Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Jag tycker att han har en poäng. Degraderas ett elbilbatteri p.g.a. ålder eller laddcykler mest? Om svaret är ålder så är det ännu en fördel med swapping. Batterierna kommer användas mycket mer och därför försvinner slöseriet som degradering av ren ålder innebär. Ett slöseri.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Bjelke skrev:
Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...

https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640

Det enda som jag gärna skulle se lite av är väl iofs någon slags standard på batteripack, tex som tilläggsmoduler som man själv väljer till osv... vilket jag
oxo har tjatat om ofta men som inte kommer att hända, inte inom en överskådlig framtid iaf verkar det som...
Hahaha.... kolla på vanliga bilbatterier, hur många varianter finns det?
Borde räcka med några olika storlekar för antalet Ah, alla innehåller samma 12 volt. :cry:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Artikel i media

Inlägg av bat »

AGCF skrev:
Jag tycker att han har en poäng. Degraderas ett elbilbatteri p.g.a. ålder eller laddcykler mest? Om svaret är ålder så är det ännu en fördel med swapping. Batterierna kommer användas mycket mer och därför försvinner slöseriet som degradering av ren ålder innebär. Ett slöseri.
Svaret är ålder enligt någon rapport jag läste. Hittade inte referensen nu.

Edit - lite läsning här. Har sett tydligare besked någon annanstans som pekade mer specifikt på ålder dock :
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ion_to_die
Senast redigerad av bat, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Jag tror det blir en prisfråga. Kommer det vara billiga TCO att köpa batterier eller hyra med swap? De flesta kommer ladda när bilen ändå står så laddningen är ju ingen problem.
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Remuz skrev:
Jag tror det blir en prisfråga. Kommer det vara billiga TCO att köpa batterier eller hyra med swap? De flesta kommer ladda när bilen ändå står så laddningen är ju ingen problem.
Frågan är dock hur mycket det hjälper, även om det finns ett trepass 63A uttag vid laddplatsen så är de 43 kW inte särskilt mycket för ett batteri på 1 MWh.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Jag behöver normalt cirka 10A på en fas för att ersätta det jag kör en dag under natten. Man lär ju inte ladda ett batteri på 1MWh från 0 varje dag?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...

https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
:lol:

Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Remuz skrev:
Jag behöver normalt cirka 10A på en fas för att ersätta det jag kör en dag under natten. Man lär ju inte ladda ett batteri på 1MWh från 0 varje dag?
Oj, jag blandade visst ihop denna tråden och tråden om Tesla Semi :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

vigge50 skrev:
Remuz skrev:
Jag behöver normalt cirka 10A på en fas för att ersätta det jag kör en dag under natten. Man lär ju inte ladda ett batteri på 1MWh från 0 varje dag?
Oj, jag blandade visst ihop denna tråden och tråden om Tesla Semi :)
Precis vad jag höll på att skriva när du gjorde detta inlägg. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...

https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
:lol:

Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället. :lol:
Ja precis! Det var en salig soppa av myter/fördomar/konservatism/elbilshat mm, även om en liten del av tanken
med standardiserade batterier vore riktigt bra på lite olika sätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...

https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
:lol:

Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället. :lol:
Ja precis! Det var en salig soppa av myter/fördomar/konservatism/elbilshat mm, även om en liten del av tanken
med standardiserade batterier vore riktigt bra på lite olika sätt...
Jag hade en f d kollega som älskade att prata om "problemet" med värmen i elbilar på vintern. Och så kom han med de vildaste idéerna hur man skulle lösa detta. Det var allt från pelletspanna till gasolspis. Han fullständigt ignorerade mina invändningar att värme i en elbil inte är ett problem. Och om det har varit ett problem så har man löst det ganska bra. Den här artikeln ger mig lite samma vibbar. Fel lösning på ett problem som man i teorin redan har löst. Battery-swap har testats av Tesla. Det gick inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Det var nåt TV-program för en del år sen om "nya" uppfinningar. :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

I dagens GP får Kungsbacka en välförtjänt(?) skopa...Bild
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.

I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Här är en artikel om priset på tesla semi

https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/

intressant verkligen
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Artikel i media

Inlägg av oscfor »

LarsL skrev:
Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.

I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?

Japp, grymt förvånad!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Model Y P
Model S P
Model S P
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Vet det men stod under bulleten hemma och jobbet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

perkabolo skrev:
12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Det är många hybrider som inte har mer, och Chademobilarna har väl bara hälften i sitt 1-fasintag?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

perkabolo skrev:
12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Lånade en Hyundai ioniq för en kvällskörande, bl.a. till Ikea, en tripp på 12mil tur och retur. Pluggade in den på ikeas laddare, men gav väldigt lite, 3,7 kW eller så, kändes ganska meningslöst faktiskt. Men visst, en halv dags snurrande inne på varuhuset hade gett lite i batteriet. Men vi som bara var där och snabbhandlade hade väldigt lite ut av det.

Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

frippe skrev:
...
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Ioniq kan bara ladda enfas via typ2. Även om Ikeas laddstolpar skulle kunna leverera 22kW trefas (antagligen är de på 11kW, dvs 3x 3,7) så blir det inte så mycket av det i en Ioniq i alla fall. Det är en av anledningarna varför vi bestämde oss mot en Ioniq och för en E-Golf. Den laddar åtminstone på två faser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Destinations eller hemma laddare ska användas ööh hemma och på destinationer där man stannar lite längre tid. 3,7kW är helt okej om man bara kan stå inkopplad hela dagen eller natten.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

frippe skrev:
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.

Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar