Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

M3 har snubblat över en kioskvältare.
Lite roligt att de hittat en finsk reggad tesla till bilden.
IMG_1509.PNG
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:
M3 har snubblat över en kioskvältare.
Lite roligt att de hittat en finsk reggad tesla till bilden.
Intressant att det även är en bil som inte berörs av återkallningen. En artikel med 3 olika typsnitt i 5 olika storlekar och 5 olika färger... Känns som det är en 10-åring som är typsättare
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Artikel i media

Inlägg av Lembritt »

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Lembritt skrev:
Hela den artikeln var så knepig att inte ens orkade länka till den igår...
Doldis? Superbilen? 4000 tusen sålda innan dom sett den...nja...(och?)? slår alla konkurrenter på elbilsmarknaden när det kommer till räckvidd per laddning??? osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Lembritt skrev:
"Journalisten" har saxat lite felaktiga uppgifter från Wikipedia. Vi får ta och styra upp den sidan.

EDIT: Ser nu att Tesla själva har satt 345 km utifrån Elons uppgift på "atleast 215 miles". Räckvidden lär dock skilja mellan EPA och NEDC. 215 miles och 345 km kan ju vara realistisk räckvidd vid normal körning till skillnad mot Bolt/Amperaes 238 miles EPA/520 km NEDC.

https://www.tesla.com/sv_SE/model3?redirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag tolkade Elons 345km som räckvidden i normal motorvägsfart. Alltså det som är 12-14 mil för Nissan Leaf vilken har 170km EPA och 250km NEDC.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jag tolkade Elons 345km som räckvidden i normal motorvägsfart.
Det är så jag också minns det. Opel Ampera-es 520 km är ju NEDC och säger inte mycket om verkligheten. EPA för Model 3 lär antagligen vara högre än 215 miles för basversionen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av Seregon »

Veckans Affärer är sedan länge satt på min ignorera-lista. När de slutar med enbart klickbait-rubriker så ska jag överväga att klicka på deras länkar igen.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Bjelke skrev:
Måste bara lägga upp en bild på dagens post (alltså riktig post i brevlådan). Nog för att tidningen är bra, men det här var väl att ta i :lol:
Bild
Jag kollade upp med Fredrik, chefredaktörn för tidningen och ja, de hade en kampanj där alla som har elbil skulle få ett nummer i brevlådan, men filtreringen för de som redan prenumererat blev lite fel så folk fick dubbletter.

"Det är ju ett bra tillfälle för de som fått extratidningar att sprida budskapet!" hälsar Fredrik.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jag kollade upp med Fredrik, chefredaktörn för tidningen och ja, de hade en kampanj där alla som har elbil skulle få ett nummer i brevlådan, men filtreringen för de som redan prenumererat blev lite fel så folk fick dubbletter.

"Det är ju ett bra tillfälle för de som fått extratidningar att sprida budskapet!" hälsar Fredrik.
Men det verkar alltså som att alla fått två reklamnummer? Jag, som tidigare varit prenumerant fick två, och de som nu är prenumeranter fick tre. De som aldrig prenumererat, fick de en eller två?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jag har ju två elbilar så jag fick en extra tidning per bil samt min ordinarie tidning... Syntes på adresslapparna oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Ypperligt tillfälle att ge bort extratidningarna i all fall!

Grannen, lunchrummet på jobbet, den där petrolheaden du känner, etc.

Ring på hos okända och fråga om de har hört om vår herre Elon Musk och lämna till dem den heliga skriften ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Ypperligt tillfälle att ge bort extratidningarna i all fall!

Grannen, lunchrummet på jobbet, den där petrolheaden du känner, etc.

Ring på hos okända och fråga om de har hört om vår herre Elon Musk och lämna till dem den heliga skriften ;)
:lol: :lol: :lol:

Jag kanske fick två tidningar eftersom jag har två registreringsnummer? :?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Ypperligt tillfälle att ge bort extratidningarna i all fall!

Grannen, lunchrummet på jobbet, den där petrolheaden du känner, etc.

Ring på hos okända och fråga om de har hört om vår herre Elon Musk och lämna till dem den heliga skriften ;)
Precis vad jag tänkte göra, ta med en till företaget jag jobbar åt :) gjorde jag även förut när jag fick dubbla nummer i
typ ett år (var ngt fel i deras register som tog lång tid att ta bort fast jag bad om det flera ggr, ville ju inte belasta
dom mer än vad jag betalat för lixom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Nu är det kanske inge artikel men visst gör det ont i själen även om jag förstår syftet...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ :shock: nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ :shock: nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
Jag har också roat mig med det här, att både Toyota och Lexus försöker pusha på att det skulle vara en fördel att batterierna inte går att ladda med förnybar el.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Bjelke skrev:
Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ :shock: nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
Jag har också roat mig med det här, att både Toyota och Lexus försöker pusha på att det skulle vara en fördel att batterierna inte går att ladda med förnybar el.
Helt sjukt, då är alltså prius laddhybrid en sämre bil enligt dom själva lixom...
På jobbet pratade vi senast idag om Ionic hybrid där laddvarianten tydligen kommer senare i år och jobbarkompisen
ville ha den nu lixom och var lite sur för det, en vanlig hybrid tyckte han verkade meningslöst... Japp, håller med
sa jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
danni skrev:
Bjelke skrev:
Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ :shock: nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
Jag har också roat mig med det här, att både Toyota och Lexus försöker pusha på att det skulle vara en fördel att batterierna inte går att ladda med förnybar el.
Helt sjukt, då är alltså prius laddhybrid en sämre bil enligt dom själva lixom...
På jobbet pratade vi senast idag om Ionic hybrid där laddvarianten tydligen kommer senare i år och jobbarkompisen
ville ha den nu lixom och var lite sur för det, en vanlig hybrid tyckte han verkade meningslöst... Japp, håller med
sa jag...
Lexus hemsida....
MED LEXUS HYBRIDER BEHÖVER DU ALDRIG LADDA MED SLADD.
https://www.lexus.se/hybrid/#AlltidLaddad
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jösses..... Vilken skillnad mellan "behöver" och "kan" :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Lexus skämmer ut sig själva som vanligt. Visst är en hybrid långt bättre än en ren ICE... Men det är ju så väldigt 20 år sen.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Bra att elbilar blir synliga i fler och fler tidningar. Artikeln är från Piteå-Tidningen. Hoppas det snart kommer att finnas snabbladdare så att det även funkar med elbilar med små batterier på långtur i norra delen av landet. Elbilen håller på att bli ett vanligt drivmedelsval bland alla andra.

http://www.pt.se/nyheter/ovriga-orter/e ... 20452.aspx
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Nämen vad bra, de siktar på att år 2025 bli lika bra som Tesla planerar bli år 2020.

Och detta är ett uttalande från världens nu största biltillverkare. :roll:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

1 miljon elbilar/år 2025 känns som ett rätt svagt mål med tanke på deras resurser. Och varför händer det ingenting nu ? Ser e-golf på blocket för 420 000. Börja med att sänka priset på den, bana väg för kommande elbilar med lång räckvidd som inte bara måste ha nästa dubbla räckvidden , de måste även vara billigare än dagens.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar