Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
Ja, en bränslecell kan inte ge ifrån sig de effekterna som bilen behöver under en acceleration om du inte överdimensionerar de rejält, därför finns batterier för att ta hand om accelerationer och kan laddas upp under inbromsning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
De borde ha förluster även här ja precis som batteribil vid laddningen. Frågan är om dessa förluster är medräknade eller ej i de beräkningar som är gjorda.

Vad man inte hör så mycket om är vampire drain-försluter för bränlecell. Dvs förluster av energi när bilen inte används. Här blir det dels förluster i batteriet men även vätgastankarna och själva bränslecellen lär ha en del förluster. Som jag uppfattar det som så mår inte membranet i bränslecellen så bra av ständiga temperaturskillnader och bör hållas vid temperaturen 80-120 grader Celsius. Frågan är hur detta sköts på en vätgasbil där man stannar och stoppar bilen flera gånger under dagen. Skulle vara intressant att köra med en värmekamera på en Mirai som stått stilla ett tag. Sedan är frågan hur länge membranet håller innan bilen måste in för underhåll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
Precis. Men det måste vara några olika saker som samverkar:
  1. De är inkörda i tanken på tankandet på särskilda stationer.
  2. De kan inte föreställa sig att en lite längre paus för att fylla batteriet ens är möjlig, det får inte under några som helst ta mindre än några få minuter. Där gör de också ett tanke(!)fel. Om man räknar med allt, från att svänga av från vägen tills man är tillbaka igen och på väg så tar det betydligt mer tid i anspråk än de föreställer sig. Ställtiden räknar de aldrig med. Inte heller det faktum att man ofta kombinerar detta med ett toabesök och kanske att handla något. Är man då ensam i bilen så kan man inte göra det på nåt annat sätt än seriellt och då springer tiden snabbt iväg.
  3. Det skulle också kunna vara så att deras teknikintresse triggas av tanken på bränsleceller. Batterier är liksom lite tråkiga medan forskning kring bränsleceller är lite sexigt. Wow! Man kan köra en bil och det kommer rent och hälsosamt vatten ur avgasröret!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
Det roliga är att dom tror att dom med familjen i bilen kör 37mil vilket dom såklart inte gör, sen om man frågar är det ingen som behöver kissa på den resan? Så svarar dom att det går ju på 3min :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Ser inte det i artikeln, har detta strukits?

https://unvis.it/mariestadstidningen.se ... asbilarnas
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bild

Skärmdump...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Bild

Skärmdump...
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Artikel i media

Inlägg av bat »

Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Artikel i media

Inlägg av widell »

bat skrev:
Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
Skulle tydligen hålla på 1 år från oktober 2016, så borde väl komma nån slutrapport snart
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Jo jag vet. Men jag gillade det mesta med XC70:n förutom väghållningen, styrningen och drivlinan. Haha. Nä, men jag satt förbannat bekvämt, den hade en bra utrustningsnivå, den var rymlig och praktisk osv.

Det här med dyra cyklar förstår jag inte alls å andra sidan. Det är fortfarande svintråkigt att cykla och om cykeln väger 7 kg eller 11 kg (exempel tagna ur luften, vet inte vad en bra cykel väger) kan inte spela så stor roll i praktiken om man inte tävlar och jagar sekunder.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Siffror, förklara......

Stationens investeringskostnad på 14 miljoner kronor finansierades till största delen med bidrag: EU stod för 5 miljoner kronor, Västra Götalandsregionen 3,9 miljoner kronor och slutligen bidrog Nel Hydrogen (leverantören) med 4 miljoner kronor.

Det är gratis att tanka.

Det kommunala bolaget Vänerenergi ansvarar för driften. För detta utgår inga bidrag.

Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.

Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.

Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor

Källa: Vänerenergi

En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.

Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?
2015 kostade 1kg vätgasen 80kr

https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-ny ... en-6344599
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
Model S P85D,
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Alltså.. herregud...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=416
Nettoutsläpp av CO2 WTW i g/km
Tesla Model S -- 274
Toyota Mirai -- 121
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Foluke skrev:
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
Exakt och det är det som gör mig så upprörd. Vi skattebetalare kommer få finansiera dessa galenskaper.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

12man skrev:
Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
:shock: :shock: :shock:

89 laddningar av elbil skulle kostat dem som max 100 spänn per laddning (100 kWh) dvs 8900:- allt som allt för hela månaden.

OK dubbla summan, vad vet jag de kanske avbetalar laddboxarna. Ändå en bråkdel av vätgaskalaset.

De kunde till och med ha kunnat köpt en snabbladdare, betalt den cash och kommit billigare undan :roll:
Skriv svar