunde få för samma pengar som denna spårväg kostar. Jag känner att detta är inte kostnads effektivt... I Danmark har man också byggt några nya linjer och har där också problem med höga kostnader som dessutom blivit betydligt högre än vad budgeten var innan de började bygga.
Men i övrigt tycker jag väl egentligen inte illa om spårvagnar och finns de redan som i Göteborg så ska man helt klart fortsätta utnyttja dem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Ok, så om vi skippar batterierna då?

Bild

Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Ok, så om vi skippar batterierna då?

Bild

Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
Jo, visst är trådbussar ett alternativ, även om de förfular stadsmiljön. Däremot tror jag inte de kan nå upp i samma kapacitet som spårbundet, så det beror nog på vilken kapacitet som behövs på sträckan. (I Lund snackar vi om en ny stadsdel med 40 000 invånare, plus alla tusentals som jobbar inom området).

Personligen gillade jag trådbussarna när jag bodde i Vancouver, även om de var långsamma och "spårade ur" för jämnan. Landskrona har ju haft den i många år och där funkar det utmärkt tycker jag. Hur stort problem partiklarna från däcken är i olika stadsmiljöer vet jag egentligen för lite om för att uttala mig om.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
chaffis75 skrev:
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.
:lol: tja finns såklart tekniker från 1800-talet som fortfarande är bra och inte har ersatts av andra tekniker... Men jag är fortfarande lika negativ till just spårvagn och som jag sagt ett par gånger, de är för lite "bang for the buck" tycker jag...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Yxel »

Multicoat Red Model X P100D
Skriv svar