Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

VW: Tyska biltillverkare står inför existensiellt hot
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.

Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.

Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.

"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.

Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.

"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.

https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

TeslaTissel skrev:
VW: Tyska biltillverkare står inför existensiellt hot
Tyska biltillverkare har bara en 50-procentig chans att överleva som ledande spelare inom bilindustrin, såvida de inte transformeras för att leva upp till nya regleringar och anpassar sina leveranskedjor.

Det sade Volkswagens vd Herbert Diess vid en konferens i tyska Wolfsburg på tisdagen, enligt Reuters.

Behovet av att tillverka batterier och elbilar, snarare än förbränningsmotorer, utgör tillsammans med ett antal geopolitiska hot enligt vd:n ett "existentiellt hot" mot vissa bilföretag.

"Ur dagens synvinkel är chanserna kanske 50-50 att den tyska bilindustrin fortfarande kommer att tillhöra den globala eliten om tio år", sade Herbert Diess.

Volkswagen-vd:n beskrev också de hårdnande miljökraven i branschen som en "kampanj" riktad mot bilen och mot individens rörlighet.

"Om man tittar på gamla bastioner för bilindustrin som Detroit, Oxford-Cowley eller Turin, förstår man vad som händer med städer där tidigare framgångsrika företag och ledande industrier vacklar", sade han.

https://www.di.se/nyheter/vw-tyska-bilt ... iellt-hot/
Ett sätt att inte gå under är att faktiskt LEVERERA beställda bilar! :evil:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

... det är ju inte så att vi inte förvarnat dem. Vi har ju påpekat detta i typ 5 år och hade de investerat då så hade de haft sina batterifabriker färdiga nu. Men det skulle gnällas om all möjlig FUD istället för att få arslet ur - skyll er själva!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Letar en artikel där man visar att 80% av energiinnehållet i olja förloras fram till bensinmacken.
Enheten var i MJ.
Från raffineringen??
Att ta upp oljesand, transporter, raffinering mm tar mycket energi.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av Ampera »

Volvos ras visar risken med diesel

AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.

Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.

Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/

Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Ampera skrev:
Volvos ras visar risken med diesel

AB Volvos börsvärde minskade med runt 20 miljarder under tisdagen sedan bolaget meddelat fel i avgasreningen av kväveoxider. Reningens komponenter åldras i förtid och produkterna överskrider därför de avgaskrav som myndigheterna på viktiga marknader kräver i allt fler städer, zoner och gator.
Incidenten är inte i närheten av det försåtliga bedrägeri som Volkswagen med flera biltillverkare begick i den så kallade dieselgate. VW dömdes i juni att betala motsvarande 10 miljarder kronor i böter. Audi fick på tisdagen en dom på drygt 8 miljarder kronor. Där är inte Volvo.

Men styrkan i kursreaktionen på Volvo visar vilka betydande risker som numera finns med allt som luktar diesel.

Att vara ledande tillverkare av lastbilar innebär i dag att vara världsbäst på tunga dieslar. Det krävs många decenniers utveckling och flera generationer av de bästa ingenjörerna för att kunna tillverka en modern dieselmotor.
Den tekniken börjar nå vägs ände. Dels på grund av accelererande krav på att minska utsläppen av koldioxid, i Sverige ska utsläppen ned 70 procent på tolv(!) år. Dels på grund av allt hårdare krav på luftkvaliteten i världens städer, vilket bland annat yttrat sig i långa rader av drakoniska förbud mot dieselmotorer. Förnybara bränslen löser inte kväveutsläppen. Lösningen är eldrift. Men det är enklare sagt än gjort.
...
https://www.di.se/ledare/volvos-fall-vi ... ed-diesel/

Börjar de förstå nu vilken väg de skall driva?
Nja nu ska vi vara försiktiga, tänk om man kommer på att batteri packet som sitter i modell 3 åldras i förtid... ja nog hade de också varit en stor kostnad. Jag skulle säga att alla produker kan drabbas på detta sättet och har inget med miljö att göra.

Men oavsett, hoppas man ändå lägger på ett ett extra kol ( :lol: ;) för att få fram eldrift.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG
När det gäller att framställa vätgas med el så är elen minsann inte marginalkraft från Tyskland.

Finns säkert applikationer där vätgas är bättre än batteri men att folk verkligen inte förstår hur man använder en batteribil är sjukt irriterande.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Kevork skrev:
Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG

Nä, vätgasen passar mycket bättre tyngre industri med stora energibehov, men det är dyr teknik och vad jag sett är ju vätgasen inte ens på tal i EU över huvudtaget för bilar??
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Kevork skrev:
Förespråkning av vätgas i senaste numret av Vi bilägare.
_20181017_203232.JPG
När det gäller att framställa vätgas med el så är elen minsann inte marginalkraft från Tyskland.

Finns säkert applikationer där vätgas är bättre än batteri men att folk verkligen inte förstår hur man använder en batteribil är sjukt irriterande.
Verkligen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Sicken tomte! Och självklart ska jag betala med mina skattepengar :x
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Från teknikens världs test av Nexon

"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."

Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"

Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.

Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

12man skrev:
Från teknikens världs test av Nexon

"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."

Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Absoluta_nollpunkten
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

12man skrev:
Från teknikens världs test av Nexon

"Det här är nytt!
Ny plattform
Nexo är till skillnad från föregångaren ix35 från början utvecklad för att vara en bränslecellsbil.
Design
Nexo följer det nya formspråket som implementerats i bland andra Kona och nya Santa Fe.
Temperaturtålig
Går att starta ned till -300 Celsius."

Måste fått i sig nåt tyngre än hummersås
Någon kanske skulle upplysa personen om den absoluta nollpunkten :roll:

Annars är jag väldigt nyfiken på hur det skapade miljön vid testet om man lyckats med -300°C, luktar nobelpris :lol:
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Kevork skrev:
Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"

Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.

Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.

Ja allting bygger på igenkänning och tanken "jag behöver inte ändra på mig alls". Förändring är ju läskigt. Särskilt för gubbarna inom motorjournalismen.

Att vätgas inte är så jäkla simpelt och fritt från utmaningar är väldigt lätt att glömma bort tydligen.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Kevork skrev:
Känns helt galet med motorjournalistet när det kommer till vätgas, "åhhhh går det tanka!!"

Inte en tanke på hela värdekedjan, var vätgasen ska komma från, livslängd på bränslecellen eller säkerheten.

Blir lite ironiskt när samma tidning skrivit om de farliga gastankarna för fordonsgas som finns idag. Vätgastankar har dubbelt så högt tryck (700bar). Sen brukar det ju alltid skrivas om degradering av batterier, som jag förstått det är en av de stora utmaningarna med bränsleceller just att få lång livslängd.

Ja allting bygger på igenkänning och tanken "jag behöver inte ändra på mig alls". Förändring är ju läskigt. Särskilt för gubbarna inom motorjournalismen.

Att vätgas inte är så jäkla simpelt och fritt från utmaningar är väldigt lätt att glömma bort tydligen.
Var inte så negativa. Vätgas gick ju bra för zepelinare, Hindenburg t.ex! :lol:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det går att tanka lika snabbt som bensin (har jag hört). Och det blir ingen miljöpåverkan alls. Bara vattenånga. Bra, då behöver vi inte fundera längre. Vätgas är det bättre alternativet. Färdigt diskuterat.
Nackdelarna belyses aldrig någonsin. Medan batteriernas nackdelar blåses upp så in i bänken vart man än tittar. Den dåliga verkningsgraden för vätgas ignoreras eller förnekas. Vätgas finns fritt tillgängligt i överflöd och det går att tanka som bensin. Och vi slipper anpassa oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jo vätgas är bra saker, de gör man ju oftast av natur gas och natur gas hör man ju på namnet att de är bra.....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Dags igen med en negativ artikel!?

Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Dags igen med en negativ artikel!?

Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.
Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.

"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.
Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.
Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.

Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Artikel i media

Inlägg av far1far2 »

Elbil021.jpg
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Dags igen med en negativ artikel!?

Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.
Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.

"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.
Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.
Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.

Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Bara att du antyder att något Elon nuddat inte blivit till guld är ju anledning till uteslutning och förföljning resten av livet. Vi borde skiva några regler... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Pontus skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Dags igen med en negativ artikel!?

Recharge skriver ned Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 417388e019
Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.
Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.

"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.
Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.
Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.

Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Bara att du antyder att något Elon nuddat inte blivit till guld är ju anledning till uteslutning och förföljning resten av livet. Vi borde skiva några regler... :)
Och? Det finns redan regler för forumet. Det vet vi alla.
Det tråkiga är att vi i vår iver att vara först att kommentera låter reptilhjärnan bestämma över våra handlingar.

Men istället för att kasta snorkråkor kan vi återgå till ämnet. :D

Min kritik handlar om sättet att hantera artiklar.
1. Rubriken: Produktionsanalys av Tesla Model 3: ”De gör alla nybörjarmisstag man kan”

2. Tesla får dåligt betyg för sin konstruktion av Model 3:
Råkarossen skulle vara för komplicerad? Själklart är det för att spara vikt.

3. Konstruktionen är redan bland det bästa som finns: Model 3 har fått högsta poäng någonsin av NHTSA.

4. Den rapport de hänvisar till är en komplett dokumentation de sammanställde. Det nämns i artikeln. Nu är det bara det att just denna går att köpa som en Pdf för $3.000.
Att Tesla plötsligt skulle ändra alla sina konstruktioner nu är ju befängt!

Ett stycke i artikeln:
"Om den här bilen byggdes någon annanstans, och Elon Musk inte fick bestämma över produktionen, skulle de tjäna massor av pengar," säger Sandy Monro. "De håller på att lära sig, de gör alla nybörjarmisstag som andra gjorde för många år sedan," säger Sandy Monro som skickade Tesla en diger lista med förbättringsförslag – totalt 227 punkter.
Råkarossen, sammansatt av stål och aluminium, är Teslas största problem enligt Sandy Monro. Konstruktionen är alldeles för komplicerad med många detaljer som nitas och limmas. Det hade varit betydligt effektivare att göra större karossdelar med färre infästningspunkter.
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar