Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Jag tycker att han har en poäng. Degraderas ett elbilbatteri p.g.a. ålder eller laddcykler mest? Om svaret är ålder så är det ännu en fördel med swapping. Batterierna kommer användas mycket mer och därför försvinner slöseriet som degradering av ren ålder innebär. Ett slöseri.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Hahaha.... kolla på vanliga bilbatterier, hur många varianter finns det?Bjelke skrev:Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Det enda som jag gärna skulle se lite av är väl iofs någon slags standard på batteripack, tex som tilläggsmoduler som man själv väljer till osv... vilket jag
oxo har tjatat om ofta men som inte kommer att hända, inte inom en överskådlig framtid iaf verkar det som...
Borde räcka med några olika storlekar för antalet Ah, alla innehåller samma 12 volt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Svaret är ålder enligt någon rapport jag läste. Hittade inte referensen nu.AGCF skrev:Jag tycker att han har en poäng. Degraderas ett elbilbatteri p.g.a. ålder eller laddcykler mest? Om svaret är ålder så är det ännu en fördel med swapping. Batterierna kommer användas mycket mer och därför försvinner slöseriet som degradering av ren ålder innebär. Ett slöseri.
Edit - lite läsning här. Har sett tydligare besked någon annanstans som pekade mer specifikt på ålder dock :
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ion_to_die
Senast redigerad av bat, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Jag tror det blir en prisfråga. Kommer det vara billiga TCO att köpa batterier eller hyra med swap? De flesta kommer ladda när bilen ändå står så laddningen är ju ingen problem.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Frågan är dock hur mycket det hjälper, även om det finns ett trepass 63A uttag vid laddplatsen så är de 43 kW inte särskilt mycket för ett batteri på 1 MWh.Remuz skrev:Jag tror det blir en prisfråga. Kommer det vara billiga TCO att köpa batterier eller hyra med swap? De flesta kommer ladda när bilen ändå står så laddningen är ju ingen problem.
Re: Artikel i media
Jag behöver normalt cirka 10A på en fas för att ersätta det jag kör en dag under natten. Man lär ju inte ladda ett batteri på 1MWh från 0 varje dag?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Oj, jag blandade visst ihop denna tråden och tråden om Tesla SemiRemuz skrev:Jag behöver normalt cirka 10A på en fas för att ersätta det jag kör en dag under natten. Man lär ju inte ladda ett batteri på 1MWh från 0 varje dag?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Precis vad jag höll på att skriva när du gjorde detta inlägg.vigge50 skrev:Oj, jag blandade visst ihop denna tråden och tråden om Tesla SemiRemuz skrev:Jag behöver normalt cirka 10A på en fas för att ersätta det jag kör en dag under natten. Man lär ju inte ladda ett batteri på 1MWh från 0 varje dag?
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja precis! Det var en salig soppa av myter/fördomar/konservatism/elbilshat mm, även om en liten del av tankenNicke Nyfiken skrev:Bjelke skrev:Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället.
med standardiserade batterier vore riktigt bra på lite olika sätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jag hade en f d kollega som älskade att prata om "problemet" med värmen i elbilar på vintern. Och så kom han med de vildaste idéerna hur man skulle lösa detta. Det var allt från pelletspanna till gasolspis. Han fullständigt ignorerade mina invändningar att värme i en elbil inte är ett problem. Och om det har varit ett problem så har man löst det ganska bra. Den här artikeln ger mig lite samma vibbar. Fel lösning på ett problem som man i teorin redan har löst. Battery-swap har testats av Tesla. Det gick inte.Bjelke skrev:Ja precis! Det var en salig soppa av myter/fördomar/konservatism/elbilshat mm, även om en liten del av tankenNicke Nyfiken skrev:Bjelke skrev:Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället.
med standardiserade batterier vore riktigt bra på lite olika sätt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det var nåt TV-program för en del år sen om "nya" uppfinningar.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
I dagens GP får Kungsbacka en välförtjänt(?) skopa...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Artikel i media
Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.
I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
Re: Artikel i media
Här är en artikel om priset på tesla semi
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
intressant verkligen
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
intressant verkligen
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.
I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
Japp, grymt förvånad!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Artikel i media
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
ms 76132 "Eleamore"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Det är många hybrider som inte har mer, och Chademobilarna har väl bara hälften i sitt 1-fasintag?perkabolo skrev:Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Re: Artikel i media
Lånade en Hyundai ioniq för en kvällskörande, bl.a. till Ikea, en tripp på 12mil tur och retur. Pluggade in den på ikeas laddare, men gav väldigt lite, 3,7 kW eller så, kändes ganska meningslöst faktiskt. Men visst, en halv dags snurrande inne på varuhuset hade gett lite i batteriet. Men vi som bara var där och snabbhandlade hade väldigt lite ut av det.perkabolo skrev:Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Ioniq kan bara ladda enfas via typ2. Även om Ikeas laddstolpar skulle kunna leverera 22kW trefas (antagligen är de på 11kW, dvs 3x 3,7) så blir det inte så mycket av det i en Ioniq i alla fall. Det är en av anledningarna varför vi bestämde oss mot en Ioniq och för en E-Golf. Den laddar åtminstone på två faser.frippe skrev:...
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Destinations eller hemma laddare ska användas ööh hemma och på destinationer där man stannar lite längre tid. 3,7kW är helt okej om man bara kan stå inkopplad hela dagen eller natten.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.frippe skrev:Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Model Y P
Model S P
Model S P