Det var mycket tveksamheter i den rapporten. Björn Ferry sammanfattade det hela ganska bra tycker jag:jespersundqvist skrev:Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.
Tyvärr är det nog inte värt att debattera med honom, då han är 67 år gammal (har sökt upp det ) och lever i dåtiden..
http://www.fossilfri.com/2017/06/29/bat ... rsus-olja/
I sämsta fall kan alltså en Model 3 släppa ut 16 ton CO2e under sin livstid jämfört med dieselbilens 52 ton. En dieselbil spyr alltså ut mer än tre elbilar tillsammans.
I bästa fall (och det är dit vi är på väg) drivs batterifabrikerna av förnyelsebar el, och då minskar utsläppen enligt IVL:s rapport med 60 % på en gång och då kan en Tesla Model 3 nå ner till 5,4 ton CO2e under hela sin livscykel. En tiondel av dieselbilens utsläpp.