Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?Geni87 skrev:Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.LarsL skrev:Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Re: Artikel i media
Kanske finns en anledning till att de är tidigare Volvo ingenjörer? När jobbade de på Volvo då?LarsL skrev:Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Att de väljer att separera elbilstillverkningen (eller snarare dedikera) är ju bara ett sätt att hantera det på. Med en mindre organisation blir man mer snabbfotad, vilket krävs i dagens produktutveckling.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Det varierar hur länge sedan de var hos jätten men åsikterna förändras inte. Konsulter rör sig fort mellan företagen och nästan alla mekanister hamnar till slut en period hos Volvo.
Re: Artikel i media
Mja men nu blandar vi ihop saker lite tycker jag. Jag pratar inte om vad några trötta fd Volvogubbar tycker. Jag pratar bara om vad de har rekryterat för folk de senaste 4-5 åren. Det har varit många annonser ute för utveckling av alla delar som behövs för en elektrisk drivlina. Man rekryterar väl knappast på det sättet om man inte planerar att utveckla några produkter?LarsL skrev:Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Att de placerar elbilen i ett separat märke är ju inte sant. Elbilar kommer komma både som Polestar och Volvo. XC40 BEV har ju t.ex. kommuniceras, det är en Volvo. Att de skapade Polestar handlar nog mer om att de vill ha ett mer exklusivt märke för att konkurrera med exempelvis Porsche etc.
Re: Artikel i media
Haha precis. Nä vad jag menade att det enda en tillverkare kan göra för att "bevisa" att de tror på elbilar är att faktiskt lansera och leverera elbilar. Och eftersom det tar några år att utveckla och industrialisera en bil så kan de under den tiden inte göra så mycket för att påverka folks uppfattning om hur mycket eller lite de satsar på elbilar. Iaf inte utan att avslöja för mycket information till konkurrenterna.Jeppe_E skrev:Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?Geni87 skrev:Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.LarsL skrev:Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota.
Re: Artikel i media
Långt men
https://about.bnef.com/blog/energy-tran ... orthodoxy/
"Of course not all of the recent losses by conventional energy players were caused by underestimating the growth of renewable energy, though the write-downs and breakups of the European utilities certainly were. There have been three energy and transport Black Swans in the past 15 years. I joked in my Summit remarks that auto manufacturers call them the three “F”’s: Fracking, Fukushima and Elon Musk. Black Swans like these are so far outside the normal run of events that no forecaster, however good, can foresee them. However, you can still prepare for them."
https://about.bnef.com/blog/energy-tran ... orthodoxy/
"Of course not all of the recent losses by conventional energy players were caused by underestimating the growth of renewable energy, though the write-downs and breakups of the European utilities certainly were. There have been three energy and transport Black Swans in the past 15 years. I joked in my Summit remarks that auto manufacturers call them the three “F”’s: Fracking, Fukushima and Elon Musk. Black Swans like these are so far outside the normal run of events that no forecaster, however good, can foresee them. However, you can still prepare for them."
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.Bjelke skrev:Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.zyax skrev:Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.Bjelke skrev:Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år.
Re: Artikel i media
För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.Geni87 skrev:Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.zyax skrev:Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.Bjelke skrev:Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.zyax skrev:För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.Geni87 skrev:Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.zyax skrev:Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.Bjelke skrev:Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Re: Artikel i media
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Med andra ord: Elbilar tillverkade i Europa förses med celler från cellfabriker i Europa, och samma strategi för deras bilfabriker i Asien och Nordamerika. Det är det enda rimliga sättet att lösa det på när volymerna blir höga. Inte ens de Kinesiska celltillverkarna planerar ju att exportera celler i någon större omfattning, CATL t.ex. planerar en enorm cellfabrik i Tyskland på ~100 GWh, vilket förmodligen är ett krav från de Tyska tillverkarna. Det blir en väldigt känslig transportkedja, höga valutarisker och risker från politiska beslut annars.Laban skrev:Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
Cellerna i ID Neo ska iaf till en början komma från LG i Polen läste jag, när volymerna stiger med fler MEB-modeller lär det krävas mer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ingen superstor nyhet men...
https://www.svenskverkstad.se/garos-vd-far-lamna
https://www.svenskverkstad.se/garos-vd-far-lamna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Re: Artikel i media
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Re: Artikel i media
Lite kul när kommunerna ställer krav vid upphandlingar på (framtida) teknik. Bör gå snabbt nu?
https://www.nyteknik.se/fordon/skurup-f ... ar-6948946
https://www.nyteknik.se/fordon/skurup-f ... ar-6948946
Re: Artikel i media
Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?Geni87 skrev:Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?zyax skrev:Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.Geni87 skrev:Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.
För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Googlade lite nu och hittade artikeln jag tror att du refererar till: "Around 2022 we'll see the Polestar 3 enter production. Ingenlath described this model as being a “low and aerodynamic” SUV."Svenssons skrev:Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?Geni87 skrev:Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf.Svenssons skrev:Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?Geni87 skrev:Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
Så det ligger nog där i gränslandet 2021/2022, man kanske har fått skjuta något på den efter Volvos pressmeddelande som ju skrevs för 1,5 år sedan.
Re: Artikel i media
Polestar 2 visas upp nästa vecka ! 13:00 den 27:e har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Polestar 2joel80 skrev:Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
—
Onlinevisning
Startar om: 5 dagar. 0 timmar. 11 minuter.
Den 27de får jag det till nu
MYLR-24
Re: Artikel i media
Onsdag nästa vecka är det väl om vi tänker på samma presentation.joel80 skrev:Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
https://www.polestar.com/press-release/ ... polestar-2