Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Man bör vara väldigt vaksam på när man räknar på CO2-utsläpp så att man har aktuella siffror. Det händer ju en del på den fronten så att säga...
https://www.eia.gov/totalenergy/data/br ... 2.06#/?f=M
Driver sajten Car.info
Re: Artikel i media
Denna tycker jag var bra, t.o.m. jg fattar Enkel o graf Bra jobbat!Teslalink skrev:Jag gjorde om bilden i artikeln att inkludera några kända fossilbilar: Förbrukningssiffrorna kommer från verkliga mätningar https://www.spritmonitor.de/en/Jerker skrev:En rätt balanserad artikel ändå, och bränslecellsbilen får sig en känga på slutet!Bod skrev:Här är artikeln.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/kol-i-ta ... len-svart/
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 24 apr 2017 19:17
Re: Artikel i media
nu går det att kommentera på en av insändarna i VLT
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Re: Artikel i media
Bra! Synd att jag ska iväg och jobba och är förhindrad att göra detta de närmaste timmarna!jespersundqvist skrev:nu går det att kommentera på en av insändarna i VLT
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Re: Artikel i media
Bah grrrr. Vill inte förstå?
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Är ju samma text som varit i massor av tidningar. Snubben har väl gått in tungt i Powercell och vill likvidera med vinst om några år. Det loppet är redan kört dock, men det vet ju alla vi på detta forumTeslalink skrev:Bah grrrr. Vill inte förstå?
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Det är en bluff.Teslalink skrev:Bah grrrr. Vill inte förstå?
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
Det bygger på den svenska utredningen son de som utredde var avlönade av Volvo.
De byggde dessutom på att batteriet byggdes med el enbart av kolproducerad el, vilket det inte är och inom kort endast av sol- el (Tesla Gigafactory)
Därutöver hade dom glömt hur mycket en fossilbil släpper ut i produktionsledet.
Samt diverse andra fel.
Därutöver är vätgas väldigt ineffektivt och tillverkas av naturgas. Vilket betyder att den också har utsläpp.
Detta är bara oljeindustrin som vräker ut osanningar för att dom är rädda att deras inkomster ska försvinna
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Artikel i media
En bra artikel i lokaltidningen. Täcker hela baksidan på lördagsnumret. Såna här är viktiga för att göra folk medvetna.
Re: Artikel i media
Nu har jag svarat. Får se om de tar in den.
Svar till "Vad gäller egentligen om elbilar?", insändare av Anders L. Larsson
Nej, det är inte sant.
De uppgifter som har florerat i massmedia den senaste tiden och som har sitt ursprung ur en rapport från IVL är dels missuppfattade av de medier som tagit upp och skrivit om den, dels är rapporten baserad på gamla uppgifter som inte längre är aktuella och definitivt inte kommer att vara det i framtiden.
Sen bygger också uppgifterna på att man har tagit värdena för vad en fossilbil släpper ut från den körcykel (NEDC) som bilarna testas med. Bara den körcykeln visar i runda slängar 40% fel. Det vet alla som försökt köra lika snålt som det står i handboken och reklamen att bilen ska dra. Om man dessutom lägger till att biltillverkarna har fuskat med utsläppen så vet vi att de släpper ut ännu mer i verkligheten.
Dessutom har man räknat med att tillverkningen av batterierna sker med en elmix med hög inblandning av kolkraft. Den stora bilbatterifabrik, Northvolt, som planeras byggas i Sverige inom kort kommer att köras på svensk elmix som är den renaste i världen. Samma med Teslas Gigafactory som kommer att drivas het av sol- och vindkraft.
Inte heller har man räknat med vad det kostar miljön att tillverka fossilbilen eller att framställa bränslet.
Om man korrigerar för dessa felaktigheter landar man på allt från 2000 till 8000 mil beroende på batteri- och bilstorlek.
Glöm inte heller bort de cancerogena ämnen som bildas vid förbränning av bensin/diesel. Varför fortsätta med det?
Re: Artikel i media
Jag tror också Teslas fabrik kommer att köra för högtryck!Jerker skrev:Nu har jag svarat. Får se om de tar in den.
Samma med Teslas Gigafactory som kommer att drivas het av sol- och vindkraft.
Model S P85DL+
Re: Artikel i media
Ja, jag såg det!mans71 skrev:Jag tror också Teslas fabrik kommer att köra för högtryck!Jerker skrev:Nu har jag svarat. Får se om de tar in den.
Samma med Teslas Gigafactory som kommer att drivas het av sol- och vindkraft.
Re: Artikel i media
Den här i samma tidning är ju ännu värre. Det är en debattartikel och mycket mer mångordig. Insändare får bara vara 1500 tecken.
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Man blir verkligen illamående av alla följd-"artiklar" efter den där fördömda "rapporten"
Det här kommer att sprida sig och rota sig fast vansinnigt mycket värre än alla andra elbilsmyter tillsammans (bland vanligt folk, vilket är dom flesta typ)
Det här kommer att sprida sig och rota sig fast vansinnigt mycket värre än alla andra elbilsmyter tillsammans (bland vanligt folk, vilket är dom flesta typ)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Jösses!Jerker skrev:Den här i samma tidning är ju ännu värre. Det är en debattartikel och mycket mer mångordig. Insändare får bara vara 1500 tecken.
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 24 apr 2017 19:17
Re: Artikel i media
Ännu en förvirrad och icke källkritisk pensionär som inte hänger med i utvecklingen.Jerker skrev:Den här i samma tidning är ju ännu värre. Det är en debattartikel och mycket mer mångordig. Insändare får bara vara 1500 tecken.
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff
Den debattartikeln var bland de bästa jag läst?!
Re: Artikel i media
Fast det är ingen myt att batteritillverkningen ger stor miljöpåverkan idag, det är fakta. Hur stor kan diskuteras, men troligtvis mer är tillverkningen av en ny ICE.Bjelke skrev:Man blir verkligen illamående av alla följd-"artiklar" efter den där fördömda "rapporten"
Det här kommer att sprida sig och rota sig fast vansinnigt mycket värre än alla andra elbilsmyter tillsammans (bland vanligt folk, vilket är dom flesta typ)
Sen är det viktiga att det inte spelar någon roll över livscykeln och att det finns utrymme för stor förbättring, till skillnad från ICE som redan uppnått nära maximal miljöprestanda.
Re: Artikel i media
Skickade in följande svar, så får vi se om det publiceras (begränsat till 1500 tecken via deras onlinefunktion):
Sven-Erik Röckner anser i sin debattartikel 23/7 att elbilen är en miljöbluff och inget realistisk alternativ. Jag tycker tvärtom.
Flera ton koldioxid har skapats av gaseldade kraftverk och dieseltransporter när elbilen rullar ur fabriken. Att göra batteriet ger utsläpp som motsvarar 10.000 mils körning (men inte tillverkning) av en snål dieselbil, enligt kritiker. Batteriet kommer dock räcka längre än bilens livstid, så efter dessa mil släpper elbilen ut nästan noll. Dieseln däremot puffar ut avgaser utanför folks hus under hela sin livstid. När man i framtiden förbättrar batterierna, så kan man släppa ut ännu mindre. Till skillnad från dieseln, som inte längre är värd att utveckla. Fråga bara Volvo.
Snabbladdning för 8 kr/mil använder man på långresa. Men på vardagarna stoppar du sladden i motorvärmaren hemma eller laddboxen på jobbet. Det tar några sekunder och kostar i runda slängar 1 - 2 kr/mil. Sammantaget sparar elbilister många tusenlappar om året på drivmedel.
Hur fungerar elbilen då under den kalla årstiden då? Fråga norrmännen, där kör 16 procent av norrmänen elbil. Fungerar det i Tromsö, lär det fungera i Örebro också.
I vätgasbilar använder man en högtryckstank med vätgas och en avancerad bränslecell för att skapa el. Elen lagras sedan i ett batteri och används av en elmotor. Bilen kostar nästan tre gånger så mycket som en elbil, tanken tar stor plats och kan inte tankas hemma. För mig låter detta onödigt komplicerat bara för att få en elbil med längre räckvidd.
//Erik T
Sven-Erik Röckner anser i sin debattartikel 23/7 att elbilen är en miljöbluff och inget realistisk alternativ. Jag tycker tvärtom.
Flera ton koldioxid har skapats av gaseldade kraftverk och dieseltransporter när elbilen rullar ur fabriken. Att göra batteriet ger utsläpp som motsvarar 10.000 mils körning (men inte tillverkning) av en snål dieselbil, enligt kritiker. Batteriet kommer dock räcka längre än bilens livstid, så efter dessa mil släpper elbilen ut nästan noll. Dieseln däremot puffar ut avgaser utanför folks hus under hela sin livstid. När man i framtiden förbättrar batterierna, så kan man släppa ut ännu mindre. Till skillnad från dieseln, som inte längre är värd att utveckla. Fråga bara Volvo.
Snabbladdning för 8 kr/mil använder man på långresa. Men på vardagarna stoppar du sladden i motorvärmaren hemma eller laddboxen på jobbet. Det tar några sekunder och kostar i runda slängar 1 - 2 kr/mil. Sammantaget sparar elbilister många tusenlappar om året på drivmedel.
Hur fungerar elbilen då under den kalla årstiden då? Fråga norrmännen, där kör 16 procent av norrmänen elbil. Fungerar det i Tromsö, lär det fungera i Örebro också.
I vätgasbilar använder man en högtryckstank med vätgas och en avancerad bränslecell för att skapa el. Elen lagras sedan i ett batteri och används av en elmotor. Bilen kostar nästan tre gånger så mycket som en elbil, tanken tar stor plats och kan inte tankas hemma. För mig låter detta onödigt komplicerat bara för att få en elbil med längre räckvidd.
//Erik T
Re: Artikel i media
Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Re: Artikel i media
Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.Jerker skrev:Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Håller i princip med. Men nu är det en domstol som ska avgöra, inte politiker. Även om de krånglar sig ur ett förbud så säger det en del om vad som är på gång. Det går inte längre att blunda för dieselns skadeverkningar.mati skrev:Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.Jerker skrev:Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
Re: Artikel i media
Ja, jo, i och för sig. Men även en domare kan vara en ynkrygg som viker sig för bilindustrins och politikens påtryckningar. Det där med att de ska vara oberoende och så låter ju fint. Men en domare är också en människa, och ingen vill gärna ta ansvaret när bilindustrin efter en sådan dom tar chansen att sparka ut en massa folk. Och det är klart som katten att de kommer att göra det. Och så kan de skylla på den här domen. Risken är väldigt stor att man krånglar sig ur det hela, och så kan man slå sig för bröstet och förklara att tysk bilindustri är minsann bäst, störst och vackrast trots allt.Jerker skrev:Håller i princip med. Men nu är det en domstol som ska avgöra, inte politiker. Även om de krånglar sig ur ett förbud så säger det en del om vad som är på gång. Det går inte längre att blunda för dieselns skadeverkningar.mati skrev:Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.Jerker skrev:Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
...ända tills elbilarna slår ut den tyska bilindustrin...mati skrev:Ja, jo, i och för sig. Men även en domare kan vara en ynkrygg som viker sig för bilindustrins och politikens påtryckningar. Det där med att de ska vara oberoende och så låter ju fint. Men en domare är också en människa, och ingen vill gärna ta ansvaret när bilindustrin efter en sådan dom tar chansen att sparka ut en massa folk. Och det är klart som katten att de kommer att göra det. Och så kan de skylla på den här domen. Risken är väldigt stor att man krånglar sig ur det hela, och så kan man slå sig för bröstet och förklara att tysk bilindustri är minsann bäst, störst och vackrast trots allt.Jerker skrev:Håller i princip med. Men nu är det en domstol som ska avgöra, inte politiker. Även om de krånglar sig ur ett förbud så säger det en del om vad som är på gång. Det går inte längre att blunda för dieselns skadeverkningar.mati skrev:Kommer inte att hända. Svågerpolitiken är för ingrodd och lobbyisterna är alldeles för mäktiga för att ett sådant förbud skulle bli verklighet. Det står alldeles för mycket på spel för den tyska bilindustrin och arbetstillfällena som påstås skulle gå förlorade i och med ett sådant steg.Jerker skrev:Det här ska bli spännande att följa! Dieselförbud i Tyskland bilkmekka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6743905
Enda sättet att få bort dieseln på sikt är att de större städerna på egen hand beslutar att inte släppa in dieselbilar i sina stadskärnor. Då löser det sig så småningom med automatik. Ett generellt förbud i hela landet är uteslutet.
Re: Artikel i media
Vilket de kommer att göra förr eller senare. Jag är ganska säker på det. Och det har ingenting att göra med att tyskarna inte kan bygga elbilar rent kunskapsmässigt. Jag är säker på att de skulle kunna bygga extremt fina elbilar, allihopa. De kan inte bygga elbilar eftersom de har manövrerat sig in i ett hörn med sina icebilar.Jerker skrev:...ända tills elbilarna slår ut den tyska bilindustrin...
Det är ungefär som jag brukar göra med mina hundar när jag inte vill att de springer iväg. Jag kopplar dem och så spänner jag kopplet och ställer ena framtassen på kopplet. Då tror hunden att den sitter fast och rör sig inte därifrån. Den skulle kunna springa iväg fort som attan, om den bara hade förmågan att inse att den möjligheten finns. Istället står den kvar och hoppas att det löser sig på nåt vis. Ja, hundar är ganska korkade ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Nu pratar vi 0m tyska hundar? Jag har Amrikanska dom sliter sig loss och springer om alla andramati skrev:Vilket de kommer att göra förr eller senare. Jag är ganska säker på det. Och det har ingenting att göra med att tyskarna inte kan bygga elbilar rent kunskapsmässigt. Jag är säker på att de skulle kunna bygga extremt fina elbilar, allihopa. De kan inte bygga elbilar eftersom de har manövrerat sig in i ett hörn med sina icebilar.Jerker skrev:...ända tills elbilarna slår ut den tyska bilindustrin...
Det är ungefär som jag brukar göra med mina hundar när jag inte vill att de springer iväg. Jag kopplar dem och så spänner jag kopplet och ställer ena framtassen på kopplet. Då tror hunden att den sitter fast och rör sig inte därifrån. Den skulle kunna springa iväg fort som attan, om den bara hade förmågan att inse att den möjligheten finns. Istället står den kvar och hoppas att det löser sig på nåt vis. Ja, hundar är ganska korkade ibland.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd