Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Shit... skapligt osannolikt! Måste vara fossilbilslobbyn!
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Kanske man ska flytta dit, han verkar ju vara en sympatisk person vad det gäller väl av bilmärke
Säkert vän till Elon, då borde ju aktien gå upp om han tar över
Säkert vän till Elon, då borde ju aktien gå upp om han tar över
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
7 miljoner människor dör i förtid av luftföroreningar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7082280
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7082280
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Nej det ”gillar” ingen.LarsL skrev:7 miljoner människor dör i förtid av luftföroreningar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7082280
Helt sanslöst.
Men det är så mycket domdags-uttalanden så att även barn blir oroliga och väldigt påverkade.
Jag försöker envisas med att man kan se ljuspunkterna också. Samlade energimixen för flera länder tyder på en väldigt stark tillväxt av icke förbränningsbara bränslen.
Minns tyvärr inte just nu var jag läste den. Kanske hittar den senare.
Re: Artikel i media
Ljuspunkten är att vi i Sverige i princip helt kommer kunna sluta förbränningsmotorer inom 10 år.
Re: Artikel i media
Tesla har lagt in ett nytt patent på att bättre hantera "panel gaps"
https://www.teslarati.com/tesla-patent- ... embly/amp/
https://www.teslarati.com/tesla-patent- ... embly/amp/
Re: Artikel i media
Är det möjligtvis Tyskarna på Tesla Grohmann som har tänkt lite?evilirish skrev:Tesla har lagt in ett nytt patent på att bättre hantera "panel gaps"
https://www.teslarati.com/tesla-patent- ... embly/amp/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Du menar att de tänkt till åt Tesla?Geni87 skrev:Är det möjligtvis Tyskarna på Tesla Grohmann som har tänkt lite?evilirish skrev:Tesla har lagt in ett nytt patent på att bättre hantera "panel gaps"
https://www.teslarati.com/tesla-patent- ... embly/amp/
Det enda jag inte riktigt kopplade av artikeln är vilken typ av material denna anordning är av?
Plast? Eller någon typ av kompositmaterial?
Re: Artikel i media
Åt och åt, Grohmann tillhör ju numera Tesla så isf har de tänkt åt sig själva. Tesla köpte ju Grohmann just för deras kunskaper och resurser inom produktionsprocesser och produktionsutrustning, så det är inte osannolikt att det är de som har tänkt till lite. Nä jag hittar inte heller någon information om material, men ser inte ut att vara i metall iaf.TeslaTissel skrev:Du menar att de tänkt till åt Tesla?Geni87 skrev:Är det möjligtvis Tyskarna på Tesla Grohmann som har tänkt lite?evilirish skrev:Tesla har lagt in ett nytt patent på att bättre hantera "panel gaps"
https://www.teslarati.com/tesla-patent- ... embly/amp/
Det enda jag inte riktigt kopplade av artikeln är vilken typ av material denna anordning är av?
Plast? Eller någon typ av kompositmaterial?
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Två meningar från artikeln:
"Det finns utmaningar på elbilssidan där upp mot 40 procent av en bils eftermarknadsvärde försvinner när bilarnas rörliga komponenter minskar."
"Vissa kanske inte kommer att överleva."
https://www.svd.se/experten-vissa-bilja ... 3-comments
"Det finns utmaningar på elbilssidan där upp mot 40 procent av en bils eftermarknadsvärde försvinner när bilarnas rörliga komponenter minskar."
"Vissa kanske inte kommer att överleva."
https://www.svd.se/experten-vissa-bilja ... 3-comments
Re: Artikel i media
Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Re: Artikel i media
Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.LarsL skrev:Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Nä, samma kan inte sägas för en fossilbil eftersom garantin i så fall ryker till skillnad från Tesla. Visst, värderar du en bils garanti till 0 kr så stämmer det men jag tror de flesta skulle värdera garantin högre än så.Jeppe_E skrev:Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Re: Artikel i media
Dock tillkommer dessutom högre pris vad gäller utgifter till:Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Bränsle
Skatt
Sämre andrahandsvärde.
Taxi när du inte får köra in dieselförbudszoner.
Dessutom förbättras miljön när flera väljer elbil.
Re: Artikel i media
Kristallklart! Bilbranschen får ett mycket stort intäktstapp när elbilar ersätter fossilbilar. Både producenter och åf. Tesla är inte uppbyggt på det sättet (än så länge i alla fall). Underhållservice behövs ju egentligen inte!Jeppe_E skrev:Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.LarsL skrev:Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.Jeppe_E skrev:Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.Svenssons skrev:Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.Jeppe_E skrev:Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Model 3 är ju dock första Teslan (första elbilen?) med ett oljefilter, vore intressant att veta om det måste bytas regelbundet.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Re: Artikel i media
Håller med helt. Kritik är ok, men då ska den vara relevant. Visserligen kostar en X/S mycket pengar, men oftast (inte alltid) är värdetappet i kronor inte större än för en bil som är betydligt billigare. Det haltar lite när man gör direktjämförelser (ett faktum som ofta nämns men lika ofta åsidosätts). Elbilar har (och kommer troligen under flera år ha) högre andrahandsvärde pga att efterfrågan är större än tillgången.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Detta är svårt att sia om. Jag kan ha fel, men det är lika fel att säga att elbilar ÄR dyrare och hänvisa till ett (idag) orealistiskt och felaktigt värdetapp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19