Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

TeslaTissel skrev:
Dags igen!
Artificiell intelligens ligger inte på högsta nivå i Media?


Tesla med autopilot körde rakt in i brandbil vid rödljus
Man vet inte ens om Auto-piloten var påslagen. Föraren skadades.
Funderade just om det är någon mening lägga det här? Men intressant kanske om annan omständighet visar sig?

https://omni.se/tesla-med-autopilot-kor ... s/a/a2xlmO
Mer imponerad av att hon som körde var "oskadad" när hon körde 100kmh in i en brandbil. Den lär inte flytta på sig mycket.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Imponerad av att de hittar alla dessa klick-bete-historier... Autopilot har ju svårt för stillastående föremål.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Kan man verkligen klaga på att autopiloten inte såg brandbilen när kvinnan inte gjorde det heller?

EDIT: Det sagt undrar jag varför de inte kan bromsa för stillastående bilar? Har min adaptiva farthållare gjort i Audin flera gånger. Har också räddats av autobromsen vid regnoväder i tyskland där det helt plötsligt blev kö, jag såg inget men autobromsen bromsade mig i tillräckligt god tid för att stanna mig, trots 70 km/h.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Tänk om det hade skrivits på samma sätt om samtliga bilar som krockar med nånting nånstans varje dag. Det hade blivit många artiklar.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Tänk om det hade skrivits på samma sätt om samtliga bilar som krockar med nånting nånstans varje dag. Det hade blivit många artiklar.
"Dacia kör in i framförvarande bil. Föraren skyller på autobroms som inte finns"
Inte så mycket klick-bete dock.

Haha, ditt inlägg var jag ju bara tvungen att klicka på! :D

Men visst är det lite märkligt? - som du skrev - miljoner krockar med dödlig utgång dessutom.
Som bäst får du en bild på Expressens Extra-löp, av bärgningsbil och resterna av något som varit ett av världens vanligaste fortskaffningsmedel.
Blod och oljedoften slipper vi

Men säkerhetsfrågorna kring autopilot är förstås viktiga för dem som inte provat hur det fungerar ännu.
Fick provköra en Tesla Model S för någon vecka sedan och blev helt överraskad hur enkelt det är egentligen.
Fantastiskt att slippa ha stenkoll på alla varvräknare, växellägen etc.
Gav mig genast en överblick över körningen som var som en befrielse att uppleva på motorväg, vad jag kunde testa vid detta tillfälle förstås.
Det blir fler gånger! :lol:
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Måste ju finnas uppmärksamhetslägen mellan red alert och total koma, man kan faktiskt slappna av hyfsat även med ap1
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

En kritisk artikel som är balanserad och saklig. Det handlar om problemen för Tesla att få robotarna lika effektiva som människor i Fremontfabriken. Enligt vissa beräkningar kan Tesla idag vara endast 1/5 så effektiva som under NUMMI:s glansdagar. 1997 tillverkade man 357,809 med endast 4,844 anställda med traditionella metoder. Tesla har trots sina ambitioner att 3-linan ska vara helt robotiserad många fler anställda och tillverkar inte i närheten så många bilar. Nu är det ju skillnad mellan S/X-linan och 3-linan, så frågan är hur effektiv just 3-linan är idag jämfört med NUMMI. Det står det inte, för det vet ju ingen.

I artikeln menar man att Tesla gör samma misstag som GM gjorde på 80-talet då de försökte automatisera en fabrik och misslyckades. Nu är det ju en viss skillnad på vad robotar klarar idag mot vad de klarade för 30-40 år sen, så jämförelsen är inte rättvis. Dessutom påpekar de att man inte ska räkna ut Tesla i första taget. Om Musk hade lyssnat på andra så hade han förmodligen inte börjat tillverka elbilar alls. Och vi vet ju att han har en historia av att lyckas där andra inte gjort det, så ingen ska räkna ut Elon Musk...

https://arstechnica.com/cars/2018/04/ex ... the-1980s/
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Delta »

Jerker skrev:
En kritisk artikel som är balanserad och saklig. Det handlar om problemen för Tesla att få robotarna lika effektiva som människor i Fremontfabriken. Enligt vissa beräkningar kan Tesla idag vara endast 1/5 så effektiva som under NUMMI:s glansdagar. 1997 tillverkade man 357,809 med endast 4,844 anställda med traditionella metoder. Tesla har trots sina ambitioner att 3-linan ska vara helt robotiserad många fler anställda och tillverkar inte i närheten så många bilar. Nu är det ju skillnad mellan S/X-linan och 3-linan, så frågan är hur effektiv just 3-linan är idag jämfört med NUMMI. Det står det inte, för det vet ju ingen.

I artikeln menar man att Tesla gör samma misstag som GM gjorde på 80-talet då de försökte automatisera en fabrik och misslyckades. Nu är det ju en viss skillnad på vad robotar klarar idag mot vad de klarade för 30-40 år sen, så jämförelsen är inte rättvis. Dessutom påpekar de att man inte ska räkna ut Tesla i första taget. Om Musk hade lyssnat på andra så hade han förmodligen inte börjat tillverka elbilar alls. Och vi vet ju att han har en historia av att lyckas där andra inte gjort det, så ingen ska räkna ut Elon Musk...

https://arstechnica.com/cars/2018/04/ex ... the-1980s/
Tesla bygger mycket mera inhouse och förlitar sig mindre på underleverantörer. Man har heller inte återförsäljare, men jobbet ska ju göras. Därför har man då flera anställda per producerad bil.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

Det börjar gå upp ett liljeholmens på flera ställen.
Undrar hur tesla aktien kommer att röra sig när flera begriper att det tar tid att öka batteriproduktionen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6949835
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av larsw »

Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
"Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.

Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.

530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.

Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.

Fyra faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela."
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/ ... -km-i.html
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av kangru »

larsw skrev:
Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
"Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.

Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.

530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.

Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.

Fyra faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela."
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/ ... -km-i.html
Skönt att se att du har upplevt samma sak som många av oss andra även ha gjort - Det funkar! Om du använder https://abetterrouteplanner.com/ så kan du planera väldigt väl och även hantera variationer i höjd och även hur hastigheten påverkar.

Att i nästa steg inse att man på en veckas fjällsemester eller badsemester hinner ladda fullt flera gånger om via ett enkelt 240V schucko uttag i motorvärmarstolpen.

Sen är det naturligtvis även en bra sak för preppern i dig som kanke inte vill ha flera kubik med bensin liggandes... (som ändå bara skulle räcka en viss tid).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

När jag körde hem från Göteborg i fredags (~16mil) hamnade min snittförbrukning på låga 153Wh/km, vilket är bara snäppet över e-Golfen som vid samma tillfälle drog 152Wh/km (ganska normal förbrukning för den bilen). Det var runt 25 grader. Det är lägsta förbrukning jag någonsin haft med min S90D, och jag hade alltså teoretiskt kunnat köra 50 mil på en fulladdning. Osäkert vad det berodde på. Jag gjorde inget särskilt. En kombination av gynnsamma omständigheter antar jag.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

larsw skrev:
Vet inte om det är okej att länka till artiklar man själv skrivit, citerar det viktigaste så behöver ingen klicka. Men mycket imponerande räckvidd vid 26 grader, sol, två passagerare och gissningsvis 100 kg packning.
"Denna "
https://cornucopia.cornubot.se/2018/05/ ... -km-i.html
Bra skrivet och extra kul nu med Tesla-artiklarna hälsar en trogen följare på Twitter :)
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
När jag körde hem från Göteborg i fredags (~16mil) hamnade min snittförbrukning på låga 153Wh/km, vilket är bara snäppet över e-Golfen som vid samma tillfälle drog 152Wh/km (ganska normal förbrukning för den bilen). Det var runt 25 grader. Det är lägsta förbrukning jag någonsin haft med min S90D, och jag hade alltså teoretiskt kunnat köra 50 mil på en fulladdning. Osäkert vad det berodde på. Jag gjorde inget särskilt. En kombination av gynnsamma omständigheter antar jag.
Men för bara några månader sedan kom jag på exakt samma sträcka på en förbrukning runt 250Wh/km. Det var vinterslask och elände. Då minskar den totala räckvidden till max 30 mil, vilket inte är dåligt ändå, men betydligt mindre än 50.
Så visst går det att köra 50 mil, men man får räkna med att det kan bli mycket mindre än så.
Kolla höjdskillnaden även små skillnader kan göra räckvidden missvisande. För att få rätt borde man ta snittet av en tor resa.
Min bästa förbrukning fick sig en liten törn på vägen tillbaka, 105 km/h på vägen dit och 120 km/h på vägen tillbaka och 100 m höjdskillnad över 6,5 mil. 119 Wh/km vs 154 Wh/km. Där var det både hastighet och höjdskillnad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Gasbusar är riktigt dåliga. Svåra att köra, funkar lite som en bensinmotor. Tar en evigheter att tanka, upp till 20minuter från tomt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Gasbusar är riktigt dåliga. Svåra att köra, funkar lite som en bensinmotor. Tar en evigheter att tanka, upp till 20minuter från tomt.
De är skit. Låter som fan och vi får dras med skiten i minst 8 år. När ska de börja med elbussar?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

Här i Eskilstuna har vi ett dussin elbussar från BYD, går ca 30 mil på en laddning.
Är klart vanligare att man ser en elbuss än en fossilbuss här i stan. Eller annars är jag bara skadad att jag bara ser elfordon
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Jag är i bussbranchen. Själv tycker jag att gasbussar är bättre än dieselbussar. Låter mindre och går behagligare. En gasbuss kan även tankas över natten. Att tanka en dieselbuss tar tid det med. Mellan 10-15 min på mitt jobb. Är ju ett antal hundra liter som ska i.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Kolla höjdskillnaden även små skillnader kan göra räckvidden missvisande. För att få rätt borde man ta snittet av en tor resa.
Sant, men Göteborg ligger vid havet och jag bor 109 m upp. Det gick alltså garanterat inte nedför. :lol:
T o r går inte att säga i det här fallet eftersom bilen har stått på verkstan i en vecka och på vägen ner en vecka tidigare låg förbrukningen runt 2 kWh/mil. Alltså ganska högt och betydligt mer än de 1,53 jag fick på hemvägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Artikel i media

Inlägg av R2D2 »

Samverkansnämden i Ulricehamn inte inte kända för att vara tydliga eller smidiga direkt...

http://www.ut.se/ulricehamn/tesla-overk ... onsavgift/
Tesla Ulricehamn.PNG
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Så om jag fattar det rätt så har Tesla inväntat beslutet om bygglov, men inte startbeskedet, som kom tre dagar senare? Det är dessa tre dagars tjuvstart som kommunen bråkar om?

Utan att vara särskilt insatt så känns det spontant som lite paragrafrytteri. Vad har kommunen lidit för skada av det här?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Jerka skrev:
Så om jag fattar det rätt så har Tesla inväntat beslutet om bygglov, men inte startbeskedet, som kom tre dagar senare? Det är dessa tre dagars tjuvstart som kommunen bråkar om?

Utan att vara särskilt insatt så känns det spontant som lite paragrafrytteri. Vad har kommunen lidit för skada av det här?
Det är väl som allt annat som har med kommun och stat att göra, idioterna som arbetar där vill utnyttja den lilla makt de har. Det är en viss typ av människa som klarar av att arbeta utan att prestera något år efter år. Nu lär de bränna kommunens pengar på en rättsprocess utan att behöva stå still svars för det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Det är väl som allt annat som har med kommun och stat att göra, idioterna som arbetar där vill utnyttja den lilla makt de har. Det är en viss typ av människa som klarar av att arbeta utan att prestera något år efter år. Nu lär de bränna kommunens pengar på en rättsprocess utan att behöva stå still svars för det.
Jag brukar säga att en del människor jobbar som tjänstemän på kommunen eftersom de inte får jobb någon annanstans. Jag har fått mycket skit för den åsikten. Men jag håller fast vid den, för det är så det är. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Samverkansnämnden... Motverkan snarare
Men är mer och mer sånt här när kommunavdelningar försöker leka affär, förr gjorde de så lite som möjligt för pengar de fick sig tilldelade, numera slår de knut på sig själva för att dra in pengar utöver skatten..

213472 SEK, är ju helt ur fas med andra straff
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar