Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Jag tycker det är märkligt...

VW säger att effektivare dieselmotorer och utfasning av äldre dieselbilar behövs för att vi ska nå utsläppsmålen... Är inte utsläppsmålen att vi ska bli fossilfria? Jag tycker det låter konstigt att vi ska kunna nå ett sånt mål med fler dieselbilar.. Men det kanske bara är jag...
Dom följer bara vad EU och andra sätter för mål, men jag anser att dom är för snälla. Målet ska vara 0 utsläpp vid drift så snart det bara går. Jag är trött på att bli gasad så fort jag rör mig på samhället.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Skriven av Stefan Hesserud Persson.
Undrar var Collin är? Han filar kanske på en riktigt skön story om Norrland och Afrika... :oops:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Hela påståendet om "rabatter" är ju fullständigt överdrivet. Det handlar ju helt enkelt om att VW betalar si eller så mycket i inbyte för en äldre dieselbil om man köper en ny, med tillägget att förbehållet är att den gamla skrotas. Att då påstå att man får säg 5000€ i "rabatt" om man skrotar en äldre bil gäller ju bara om den äldre bilen annars är att betrakta som värdelös. Är den i själva verket värd 4000€ på andrahandsmarknaden är "vinsten" bara 1000€ - en i normalfallet ganska rimlig rabatt vid köp av ny bil.

Och om de gamla bilarna verkligen skrotas är det visserligen ur VW's perspektiv en hyfsat stor kostnad - för att inte tala om kapitalförstöringen i att skrota fungerande bilar (utan synpunkter på vilka utsläpp de genererar) - men för konsumenten är alltså den verkliga ekonomiska hävstången avsevärt mindre än man försöker göra gällande.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
almas52
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2017 22:52

Re: Artikel i media

Inlägg av almas52 »

Märkligt att tyska bilföretag skall lämna rabatt just nu i samband med rättegången i Stuttgart. Var för börjar plötsligt storföretag och tulla på sina vinster, om jag vore aktieägare skulle jag inte blir speciellt glad. Här ser man vad elbils initiativet lyckats påverka biltillverkarna. Nu är lobbyisterna inte riktigt på banan med argument, att lämna rabatt verka ju vara en mycket märklig strategi, att länder gör det är ju en sak, sk skrotpremier.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Hela påståendet om "rabatter" är ju fullständigt överdrivet. Det handlar ju helt enkelt om att VW betalar si eller så mycket i inbyte för en äldre dieselbil om man köper en ny, med tillägget att förbehållet är att den gamla skrotas. Att då påstå att man får säg 5000€ i "rabatt" om man skrotar en äldre bil gäller ju bara om den äldre bilen annars är att betrakta som värdelös. Är den i själva verket värd 4000€ på andrahandsmarknaden är "vinsten" bara 1000€ - en i normalfallet ganska rimlig rabatt vid köp av ny bil.

Och om de gamla bilarna verkligen skrotas är det visserligen ur VW's perspektiv en hyfsat stor kostnad - för att inte tala om kapitalförstöringen i att skrota fungerande bilar (utan synpunkter på vilka utsläpp de genererar) - men för konsumenten är alltså den verkliga ekonomiska hävstången avsevärt mindre än man försöker göra gällande.
Som vanligt blåses en felaktig vinkel upp i media. Men det finns ju ett tydligt "nyttigt" syfte med att skrota de gamla bilarna och det är att förnya bilflottan så att det blir mindre andel dieslar med hög förbrukning och dålig rening ute på vägarna. Detta är ju ett resultat av krismötet de hade och det är för att den totala mängden kväveoxider ska minskas när bilar kör i städerna, och då är det ju bra att få dem ur trafik.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
StefL skrev:
Hela påståendet om "rabatter" är ju fullständigt överdrivet. Det handlar ju helt enkelt om att VW betalar si eller så mycket i inbyte för en äldre dieselbil om man köper en ny, med tillägget att förbehållet är att den gamla skrotas. Att då påstå att man får säg 5000€ i "rabatt" om man skrotar en äldre bil gäller ju bara om den äldre bilen annars är att betrakta som värdelös. Är den i själva verket värd 4000€ på andrahandsmarknaden är "vinsten" bara 1000€ - en i normalfallet ganska rimlig rabatt vid köp av ny bil.

Och om de gamla bilarna verkligen skrotas är det visserligen ur VW's perspektiv en hyfsat stor kostnad - för att inte tala om kapitalförstöringen i att skrota fungerande bilar (utan synpunkter på vilka utsläpp de genererar) - men för konsumenten är alltså den verkliga ekonomiska hävstången avsevärt mindre än man försöker göra gällande.
Som vanligt blåses en felaktig vinkel upp i media. Men det finns ju ett tydligt "nyttigt" syfte med att skrota de gamla bilarna och det är att förnya bilflottan så att det blir mindre andel dieslar med hög förbrukning och dålig rening ute på vägarna. Detta är ju ett resultat av krismötet de hade och det är för att den totala mängden kväveoxider ska minskas när bilar kör i städerna, och då är det ju bra att få dem ur trafik.
Ett tips vore ju att börja beskatta gamla bilar istället som idag låta dom bli skattebefriade när dom blir gamla.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Kulingen skrev:
Ett tips vore ju att börja beskatta gamla bilar istället som idag låta dom bli skattebefriade när dom blir gamla.
Fast detta handlar gissningsvis om dieselbilar avsevärt nyare än de 30 år som gäller för veteranbilar som skattebefrias :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Ett tips vore ju att börja beskatta gamla bilar istället som idag låta dom bli skattebefriade när dom blir gamla.
Det här gäller väl främst Tyskland vad jag har förstått, och där skattebefrias mig veterligen inte gamla bilar så som man gör här i Sverige. Historiskt sett så har bilar blivit dyrare i skatt ju äldre de blev. Vi köpte en ny bil en gång eftersom vår 13 år gamla bil blev för dyr i skatt. Nu har jag inte bott där sedan många år, det kan alltså ha ändrats, men förr var det så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

De senaste åren har vinsterna skjutit fart på ett sätt som gjort Geely till Hong Kong börsens överlägsna vinnare. Kursen har ökat med mer än 500 procent och bolaget kan snart tävla med Tesla om uppmärksamhet i internationell media. Den stora skillnaden mellan dem är att Geely går med vinst och har en trovärdig framtidsstrategi.
Jan Jörnmark skriver krönika om Geely och Volvo i GP. Han kan dock inte låta bli att ge en känga till Tesla. I sammanhanget är det viktiga inte vad Jörnmark tycker om Tesla, utan att man inte kan prata om framgångsrika biltillverkare idag utan att nämna det lilla amerikanska företaget.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Plutric »

Intressant ny läsning från "Recharge". Från både ena o andra tex nedläggning av elmodel o dåliga dieselbilarnas utsläppsresultat.
http://www.anpdm.com/newsletterweb/444B ... 4942514B71
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Även Sverige kan :) https://www.nyteknik.se/energi/svenska- ... el-6859088

Köpte mina solceller av detta företag 2015 och fungerar perfekt och ger bra payback från solen :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Nu kommer allt oftare insiktsfulla artiklar om omställningen till elbilar och övrig energiframställning till miljövänligare alternativ och att det kommer att gå mycket snabbare än tidigare sagt:

https://evannex.com/blogs/news/the-econ ... ello-tesla

Eller originalartikeln:
https://www.economist.com/news/leaders/ ... orld-death
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Artikel i media

Inlägg av ochso »

di.se

"Nya utmanaren ska sänka Tesla"
http://www.di.se/nyheter/hyundai-gor-st ... a-elbilar/
"Sydkoreanska biljätten Hyundai ger sig nu på allvar in i kampen om elbilskonsumenter. Under 2021 ska företaget lansera en sedan-modell med en räckvidd på 500 kilometer per laddning. Redan nästa år ska dock en elektrisk version av modellen Kona, som är en suv-modell, finnas ute på marknaden. Räckvidden utlovas till 390 kilometer."
Nu är visserligen artikeln köpt från TT, men det låter ju onekligen som att di.se satt sin egen rubrik på nyheten. Tror dock att di.se har missuppfattat vad det är som händer, hade inte en bättre rubrik varit: "Nya utmanaren ska sänka fossilbilsbranschen tillsammans med Tesla"?

Tesla säljer ju för övrigt en bil redan idag som rullar 50 mil på en laddning, man undrar ju vad Tesla har för bilar, pris och räckvidd om 4 år...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:

Nu är visserligen artikeln köpt från TT, men det låter ju onekligen som att di.se satt sin egen rubrik på nyheten. Tror dock att di.se har missuppfattat vad det är som händer, hade inte en bättre rubrik varit: "Nya utmanaren ska sänka fossilbilsbranschen tillsammans med Tesla"?
Alla vet väl att varje avgasvariant av Hyundai sänker samtliga andra avgasbilar? Undra vad för kompetenser som krävs för att jobba som rubriksättare på en tidning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det är bara klickbete att ta med Tesla i rubriken.
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
Det är bara klickbete att ta med Tesla i rubriken.
Ochso's rubrik hade ju också Tesla med I rubriken, så man slipper förlora clickbate-kunderna. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Inte någon artikel eller så.. men visst liknar det här en viss bilmodell! :D
självkörande_bilar.jpg
http://wumo.com/wumo/2017/05/25
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Detta känns helt rätt om de nu är sant...
http://www.di.se/bil/schweiz-satter-sto ... s-lyx-suv/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Hyndai Kona Suv kan vara nåt med 39 riktiga mils räckvidd om den kommer nästa år, pris under 400'? Snabbladdning 100 kw?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Jämför med Schweiz.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Swede1 skrev:
Hyndai Kona Suv kan vara nåt med 39 riktiga mils räckvidd om den kommer nästa år, pris under 400'? Snabbladdning 100 kw?
Riktiga? 100KW var då nånstans?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Smutt skrev:
Swede1 skrev:
Hyndai Kona Suv kan vara nåt med 39 riktiga mils räckvidd om den kommer nästa år, pris under 400'? Snabbladdning 100 kw?
Riktiga? 100KW var då nånstans?
Ionic har 70-80 kw idag.

Tex Delta laddare i Dalarna.

http://www.uppladdning.nu

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... d7f2d9fede
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fast med bara 39kW så krävs det ju inte så snabbladdning. När man stannar vill man ju ändå hinna med att fika eller luncha.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Fast med bara 39kW så krävs det ju inte så snabbladdning. När man stannar vill man ju ändå hinna med att fika eller luncha.
Inte alltid.
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Om man kan ha 100kw laddning med en Kona, som ska komma ca 30 mil på 39kwh, är det ju en teoretisk laddningshastighet på upp till 750km/h! Eller 15mil på 12minuter.
Då skulle en Kona funka lika bra för långresor som vilken Tesla som helst! Bara det att första pausen blir några mil tidigare.

Med 100kw-laddare (där man får ut 80kw) skulle även en Ioniq ladda minst lika snabbt som en Model X. Sett till km/minut laddning alltså.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar