Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav joel80 » 13 sep 2017 22:18

Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
joel80

Inläggav vigge50 » 13 sep 2017 22:20

joel80 skrev:Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?

Ja, en bränslecell kan inte ge ifrån sig de effekterna som bilen behöver under en acceleration om du inte överdimensionerar de rejält, därför finns batterier för att ta hand om accelerationer och kan laddas upp under inbromsning.
vigge50

Inläggav joel80 » 13 sep 2017 23:05

Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
joel80

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 23:38

joel80 skrev:Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?

De borde ha förluster även här ja precis som batteribil vid laddningen. Frågan är om dessa förluster är medräknade eller ej i de beräkningar som är gjorda.

Vad man inte hör så mycket om är vampire drain-försluter för bränlecell. Dvs förluster av energi när bilen inte används. Här blir det dels förluster i batteriet men även vätgastankarna och själva bränslecellen lär ha en del förluster. Som jag uppfattar det som så mår inte membranet i bränslecellen så bra av ständiga temperaturskillnader och bör hållas vid temperaturen 80-120 grader Celsius. Frågan är hur detta sköts på en vätgasbil där man stannar och stoppar bilen flera gånger under dagen. Skulle vara intressant att köra med en värmekamera på en Mirai som stått stilla ett tag. Sedan är frågan hur länge membranet håller innan bilen måste in för underhåll.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 14 sep 2017 06:41

Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav LarsL » 14 sep 2017 07:20

Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare mati » 14 sep 2017 07:22

LarsL skrev:Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas

Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Jerker » 14 sep 2017 07:23

mati skrev:Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.

Precis. Men det måste vara några olika saker som samverkar:
  1. De är inkörda i tanken på tankandet på särskilda stationer.
  2. De kan inte föreställa sig att en lite längre paus för att fylla batteriet ens är möjlig, det får inte under några som helst ta mindre än några få minuter. Där gör de också ett tanke(!)fel. Om man räknar med allt, från att svänga av från vägen tills man är tillbaka igen och på väg så tar det betydligt mer tid i anspråk än de föreställer sig. Ställtiden räknar de aldrig med. Inte heller det faktum att man ofta kombinerar detta med ett toabesök och kanske att handla något. Är man då ensam i bilen så kan man inte göra det på nåt annat sätt än seriellt och då springer tiden snabbt iväg.
  3. Det skulle också kunna vara så att deras teknikintresse triggas av tanken på bränsleceller. Batterier är liksom lite tråkiga medan forskning kring bränsleceller är lite sexigt. Wow! Man kan köra en bil och det kommer rent och hälsosamt vatten ur avgasröret!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Ingen dragkrok, ingen Model 3
Behåller reservationen tills vidare, dock. Elon kan ju ändra sig igen...
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare mati » 14 sep 2017 07:39

Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 14 sep 2017 07:57

mati skrev:Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.

Det roliga är att dom tror att dom med familjen i bilen kör 37mil vilket dom såklart inte gör, sen om man frågar är det ingen som behöver kissa på den resan? Så svarar dom att det går ju på 3min :lol:
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon