Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
För att inte ge gd onödiga klick, här är texten:
En reflektion på bland annat GD:s ledare 29/1. I Sverige måste vi sluta tro att allt löser sig bara alla köper elbilar. Kom i håg att beslutsfattarna tidigare har kommit med kortsiktiga lösningar som floppat rejält, till exempel miljöpremier för bilar som gick att köra på E85, ren diesel som nu inte är så ren och förbjuds att köras på många ställen.
Samma beslutsfattare kör all in på elbilar nu. Det finns dock några oöverstigliga problem med denna undermåliga produkt som många inte pratar om, och detta har inget med ideologi att göra, utan bara med fakta och logik.
Förutom miljökostnaderna för masstillverkning av batterier, samt den mycket begränsade räckvidden, finns ett enormt problem med vår eldistribution. Det normala beteendet kommer antagligen bli att man laddar bilen på natten.
Om vi samtidigt belastar elnätet med flera miljoner bilars laddning kommer dimensioneringen omöjligen att räcka till. Tänker inte tråka ut läsarna med räkneexempel här, men vi pratar om ett effekt behov som vid högsta utnyttjande motsvarar ett helt gäng kärnkraftverk extra.
Dessutom är inte de lokala elnäten anpassade för att alla har ett maximalt effektuttag samtidigt. Den dimensionering som finns i dag är inte beräknad på detta, den som säger nåt annat ljuger.
Kostnaderna att fixa problemet är löjligt stora. Samtidigt ska kärnkraften, som står för nästan hälften av vår elproduktion, avvecklas. Ekvationen går inte ihop!
Personligen tror jag betydligt mer på utveckling av bränsleceller, för elbilen är en återvändsgränd.
Anders Karlsson
GD Insändare
En reflektion på bland annat GD:s ledare 29/1. I Sverige måste vi sluta tro att allt löser sig bara alla köper elbilar. Kom i håg att beslutsfattarna tidigare har kommit med kortsiktiga lösningar som floppat rejält, till exempel miljöpremier för bilar som gick att köra på E85, ren diesel som nu inte är så ren och förbjuds att köras på många ställen.
Samma beslutsfattare kör all in på elbilar nu. Det finns dock några oöverstigliga problem med denna undermåliga produkt som många inte pratar om, och detta har inget med ideologi att göra, utan bara med fakta och logik.
Förutom miljökostnaderna för masstillverkning av batterier, samt den mycket begränsade räckvidden, finns ett enormt problem med vår eldistribution. Det normala beteendet kommer antagligen bli att man laddar bilen på natten.
Om vi samtidigt belastar elnätet med flera miljoner bilars laddning kommer dimensioneringen omöjligen att räcka till. Tänker inte tråka ut läsarna med räkneexempel här, men vi pratar om ett effekt behov som vid högsta utnyttjande motsvarar ett helt gäng kärnkraftverk extra.
Dessutom är inte de lokala elnäten anpassade för att alla har ett maximalt effektuttag samtidigt. Den dimensionering som finns i dag är inte beräknad på detta, den som säger nåt annat ljuger.
Kostnaderna att fixa problemet är löjligt stora. Samtidigt ska kärnkraften, som står för nästan hälften av vår elproduktion, avvecklas. Ekvationen går inte ihop!
Personligen tror jag betydligt mer på utveckling av bränsleceller, för elbilen är en återvändsgränd.
Anders Karlsson
GD Insändare
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
frippan skrev:Trist att vi inte kommer att kunna ladda våra bilar *ironi*
https://www.gd.se/artikel/insandare/elb ... vandsgrand
hehehe.. Nu är det ju inte svensson på gatan som laddar sin elbil om nätterna med 2kW som är den stora energitjuven här. Elbristen är ett faktum, för stora effektanvändare. Men det är väl kanske en rimlig bedömning att det råder elbrist och därför kan vi inte ladda våra framtida elbilar?
Nä, då är det bättre med vätgas. Hur många mackar finns det nu i Sverige igen och hur ser den framtida infrastrukturen ut för att transportera vätgasen till mackarna?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Det finns idag tre vätgasstationer och trenden är negativ. Fanns 4 ett tag för ett par år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hm... om vi skulle lägga in det i ett Excelark och göra ett diagram av det och lägga in en trendlinje?Svenssons skrev:Det finns idag tre vätgasstationer och trenden är negativ. Fanns 4 ett tag för ett par år sedan.
Re: Artikel i media
Förlåt, det var en retorisk frågeställning. Vätgasen är döende i Sverige. Ändå finns det ett EU-initiativ kring att utöka beståndet. Vad jag inte fattar (men jag kan förstås vara trög) är att 90% av all vätgas kommer från tillverkning som inte är co2 neutral. Så det är ju knappast jättemiljövänligt att köra vätgasbil, även om man kan tycka det när man kör en elektrisk bil som släpper ut vatten.Svenssons skrev:Det finns idag tre vätgasstationer och trenden är negativ. Fanns 4 ett tag för ett par år sedan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Bränsleceller är ju jättebra, inget fel på dem - bara man slapp att tillverka vätgasen där det går åt tre gånger så mycket energi för en mils räckvidd som om man använder elen direkt i bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Om vi skulle ha bränsleceller så skulle det krävas ännu mera el eftersom de är så pass ineffektiva, om vi nu inte gör som oljebolagen vill och skapar vätgasen från naturgas.
Eftersom vårat lokalaelnät till stora delar är anpassat för att var och varannan har elelement eller elpannor är en eller två elbilar som laddar med 2-3kW några som helst problem. En elpatron i en elpannor ligger ju på 6-9kW tex, bara för att få en relation.
Elbilar kommer ju inte heller totalt sett innebära några problem då vi exporterar mer än de kommer dra i energi.
Men det är klart när alla lastbilar ska bli eldrivna så behövs det mer elenergi. Men det här är ju ett positivt problem då vi helt plötsligt har möjlighet att byta ut massor av diesel med något som är betydligt renare och trevligare.
Eftersom vårat lokalaelnät till stora delar är anpassat för att var och varannan har elelement eller elpannor är en eller två elbilar som laddar med 2-3kW några som helst problem. En elpatron i en elpannor ligger ju på 6-9kW tex, bara för att få en relation.
Elbilar kommer ju inte heller totalt sett innebära några problem då vi exporterar mer än de kommer dra i energi.
Men det är klart när alla lastbilar ska bli eldrivna så behövs det mer elenergi. Men det här är ju ett positivt problem då vi helt plötsligt har möjlighet att byta ut massor av diesel med något som är betydligt renare och trevligare.
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Om vi skulle ha bränsleceller så skulle det krävas ännu mera el eftersom de är så pass ineffektiva, om vi nu inte gör som oljebolagen vill och skapar vätgasen från naturgas.
Eftersom vårat lokalaelnät till stora delar är anpassat för att var och varannan har elelement eller elpannor är en eller två elbilar som laddar med 2-3kW några som helst problem. En elpatron i en elpannor ligger ju på 6-9kW tex, bara för att få en relation.
Elbilar kommer ju inte heller totalt sett innebära några problem då vi exporterar mer än de kommer dra i energi.
Men det är klart när alla lastbilar ska bli eldrivna så behövs det mer elenergi. Men det här är ju ett positivt problem då vi helt plötsligt har möjlighet att byta ut massor av diesel med något som är betydligt renare och trevligare.
Vadå elpanna? Nu förstår jag inte alls vad du menar?
Jag gråter ju varje gång som effektvakten går in
Jag ser verkligen inte laddning till en elbil 3-4h varje natt som ett bekymmer. Vår elkonsumtion under natten är runt 0,8kW/h.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Lägg den i samma graf som den för Ionity och Teslas CCS-utbyggnad...Jerker skrev:Hm... om vi skulle lägga in det i ett Excelark och göra ett diagram av det och lägga in en trendlinje?Svenssons skrev:Det finns idag tre vätgasstationer och trenden är negativ. Fanns 4 ett tag för ett par år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Snälla någon, gör det!
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag hade visst fel, det har funnits 5 vätgasstationer om man räknar med avsedd för bussar som fanns i Stockholm. Denna stängde troligen dock innan 31 januari 2017 när senaste stationen kom i drift.Teslaspolen skrev:Snälla någon, gör det!
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
När det kommer till bensinstationer så finns data på denna sida:
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Kan vara problem att få fram data för hela Europa. För vätgasstationer så är det nog möjligt att räkna upp dessa per land men det verkar finnas oklarheter om stationen bara är plannerad eller verkligen byggd och om den är byggd så finns det oklarheter ifall den fortfarande är i drift. I Sverige verkar vätgasstationer inte finnas i drift i mer än några få år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Från Svenska PetroleuminstitutetTeslaspolen skrev:Snälla någon, gör det!
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Edit, tog bort bilden då den redan postats
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Edit, tog bort bilden då den redan postats
Re: Artikel i media
Länken postades innan bildenLarsL skrev:det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Edit, tog bort bilden då den redan postats
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:Från Svenska PetroleuminstitutetTeslaspolen skrev:Snälla någon, gör det!
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå
Kanonintressant. Men det borde ligga i en ny tråd`
Eller hur?
Med rubriken:
”Minskningen av antal mackar för bensin och diesel”
(Bekymrade förbränningsmotorer samlas på bilskrotarna och spekulerar hur länge fossilbränslen räcker?)
Re: Artikel i media
Du menar som denna?TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Från Svenska PetroleuminstitutetTeslaspolen skrev:Snälla någon, gör det!
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå
Kanonintressant. Men det borde ligga i en ny tråd`
Eller hur?
Med rubriken:
”Minskningen av antal mackar för bensin och diesel”
(Bekymrade förbränningsmotorer samlas på bilskrotarna och spekulerar hur länge fossilbränslen räcker?)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 948#p38948
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Perfekt! Den hade jag aldrig hittat? 2015!Svenssons skrev:Du menar som denna?TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Från Svenska PetroleuminstitutetTeslaspolen skrev:Snälla någon, gör det!
Och varför inte slänga in bensinmackar om någon vettig info finns att få fram?
Antalet automatstationer är i princip densamma som 2000. mellan 1700-1800 st. Det är servicestationerna som dött. Men de säljer ju bara korv och kaffe nuförtiden ändå
Kanonintressant. Men det borde ligga i en ny tråd`
Eller hur?
Med rubriken:
”Minskningen av antal mackar för bensin och diesel”
(Bekymrade förbränningsmotorer samlas på bilskrotarna och spekulerar hur länge fossilbränslen räcker?)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 948#p38948
Den kör vi på!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
För en gångs skull en positiv artikel!
Eller i rätt riktning?
Testvinnare: bilen du lagar billigast
Det skiljer många tusenlappar för nästan exakt samma reparation. Här är reparationskostnaderna för några av Sveriges hetaste begagnade bilar – elbilar är en oväntad vinnare.
”Välj rätt drivmedel – elbil billigast
En annan aspekt att tänka på är drivmedel. Och här är den – kanske något oväntade – vinnaren elbilar, jämfört med bensin- och dieselbilar. Bristen på äldre elbilar gör det dock svårt att dra några långtgående slutsatser av jämförelsen.”
– Om du mest kör korta turer eller stadskörning med en dieselbil blir insprutningsmunstycken snabbare igensatta, eftersom motorn inte hinner bli tillräckligt varm. Om du däremot ofta kör långa sträckor så håller dieselmotorn längre, säger Jan Sturm.” analyschef på Autobutler,
MAn har ett antal förbränningsbilar med i artikeln, tyvärr ingen elbil.
Men då hade väl hela artikeln tvär-imploderat?
Och det vågade de inte?
Länk: https://www.svd.se/laga-bilen-dyraste-o ... -in#sida-2
Eller i rätt riktning?
Testvinnare: bilen du lagar billigast
Det skiljer många tusenlappar för nästan exakt samma reparation. Här är reparationskostnaderna för några av Sveriges hetaste begagnade bilar – elbilar är en oväntad vinnare.
”Välj rätt drivmedel – elbil billigast
En annan aspekt att tänka på är drivmedel. Och här är den – kanske något oväntade – vinnaren elbilar, jämfört med bensin- och dieselbilar. Bristen på äldre elbilar gör det dock svårt att dra några långtgående slutsatser av jämförelsen.”
– Om du mest kör korta turer eller stadskörning med en dieselbil blir insprutningsmunstycken snabbare igensatta, eftersom motorn inte hinner bli tillräckligt varm. Om du däremot ofta kör långa sträckor så håller dieselmotorn längre, säger Jan Sturm.” analyschef på Autobutler,
MAn har ett antal förbränningsbilar med i artikeln, tyvärr ingen elbil.
Men då hade väl hela artikeln tvär-imploderat?
Och det vågade de inte?
Länk: https://www.svd.se/laga-bilen-dyraste-o ... -in#sida-2
Re: Artikel i media
Det är dyrt att stänga bensinmackar eftersom marken måste saneras. Därför tvekar bolagen att lägga ner automatstationer med låg försäljning så länge de går runt. Många automatstationer säljer väldigt lite. Lönsamheten finns i de stora bemannade stationerna i bra lägen. Små bemannade stationer har redan lagts ner eller konverterats till automatstationer. När elbilar tar över nybilsförsäljningen kommer man tvingas att riva av plåstret och stänga och sanera många stationer på kort tid. Prognos: Om femton år är det glest mellan automatstationerna. Kvar blir säkert stora bemannade anläggningar med både bränsle, snabbladdare och korv.
Re: Artikel i media
Har inte bolagen varit så fula att olika mackar ligger i olika bolag? Då är det ju bara att sätta i kk och slippa alla kostnader.HenrikC skrev:Det är dyrt att stänga bensinmackar eftersom marken måste saneras. Därför tvekar bolagen att lägga ner automatstationer med låg försäljning så länge de går runt. Många automatstationer säljer väldigt lite. Lönsamheten finns i de stora bemannade stationerna i bra lägen. Små bemannade stationer har redan lagts ner eller konverterats till automatstationer. När elbilar tar över nybilsförsäljningen kommer man tvingas att riva av plåstret och stänga och sanera många stationer på kort tid. Prognos: Om femton år är det glest mellan automatstationerna. Kvar blir säkert stora bemannade anläggningar med både bränsle, snabbladdare och korv.
Re: Artikel i media
Jag vet jag var långsammare...Svenssons skrev:Länken postades innan bildenLarsL skrev:det har försvunnit många bensinstationer/pumpar/automatstationer sedan 1960-talet.
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Edit, tog bort bilden då den redan postats
Re: Artikel i media
När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
Re: Artikel i media
Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.Jerker skrev:När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.
Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Visst är det så, men det finns ju lite företag ute på landsbygden ocksåtaliz skrev:Privatpersoner köper knappt 1/3 av alla nya bilar i Sverige, resten är företag.Jerker skrev:När det kommer gott om elbilar med hyfsad räckvidd (har börjat komma nu) och dragkrok som kan dra lite tyngre än bara EU-släp kommer folk som bor på landet inse att elbilen är det bästa valet eftersom alla som bor i hus på landet har lätt att ladda hemma. Det kommer att slå ut en massa små bensinstationer på landet.
På landsbygden har man dessutom lägre inkomster och köper begagnat i betydligt större utsträckning än stadsbor.
Dvs elbilar kommer först slå som tjänstebil, sedan som privatbil bland de i stan... och allra sist, mest som begagnat, hos de på landet.
Många mackar lever förövrigt redan idag på att sälja mat, dryck, tidningar, spel osv och så lär det fortsätta. Vissa, som är smarta nog att skaffa laddare, lär kunna exploatera att elbilar stannar längre.
(fast inte i närheten av antalet kring storstäderna kanske, men procentuellt så kanske det inte skiljer så mycket, i förhållande till folkmängden alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Då tillhör man något sorts unikum.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Finns tre företag (slakteri, snickeri och design) i byn och ett av dem har laddhybrid, Kia Optima.
Bor på landet, privatperson och vi har vars en elbil (en köpt ny och den andra begagnad) .
Närmsta kollektivtrafik är 2 bussar om dagen (kl. 08 och 15).
Finns tre företag (slakteri, snickeri och design) i byn och ett av dem har laddhybrid, Kia Optima.
Polestar 2 awd -21