Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 sep 2017 08:17

LarsL skrev:Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas

Ser inte det i artikeln, har detta strukits?

https://unvis.it/mariestadstidningen.se ... asbilarnas
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav LarsL » 14 sep 2017 08:25

mati skrev:
LarsL skrev:Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas

Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.

Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav LarsL » 14 sep 2017 08:28

Bild

Skärmdump...
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav StefL » 14 sep 2017 09:36

Verdi skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.

Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)

Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:

Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.

XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL

Inläggav vigge50 » 14 sep 2017 09:49

LarsL skrev:Bild

Skärmdump...

Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
vigge50

Inläggav Teslaägare mati » 14 sep 2017 09:55

vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.

Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bat » 14 sep 2017 12:26

Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
http://ts.la/gustav6151 för 9000kr rabatt på Tesla köp.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inläggav widell » 14 sep 2017 14:26

bat skrev:Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?

Skulle tydligen hålla på 1 år från oktober 2016, så borde väl komma nån slutrapport snart
widell

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 sep 2017 14:32

StefL skrev:XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)

Jo jag vet. Men jag gillade det mesta med XC70:n förutom väghållningen, styrningen och drivlinan. Haha. Nä, men jag satt förbannat bekvämt, den hade en bra utrustningsnivå, den var rymlig och praktisk osv.

Det här med dyra cyklar förstår jag inte alls å andra sidan. Det är fortfarande svintråkigt att cykla och om cykeln väger 7 kg eller 11 kg (exempel tagna ur luften, vet inte vad en bra cykel väger) kan inte spela så stor roll i praktiken om man inte tävlar och jagar sekunder.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 14 sep 2017 15:10

mati skrev:
vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.

Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.

Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?
vigge50

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon