Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
Ah... Så du menar att en spänd pilbåge inte heller är tyngre än en vilande? :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Tror ni blandar lite äpplen och päron
Tjänstevikt vs Totalvikt :)
Nej, vadå? Jag citerade Volvos hemsida när jag skrev att V90 har en totalvikt på 2.4 ton. Model S har en totalvikt runt 2.6 ton. Det är 200 kg mer, mindre än 10%. Jag ser inte det som en jätteskillnad, och bilarna är ungefär jämförbara i storlek, dvs båda är ganska stora. Jag hade lika gärna kunna jämföra med valfri Mazda och hade på det viset kommit fram till att en Model S är jättetung i jämförelse. Detta beror på att Mazda lägger extremt mycket krut på att bygga lätta bilar.
En e-Golf är - om jag kommer ihåg rätt - runt 300kg tyngre än sitt lättaste bensin-syskon. Jämför man med fetaste dieseln så krymper skillnaden till nästan ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Leo skrev:
Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
I ett kärnkraftverk sönderdelas atomer och bildar nya ämnen plus värme. Om man lägger upp vikten på grundatomen med de partiklar som bildas så blir det en superliten viktminskning. Denna viktminskning bildar värme som till slut blir el
Jag pratade ju om ett batteri och inte om ett kärnkraftverk. Citerade nog fel inlägg. Att använt kärnbränsle är lättare än oanvänt är liksom hela vitsen med kärnkraft. Men en elbilar drivs inte av en kärnreaktor. Eller jo, indirekt kanske, men inte av en som sitter i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi

Kontentan är att det faktiskt är en viktskillnad men i sammanhanget försumbar :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
Leo skrev:
Ja men bara liiiiiiite. Har sett någon som faktiskt räknat på det.
Hade en uträkning hur mycket lättare än laddning uran blev per år i ett kärnkraftsverk, där rörde det sig om något kilo varje år
Men vänta nu. Fossilbils-tänk-varning här. I ett tomt batteri stoppar man inte in nya elektroner när de gamla är trötta och förbrukade. Och man slänger inte ut tomma elektroner som har förlorat sin laddning. Man flyttar bara runt dem från + till - och tvärtom. Batteriet innehåller därför inte färre elektroner när det är tomt än när det är laddat.
I ett kärnkraftverk sönderdelas atomer och bildar nya ämnen plus värme. Om man lägger upp vikten på grundatomen med de partiklar som bildas så blir det en superliten viktminskning. Denna viktminskning bildar värme som till slut blir el
Jag pratade ju om ett batteri och inte om ett kärnkraftverk. Citerade nog fel inlägg. Att använt kärnbränsle är lättare än oanvänt är liksom hela vitsen med kärnkraft. Men en elbilar drivs inte av en kärnreaktor. Eller jo, indirekt kanske, men inte av en som sitter i bilen.
Men fortfarande så väger faktiskt ett laddat batteri mer än ett urladdat (fast sjukt liten skillnad såklart), här kommer en länk till en "gammal" klassiker i sammanhanget...
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Men fortfarande så väger faktiskt ett laddat batteri mer än ett urladdat (fast sjukt liten skillnad såklart), här kommer en läng till en "gammal" klassiker i sammanhanget...
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vager-energi[/quote]

Den stora boven i totalvikten på elbilen är om ägaren har varit på toan eller ej.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Eller om föraren "håller andan" vid en snabb acceleration :lol:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s

m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg

Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s

m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg

Eller?
grundenheten är i gram inte kg :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Kulingen skrev:
mati skrev:
Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s

m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg

Eller?
grundenheten är i gram inte kg :lol:
Nix, SI-enheten för vikt är kg, den ända grundenheten som innehåller prefix.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s

m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg

Eller?
grundenheten är i gram inte kg :lol:
Nix, SI-enheten för vikt är kg, den ända grundenheten som innehåller prefix.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Jag menar det. Nånting måste väl ha fastnat i min annars rätt så tröga boll. Jag har gjort det där felet tillräckligt många gånger själv. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
Okej, om vi pratar E=mc2 så är det ju lätt. Säg batteriet kan hålla 70kWh
E = 70kWh = 252000000 Joule
c = 300 000 000 m/s

m = E/c2 = 252000000 / 90 000 000 000 000 000 = 0,0000000028 kg

Eller?
grundenheten är i gram inte kg :lol:
Nix, SI-enheten för vikt är kg, den ända grundenheten som innehåller prefix.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
Jag menar det. Nånting måste väl ha fastnat i min annars rätt så tröga boll. Jag har gjort det där felet tillräckligt många gånger själv. :D
Jaha! Med denna viktskillnad bör bilen accelerera snabbare till 100 med urladdat batteri. Räkna på det, någon! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3

Så mycket för "tunga elbilar"
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

TiborBlomhall skrev:
Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3

Så mycket för "tunga elbilar"
Men även om det vore så att elbilar alltid var minst dubbelt så tunga som fossilbilar så är det en piss i havet jämfört med dubbdäck och lastbilar.

"En enda 60-tons lastbil sliter lika mycket som 10 000 personbilar! Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 personbilar och 80-tonnaren sliter på en enda passage som 250 000 personbilar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10232642.ab
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

strejf skrev:
TiborBlomhall skrev:
Lättaste bilen i BMW-s hela produktsortiment är deras elbil BMW i3

Så mycket för "tunga elbilar"
Men även om det vore så att elbilar alltid var minst dubbelt så tunga som fossilbilar så är det en piss i havet jämfört med dubbdäck och lastbilar.

"En enda 60-tons lastbil sliter lika mycket som 10 000 personbilar! Överlastad till 70 ton ökar slitaget så att det motsvarar 120 000 personbilar och 80-tonnaren sliter på en enda passage som 250 000 personbilar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10232642.ab
Låter riktigt illa även om jag nu aldrig skulle lita på Aftonbladet oavsett om de har rätt eller fel :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Apropå tunga elbilar, här en under bar Schweiz are som konverterat en Volvo s80 till eldrift. Kostade 290 000 kr, hur många svenska löntagare kan lägga det på sin hobby? (Ledtråd, inkomst efter skatt... Här kan du jämföra tex Stockholm(23') och Zürich (50'):

https://www.numbeo.com/cost-of-living/

Se Neuweilers motivering om olja.... snacka om att ta saken i egna händer. Och kunna göra det, med ekonomisk frihet.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... l-eldrift/
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

I gårdagens lokala tidning....

Bild

Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Artikel i media

Inlägg av Surfaren »

Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något? :D
strejf skrev:
Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Surfaren skrev:
Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något? :D
strejf skrev:
Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Det är en felstavad gasell som emigrerat
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

bullen skrev:
Surfaren skrev:
Vad tusan är "rysk gasel från Tyskland" för något? :D
strejf skrev:
Varför sprider samma journalist elbilsmyter om och om igen?
Det är nog för att han inte vet bättre...
Det är en felstavad gasell som emigrerat
"Rysk gasel" är nog tänkt som el producerad i Tyskland på importerad gas från Ryssland.
Såvitt jag vet är väl Sverige nettoexporterande av el. Det är bara vid korta tidpunkter som vi importerar från kontinenten. Detta kompenseras gott och väl med vår export till detta område som ju då tar bort behovet av motsvarande mängd "fulel".
Journalisten ifråga undergräver sin trovärdighet. Han skriver mot bättre vetande (kallas att ljuga) eller så är han korkad. Båda alternativen är förnedrande för honom.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är bara vid korta tidpunkter vi importerar el från Norge.
http://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag brukar hänsvisa till min egenhändigt nergrävda laddkabel hela vägen från kontinenten, med fördel frånTyskland eller Polen, när folk frågar var all el ska komma ifrån för alla bilar, och att vi måste importera el osv. Tyvärr är de flesta för dumma för att förstå ironi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Hur hanterar man en brand i en elbil

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... sp?ocid=sf
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-fa ... ik-6879019

Inte illa, återstår att se hur "exklusivt" det verkligen är/blir...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar