Artikel i media
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
VW: Tyska biltillverkare står inför existensiellt hot
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.
Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.
Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.
"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.
Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.
"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.
https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.
Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.
Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.
"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.
Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.
"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.
https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
Re: Artikel i media
Ett sätt att inte gå under är att faktiskt LEVERERA beställda bilar!TeslaTissel skrev:VW: Tyska biltillverkare står inför existensiellt hot
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.
Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.
Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.
"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.
Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.
"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.
https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
... det är ju inte så att vi inte förvarnat dem. Vi har ju påpekat detta i typ 5 år och hade de investerat då så hade de haft sina batterifabriker färdiga nu. Men det skulle gnällas om all möjlig FUD istället för att få arslet ur - skyll er själva!
Re: Artikel i media
Att ta upp oljesand, transporter, raffinering mm tar mycket energi.TeslaTissel skrev:Från raffineringen??Zalman3 skrev:Letar en artikel där man visar att 80% av energiinnehållet i olja förloras fram till bensinmacken.
Enheten var i MJ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Volvos ras visar risken med diesel
AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.
Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.
Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/
Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.
Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.
Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/
Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Artikel i media
Nja nu ska vi vara försiktiga, tänk om man kommer på att batteri packet som sitter i modell 3 åldras i förtid... ja nog hade de också varit en stor kostnad. Jag skulle säga att alla produker kan drabbas på detta sättet och har inget med miljö att göra.Ampera skrev:Volvos ras visar risken med diesel
AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.
Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.
Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/
Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
Men oavsett, hoppas man ändå lägger på ett ett extra kol ( för att få fram eldrift.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
När det gäller att framställa vätgas med el så är elen minsann inte marginalkraft från Tyskland.Kevork skrev:Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
Finns säkert applikationer där vätgas är bättre än batteri men att folk verkligen inte förstår hur man använder en batteribil är sjukt irriterande.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Kevork skrev:Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
Nä, vätgasen passar mycket bättre tyngre industri med stora energibehov, men det är dyr teknik och vad jag sett är ju vätgasen inte ens på tal i EU över huvudtaget för bilar??
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Verkligen!Verdi skrev:När det gäller att framställa vätgas med el så är elen minsann inte marginalkraft från Tyskland.Kevork skrev:Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
Finns säkert applikationer där vätgas är bättre än batteri men att folk verkligen inte förstår hur man använder en batteribil är sjukt irriterande.
Re: Artikel i media
Från teknikens världs test av Nexon
"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."
Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."
Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"
Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.
Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.
Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.
Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten12man skrev:Från teknikens världs test av Nexon
"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."
Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
Re: Artikel i media
Någon kanske skulle upplysa personen om den absoluta nollpunkten12man skrev:Från teknikens världs test av Nexon
"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."
Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
Annars är jag väldigt nyfiken på hur det skapade miljön vid testet om man lyckats med -300°C, luktar nobelpris
Re: Artikel i media
Kevork skrev:Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"
Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.
Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.
Ja allting bygger på igenkänning och tanken "jag behöver inte ändra på mig alls". Förändring är ju läskigt. Särskilt för gubbarna inom motorjournalismen.
Att vätgas inte är så jäkla simpelt och fritt från utmaningar är väldigt lätt att glömma bort tydligen.
Re: Artikel i media
Var inte så negativa. Vätgas gick ju bra för zepelinare, Hindenburg t.ex!Verdi skrev:Kevork skrev:Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"
Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.
Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.
Ja allting bygger på igenkänning och tanken "jag behöver inte ändra på mig alls". Förändring är ju läskigt. Särskilt för gubbarna inom motorjournalismen.
Att vätgas inte är så jäkla simpelt och fritt från utmaningar är väldigt lätt att glömma bort tydligen.
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Det går att tanka lika snabbt som bensin (har jag hört). Och det blir ingen miljöpåverkan alls. Bara vattenånga. Bra, då behöver vi inte fundera längre. Vätgas är det bättre alternativet. Färdigt diskuterat.
Nackdelarna belyses aldrig någonsin. Medan batteriernas nackdelar blåses upp så in i bänken vart man än tittar. Den dåliga verkningsgraden för vätgas ignoreras eller förnekas. Vätgas finns fritt tillgängligt i överflöd och det går att tanka som bensin. Och vi slipper anpassa oss.
Nackdelarna belyses aldrig någonsin. Medan batteriernas nackdelar blåses upp så in i bänken vart man än tittar. Den dåliga verkningsgraden för vätgas ignoreras eller förnekas. Vätgas finns fritt tillgängligt i överflöd och det går att tanka som bensin. Och vi slipper anpassa oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jo vätgas är bra saker, de gör man ju oftast av natur gas och natur gas hör man ju på namnet att de är bra.....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Dags igen med en negativ artikel!?
Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Re: Artikel i media
Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.TeslaTissel skrev:Dags igen med en negativ artikel!?
Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.
Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.
"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.
Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.
Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.
Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Re: Artikel i media
Bara att du antyder att något Elon nuddat inte blivit till guld är ju anledning till uteslutning och förföljning resten av livet. Vi borde skiva några regler...Verdi skrev:Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.TeslaTissel skrev:Dags igen med en negativ artikel!?
Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.
"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.
Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Och? Det finns redan regler för forumet. Det vet vi alla.Pontus skrev:Bara att du antyder att något Elon nuddat inte blivit till guld är ju anledning till uteslutning och förföljning resten av livet. Vi borde skiva några regler...Verdi skrev:Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.TeslaTissel skrev:Dags igen med en negativ artikel!?
Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.
"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.
Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Det tråkiga är att vi i vår iver att vara först att kommentera låter reptilhjärnan bestämma över våra handlingar.
Men istället för att kasta snorkråkor kan vi återgå till ämnet.
Min kritik handlar om sättet att hantera artiklar.
1. Rubriken: Produktionsanalys av Tesla Model 3: ”De gör alla nybörjarmisstag man kan”
2. Tesla får dåligt betyg för sin konstruktion av Model 3:
Råkarossen skulle vara för komplicerad? Själklart är det för att spara vikt.
3. Konstruktionen är redan bland det bästa som finns: Model 3 har fått högsta poäng någonsin av NHTSA.
4. Den rapport de hänvisar till är en komplett dokumentation de sammanställde. Det nämns i artikeln. Nu är det bara det att just denna går att köpa som en Pdf för $3.000.
Att Tesla plötsligt skulle ändra alla sina konstruktioner nu är ju befängt!
Ett stycke i artikeln:
"Om den här bilen byggdes någon annanstans, och Elon Musk inte fick bestämma över produktionen, skulle de tjäna massor av pengar," säger Sandy Monro. "De håller på att lära sig, de gör alla nybörjarmisstag som andra gjorde för många år sedan," säger Sandy Monro som skickade Tesla en diger lista med förbättringsförslag – totalt 227 punkter.
Råkarossen, sammansatt av stål och aluminium, är Teslas största problem enligt Sandy Monro. Konstruktionen är alldeles för komplicerad med många detaljer som nitas och limmas. Det hade varit betydligt effektivare att göra större karossdelar med färre infästningspunkter.
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.