Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

joel80 skrev:
Tycker sista meningen är missvisande. Än så länge borde snarare bonus-malus ha en uppbromsande effekt för att accelerera den efter 1a juli! Andra halvåret i år lär det äka så mycket som biltillverkarna bara klarar av att leverera. Det verkar ju vara det största problemet i ökningen just nu!
Alldeles riktigt.

Även batteritillverkarna har stora förseningar i sina leveranser.

Northvolt, LG Chem mfl. En del leverantörer av bilar börjar bromsa upp leveranserna, Hyundai och VW tex.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Northvolt har väl inga riktiga förseningar i leveranserna än eftersom dom ju just satt spaden i marken. Inte ligger dom väl så långt efter i planering/finansiering heller?

Men att det nu verkar vara tillgången på eldrivna fordon som styr ökningstakten blir tydligare och tydligare! Undrar hur länge och i vilken mån det stoppar upp ökningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Nu kommer det visa sig hur mycket bättre Tesla och Panasonic är förberedda än LG och resten av tillverkarna. Risken är att de hela tiden underskattar efterfrågan och satsar för lite.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av fnystrom »

En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil

Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Artikel i media

Inlägg av Stefan T »

Det bara brunnit upp en fossilbil för mej
och några så förgasar bränder som slocknat rätt så lätt
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

fnystrom skrev:
En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil

Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
Trodde först artikeln var 3-4 år gammal. Har karln legat under en sten?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

fnystrom skrev:
En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil

Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
Bilden kommer från en MSB rapport där är den försedd med denna bildtext
"Figur 6. Modernt e-fordon, byggt i komposit, som tagit eld under färd. Lägg märke till rökutvecklingen – hela karossen brinner med lågande brand. Tittar man noga så har framdäcken ännu inte antänts vilket tyder på att branden startat i bakre delarna och med bidrag av vinden rört sig framåt. Röken kan innehålla nanopartiklar från det brinnande kompositmaterialet. "
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

Här är lite om branden som M3 hänvisade till.

https://mitti.se/nyheter/elbil-borjade- ... -stockholm

Som man har hört tidigare och som står i artikeln är inte elbilar farligare än ice-bilar

Men enligt experter som Mitt i pratat med är elbilar inte mer riskabla än vanliga bilar. Lars Hoffmann jobbar på elbilsutvecklaren Nevs och anlitas som expert av Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB). Han säger att det är väldigt ovanligt att elbilar brinner. Och när de väl gör det är brandorsaken oftast inte kopplad till elen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

frippan skrev:
Här är lite om branden som M3 hänvisade till.

https://mitti.se/nyheter/elbil-borjade- ... -stockholm

Som man har hört tidigare och som står i artikeln är inte elbilar farligare än ice-bilar

Men enligt experter som Mitt i pratat med är elbilar inte mer riskabla än vanliga bilar. Lars Hoffmann jobbar på elbilsutvecklaren Nevs och anlitas som expert av Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB). Han säger att det är väldigt ovanligt att elbilar brinner. Och när de väl gör det är brandorsaken oftast inte kopplad till elen.
Vad roligt att det var en hybrid som troligtvis började brinna pga ICE
Men ingen som läser M3 artikeln kommer veta detta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Artikel i media

Inlägg av Toja »

fnystrom skrev:
En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil

Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
Jag blir så trött på dessa bakåtsträvare, men dom kan ju stå där sen med sina osäljbara fosilbränbare
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Toja skrev:
fnystrom skrev:
En ny artikel full av elbilsmyter:
https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/anled ... kopa-elbil

Inkluderar till och med en bild på en brinnande elbil. Undrar om han vet hur många fossilbilar som brinner varje år?
Jag blir så trött på dessa bakåtsträvare, men dom kan ju stå där sen med sina osäljbara fosilbränbare
Den vanligaste orsaken till bilbränder brukar vara att branden är anlagd. Utöver det är 12V-systemet en vanlig källa till bränder, något som finns i både ICE-bilar och elbilar. Men när det kommer till HV-systemet i elbilen kontra förbränningsmotorn, bränslesystem etc lär bränder vara vanligare i den senare. Kraven på elsystem på över 60V i bilar är väldigt tuffa när det kommer till t.ex. isolationsfel.

I UK fick Volvo det lite hett om öronen nyligen när en XC90 PHEV som stod och laddade på en garageuppfart brann upp.

http://www.bbc.com/news/uk-england-birmingham-43737982

När man sedan tittade på övervakningsfilmer visade det sig dock vara en avundsjuk granne eller liknande som varit i farten. :P

Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Vanligaste orsaken till bränder "vid en krock" har jag för mig är att spolarvätskebehållaren spricker, sprider ut lättantändlig spolarvätska över varma motordelar (turbo, topplock, grenrör osv). Lär ju vara betydligt mindre risk för en elbil i det avseendet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Leo skrev:
Vanligaste orsaken till bränder "vid en krock" har jag för mig är att spolarvätskebehållaren spricker, sprider ut lättantändlig spolarvätska över varma motordelar (turbo, topplock, grenrör osv). Lär ju vara betydligt mindre risk för en elbil i det avseendet.
Låter rimligt. Har för mig att om andelen koncentrerad spolarvätska är hälften eller mer brinner det mycket bra. Större brandrisk vid krock på vintern mao. :) Är väl dock inte så vanligt med bränder vid krock rent generellt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Nu kommer produktionslinorna från Grohmann. :)

https://www.nyteknik.se/fordon/sex-flyg ... em-6916832
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Är väl dock inte så vanligt med bränder vid krock rent generellt.
Förutom om det är en amerikansk bil eller i alla fall om det är en bil i en amerikansk film...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Är väl dock inte så vanligt med bränder vid krock rent generellt.
Förutom om det är en amerikansk bil eller i alla fall om det är en bil i en amerikansk film...
Så sant så, då handlar det inte bara om simpla bränder utan gärna en fet explosion. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av Wir »

Model S 90D -17
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Japp, det var det. Tack för länken.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Artikel i media

Inlägg av Bod »

Önskar man kunde sprida den till många!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av fnystrom »

Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Enligt ABRP skulle resan ta 11:30 ToR, non-stop med min X90, jag vet också av erfarenhet att siffran stämmer väldigt bra.

Nu har ju min bil drygt dubbelt så stort batteri, men det måste väl trots det vara ett gigantiskt misslyckande för Nissan att bara nå en snittfart på 50km/h vid långfärd?

Bilen skulle för mig vara helt oanvändbar, det här kan ju som sagt ge elbilsmotståndarna kubikkilometer med vatten på sina kvarnar.

Hur tänkte Nissan egentligen? Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man nästan kunna tro att dom medvetet saboterar sin elbilsdivision för att gynna sina fossiler och hybrider.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
fnystrom skrev:
Auto Motor Sport har testat att ta ny Leaf på en "långtur", 100 mil med övernattning. De körde Bromma-Falkenberg-Bromma. Det är verkligen avskräckande läsning.
Bromma-Falkenberg tog nästan 11 timmar.
Falkenberg-Bromma tog 9 timmar och 20 minuter (egentligen 10 timmar och 20 minuter, men en strulande laddning gjorde att 1 timme slösades bort i onödan.)

Artikeln finns nog bara i tidningen (eller Readly), inte som gratisartikel: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... eaf-elbil/

Det mest skrämmande är hur snabbt batteriet blir överhettat och hur det påverkar laddtiderna. Att ge sig ut med nya Leaf på långtur är nog bara något för riktiga entusiaster.

Men enligt Nissan är det inget problem att snabbladdningen plus motorvägshastighet ger ett överhettat batteri: "Mindre än en procent av Leaf-kunderna har ett sådant "laddmönster" - övriga ser inte detta som något hinder."

En Tesla Model S gör samma sträcka på mellan 5:30 och 6:00 timmar enligt https://abetterrouteplanner.com/, dvs 3 timmar snabbare.

Ja, och antagligen kommer elbilshatarna att applicera dessa negativa nyheter på ALLA elbilar.

En kille på jobbet tar alltid tillfället i akt och snacka ner min Tesla. Frågar om jag har någon "juice" i batteriet så jag tar mig hem osv. Lär ju inte bli bättre om han skulle läsa den där artikeln direkt.
Ja de är stor risk att denna bil svärtar ner alla andra elbilar.
Jag tror också att Nissan drar fel slutsatser... Ja de är säkert så att deras LEAF 24kwh kunder har ett laddmönster där detta inte är ett problem men detta beror ju på att Leaf 24kwh i många fall är en andra bil och då laddar man väldigt sällan på snabbladdare. Nya 40kwh leaf tror jag dock att många köper som första bil och då blir de också fler snabbladdnings sessioner. Att jag ser leaf 40 som en första bil beror ju på att batteriet praktiskt är väldigt mycket större och mer lagom lång mellan pauserna. Säg att på en 24kwh så utnyttjar man runt 14kwh för att ha marginal ner och för att man aldrig laddar fullt vid snabbladdning men på en 40wkh så utnyttjar man säkert runt 30 kwh utan att känna sig nervös, dvs minst dubbel så stort (dvs runt 10kwh marginal oavsett storlek på batteriet).
Denna praktiska ökning av batteri storlek gör ju att man kan ha den som första bil till skillnad från 24kwh leaf som jag aldrig skulle ha som första bil men är perfekt som andra bil (kan även läsas som kan inte göra semester/tjänste -resor med).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Nissan var väl helt enkelt tvungna att spara in en hel del för att kunna sälja bilen till så lågt pris, tyvärr.
Verkar iofs vara helt fel sak dom sparat på, det är väl i praktiken så illa att gamla 24kWh Leaf är bättre långfärdsbil än nya 40kWh?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar