Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Artikel i media

Inlägg av Vasp »

Kungen drar sitt strå till stacken. 600 solceller sätts upp. Ska täcka 12% av slottets elförbrukning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... iljovanlig
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Vasp skrev:
Kungen drar sitt strå till stacken. 600 solceller sätts upp. Ska täcka 12% av slottets elförbrukning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... iljovanlig
Jag läste först ”Kulingen”.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Den här mycket läsvärda artikeln är på tyska, men Google translate kan säkert vara behjälplig.

http://www.wiwo.de/unternehmen/auto/vw- ... 8-all.html

Artikeln handlar om den nytillträdda VW-chefen Herbert Diess och hans stora passion för elbilar.
Diess har redan under sin tid som inköpschef på BMW med näbbar och klor kämpat för elektrifiering, vilket resulterade i utveckligen och i slutändan även produktion av i3 och i8.
Redan för fem år sedan, alltså innan dieselgate, har Diess förutspått att bilvärlden står inför stora förändringar. Han har redan då insett att det kan införas körförbud för förbränningsbilar i städerna och att det inte finns några som helst frågetecken kring att framtiden kommer att vara elektrisk. Han uttalar sig även om att Tyskland måste se till att elproduktionen blir grön och att man ska komma ifrån kolberoendet.
Lite mellan raderna kan man ana att dieselgate var det som gjorde att Diess tills sist har fått en chans att förverkliga sina idéer. Han jämförs i artikeln med Elon Musk. Lite överdrivet kanske. Jag vet inte. Elon har sparkat igång elbilsrevolutionen, medan Diess kan vara den som verkligen klarar av att massproducera billiga elbilar för folket. Tesla bygger ändå väldigt dyra bilar som få har råd med, även Model 3 är ju en mycket dyr bil. VW har åtminstone i teorin möjligheten att bygga miljontals elbilar till låga priser. Bara de inte sabbar allting nu. Detta kan bli riktigt stort.
Man blir lite glad när man läser artikeln. Efter att ha tittat på svt:s Dokument Utifrån om dieselskandalen är det kanske bra att veta att inte allting är nattsvart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Ja man får inte glömma att företagen är helt eniga om vad dom gör. Pågår maktkamper inom de flesta storföretag i olika industrier om vilket håll man ska gå åt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

mati, onekligen läsvärd artikel. Bara att hoppas att Diess kan driva igenom sina avsikter. Även om Tesla klarar att producera en halv miljon bilar per år så är det bara ungefär 1 % av all världens bilproduktion. Får Diess en gigant som VAG på rätt spår kan väldigt mycket vara vunnet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Man skulle kunna säga att Diess fick dieselskandalen som en välkomstgåva när han kom till VW. Den har säkert gjort det lättare för honom att driva elektrifieringsspåret!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Man skulle kunna säga att Diess fick dieselskandalen som en välkomstgåva när han kom till VW. Den har säkert gjort det lättare för honom att driva elektrifieringsspåret!
Ja, samtidigt som han garanterat inte var inblandad i VWs dieselskandal eftersom han jobbade på BMW vid den tiden där han höll på med elbilar. Det är ju viktigt för trovärdigheten i det sammanhanget.
Det verkar som att det är stora omstruktureringar på gång internet hos VW. Ett eller annat (petrol-)huvud kommer att rulla kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Tesla bygger ändå väldigt dyra bilar som få har råd med, även Model 3 är ju en mycket dyr bil.
Som ändå bara kostar marginellt mer än VW's e-Golf och som det snart tillverkas 10x fler av än just e-Golf. Jag vill se priser på I.D bilarna, den färdigan designen och release datum, innan dess är det bara konceptbilar och löst snack. Men man får hoppas att Diess är mannan som vänder på skutan, jag vill se Buzz på marknaden. Det är en av del elbilar jag ser mest fram emot trots att jag är mycket tveksam till om jag någonsin kommer att köpa en bil från VW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Marginellt mer än e-Golf vet jag inte. En e-Golf kostar 400k och då är den ganska välutrustad. Min e-Golf har betydligt mer utrustning och features än min Model S. Och vi vet inte vad en Model 3 kommer att kosta i Sverige, men jag räknar med 500k och uppåt. Visst, då är det en större bil med större batteri. Men jämförelsen haltar. Därmed vill jag inte säga ett en e-Golf är billig. För det är den verkligen inte.
Samtidigt har du rätt, vi vet inte vad ID-bilarna kommer att kosta när de släpps, men vi kan vara ganska säkra på att de blir billigare än billigaste Teslan.
ID Buzz är en jättespännande bil som jag ser fram emot. Sambon är redan inställd på att vi ska ha en sån. Jag ställer mig lite avvaktade tills jag ser den, men jag gillar konceptet. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

VW har i olika uttalanden sagt att I.D ska kosta som en dyrare diesel Golf utan att precisera mer.

Finns ju tex Golf GTD som kostar en del. Men den kommer i alla fall att vara betydligt billigare än dagens e-Golf.

Så den har utifrån den synpunkten potential att bli en ”Folk-elbil”. Tex om priset tex hamnar en del under 300” före supermiljöbilspremie.

Har också sett uttalanden att den beräknas finnas hemma hos Återförsäljarna tidigt 2020. Vilket känns ganska realistiskt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Om han klantar till det med elbilar... blir det då en ny Diess-el-gate?
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaX Anders »

bullen skrev:
Om han klantar till det med elbilar... blir det då en ny Diess-el-gate?Bild
:lol: :lol: :lol:
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Marginellt mer än e-Golf vet jag inte. En e-Golf kostar 400k och då är den ganska välutrustad. Min e-Golf har betydligt mer utrustning och features än min Model S. Och vi vet inte vad en Model 3 kommer att kosta i Sverige, men jag räknar med 500k och uppåt. Visst, då är det en större bil med större batteri. Men jämförelsen haltar. Därmed vill jag inte säga ett en e-Golf är billig. För det är den verkligen inte.
Nuvarande Tesla kurs är 12.6 för Model S vilket ger 441k för Model 3. Rimligtvis borde det bli lite bättre kurs på Model 3 så det känns lite pessimistiskt att räkna med 500k. Om nu inte kronan försvagas ännu mer. Ser man sedan modellmässigt så har Golf ett utgångspris på 180k, Audi A4 Sedan 340k. För min del innebär det att Model 3 ligger hyfsat rätt i kurs även utan subventioner. För e-Golf är det lite värre, skulle säga minst 100k för mycket.

Tillägg: nu var jag lite snabb där, hade gjort några tillval där på Model S på svenska sidan. Nuvarande Model S kurs är ~12.1 vilket ger 423 000 för Model 3.
Samtidigt har du rätt, vi vet inte vad ID-bilarna kommer att kosta när de släpps, men vi kan vara ganska säkra på att de blir billigare än billigaste Teslan.
ID Buzz är en jättespännande bil som jag ser fram emot. Sambon är redan inställd på att vi ska ha en sån. Jag ställer mig lite avvaktade tills jag ser den, men jag gillar konceptet. :)
Den korta Golf varianten lär bli billigare än Model 3, det vore konstigt annars. Det återstår väl att se om I.D Crozz blir billigare än Model Y. Personligen är jag lite skeptisk men blir förstås glatt överraskad om så blir fallet. Jag gillar alla I.D koncepten, tycker de har lyckats med något som ser modernt ut utan några Mirai vibbar. Få se om de gör som Jaguar och behåller konceptens design till produktion, om än kanske utan kantiga rattar. Hmm, kollade precis på ID Crozz, den är jag kanske lite skeptisk till designmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Den korta Golf varianten lär bli billigare än Model 3, det vore konstigt annars. Det återstår väl att se om I.D Crozz blir billigare än Model Y. Personligen är jag lite skeptisk men blir förstås glatt överraskad om så blir fallet. Jag gillar alla I.D koncepten, tycker de har lyckats med något som ser modernt ut utan några Mirai vibbar. Få se om de gör som Jaguar och behåller konceptens design till produktion, om än kanske utan kantiga rattar. Hmm, kollade precis på ID Crozz, den är jag kanske lite skeptisk till designmässigt.
Glöm inte att e-Golfen var från början en alibibil, dvs en elbil som har skapats för att de var tvungna att ha en sådan i modellprogrammet. Den råkade bli lite för bra vilket gjorde den oväntat populär, framförallt i Norge, men nu med större batteri även i andra länder. Den produceras i mycket små volymer, jämfört med vad VW spottar ur sig i vanliga fall. Den byggs dessutom in en fabrik som inte är anpassad för storskalig massproduktion, vilket gör den lite extra dyr. Tanken med e-Golf har tyvärr aldrig varit att den skulle bli en billig elbil för den breda massan. Annat med I.D.-serien som kommer att massproduceras i helt andra volymer. Det är så priserna kommer att falla. Vad som kommer hända med andrahandsvärdet på min e-Golf om några år blir kanske ett bekymmer då.
I.D. Crozz tycker jag inte heller är så lyckad designmässigt. Men den enda prototypen som finns att titta på idag är nog bara en fingervisning. Den har ju inte ens en öppningsbar baklucka, dvs den är inte färdig. Jag utgår ifrån att den kommer att bli lite mindre vågad när den väl kommer ut på marknaden. Tyskarna, och framförallt VW, är konservativa när det gäller formspråket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
.. Tanken med e-Golf har tyvärr aldrig varit att den skulle bli en billig elbil för den breda massan. Annat med I.D.-serien som kommer att massproduceras i helt andra volymer. Det är så priserna kommer att falla. Vad som kommer hända med andrahandsvärdet på min e-Golf om några år blir kanske ett bekymmer då.
Jag köper att den aldrig var meningen att sälja i några större volymer. Och det är väl det som är det sorgliga i kråksången, för det är ett aktivt val de har gjort, precis som Dieselgate..
I.D. Crozz tycker jag inte heller är så lyckad designmässigt. Men den enda prototypen som finns att titta på idag är nog bara en fingervisning. Den har ju inte ens en öppningsbar baklucka, dvs den är inte färdig. Jag utgår ifrån att den kommer att bli lite mindre vågad när den väl kommer ut på marknaden. Tyskarna, och framförallt VW, är konservativa när det gäller formspråket.
Framtiden lär utvisa. Tyvärr är Buzz 4 år bort. De borde ha börjat med den :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

På tal om det. Hittade detta precis. Strunta i att han pratar tyska, det är ointressant. Det som är viktigt är bilderna han visar i sin Auto-Bild (från 4:50)
VW I.D. kommer att heta NEO. Den har i motsats till konceptbilen vanliga dörrar, speglar och strålkastare. Den är kortare än en Golf, men större invändigt. VW anger att batteriet kommer att kosta mindre än 100€/kWh. Den kommer att säljas med 40, 50 och 60 mils räckvidd. Batterierna är då på 60kWh och uppåt. Försäljning i Europa startar i slutet på 2019.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
mati skrev:
.. Tanken med e-Golf har tyvärr aldrig varit att den skulle bli en billig elbil för den breda massan. Annat med I.D.-serien som kommer att massproduceras i helt andra volymer. Det är så priserna kommer att falla. Vad som kommer hända med andrahandsvärdet på min e-Golf om några år blir kanske ett bekymmer då.
Jag köper att den aldrig var meningen att sälja i några större volymer. Och det är väl det som är det sorgliga i kråksången, för det är ett aktivt val de har gjort, precis som Dieselgate..
I.D. Crozz tycker jag inte heller är så lyckad designmässigt. Men den enda prototypen som finns att titta på idag är nog bara en fingervisning. Den har ju inte ens en öppningsbar baklucka, dvs den är inte färdig. Jag utgår ifrån att den kommer att bli lite mindre vågad när den väl kommer ut på marknaden. Tyskarna, och framförallt VW, är konservativa när det gäller formspråket.
Framtiden lär utvisa. Tyvärr är Buzz 4 år bort. De borde ha börjat med den :-)
Vilken av modellerna som idag finns att köpa förutom Tesla är menad att säljas i några större volymer? Jag ser ingen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
På tal om det. Hittade detta precis. Strunta i att han pratar tyska, det är ointressant. Det som är viktigt är bilderna han visar i sin Auto-Bild (från 4:50)
VW I.D. kommer att heta NEO. Den har i motsats till konceptbilen vanliga dörrar, speglar och strålkastare. Den är kortare än en Golf, men större invändigt...
Den såg liten ut på den bilden, vilket kanske inte är så konstigt om den är kortare än Golf. 100$/kWh är intressant, Semin indikerar priser på 75$/kWh. Revolutionen är nära. Frågan är när vi ser något i närheten av dessa priser ut till kund. Tesla behöver få lite konkurrens, 75D till 100D kostar ju aningen mer än så :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

mati skrev:
På tal om det. Hittade detta precis. Strunta i att han pratar tyska, det är ointressant. Det som är viktigt är bilderna han visar i sin Auto-Bild (från 4:50)
VW I.D. kommer att heta NEO. Den har i motsats till konceptbilen vanliga dörrar, speglar och strålkastare. Den är kortare än en Golf, men större invändigt. VW anger att batteriet kommer att kosta mindre än 100€/kWh. Den kommer att säljas med 40, 50 och 60 mils räckvidd. Batterierna är då på 60kWh och uppåt. Försäljning i Europa startar i slutet på 2019.
Kortare än Golf, menar du e-golfen eller kombin?
Blir den kortare än e-golfen och rymligare invändigt blir det i stort inget bagagerum kvar alls. Helt meningslöst då för en familj som bara vill ha en bil.
Suck säger jag bara.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag upptäckte att Auto Bild finns på Readly:
Auto Bild VW ID 1.png
Auto Bild VW ID 2.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Här är testet av model 3 som han nämner också:
Auto Bild Tesla M3 1.png
Auto Bild Tesla M3 2.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

frippe skrev:
Kortare än Golf, menar du e-golfen eller kombin?
Blir den kortare än e-golfen och rymligare invändigt blir det i stort inget bagagerum kvar alls. Helt meningslöst då för en familj som bara vill ha en bil.
Suck säger jag bara.
Vanliga Golf. Men med större hjulbas. Glöm inte att huven blir betydligt kortare än på en ice-bil. Så sett är det fullt möjligt att göra den större invändigt, trots att den är mindre på utsidan. I Model 3 har man väl i princip gjort samma sak.
Visst hade det varit bättre med en kombiversion, den saken är klar. Men den kanske kommer senare.
Jag tror att de siktar in sig på vanliga Golf-kunder först. Golf är den mestsålda bilen i Tyskland. Precis på samma sätt som Tesla har designat Model 3 som en sedanbil tyvärr. Det är där de ser den stora kundgruppen.
Jag tror att de flesta tillverkarna i detta skede struntar i svenskarnas förkärlek för stora kombibilar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Vet inte om Model 3 riktar in sig på den stora kundgruppen i USA. Ni hittar jag inte grafen jag letar efter men jag har för mig att crossover segmentet har 30% marknadsandel i USA. Och premium sedan segmentet med ex BMW 3 serien, Audi A4 osv minskar kraftigt. Vissa menar att det beror till stor del på Model 3 (som redan säljer mer än hela Audi A4 serien) , andra att det har främst att göra med den vikande trenden för sedan vs crossover. En kombination av båda kanske är det korrekta svaret.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

En sak som jag tycker är värd att notera är att plattformen I.D. har bakhjulsdrift som bas och en motor fram som tillägg. Man går alltså på Teslas linje här. Den stora trenden med framhjulsdrivna bilar bryts alltså. Alla andra elbilstillverkare så här långt har väl framhjulsdrift, om jag inte har missat nån?

Varför lägger man motorn bak som standard? Är det för att det stora vridmomentet och avsaknaden av en tung framvagn kräver bakhjulsdrift?
Skriv svar