Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicklas »

leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...

Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

https://www.nyteknik.se/fordon/tekniska ... -122831618

Tyvärr lite förseningar av Helsingborg - Helsingör konverteringen till el men de ska säkert lösa problemen.
Lite intressanta siffror om laddspänning och batteri storlek, en bit över 10kV används... är de försläpp av SuC 3.0 :D 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Artikel i media

Inlägg av chpaulin »

Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Nicklas skrev:
leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...

Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
Fast jag funderar lite på vilken bil som klarar 20k mil med 7000 liter diesel! Verklig förbrukning på 0,35l/milen har jag inte sett ens på småbilarna!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

chpaulin skrev:
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...

Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
chpaulin skrev:
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...

Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
http://www.pbes.com/2016/09/06/hh-ferries/
The power is transferred to the ship with 10 kV and 10 MW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Artikel i media

Inlägg av themax »

Nu var jag i och för sig hos Volvo Cars i måndags och tjatade om elbilar men jag kan nog ändå inte ta åt mig äran här...

https://www.svd.se/volvo-gor-teslautman ... naringsliv

(edit; ser att det finns en egen tråd skapad av StefL om det också: https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända! :roll:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Kul!

Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.

Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?

Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

BYD verkar det som, hejdå volvo och scania
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Leo skrev:
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.

MVH
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av helix »

Nya rykten ang. Porsche dyker upp i tysk media. Enligt flera artiklar kommer varannan Porsche som rullar av produktionsbandet år 2023 vara en elbil (inte hybrid). Porsches lilla SUV, Macan, kommer endast erbjudas med elektrisk drivlina när nästa generation kommer på marknaden år 2022.

https://www.wired.de/collection/busines ... autos-2023
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).
Nja att bilen börjar rulla lite när man släpper bromsen kan vara bra. Jag hade en bil där växellådan var automatisk med automatisk koppling. Den var lite hopplös när man skulle backa i motlut eftersom den inte började dra förän man tryckte på gasen. Man såg ut som om man inte kunde köra för fem öre... fick sätta vänsterfoten på bromsen och balansera iväg bilen.

Vad jag menade var att bilen simulerar en automatlåda när den är igång. Alltså lite ryckighet i accelerationen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock:
Hur korkat får det bli egentligen? Allt i syfte att skriva ner elbilar, eller vad? Det är bara en tidsfråga att någon hjärnamputerad journalist skriver att det är bra med en massa utsläpp och avgaser för det luktar så himla gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.

Skönt dock att de blev lite motreaktion från utlandet på den där rapporten från svenskar (var de ILV de heter?) om hur "farliga" batterier är.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker det är lite mysigt att åka ångdrivet tåg, det luktar, pyser å låter! Stor känsla ! Köper inte biljetter till sådana längre dock...föredrar X2000 varje dag i veckan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Jag upplever de som de är extremt mycket med artiklar just nu som skriver ner elbilar, att dess artiklar oftast inte bara tycker om elbilar utan också har totala fakta fel är ju skrämmande.
Samma här. Det känns som att det har eskalerat senaste tiden. En konspirationsteoretiker skulle kunna hävda att Model 3's förestående release börjat röra om i grytan på allvar och att man nu börjar ta till lite mer desperata åtgärder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar