Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 sep 2017 12:56

perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.

Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 13 sep 2017 13:36

Verdi skrev:

Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)

Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en Octavia
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Guldis-54 » 13 sep 2017 15:31

Smutt skrev:
Verdi skrev:

Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en Octavia

:lol: :lol:
Beställt Modell 3 i TC den 31 mars 2016. Nu ägare av S90D, Obsidian Black, Ljusbruna Next generation säten, AP1 med komfortpaket, aktiv luftfjädring, panoramatak.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inläggav Daoops » 13 sep 2017 18:23

Börjar det bli dags att vakna? Håkan Hummern Matson strikes i gp igen..

HÅKAN MATSON
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år. Själv väntar jag på vätgasbilar...

Håkan Matson: Då kommer boomen för elbilarna

Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 13 september 2017, 12:58 Uppdaterad: 13 september 2017, 15:03
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år.
Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre.
Bilsalongen i Frankfurt ger ändå en närmast övertydlig signal om vart bilvärlden är på väg.
Riktningen i stort sett samtliga tillverkare kör i heter elektrifiering. Men än så länge handlar det nästan bara om konceptbilar och vi får ständigt höra att de ska komma om några år.
Min gissning är att korken dras ur flaskan (eller att all ketchup kommer på en och samma gång) runt 2020-2021. Visserligen har då Audi (2018), Mercedes (också 2018) och Volvo (2019) redan lanserat sina första elbilar, men den stora – jag höll på att skriva strömmen – vågen av elbilar kommer ytterligare något år senare.
Dit hör Volkswagen ID och suv-varianten ID Crozz, som lanseras just 2020 till ett pris som beskrivs som mycket attraktivt. Räkna med under 300.000 kronor i Sverige.
Räckvidden är upp till 60 mil, precis som för BMW i Vision Dynamics, som kommer att heta i5 eller möjligen i4.
"Vi arbetar mycket hårt med att få den i ett produktionsfärdigt utförande. Eftersom det handlar om en bil utan avgaser vill vi att också designen ska vara ren, med enkla linjer", sa BMW:s designchef Adrian van Hooydonk när jag träffade honom i montern efter premiären.

Läs mer
Volvo inte ensam syndare - här är hela listan
Mercedes kommer med sin första elbil 2018, en suv, men i Frankfurt premiärvisades EQA – alltså nästa generation av A-klassen, med eldrift och räckvidd på 40 mil.
Renault visade konceptbilen Symbioz som ligger längre bort i tiden, där tanken är att man ska köra bilen ända in i vardagsrummet och sedan använda sätena som tv-fåtöljer.
Kreativt, men knappast särskilt verklighetsnära. Vad gör man med alla höstlöv som fastnat på däcken, till exempel?

Läs mer
BMW växlar upp i realtid
Men medan många pratar eldrift och visar fantasifulla konceptbilar finns det faktiskt ett märke som redan nu elektrifierat halva sin försäljning i Europa – Toyota.
Totalt har 1,5 miljoner hybrider sålts i Europa och i programmet finns nu 16 olika modeller. Och satsningen på hybrider intensifieras ytterligare nu: alla modeller kommer att ha två olika hybridsystem för kunden att välja mellan, en ekonomisk och en sportig. Som exempel kan C-HR, som i dag har en effekt på 122 hk, nästa år också att kunna köpas också med en motoreffekt på 150-160 hk.
Men vi som gått och väntat på en mindre och billigare vätgasdriven bränslecellmodell från Toyota lär få vänta i flera år. Först kommer en ny Mirai, sedan en Lexus och först därefter den mindre modellen.
Här i Frankfurt ställde Hondas ut sin bränslecellbil, medan Hyundai lät sin nya modell stanna hemma i Sydkorea.
Däremot hade Mercedes äntligen premiär på sin bränslecellbil, baserad på GLXC, som dessutom är en laddhybrid. Trots de dubbla bränsletankarna ska den inte väga mer än laddhybridsversionen av GLC.
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON
Användarvisningsbild
Daoops

Inläggav Niklas Z » 13 sep 2017 18:27

Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Niklas Z

Inläggav StefL » 13 sep 2017 18:39

Verdi skrev:

Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 sep 2017 18:47

StefL skrev:
Verdi skrev:

Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:

Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 13 sep 2017 19:44

Niklas Z skrev:Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".

Och huvudbudskapet är iaf klockrent, det heter elektrifiering. :)
Så på sätt och vis är det bland det bättre han skrivit (vad han själv ser fram mot skiter man ju eg i)...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Niklas Z » 13 sep 2017 20:12

Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".

Och huvudbudskapet är iaf klockrent, det heter elektrifiering. :)
Så på sätt och vis är det bland det bättre han skrivit (vad han själv ser fram mot skiter man ju eg i)...

Jo, det är bland det bättre han skrivit, det håller jag med om.
Niklas Z

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 21:19

HÅKAN MATSON skrev:Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON

Inte billig men på vilket sätt hade den blivit billigare? Dubbla elmotorer hade inte blivit billigare, skippa batteriet funkar inte får bränslecellen är beroende av detta om man inte vill köra en bil med kanske 30 hk. Enda sättet att effektivisera bilen och få en billigare lösning är att plocka bort bränslecellen med dess tankar. Då kanske Mercedes även skulle få en bil med längre räckvidd än 48 mil vilket jag misstänker är enligt NEDC.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon