Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Kanske finns en anledning till att de är tidigare Volvo ingenjörer? När jobbade de på Volvo då?

Att de väljer att separera elbilstillverkningen (eller snarare dedikera) är ju bara ett sätt att hantera det på. Med en mindre organisation blir man mer snabbfotad, vilket krävs i dagens produktutveckling.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det varierar hur länge sedan de var hos jätten men åsikterna förändras inte. Konsulter rör sig fort mellan företagen och nästan alla mekanister hamnar till slut en period hos Volvo.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Mja men nu blandar vi ihop saker lite tycker jag. Jag pratar inte om vad några trötta fd Volvogubbar tycker. Jag pratar bara om vad de har rekryterat för folk de senaste 4-5 åren. Det har varit många annonser ute för utveckling av alla delar som behövs för en elektrisk drivlina. Man rekryterar väl knappast på det sättet om man inte planerar att utveckla några produkter?

Att de placerar elbilen i ett separat märke är ju inte sant. Elbilar kommer komma både som Polestar och Volvo. XC40 BEV har ju t.ex. kommuniceras, det är en Volvo. Att de skapade Polestar handlar nog mer om att de vill ha ett mer exklusivt märke för att konkurrera med exempelvis Porsche etc.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?
Haha precis. :) Nä vad jag menade att det enda en tillverkare kan göra för att "bevisa" att de tror på elbilar är att faktiskt lansera och leverera elbilar. Och eftersom det tar några år att utveckla och industrialisera en bil så kan de under den tiden inte göra så mycket för att påverka folks uppfattning om hur mycket eller lite de satsar på elbilar. Iaf inte utan att avslöja för mycket information till konkurrenterna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Långt men

https://about.bnef.com/blog/energy-tran ... orthodoxy/

"Of course not all of the recent losses by conventional energy players were caused by underestimating the growth of renewable energy, though the write-downs and breakups of the European utilities certainly were. There have been three energy and transport Black Swans in the past 15 years. I joked in my Summit remarks that auto manufacturers call them the three “F”’s: Fracking, Fukushima and Elon Musk. Black Swans like these are so far outside the normal run of events that no forecaster, however good, can foresee them. However, you can still prepare for them."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

zyax skrev:
Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.

På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Geni87 skrev:
zyax skrev:
Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.

På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år. :)
För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

zyax skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Bjelke skrev:
Northvolt börjar synas lite mer på allt mer skarpa projekt :)
https://www.svenskverkstad.se/varldens- ... lleftehamn
Tufft, det är bolag som Northvolt staten borde lyssna på och inte Volvo.
Staten ska lyssna på och underlätta för alla värdeskapande företag i vårt land, i den mån de kan och får. Inte minst exporterade teknikföretag. Ett synsätt som dock verkar vara utdöende.

På tal om Volvo så kan man nog utgå från att det jobbas hårt från Northvolts sida om att få leverera battericeller till Volvos kommande elbilar. De är ju den mest rimliga storkunden till Skellefteåbatterierna egentligen. Hoppas att de lyckas! Vore fint om man kunde köpa en Torslandaproducerad elbil med Nortvoltbatterier om några år. :)
För Northvolts del är det lyckligtvis skitsamma om det är Volvo eller VW som ska ha batterierna. Volvo är ju en skam för Sverige just nu när man ligger så långt efter med att presentera rena elbilsmodeller. De borde legat i framkant och varit klara nu.
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?

Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
zyax skrev:
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.
Har VW nämnt något om lokalt tillverkning av batterier ?

Jag har inte hört ett ljud om det. endast modultillverkning + batteripacket i sig. Cellerna ska köpas in från Kina. Eller möjligtvis Sverige då.
VW_batterier_2.PNG
Med andra ord: Elbilar tillverkade i Europa förses med celler från cellfabriker i Europa, och samma strategi för deras bilfabriker i Asien och Nordamerika. Det är det enda rimliga sättet att lösa det på när volymerna blir höga. Inte ens de Kinesiska celltillverkarna planerar ju att exportera celler i någon större omfattning, CATL t.ex. planerar en enorm cellfabrik i Tyskland på ~100 GWh, vilket förmodligen är ett krav från de Tyska tillverkarna. Det blir en väldigt känslig transportkedja, höga valutarisker och risker från politiska beslut annars.

Cellerna i ID Neo ska iaf till en början komma från LG i Polen läste jag, när volymerna stiger med fler MEB-modeller lär det krävas mer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Lite kul när kommunerna ställer krav vid upphandlingar på (framtida) teknik. Bör gå snabbt nu?

https://www.nyteknik.se/fordon/skurup-f ... ar-6948946
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?
Googlade lite nu och hittade artikeln jag tror att du refererar till: "Around 2022 we'll see the Polestar 3 enter production. Ingenlath described this model as being a “low and aerodynamic” SUV."

Så det ligger nog där i gränslandet 2021/2022, man kanske har fått skjuta något på den efter Volvos pressmeddelande som ju skrevs för 1,5 år sedan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Polestar 2 visas upp nästa vecka ! 13:00 den 27:e har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

joel80 skrev:
Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Polestar 2

Onlinevisning
Startar om: 5 dagar. 0 timmar. 11 minuter.

Den 27de får jag det till nu
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
+Thasse+
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2019 12:37

Re: Artikel i media

Inlägg av +Thasse+ »

joel80 skrev:
Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Onsdag nästa vecka är det väl om vi tänker på samma presentation.
https://www.polestar.com/press-release/ ... polestar-2
Skriv svar